Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låter din G5:a?

Tråden skapades och har fått 442 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-19 09:14

I högtalarna som sitter i min skärm (en Acer AL1731 17" tft.), som är kopplade via hörlursuttaget på framsidan, så hörs ett raspande ljud med ett pip som verka gå efter en klocka. Det är nämligen ganska exakt 1 sekund mellan pipen. Lagom störigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-19 10:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
ok thx - har dock aldrig varit med om dessa ljud tidigare...

läste dock tidigare att ngn som testat CHUD att datorn gick på högvarv hela tiden...

med ett externt firewire-ljudkort borde ljuden inte finnas kvar :rolleyes:

Tyvärr finns det folk som talar om att ljuden även sprider sig till FW-interface av olika slag. Se apples diskussionsforum (avdelningen för G5 Usage) så finns det en särskild tråd om detta. Men använder du NAP så blir du ju av med ljuden i vilket fall.

Och angående hugins högtalare i skärmen så är det ju precis samma ljud du hör där som i vilken pryl som helst som ansluts till 3.5mm stereo-interface.

Trist med störningar, men vi skall väl egentligen vara glada så länge det finns sätt att lösa problemen. Främst att NAP funktionen går att stänga av enkelt varvid problemet försvinner direkt. Men även att det går att få PSUn utbytt med problemen minimerade som följd. Trist bara att de inte verkar försvinna till 100%.

jag skall prova det ni har rekommenderat + kullander - men försvinner inte problemen då - reklamerar jag

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal

Trist med störningar, men vi skall väl egentligen vara glada så länge det finns sätt att lösa problemen. Främst att NAP funktionen går att stänga av enkelt varvid problemet försvinner direkt. Men även att det går att få PSUn utbytt med problemen minimerade som följd. Trist bara att de inte verkar försvinna till 100%.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-20 11:29

Min nya 1.6 låter. Har det där hummande ljudet. Ska lämna in för byte av PSUn till rev E. Tänker allt oftare på att byta till PC. Förutom att Macen är suverän när det fungerar så orkar jag snart inte mer med Macen när den inte gör det. Säkert problem med PC också, men det kan knappast vara sämre än min nuvarande situation, med min haltande G5a och min problematiska TiBook 400.

trist att du känner så :rolleyes:

förutom att min G5 dual låter mycket...så är jag väldigt nöjd med den...och nästan än mer nöjd med iBook 800 - även om den känns slö mot G5an

Citat:

Skrevs ursprungligen av palb
Min nya 1.6 låter. Har det där hummande ljudet. Ska lämna in för byte av PSUn till rev E. Tänker allt oftare på att byta till PC. Förutom att Macen är suverän när det fungerar så orkar jag snart inte mer med Macen när den inte gör det. Säkert problem med PC också, men det kan knappast vara sämre än min nuvarande situation, med min haltande G5a och min problematiska TiBook 400.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-21 22:04

Om och när min G5 kommer tillbaka (tystad) så kommer jag ha glömt det där med PC. Men tanken finns där, det gör den. Dock med lite obehagskänsla.

Pc

Ursprungligen av palb:

Om och när min G5 kommer tillbaka (tystad) så kommer jag ha glömt det där med PC. Men tanken finns där, det gör den. Dock med lite obehagskänsla.

Jag har PC på jobbet som är bra mycket tystare än min G5 1,6, men ibland får PC:n för sig att det är dags att låta lite och piper ett högfrekvent pip i c.a. 2 min för att sen tystna. När den varit på en stund kör fläkten igång och det är inget mjukt hummande som Macens utand det läter som den skrapar men i och med att den är så tyst annars blir minsta lilla ljud väldigt störande.

Så jag är klart nöjd med macens hummande och den står c.a 15 cm från örat. Ge inte upp tror du kommer att ångra dig.

MVH

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 12:24
Ursprungligen av pjorgensen:

Jag har PC på jobbet som är bra mycket tystare än min G5 1,6, men ibland får PC:n för sig att det är dags att låta lite och piper ett högfrekvent pip i c.a. 2 min för att sen tystna. När den varit på en stund kör fläkten igång och det är inget mjukt hummande som Macens utand det läter som den skrapar men i och med att den är så tyst annars blir minsta lilla ljud väldigt störande.

Så jag är klart nöjd med macens hummande och den står c.a 15 cm från örat. Ge inte upp tror du kommer att ångra dig.

MVH

Tack. Det gör jag nog inte. Allt övrigt med Macen är så väl genomtänkt. Men tack för ditt påpekande. Det hjälper. Bara konstatera att det knappt finns någon ny produkt som inte har en viss felprocent

hm...blir det tystare med pc? kanske med en dell...min "custom P4a" på jobbet låter minst lika mycket som G5an hemma!

Citat:

Skrevs ursprungligen av palb
Om och när min G5 kommer tillbaka (tystad) så kommer jag ha glömt det där med PC. Men tanken finns där, det gör den. Dock med lite obehagskänsla.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-28 20:09

Min G5a låter nästan ingenting. Hade en pc förut som lät mycket, mycket, mycket mer! Den låter inte ens mycket när den går upp i varv. Älskar min dator

Min skall in nästa vecka och jag får bytt alla fläktar samt powersupply..
Var inne nu och fick nytt grafikkort.. då lyssnade han också på den.. trots att den inte lät ngt när han lyssnade så sa han att han tänker inte krångla utan vill jag ha det bytt så klart de gör det.
Eftersom Apple accepterar att jag vill ha nya grejor så.. kostar ju inte det ngt för dem att byta rubbet...
Så nu kommer jag få alla flätar nyaste samt ny powersupply.
Yippi...

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-30 11:19

Har du ett 9800 som väsnas, och får det utbytt? Finns det bot mot det problemet alltså? Eller?

Nej jag har / hade ett 9600 som följer med från början.
men det orsakade att datorn inte startade utan man fick slå om strömmen 7,8 ggr innan datorn gick igång.
Det var de första G5:orna som kom .. som hade dåliga ATI kort.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-30 11:29

Åh.

Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
Min skall in nästa vecka och jag får bytt alla fläktar samt powersupply..
Var inne nu och fick nytt grafikkort.. då lyssnade han också på den.. trots att den inte lät ngt när han lyssnade så sa han att han tänker inte krångla utan vill jag ha det bytt så klart de gör det.
Eftersom Apple accepterar att jag vill ha nya grejor så.. kostar ju inte det ngt för dem att byta rubbet...
Så nu kommer jag få alla flätar nyaste samt ny powersupply.
Yippi...

Sålde inte du din G5?

nej

Ok

  • Medlem
  • 2004-01-30 14:40

Hehe den här tråden har vuxit en hel del nu... nåväl för er som undrar eller bryr er så har jag INTE skickat min G5:a eller kontaktat Apple. Den låter för lite numera... och nej det är inte av vana utan snarare att många av er har och har haft värre problem än vad jag har. Det enda som irriterar nu är det där "skrik-pip" ljudet som uppstår när man bl.a kör video eller ljud i previewläge i finder...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 15:08

Motif.. var det inte du som ville köpa "min" Dual G5 när den kom? Det var ju tur att jag inte gick med på det (kunde inte i vilket som helst så shit the same) för annars hade jag suttit där med en halv-DOA G5'a

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pallish
Motif.. var det inte du som ville köpa "min" Dual G5 när den kom? Det var ju tur att jag inte gick med på det (kunde inte i vilket som helst så shit the same) för annars hade jag suttit där med en halv-DOA G5'a

din ?? Jag var en av de första som fick min 1 oktober så varför ville jag köpa din ?
Min är inget fel på.. men varför inte byta allt när man ändå får det gratis till de nyaste.

Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
Min är inget fel på.. men varför inte byta allt när man ändå får det gratis till de nyaste.

Varför byta nåt som funkar? Har du otur funkar ju nya grejerna sämre än de gamla.

känns bättre med nyaste fläktar och senasste revisionen av allt.
Fungerar det sämre så har de ju gjort fel.. då får det väl bytas igen
Det ligger 800 m från där jag bor så det görs över en dag så det är lugnt som en pannkaka.

  • Medlem
  • 2004-01-30 16:11

Har lan-master eller dyl. nån site?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 19:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
din ?? Jag var en av de första som fick min 1 oktober så varför ville jag köpa din ?
Min är inget fel på.. men varför inte byta allt när man ändå får det gratis till de nyaste.

Jag fick "min" ännu tidigare.... några dagar efter den tjugonde september och om jag inte minns fel så var du väldigt desperat efter ett exemplar. Tyvärr kunde jag då inte byta eftersom den tillhörde (och det gör det fortfarande ) LU

Nu är min G5'a 'shipped', får väl se om jag måste ansluta till denna tråden och diskutera oväsen jag också..

  • Medlem
  • 2004-02-05 20:34

Nu har jag ringt Apple Support, så nu ska burken in till Grafit på till veckan ang. det defekta grafikkortet och illalåtande fläktar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-06 00:19

Detta var inte alls trevlig läsning. Hade först tänkt köpa en ny G4 DP 1.25ghz... folk sa åt mig "nej, det är vindtunneln. den låter som en lövblåsare" och nu detta med G5. Ingen dator verkar ha rimlig ljudnivå? Detta är ju kritiskt om man skall hålla på med musik.

Ursprungligen av durre:

Detta var inte alls trevlig läsning. Hade först tänkt köpa en ny G4 DP 1.25ghz... folk sa åt mig "nej, det är vindtunneln. den låter som en lövblåsare" och nu detta med G5. Ingen dator verkar ha rimlig ljudnivå? Detta är ju kritiskt om man skall hålla på med musik.

Det är inget kul att först vänta på den skall anlända för att sedan skicka den på lagning, men jag anser ändå att den väger upp allt ont och ändå är klart bäst för musik!
Min är tystare än min G4 (går inte att jämföra) men SJ sa ju att G5 är knäpptyst och det är den ju inte så därför anser jag att jag ville byta ut alla komponenter, de nyare G5:or är nog inte samma ljudnivå eller dåliga grafikkort i... utan det är nog mer en barnsjukdom som de fått ordning på nu...

Min skall in nästa vecka tar 1 dag sen är den utrustad med nyaste revisioner av både fläktar och PSU.. återkommer med resultat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-07 16:23
Ursprungligen av motif:

Det är inget kul att först vänta på den skall anlända för att sedan skicka den på lagning, men jag anser ändå att den väger upp allt ont och ändå är klart bäst för musik!
Min är tystare än min G4 (går inte att jämföra) men SJ sa ju att G5 är knäpptyst och det är den ju inte så därför anser jag att jag ville byta ut alla komponenter, de nyare G5:or är nog inte samma ljudnivå eller dåliga grafikkort i... utan det är nog mer en barnsjukdom som de fått ordning på nu...

Min skall in nästa vecka tar 1 dag sen är den utrustad med nyaste revisioner av både fläktar och PSU.. återkommer med resultat.

Nej, det vore inte alls roligt. Verkar ju ta 3 veckor för applestore att leverera datorn.. hur lång tid tar de då på sig att skicka tillbaka, laga, sen till mig igen. Huga.. så länge klarar man sig inte utan dator.

Precis - sitter du på en äldre G4 PowerMac - så låter dom ungerfär lika mycket...köper du en singel G5 så låter dom ännu mindre...Det har varit tidiga 2 Ghz'are som har låtit lite mer. Sen instämmer jag i det motif säger - "viskande tyst" är en överdrift...

Bevaka tråden