Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låter din G5:a?

Tråden skapades och har fått 442 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-02-06 10:06

Fick "min" relativt tidigt och jag har aldrig haft problem med mina fläktar
Man hör ju självklart fläktarna om man drar på krävande processer (RC5-72) men annars så är den (nästan) knäpptyst

Yepp nu har jag hämtat min burk.. 3 timmar fick jag vara utan Men det är som en helt ny burk !!
Den låter mindre nu när jag sitter 2 cm ifrån än när den stod i ett annat rum.. skillnad = OBESKRIVLIGT !!

Nya fläktar till de senaste runt om alla bytta samt nyaste PSU:n.

Så gött äntligen kan man prata i telefon samtidigt som man sitter vi datorn hehe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-09 21:31

Men du bodde ju också några hundra meter från servicestället sa du men det låter ju bra att de fixat ljudet så bra!

Yepp 1 km eller nått bara.
Så det var ju bra för min del, men jag hade väntat en vecka också om jag vetat vilken skillnad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-09 23:59

motif: om man skulle köpa en G5:a idag från apple store... skulle man få en G5:a med samma modifikationer som din då?

Ursprungligen av durre:

motif: om man skulle köpa en G5:a idag från apple store... skulle man få en G5:a med samma modifikationer som din då?

Jag har inte hört ngn klaga på ljudet på sina Dual G5:or nu för tiden.
Tror de rätades till från Rev A- till Rev D eller t.o.m E kanske det är nu som sitter i dem.
Köper du en ny nu så får du en ny som inte låter det kan man nästan garantera.. Köp dock inte hos ngn återförsäljare som kanske har de äldre G5:or hemma.

Ursprungligen av motif:

Jag har inte hört ngn klaga på ljudet på sina Dual G5:or nu för tiden.
Tror de rätades till från Rev A- till Rev D eller t.o.m E kanske det är nu som sitter i dem.
Köper du en ny nu så får du en ny som inte låter det kan man nästan garantera.. Köp dock inte hos ngn återförsäljare som kanske har de äldre G5:or hemma.

Går det att se vilken revision man har? Hur?
(Inte för att jag egentligen behöver veta - min G5:a som jag haft i en månad nu är hur tyst som helst )

motif: grattis!

jag har min inlämnad på kullander - men dom påstod att det räckte att "balansera" fläktarna...får se om det räcker :rolleyes:

det låter onekligen hoppingivande att det är så stooooor skillnad på en i övrigt suverän dator. springer varv runt min P4 3 Ghz på jobbet...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-11 21:34

Jag har också problem med att fläktarna i nätaggregatet låter alldeles för mkt. Dämpar man varvtalet bara lite granna på fläktarna så blir den i princip ljudlös.
Jag har idag haft den inne på byte av nätaggregat och fick tillbaka den och nu låter den ännu mer...

tydligen så är det 2 olika modeller av nätaggregat beroende på om man har 1.6:an eller dubbelprocessor. Den till dubbelprocessorerna har det kommit ut en ett helt gäng revisioner på (Rev G är tydligen på gång nu i dagarna läste jag någonstans) men däremot på 1.6an har ingenting gjorts utan man är kvar på rev A enligt den information jag fått av servicestället.

Det som vore intressant att veta är hurvida man skulle kunna använda ett nätaggregat som är tänkt för en dubbelprocessor till en 1.6:a ?
Någon som vet om detta kan gå ?

  • Medlem
  • 2004-02-11 22:54
Ursprungligen av Mikael S:

Jag har också problem med att fläktarna i nätaggregatet låter alldeles för mkt. Dämpar man varvtalet bara lite granna på fläktarna så blir den i princip ljudlös.
Jag har idag haft den inne på byte av nätaggregat och fick tillbaka den och nu låter den ännu mer...

tydligen så är det 2 olika modeller av nätaggregat beroende på om man har 1.6:an eller dubbelprocessor. Den till dubbelprocessorerna har det kommit ut en ett helt gäng revisioner på (Rev G är tydligen på gång nu i dagarna läste jag någonstans) men däremot på 1.6an har ingenting gjorts utan man är kvar på rev A enligt den information jag fått av servicestället.

Det som vore intressant att veta är hurvida man skulle kunna använda ett nätaggregat som är tänkt för en dubbelprocessor till en 1.6:a ?
Någon som vet om detta kan gå ?

Nu kommer jag varken ihåg eller orkar leta i den här tråden men jag tror att även 1,8 singel har samma nätaggregat som dual 1,8 och dual 2. Så jag ser inget egentligt hinder varför det inte skulle fungera med ett nätagg från 1n8 eller 2,0 i din 1,6.
Någon som är insatt i hur det ligger till?

  • Medlem
  • 2004-02-12 19:01

Det sitter inte samma PSU i en SP 1.8 GHz som i en DP 1.8 / 2.0 GHz maskin.

För er som gillar att gnälla över störningar och andra problem med era G5:or kan jag berätta att en ny revision av PSU:n har släppts från Apple. Nämligen Rev E. De flesta är ganska eniga om att ingen revision före denna är helt perfekt, inte ens i enstaka exemplar. Men alla är vi ju olika petiga.

Historien om varför Apple haft sånna stora problem med sina PSU:er är lång. Men jag tror att den grundar sig på att Apple Computer inc. har haft minst 3 olika leverantörer av nätaggregat och att ingen leverantör riktigt har nått upp till kraven. Vidare är jag ganska säker på att apple valt att "snåla" in några kronor på en del som sitter helt dold i datorn och som ingen ser skymten av.

Nåväl. Lycka till med era G5:or. Min egen fungerar alldeles utmärkt. Tyvärr är jag tvungen att sälja min, om nu någon vill köpa en Dual 2.0 GHz G5:a vill säga.

  • Medlem
  • 2004-02-11 22:52

Nu är min burk inne på Service. Får se om dom byter ut fläktar eller bara kalibrerar om dom. Plus att dom byter ut mitt trasiga Radeon 9600 mot ett nytt.

  • Medlem
  • 2004-02-13 18:25

Dom ska byta grafikkortet och byta ut PSU:n mot den senaste och så kalibrerar dom övriga fläktar, ev. byter ut någon. Grejerna skulle komma någon gång i mitten på nästa vecka så i slutet av kommande veckan så ska den vara klar.

det hade vi redan tidigare men ett ljud är varierande efter vad man själf tycker. Har ingen G5 men hade en iMac g3 400 dv och den är mot vanliga powermacar knäpptyst men eftersåm jag jobbade och blev van med att det inte lät så mycket blev jag känsligare på mina öron och så lät den ochså men det var suggestivt.
har nu en ibook g4 och tycker ochså att hårddisken låter men den är egentligen mycket tyst

Det är beklämmande att denna diskussion skall behövas. Efter vindtunneldebacklet borde de ha lärt sig. Min fru köpte nyss en 2.8 GHz Pentium 4 låda den är tystare än både min G4/400 och den ganla 7200/90 för att inte tala om den vidrigt surriga Dual 1.25 G4 jag har på jobbet. Ljudmässigt är den i paritet med in LCII tror jag...

En tyst dual G5 är inget mirakel eller tekniskt genombrott utan vad man har rätt att förvänta sig av en dator som kostar över 10 000 kr. Om PC tillverkarna kan bygga tysta datorer runt processorer som vi häcklat som brödrostar så är det minsta man kan begära att Apple skall kunna bygga lika tysta datorer.

OS X är nu ett moget OS med betastadiet överståndet, hoppas att G5 burkarna gör detsamma!

  • Medlem
  • 2004-02-29 01:00

Ville bara rapportera att det där med "Nap" i System Preferences|Hardware fixade mina problem med pipande surrande ljud. Det var rätt roligt när jag testade det, ljudet slutade så fort jag klickade ur Nap och började igen så fort jag klickade i den Jag vet inte hur dom översatte "Nap" till svenska om man har lokaliserat sitt OS X, men jag hoppas att det är nåt i stil med "För oväsen i onödan".

  • Medlem
  • 2004-03-03 23:45

Nap

Det kommer av det engelska ordet "nap" som innebär att man tar en tupplur i princip. (Nappy e väl kudde?) I praktiken är det en funktion som tillåter CPU:erna att vila ut sig vid låg belastning, dvs. spänningen till processorn regleras i nätagreggatet (PSU:n) så att den kan "andas ut" när det ändå inte finns mycket att göra.

Klickar du ur "NAP" så blir det ingen vila och därmed ingen spänningsreglering i PSU:n, vilket i sin tur leder till att oljuden försvinner. Ljuden uppkommer altså pga. spänningsregleringen i PSU:n, en störning helt enkelt eller en form av jordfel.

Jag lessnade på ljudnivån hos min Dual 2GHz G5:a i allmänhet och sålde den. Jag hade den inne på ett par PSU-byten, första gången byttes även div. fläktar ut. Störningarna försvann i princip men maskinen fortsatte att föra oljud annars (många fläktar).

Numera är jag glad ägare till en PB15" 1.25GHz och kan inte längre klaga på ljudnivån.

har fått tillbaks min dual 2 ghz ifrån kullander - som bytte moderkortet och PSUn och balanserade fläktarna.

Jag hade problem med att ljudutgången sprakade på ett otal olika sätt, PSU-fläkt som klickade och en allmänt hög och ojämn ljudnivå. Nu i efterhand kan jag bara säga att ljudutgången nu fungerar som det ska och inga störande artifakter, PSU-fläkten är bra OCH ljudnivån har justerats nedåt. Om jag skall höfta så låter den typ 2/3 av tidigare ljudnivå - vilket får anses som godkänt och det går att ha den i hemmiljö - även om jag fortfarande anser att det borde vara lägre ljudnivå...

Jo, tidigare varvade datorn vid hård belastning - vilket den inte längre gör i samma utsträckning - och om den gör det är det en obetydlig ljudökning. Jo, datorn känns stabilare och aningen mer "responsive"...kan det ha med moderkortet att göra :rolleyes:

Jag har fortfarande problem med att den låter för mkt.. den varvar upp för ingenting.
Har lämnat in den fått PSU samt nya fläktar bytta men den varvar upp för ingenting fortfarande.. Apple äger att jag får lämna in den igen.. till mitt service ställe Machuset där en UNG kille bytte mina fläktar... vad jag tror och väntar besked på är att FÖRMODLIGEN så är den inte kalibrerad efteråt.
Jag får vänta 4 ggr innan Apple tar den till Lan Master.. vill jg göra det själv kostar min frakt ungefär 900kr,

Men så tänkte jag lite ang minnen jag har ju de 2 som följde med 256Mb DDR 3200/400 från Apple samt att jag köpte till 4 st 512:or av Power Pc.. Tänkte om det kunde vara fel på dessa kanske.. så jag slängde ut mina 256:or och VIPPS så var datorn mkt bättre... nu kan jag starta Cubase utan den ens går upp i varv däremot om jag öppnar en låt med VSt syntar så går den igång men inte på högvarv som innan utan nu på halv varv..
Och rent allmänt nu kan man kolla nätet iTunes mm utan den rör sig i varv..

Min fråga är .. kan det verkligen vara så enkelt ... att det är minnen som spökar ?
Om ngn har problem och har köpt mer minnen kan ni inte testa att ta ut antingen Apples eller de ni har köpt och se om det hjälpte.. vore ju väldigt intressant att se om det kan vara detta "enkla" fel.

Kanske bara är det att mina Extra minnen inte gillade de interna eller .v.v

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-13 19:49

Jag har en 1.6:a. Tycker den låter aldelles för mkt. Har tagit bort locket för att kunna lokalisera vart oljudet kommer ifrån, men när man tar bort plastskyddet blinkar en röd lampa till o hela helvetet bryter lös. Alla fläktar går på högvarv eller vad det nu är. Ljudet är konstant och det kommer inga oväntade blip o blop men nivån är för hög tycker jag. Nu är ju detta min första mac, har inte lyssnat på någon annans så jag vet ju inte vad man ska kunna kräva.

Ursprungligen av durre:

Jag har en 1.6:a. Tycker den låter aldelles för mkt. Har tagit bort locket för att kunna lokalisera vart oljudet kommer ifrån, men när man tar bort plastskyddet blinkar en röd lampa till o hela helvetet bryter lös. Alla fläktar går på högvarv eller vad det nu är. Ljudet är konstant och det kommer inga oväntade blip o blop men nivån är för hög tycker jag. Nu är ju detta min första mac, har inte lyssnat på någon annans så jag vet ju inte vad man ska kunna kräva.

Den skall blinka och gå upp i varv om du tar bort plastlocket.. eftersom flödet blir fel i datorn .. inga konstigheter m.a.o

Men däremot .. har du extra minnen ?? pröva ta bort kör med bara en sorts de som följde med eller de du satt i själv och kolla om du också får en stor skillnad som jag fick.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-13 20:11

Jag har satt in 1gb extra, men datorn lät lika mkt innan jag satte in dem så det kan inte vara det.

  • Medlem
  • 2004-03-13 20:37

Ska kanske skriva att så här i efterhand ett par veckor efter servicen så mår min burk bra igen. Ljudnivån justerades verkligen ner efter bytet av PSU:n och fläktkalibreringen. Och det viktigaste av allt så är det ine´get hummande ljud längre utan nu låter den med en jämn (så jämnt det kan bli med 8! fläktar) ljudnivå utan hummande ljud etc.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-13 20:48

Min nyss komna 2x1.8 Ghz G5 hänger sig om man tar bort plastlocket så det enda som återstår är att starta om den genom att trycka på knappen...

  • Medlem
  • 2004-03-14 00:34
Ursprungligen av batmannen:

Min nyss komna 2x1.8 Ghz G5 hänger sig om man tar bort plastlocket så det enda som återstår är att starta om den genom att trycka på knappen...

Det låter skumt, för mig så tänds bara den röda lampan och fläktarna varvar upp.

G5:an fungerar inte utan plastluckan enl manualen. När G5 släpptes var det även snack om att datorn tvärnitar om inte luckan är på plats. Detta för att skydda maskinen från att brinna upp i princip...

  • Medlem
  • 2004-03-14 01:32
Ursprungligen av Anders Täpp:

G5:an fungerar inte utan plastluckan enl manualen. När G5 släpptes var det även snack om att datorn tvärnitar om inte luckan är på plats. Detta för att skydda maskinen från att brinna upp i princip...

Hmm... Det ska väl inte vara något problem att öppna luckan utan att maskinen klappar igen. Men manualen har säkert rätt i att det inte är bra att ha den bortplockad någon längre tid. För visst har dom väl demat maskinen b.la. på inLife där dom plockade bort plastluckan om jag inte missminner mig helt?

jag hade inne min på kullander och teknikern tog bort plasten utan att fläktarna varvade upp :rolleyes:

efter att dom kollat burken bytte dom: moderkort, bytte plats på cpu, bytte psu-fläktar OCH kalibrerade.

resultat - 30% tystare, jämnare gång, mindre uppvarvning och den kändes aningen mer "responsive". jag anser dock att den fortfarande inte är "viskande tyst" som dom säger i reklamen

  • Oregistrerad
  • 2004-03-17 11:11
Ursprungligen av el gringo:

jag hade inne min på kullander och teknikern tog bort plasten utan att fläktarna varvade upp :rolleyes:

efter att dom kollat burken bytte dom: moderkort, bytte plats på cpu, bytte psu-fläktar OCH kalibrerade.

resultat - 30% tystare, jämnare gång, mindre uppvarvning och den kändes aningen mer "responsive". jag anser dock att den fortfarande inte är "viskande tyst" som dom säger i reklamen

Bytte dom PSU-fläktar? Det ville jag göra (eftersom det inte finns nya PSU Revisioner till 1,6an). Har sett att dom som gjort det blivit av med det hummande ljudet från PSUn. Lan-Master är beredda att göra detta, men får inte OK från Apple Sholm. Min dator är där nu – och jag vill inte ha den tillbaka utan att den är så tyst som man kan förvänta sig.

Bevaka tråden