Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låter din G5:a?

Tråden skapades och har fått 442 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-20 15:24

Jag skrev en hel del inlägg i det här ämnet under diskussionen "PowerMac G5 uppdaterad" men tog bort inläggen sedan ComputerSweden kopierat stycken ur dem och postat i sina nyhetsartiklar på computersweden.se. De får gärna citera mina inlägg men då skall de ej feltolka det som skrivs och påstå saker som ej stämmer. Vilket de gjorde.

Jag har talat med Apples support angående de två problem som finns med maskinerna.

Det ena problemet är pipljuden som dels kan höras om man lyssnar intill grillen i nederkant, och som dels återfinns i stereoutgången på maskinen. Koppla datorn till en förstärkare, vrid upp volymen och du hör exakt samma ljud i högtalarna som framtill vid grillen.

Apple skriver tydligen i ett internt meddelande att dessa pipljud är acceptabla för maskiner med två processorer och att det ej är något fel. Det var vad den supportkille jag talade med läste upp för mig.

Jag frågade om det påverkade garrantin att använda CHUD tools för att stänga av NAP och därmed slippa problemen. Det första svaret jag fick var att det var helt ok. Det läste han ur ett annat meddelande.

Efter en stund ändrade han sig dock och sa att CHUD tools var 3:e parts mjukvara och att det ej var rekommenderat att använda den för att stänga av NAP och bli av med ljuden.

Huruvida detta stämmer eller ej vet jag inte. Nu har jag hört både "ja, det är ok att använda" och "Nej, använd det inte" från Apples Support.

Det andra problemet med min G5:a är att fläktarna i PSU:n (nätaggregatet) är högljudda. Det var de ej från början utan blev det efter att Apple Hardware Test hade körts. Jag frågade supporten om detta och efter en stunds sökning fann han även ett internt dokument om denna frågan. I dokumentet stod det att om man upplevde problemet skulle datorn tas till ett lokalt service ställe där de kunde lyssna på maskinen och sedan byta ut nätaggregatet.

Tack för det apple support!

Sist men inte minst vore jag tacksam om någon representativ person på Apple Sverige ville berätta lite om denna circus. Vad är det som gäller? Apple har ju trots allt en egen spalt på 99mac att skriva i.

Sist de skrev där gällde det liknande problem med ljudliga fläktar på PowerMac G4.

Senast redigerat 2003-11-20 15:38

vad gör man när man stänger av "NAP"en?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-20 15:57

Det är någon funktion i CPU:n som stängs av. Jag har tyvärr inte hittat någon information angående tekniken.

På Xlr8yourmac är diskuteras ämnet fram och tillbaka. Vissa läsare har rekommenderats att ej använda CHUD tools, och andra har fått höra att det är ok att använda.

Jag kan ej hitta någon artikel i Apples Tech Base angående NAP eller CHUD tools.

Diskussion i ämnnet på Xlr8yourmac

Det irreterande med dessa pipljud är att de i vissa sammanhang ökar. Tex. om man scrollar i Photoshop eller liknande. Just därför känns det extra befogat att stänga av dem med NAP off.

tack för info!

skall det behöva vara så :rolleyes:

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-20 17:17

Jag skrev ett långt brev till Apples frågespalt här på forumet ([email protected]).

Det tycks ju vara fler som undrar hur saker och ting egentligen ligger till. Varför inte skriva och fråga Apple på adressen ovan så att vi får se ett svar ifrån dem framöver?

EDIT: Skrev även ett mail direkt till Apple Sverige angående G5-problemen då de ej tycks bry sig om frågespalten här på forumet.

Senast redigerat 2003-11-21 13:32

Om jag har förstått saker och ting rätt så är NAP en strömspararfunktion för G5:ans processorer. Det tillåter processorerna att gå ner i ett viloläge under låg aktivitet.

Det enda "skadliga" jag kan se med detta är möjligtvis att processorernas livslängd kan förkortas något. Samt att fläktarna förmodligen får gå på högre varv än de annars skulle göra.

Ett sätt att näst intill få bort pip-ljud är att ställa in "Options" under "Energy Saver" på "Automatic" istället för "Highest".

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-21 15:31

Att NAP avstängt innebär att CPU:erna ej sätts i viloläge vid låg belastning tror jag med. Frågan är vad det har för påverkan på CPU:erna. Den skillnad i belastning som det rör sig om är ju så pass marginell att inte ens CPU-tempen påverkas. Och fläktvarvtalet tycks heller inte skilja.

Datorn startas och CPU-tempen går upp efter en stund. I samband med detta startas även ett gäng program varvid en första topp i temperatur sker. Sedan sjunker tempen och en rak linje erhålls pga. låg belastning. Vid denna tidpunkt ändras NAP av/på ett par gånger utan skillnad i temperatur.

Jag har inte gjort några tester eller så, säger bara vad jag tror.

Testa att låta datorn idla i en timme med NAP och sen lika länge utan. Det ultimata vore även att mäta strömförbrukningen under tiden.

Det verkar ju dock inte göra någon syn- eller hörbar skillnad.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-21 20:18

Jag har testat hela dagen. Haft den på i ett par timmar och sedan av ett par timmar. Ingen märkbar skillnad.

Det ryktas hur som helst att Apple USA utvecklar en ny PSU som skall lösa problemen. Flera personer har meddelats detta idag via Apples Support. Den senaste PSU:n idag är Rev C, men det är altså en ytterligare version på gång sägs det.

Det lär finnas ett interndokument hos apple i ämnet. I vanlig ordning får man ju tjata sig till att support-personen skall söka efter interna dokument och läsa dessa efter att de först svarat; "Nej, vi vet ingenting om det. Har ej talat med någon som haft liknande problem", efter att man berättat om problemen.

Ringer dem imorgon...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-21 20:18

Har ni varit på datacentral någon gång ?
Numera finns det inte många, jag minns på 80-talet då det bullrade så hemsk.
Nu är det ju så tyst med G5 hemma jämfört då, eftersom det är nästan samma prestandan. Då är man tacksam att det är i alla fall tystare än dåvarande datacentralerna...:D

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-21 20:23

Det finns ju alltid två sätt att se saker.

Antingen kan man vara bakåtsträvande och resonera på det vis du just gjorde. Nämligen att "Det är i alla fall betydligt bättre än vad det var för 20 år sedan".

Eller så kan man sträva frammåt och tänka "Skall man behöva dras med sånna här problem i en dator som för 30.000kr, bara för att tillverkaren inte behagar lösa problemet?", trots att de kan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-21 20:25

En sak är jag har märkt är att när jag satte in extra minne (1 GB), då blev datorn mer tystare !
Total är det 1,5 GB och jag kan tänka mej att CPU får jobba mindre om minne är gott om och därmed mindre fläkt arbete!
Bra tips de som är missnöjd.
Som vanligt som en del läsare här vet redan att det krävs mycket mycket minne att allt ska fungera smidigt under Panther och i slutändan är det fläktarna ! !

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-21 20:26

Jag måste tillägga att jag har dubbel CPU G5

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-21 20:40

Jag har 1.5GB minne. Problemen som diskuteras här har ingenting med fläktarnas varvtal att göra. Det ena problemet beror på en felaktig konstruktion av PSU:n. Detta problem ger störningar som fortplantar sig i maskinen på flera olika sätt. Det andra problemet beror på dåliga fläktar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-22 00:24

Om man ser logisk sett är att ju mer data CPU får arbeta med, desto hetare blir den.
Det måste vara sant eller hur?
Om man tänker hur man utökar mera minne, då skulle CPU inte behöva göra intensiva arbete. Eller om man tänker logisk: lite ram-minne innebär mycket data intensivitet för CPU. De flesta som förstår hur CPU versus RAM betyder mycket skulle jag inte behöva förklara här. Min G5 blev mycket snabbare med 1,5 GB RAM och mer tystare !
Tyvärr gäller Moores lag här !:p

Att din dator låter mindre med mer RAM beror snarare på att den slipper swappa lika mycket (dvs. hårddisken arbetar mindre). Därav känns den snabbare också.

Man hör hårddisken rätt bra i G5:an, kan bero på den perforerade fronten och att aluminium inte dämpar vibrationerna lika mycket som plast.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-22 02:31

Ja, mindre swap till hårddisken blir det. Men jag tror knappast att det gör stor skillnad för CPU:ns temperatur, och därmed fläktarnas varvtal. Eller? Men tystare blir det ju då man slipper höra hårddisken lika ofta.

Trots att det är en av de tystare diskarna på marknaden som sitter som standard i Dual G5, en Seagate Barracuda 7200.7, S-ATA 160GB så knattrar den på ganska friskt genom chassit.

Aluminium isolerar ju inte ljud lika bra som plast tyvärr. Däremot leder det bort värme betydligt bättre, vilket är en stor fördel.

Trots de problem som finns med G5:an så måste jag säga att det är den mest gedigna dator jag sett. Alting inuti datorn är ju så himla genomtänkt. Se bara på hur hur den övre hårddisken monteras för att få den så nära taket som möjligt. Riktigt smart med dubbla spår.

Senast redigerat 2003-11-22 02:44

Nä - f*n - jag tycker min G5 låter på tok för mycket. Nu har jag haft den i över en månad... Jag tycker den låter mer än min Dual 1.42 G4a!! Och, det är riktigt tröttsamt inte vill jag ställa in den i garderoben heller...lönt att ha denna skönhet och förpassa den till garderoben :rolleyes:

jag är nog berädd på att försaka prestanda för att få tystnad...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-23 12:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
Nä - f*n - jag tycker min G5 låter på tok för mycket. Nu har jag haft den i över en månad... Jag tycker den låter mer än min Dual 1.42 G4a!! Och, det är riktigt tröttsamt inte vill jag ställa in den i garderoben heller...lönt att ha denna skönhet och förpassa den till garderoben :rolleyes:

jag är nog berädd på att försaka prestanda för att få tystnad...

Håller med, jag hade också en dual g4 1,25ghz och nu dual g5. G5 låter faktiskt mer t.o.m.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-23 13:22

Jag hoppas verkligen att apple löser det här på ett vettigt vis. (dont try this at home!)

Jag har provat att starta min dator med nätaggregatfläktarna låsta. Vilken skillnad det blev. Det är dem som står för den ljusa irreterande konstanta tonen från maskinen.

hur gjorde du det!? måste man inte ner under burken då? läste någonstans om att man måste ta ut hela moderkort etc :rolleyes:

behöver nätaggregaten ha så ljudliga fläktar?! kan man byta ut!?

dom skriver ju tydligt i sin reklam att ljudproblemen är borta...men NEJ...det stämmer ju inte. jag skall nog ringa till supporten och klaga.

tanke: hur kan man ha en 1.33 ghz G4 i en Powerbook - nästan utan fläkt och ingen kylfläns som avleder värme. Men, i powermac har man två gigantiska flänsar + 9 fläktar!?. Varför gör man inte ett nätaggregat "utanför" burken - som på Cube'n?

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Jag hoppas verkligen att apple löser det här på ett vettigt vis. (dont try this at home!)

Jag har provat att starta min dator med nätaggregatfläktarna låsta. Vilken skillnad det blev. Det är dem som står för den ljusa irreterande konstanta tonen från maskinen.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-23 15:40

Ring och framför din kritik om du inte redan gjort det, så att Apple Support förstår att inte alla är nöjda min sina Dual G5:or.

Var påstridig om de i vanlig ordning påstår "Jasså? Nej, det har jag inte hört talas om. Dessa problem har vi aldrig hört om förut..." osv.

Problematiken finns beskriven i intern dokument som de har tillgång till så det är bara att be dem och söka och läsa. Brukar dock ta ett tag innan man får den där norrmannen/danskan att förstå vad som är fel.

EDIT:Hur jag betedde mig för att lyssna på hur en Dual G5 låter utan att nätaggregatsfläktarna snurrar får du lista ut själv. Ett tips är dock att du kan se dem i botten av maskinen, genom att kika in genom främre grillen.

ok - thx - jag tror jag fattar

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal

EDIT:Hur jag betedde mig för att lyssna på hur en Dual G5 låter utan att nätaggregatsfläktarna snurrar får du lista ut själv. Ett tips är dock att du kan se dem i botten av maskinen, genom att kika in genom främre grillen.

  • Medlem
  • 2003-11-23 21:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
ok - thx - jag tror jag fattar

"Typ" sticknål eller vad det heter!:D

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-11-24 09:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
Varför gör man inte ett nätaggregat "utanför" burken - som på Cube'n?

Ett nät aggregat av den storleken som är i G5:an vill man nog inte ha separat (inte jag iaf). Det som är till Cuben lär knappast räcka till att driva 2x2 GHz G5 + SuperDrive + dubbla SATA-diskar + Radeon 9800 Pro + 3x PCI-X m.m.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-24 12:31

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv hugin.

Det skulle ju i princip ha blivit en kub bredvid G5:an i så fall.

Självklart skall nätdelen sitta i maskinen. Men apple borde ha lagt ned mer energi på att göra den tyst, samt eliminerat störningarna innan de började leverera Dual G5.

Nu inser de detta på efterhand, eller har kanske vetat om det hela tiden. Trots det skriver de att fenomenet är fullt normalt för en tvåprocessors maskin och att det bör accepteras. För att samtidigt arbeta med utveckling av en ny nätdel. Lite mycket dubbelmoral anser jag.

Senast redigerat 2003-11-24 13:35

jodå - det vill jag ha

Citat:

Skrevs ursprungligen av hugin
Ett nät aggregat av den storleken som är i G5:an vill man nog inte ha separat (inte jag iaf). Det som är till Cuben lär knappast räcka till att driva 2x2 GHz G5 + SuperDrive + dubbla SATA-diskar + Radeon 9800 Pro + 3x PCI-X m.m.

faktum som kvarstår - apple har tydligt kommunicerat att G5 är betydligt tystare än tidigare powermac G4. detta stämmer ju inte.

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal

Nu inser de detta på efterhand, eller har kanske vetat om det hela tiden. Trots det skriver de att fenomenet är fullt normalt för en tvåprocessors maskin och att det bör accepteras. För att samtidigt arbeta med utveckling av en ny nätdel. Lite mycket dubbelmoral anser jag.

När Dual G5 visades för första gången på inLife i Sthlm så fick man lägga örat mot gallret för att överhuvudet taget höra minsta ljud. Fan va bra tänkte jag, den är ju knäpp tyst.

Nu köpte jag ingen Dual utan istället en G5 1,8 GHz, och den låter betydligt mer än den Dual G5 som visades upp på inLife i somras (eller när det nu var?).

Kan det ha varit en "moddad" maskin Apple åkte runt och visade upp?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Roos
När Dual G5 visades för första gången på inLife i Sthlm så fick man lägga örat mot gallret för att överhuvudet taget höra minsta ljud. Fan va bra tänkte jag, den är ju knäpp tyst.

Nu köpte jag ingen Dual utan istället en G5 1,8 GHz, och den låter betydligt mer än den Dual G5 som visades upp på inLife i somras (eller när det nu var?).

Kan det ha varit en "moddad" maskin Apple åkte runt och visade upp?

Men så fick man inte titta inuti G5:an heller det var ju ett så jävla hysteri om att folk inte fick öppna den eller de som såg den inuti var tvugna at hålla tyst!!

De var säkert modifierade fläktar mm... Apple visar ju här bara ännu en gång att de är bluff företag som alla andra, de som är de riktiga idioter är "vi" konsumenter som köper deras skräp och accepterar allt.

Pc är också skräp men billigare skräp

Funderar allvarligt på byte av min Dual G5 mot PC, min låter inte särskillt mkt om den är i Automatisk men väljer jag högsta så surrar den.

Har absolut inga problem med min!

Men allt detta man JÄMNT hör om Apple gör mig verkligen tveksam, och prestandatester man ser jämfört med PC visar också det att G5 är bara ännu ett fiasko.

Bevaka tråden