Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låter din G5:a?

Tråden skapades och har fått 442 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-12 18:03

Min PSU blev utbytt och hette rev. D
Men det är inget skillnad i ljud, dvs det är tyst som innan.
Varför min blev utbytt var att min dubbel G5, ena CPU brann upp !
Det luktade lite rökt. Efter utbyte av CPU är allt som vanligt och tyst som
det var innan.
Tydligen är varje G5 har olika egenljud som olika människor reagerar ( människor är ju olika känslig inför samma ljud)
Därmed blir det komplex !

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-12-14 22:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av TechnoHead
har precis fått min PSU utbytt på min G5 2x2. otrolig skillnad. hör knappt datorn alls längre.

Vilken revision av PSUn?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-14 23:18

Apple har bytt ut Nidec fläktarna i den senaste PSU revisionen (Rev D?) från Nidec till något annat okänt fabrikat. Det skrivs en del om själva PSU konstruktionen på apples forum, och de refererar till ett tyskt macforum som har publicerat bilder på konstruktionen som ser lite smått spartansk ut. Men det brukar å andra sidan nätdelar göra inuti, ingenting konstigt mao.

Det vore intressant att höra när Rev E kan tänkas komma till Sverige. Jag har ännu inte läst om någon som monterat en Rev E PSU på de amerikanska forumen, men har samtidigt följt dem ganska dåligt på sistone.

Här är en länk till det tyska forumet med bilder på den senaste PSU revisionen (insidan, fläktarna mm.).

http://www.macuser.de/galerie/showgallery.php?ppuser=6979

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-12-15 09:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Här är en länk till det tyska forumet med bilder på den senaste PSU revisionen (insidan, fläktarna mm.).

http://www.macuser.de/galerie/showgallery.php?ppuser=6979

Du musst registriert sein um Fotos zu sehen!

Klicke auf registrieren um dich zu registrieren.

Kul kul...

Tillägg: Om man öppnar tumnaglarna i ett nytt fönster och tar bort "-thumb" så får man se bilden stort. Då kan man även se att det är en Rev C PSU på bilderna.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-15 10:01

i mitt fall är det en revision D PSU

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-15 12:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av hugin
Du musst registriert sein um Fotos zu sehen!

Klicke auf registrieren um dich zu registrieren.

Kul kul...

Tillägg: Om man öppnar tumnaglarna i ett nytt fönster och tar bort "-thumb" så får man se bilden stort. Då kan man även se att det är en Rev C PSU på bilderna.

Ok. Då skedde altså förändringarna redan vid Rev C mao. Det vore intressant att se vad det stiter för fläktar i Rev D i så fall.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-12-16 21:46

Jag gjorde ett litet test (som jag såg att någon på något utrikiskt forum gjort). Jag tog bort sidoplåten, öppnade plastluckan (men lät den sitta kvar i nederkant så att inte fläktarna drog igång på max), och stoppade försiktigt fläkten på 9800-kortet...

-Oj vad tyst den blev! GPU-fläkten är uppenbarligen mitt största problem. :-/

precis vad jag har misstänkt - tack för att du har testat det. det blir nog en ny fläkt till 9800'an

Citat:

Skrevs ursprungligen av hugin
Jag gjorde ett litet test (som jag såg att någon på något utrikiskt forum gjort). Jag tog bort sidoplåten, öppnade plastluckan (men lät den sitta kvar i nederkant så att inte fläktarna drog igång på max), och stoppade försiktigt fläkten på 9800-kortet...

-Oj vad tyst den blev! GPU-fläkten är uppenbarligen mitt största problem. :-/

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-12-17 09:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
precis vad jag har misstänkt - tack för att du har testat det. det blir nog en ny fläkt till 9800'an

Säg till om du hittar nog billig och bra lösning. Den enda varianten jag sett kostade motsvarande 500 SEK exkl. frakt från utlandet. Den krävde dessutom en hel del arbete med att få loss originalfläkten (som är limmad på GPUn) och limma fast den nya. Dessutom torskar man en PCI-plats. Allt annat än en optimal lösning.

Jag hade gärna sett att Mac OS X tar hand om fläktstyrningen och reglerar efter temperatur. Den verkar gå på samma varvtal oavsett belastning nu. Känns lite onödigt att den blåser på som den gör nu, när man bara chattar t.ex.

Jag är också klart intresserad av en lösning. Inta för att jag fått min G5:a än, den skickades igår och bör komma nästa tisdag, men jag antar att den kommer att dras med samma ljudproblem...

jag skulle kunna pruta bort en pci-plats - faktiskt...fast inte idealiskt

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-17 12:22

hugin: Har du kontrollerat om det ens finns någon temperatursensor på kortet? Det kan du göra med tex. ThermographX som finns att ladda ner på versiontracker. Om kortet saknar tempsensor får OS:et väldigt svårt att styra fläkthastigheten. Och mig veterligen finns det ingen sensor.

Jag tror faktiskt att xlr8yourmac lösning på problemet är den enda vettiga. Det såg trots allt inte ut att vara så mycket jobb att byta fläkten och kylflänsen på kortet. Några hundralappar är det väl värt?

Accelerate Your Mac's lösning

Jag funderar själv på att byta ut 9600 kortet mot ett 9800 kort. I så fall blir det ett fläktkit från Verax till kortet, om det ej presenterats en bättre lösning. Det fanns ju något alternativ till Verax-kitet som var betydligt sämre, med högre ljudnivå osv. vilket känns meningslöst. :rolleyes:

[I]Off Topic: Efter att ha testkört Halo Mac på G5:an känner jag att 3d prestandan gärna kunde varit lite bättre. Det känns som att mac-versionen av spelet dras med en del grafiska buggar. Spelet borde väl inte lagga på en Dual 2GHz G5 med 1.5GB ram och Radeon 9600? Det flyter ju felfritt på en Pentium III 733MHz med 64MB ram och 64MB grafikminne (XBox:en väl bestyckad så?). Grafiken är förvisso sämre i XBox versionen.[/I]

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-12-17 13:40

ThermographX hittar ingen sensor på min GPU. Kan det verkligen vara så illa att Radeon 9800 Pro saknar senor? Märkligt på ett så dyrt kort.

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
[I]Off Topic: Efter att ha testkört Halo Mac på G5:an känner jag att 3d prestandan gärna kunde varit lite bättre. Det känns som att mac-versionen av spelet dras med en del grafiska buggar. Spelet borde väl inte lagga på en Dual 2GHz G5 med 1.5GB ram och Radeon 9600? Det flyter ju felfritt på en Pentium III 733MHz med 64MB ram och 64MB grafikminne (XBox:en väl bestyckad så?). Grafiken är förvisso sämre i XBox versionen.[/I] [/B]

TV luras ordentligt hehe ^_^

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-12-20 12:26

Finns det verkligen inget bra sätt att få tyst på grafikkortet, utan att byta fläkten på det? Om man bara kunde sänka varvtalet på den något så skulle det bli stor skillnad.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-20 12:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av hugin
Finns det verkligen inget bra sätt att få tyst på grafikkortet, utan att byta fläkten på det? Om man bara kunde sänka varvtalet på den något så skulle det bli stor skillnad.

Är väl bara att knipsa ena sladden och sätta ett motstånd där så får fläkten färre volt och snurrar saktare (och kan inte kyla tillräckligt vid fullt utnyttjande).
Fast med ett "lagom" NTC-motstånd som sitter mot kylflänsen så får man ju temperaturstyrd fläkt
(Förutsätter en vanlig DC-fläkt, men det är det väl?)

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-20 13:01

Byt fläkt hugin om du vill ha ett tystare kort. De e ju trist om kortet blir för hett när du sitter och lirar Halo med trasigt kort som följd.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-12-20 14:17

Jag börjar faktiskt ångra att jag inte tog ett 9600. Hade jag vetat att 9800-kortet skulle låta så jävligt skulle jag aldrig valt det. Den dagen ett 9600 inte räcker till finns det säkert ett snabbare kort som inte låter illa.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-20 14:37

Skall vi byta?

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-12-20 14:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Skall vi byta?

Lägger du 3000:- emellan så...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-20 16:03

Ja, 3.130kr skiljer det hos A.S.

Vid närmare eftertanke är inte den prestandaskillnaden i grafik värd 3.130kr för mig. Det är så tyst å skönt med 9600, och Halo funkar riktigt bra numera.

Sorry. :rolleyes:

Fick min Verax G03 ersättningsfläkt till mitt 9800 idag. Köpte det från http://www.pcsilent.de/ kostade ca 700 kr inksive allt och anlände på fyra dagar.

Mycket tystare! Fast nu märker man ju hur mycket resten av datorn låter...

Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
Som sagt varför fick INGEN KOLLA INSIDAN ??????

och de som fick var tvugna att hålla tyst ... känns lite wierd.

På en rätt humoristisk pressvisning i somras visades G5:an upp. Vi fick förvisso se innanmätet men den kopplades inte in eller slogs på. "Tidsbrist" hette det, eftersom de ansåg att det bara skulle bli så att alla ville testa maskinen på plats.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-26 00:17

När Steve Jobs under juni snackade om att Nya G5'an skulle vara väldigt tyst, så ljög han rakt ut. Låter bara lite mindre hade varit den dystra sannningen. Jag har själv en G5 dual och den låter kan jag lova er. jag brukar använda hörlurar och det hjälper inte ett dugg. Jag fick byta nätagregatet två ggr och det låter fortarande. vad gäller prestanda, design så kan jag inte säga mycket mer än att gratulera. Men det är alltid resultatet som räknas, de har en rad brister som de borde tänkt på för länge sedan. Varje gång Jobs säger "really really good" blir man misstänksam. Själva datorn måste tala för sig själv. att de inte kunde komma på ett bättre lösning är rena skammet eller.. kanske detta är ett sätt att lura kunderna så att de blir TVUNGEN att köpa G6,G7 osv. Det är väl ändå det som lockar kunderna, eller hur ?bättre minne,tystare fläktar blablalba.. G4'an lät mycket, G5'an låter mindre,G6'an kommer att vara mycket tystare,G7'an kommer att bli ljudlös vad vet jag.
Pc marknaden har redan kommit väldigt långt vad gäller tystare dator, t ex zalmans nya fläktfria låda dvs ljudlösa låda.

kan bara hålla med ovanstående inlägg...och ge uttryck för en stilla undran...om dom nu har identifierat problematiken med ljudnivåerna sedan PowerMac G4 - varför har dom släppt en G5 som låter marginellt mindre? Allra helst sedan dom tidigare har revolutionerat med Cube'n? Visst behövs det kylning - men har ni jämfört kylflänsen på en G5 och en Pentium 4 - 3 Ghz!? P4ans kylfläns är lika liten som flänsen på ett Radeon 9600....!?

och - jag har sagt det förut...en G4 powerbook är i det närmaste ljudlös/fläktlös - varför kan man inte göra en fläktlös PM G4 - med en jättefläns? jo - jag vet - hårddiskar...PSU...PCI etc...men vadå? Cube'n har dom ju redan utvecklat. Ta samma konstruktion i en Titanium-case'ing och led värmen till chassi + thermal zones á la Cube - värme stiger...etc = TYSTNAD

nä - nu skall jag käka vörtbröd, julskinka och glo på nåt juligt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-27 15:53

Efter en månads användning låter min G5:a nu ganska mycket, och väldigt irriterande!

CPU (powersupply unit) fläktarna går i olika varvtal plus att de varierar lite i varvtal så att det blir ett otroligt irriterande oljud! weow weow weow weow!

För att kolla vad som låter har jag stoppat fläktarna i datorn för att se när oljudet försvann, det gjorde det inte!

Därför konstaterade jag att det är powersupply fläktarna som orsakar oljudet.

Jag trodde att Apple hade kollat upp såna enkla saker som att powersupply unit hade bra fläktar och att de inte skall låta om dem?

Vad gör jag nu? datorn är endast en månad! skall jag be om en ny?

Om jag skickar den på rep så dröjer det säkert en månad! så länge kan jag inte vänta!

Skall man acceptera att en ny produkt går sönder efter en månad?

Jag har läst på nätet om liknande problem och det verkar som om det är ganska många som har fel eller dåliga powersupply units mm

SKÄRPNING APPLE! man tar inga marknadsandelar genom att bygga billigt och ta ut mycket betalt av kunden!

NÅGON MED LIKNANDE PROBLEM?

hej - du är nog inte ensam. jag har inte lyckats identifiera mer än att den iinte är viskande tyst och 3 ggr tystare än tidigare G4 powermacs...men de som har testat säger att radeon 9800-kortet och psu-fläktarna är det som låter...

men - så fort man arbetar med cpu-intensiva saker så varvar fläktarna upp som ett mindre reaplan...

Citat:

Skrevs ursprungligen av voice
Efter en månads användning låter min G5:a nu ganska mycket, och väldigt irriterande!

Skall man acceptera att en ny produkt går sönder efter en månad?

Jag har läst på nätet om liknande problem och det verkar som om det är ganska många som har fel eller dåliga powersupply units mm

SKÄRPNING APPLE! man tar inga marknadsandelar genom att bygga billigt och ta ut mycket betalt av kunden!

NÅGON MED LIKNANDE PROBLEM?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-27 18:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av voice
Efter en månads användning låter min G5:a nu ganska mycket, och väldigt irriterande!

CPU (powersupply unit) fläktarna går i olika varvtal plus att de varierar lite i varvtal så att det blir ett otroligt irriterande oljud! weow weow weow weow!

För att kolla vad som låter har jag stoppat fläktarna i datorn för att se när oljudet försvann, det gjorde det inte!

Därför konstaterade jag att det är powersupply fläktarna som orsakar oljudet.

Jag trodde att Apple hade kollat upp såna enkla saker som att powersupply unit hade bra fläktar och att de inte skall låta om dem?

Vad gör jag nu? datorn är endast en månad! skall jag be om en ny?

Om jag skickar den på rep så dröjer det säkert en månad! så länge kan jag inte vänta!

Skall man acceptera att en ny produkt går sönder efter en månad?

Jag har läst på nätet om liknande problem och det verkar som om det är ganska många som har fel eller dåliga powersupply units mm

SKÄRPNING APPLE! man tar inga marknadsandelar genom att bygga billigt och ta ut mycket betalt av kunden!

NÅGON MED LIKNANDE PROBLEM?

Ring till Apples support och berätta om dina problem. Du får därefter ett service-nummer så att du kan lämna in maskinen för garrantireparation hos närmsta Apple Service Provider. Jag skulle rekommendera LAN-Master då de är kunniga och gör ett bra jobb. De byter ut PSUn i din maskin till nyaste revision och ser till att den ej låter illa. Reparationen tar i regel 3 arbetsdagar från det att du lämnar in datorn.

Pipljuden har de nog inte funnit någon lösning på. Du får använda CHUD-tools tills vidare. Dem finns på Mac OS X 10.3 skivan om du installerar Xcode-paketet.

Citat:

SKÄRPNING APPLE! man tar inga marknadsandelar genom att bygga billigt och ta ut mycket betalt av kunden!

Så har väl Apple alltid gjort undantaget G5 men alla andra burkar är ju inte byggda med den bästa hårdvaran i avseende på prestanda och dylikt vilket prislappen kan ge sken utav...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-01 17:52

Nu har jag fixat problemet!!!!!!!

Jag om installerade OS 10.7 eller om det var 10.8 ? som följde med vid köpet.

Sedan uppgraderade jag till OS X Panther med ren install, alltså raderade disken och installerade Panther.

Nu spinner Powersupply fläktarna som en katt!

Bevaka tråden