Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låter din G5:a?

Tråden skapades och har fått 442 svar. Det senaste inlägget skrevs .

De personliga konflikten mellan två medlemmar har raderats från denna tråd. Ämnet var helt off-topic och bidrog inte till en konstruktiv diskussion om G5:ans ljudnivå. Berörda personer är välkomna att framföra frågor på info@99mac.com. I denna tråd fortsätter vi att diskutera PM G5.

/M

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-01 23:08

I min G5 1.8 så kommer det av og til hvine lyder... høres ut som et sykkelhjul som trenger smøring/olje. Lyden kommer bare av og til, men er plagsom når den først er der.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-12-02 09:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Oyvind-A
I min G5 1.8 så kommer det av og til hvine lyder... høres ut som et sykkelhjul som trenger smøring/olje. Lyden kommer bare av og til, men er plagsom når den først er der.

Sannolikt samma ljud som jag har i min 2x2 Ghz, och som beskrivs i länken som cal postade ovan.

jag har pratat med apple och jag kan nog reklamera. vet dock inte om jag vill eftersom jag för övrigt är väldigt nöjd

men dom får inte skriva att den är viskande tyst och 3 gånger tystare än tidigare powermac G4 om det i verkligheten inte är det...utan lika ljudlig eller ibland mer...

fast det har jag nog sagt tidigare

  • Oregistrerad
  • 2003-12-02 10:44

för min del fick jag reda på att ny PSU (rev D) är på ingång. hoppas innerligt att det blir bättring. återkommer med resultat när den väl dykt upp.

Hur var det med den nya Firmwa.. ?
Skall den rätta till ljudet.. Eller vad säger Apple om man hävdar att det är fel på den, säger de att man skall vänta på den först eller..

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-12-02 11:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av TechnoHead
för min del fick jag reda på att ny PSU (rev D) är på ingång. hoppas innerligt att det blir bättring. återkommer med resultat när den väl dykt upp.

Ska du få en sån insatt i din burk alltså?

Ska bli intressant att se vad det gör för skillnad isf. Speciellt med tanke på cal's inlägg tidigare:

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Revision D av PSU:n finns tillgänglig numera, men som vanligt så hävdas att kommande revision väntas lösa problemen mer ingående.

[snip]

Själv väntar jag nog på Rev E av nätdelen före byte då den tekniker jag talade med idag hävdade att pipljuden kvarstår med Rev D. Däremot skulle andra åkommor såsom högljudda PSU fläktar åtgärdas med Rev D.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-02 11:08

den nya firmwaren ska ju enligt ryktet förbättra "fläktarnas beteende". borde väl innebära att det blir tystare .. förhoppningsvis. nu låter det som attan i vissa program när processorhastigheten är inställd på "högsta". kanske där man kan se någon åtgärd också.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-02 11:56

Teknikern på den apple firma jag talade med sa såhär:

"Blir du inte nöjd med maskinen efter att vi installerat Rev D av PSU:n är du välkommen tillbaks när en ny revision finns tillgänglig, så installerar vi den istället.".

För övrigt var han ganska säker på att några av pipljuden skulle försvinna efter ett byte till Rev D. Men att de övriga ljuden (de som når stereo-interfacet bla) skulle kräva en firmwareuppdatering för att försvinna helt. De kanske planerar att stänga av NAP permanent i firmwaren?

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-12-02 11:57

Hur funkar det om man vill ha sin PSU utbytt? Hur går man tillväga? Behöver man betala något för det? Jag har noll koll på såna här saker. Har aldrig haft problem med en Mac som har haft garanti kvar förut.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-02 12:10

Du ringer till Apples Support och berättar om ditt problem. De kommer förmodligen ställa en del frågor. Tex. om du testat att göra en reset av PRAM, NVRAM osv. Om problemen finns där om du startar från den medföljande CD-skivan osv.

När de till sist inser att maskinen behöver repareras, skriver dem det i ditt sk. "case". Du får sedan ditt "case-nummer" och går med datorn till en lokal Apple Service Provider (auktoriserad serviceverkstad) och lämnar in maskinen.

Om återförsäljaren som du köpte datorn av utför reparationer, kan du ju gå med datorn direkt till dem och prata öga mot öga med någon som förstår dina problem. För det kan man inte påstå att norrmännen och danskarna på Apples Support gör alla gånger.

Om du inte har någon lokal service-verkstad där du bor så är troligtvis din återförsäljare som du handlat av, skyldig att skicka datorn till en sådan för att få den reparerad.

Ett års garranti vettu.

Senast redigerat 2003-12-02 12:46
  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-02 12:33

Apple har för övrigt konstaterat att de ljud som uppkommer i 3:e parts ljudinterface (MOTU, DIGI mfl), ej är de samma som hörs från PSU:n och den interna högtalaren (periodiska pip, pip vid filöverföring, pip vid OpenGL operationer osv).

Det har nu startat en ny tråd på apples forum där de som använder sin G5:a för ljudproduktion skriver om missljud i deras system. Vissa användare av Motu 828 Mk2 tycks ha ljuden i kortets FW-portar tex. Det samma verkar gälla för en del användare av Digidesign digi002.

Att påstå att Dual G5 skulle vara problemfri och att vi som klagar överdriver och blåser upp problemen känns ganska korkat. Det är ju inte så att en tråd med snart 700 poster på apples forum där folk berättar om ljudproblem med sina G5:or, uppkommer utan att det finns några problem.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-02 13:47

Min dual G5 nätdelen har gått sönder förra veckan, det luktade brännt efter har väckt datorn på morgonen. Det är en 600 watt nätdelen som ska bytas ut. Singel G5 drivs av 400 watt nätdelen. Jag tycker att 600 watt är enormt kraftfull. Hos PC sidan ser jag ofta 350 - 400 watt nätdelar. Är 600 watt ovanligt ? Kanske därför fläktarna jobbar mera (låter mera).
Men min gamla nätdelen har varit tyst och inte låtit illa någongång. Hoppas nu att jag får bättre Rev. x

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Det har nu startat en ny tråd på apples forum där de som använder sin G5:a för ljudproduktion skriver om missljud i deras system. Vissa användare av Motu 828 Mk2 tycks ha ljuden i kortets FW-portar tex.

Vilken tråd / vart ?

Jag använder själv MOTU 828 MKII...

Citat:

Skrevs ursprungligen av REP
Min dual G5 nätdelen har gått sönder förra veckan, det luktade brännt efter har väckt datorn på morgonen. Det är en 600 watt nätdelen som ska bytas ut. Singel G5 drivs av 400 watt nätdelen. Jag tycker att 600 watt är enormt kraftfull. Hos PC sidan ser jag ofta 350 - 400 watt nätdelar. Är 600 watt ovanligt ? Kanske därför fläktarna jobbar mera (låter mera).
Men min gamla nätdelen har varit tyst och inte låtit illa någongång. Hoppas nu att jag får bättre Rev. x

Om du inte tar ut allt som nätdelen kan leverera så kommer fläktarna att jobba MINDRE. Jag vet inte vad en dual G5 kräver och Apples hemsida kommer jag inte åt just nu.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-02 14:11

motif: Tråden om problem med 3:e parts ljudkort startade igår på Apples forum. Här är länken till tråden...

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
motif: Tråden om problem med 3:e parts ljudkort startade igår på Apples forum. Här är länken till tråden...

Tackar !!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-02 14:15

Apple har numera startat en egen feedback-sida för Power Mac G5!

http://www.apple.com/feedback/powermac.html

Detta känns som ett ganska tydligt tecken på att Apple insett att många har problem med dessa maskiner. Förmodligen har Apples egen support formligen dränkts med problem varvid apple beslutat att starta en feedback-sida. Tack för det apple! Nu skall ni få feedback!

Eftersom alla har problem börjar jag också fundera på om jag har problem..

Svårt att veta vart man skall dra gränsen av "vad som är fel" och inte.. känns det som.

Att när man jobbar i tunga program , varje gång man öppnar photoshop så går fläktarna upp i varv och pratade i telefon med en kompis när han fråga om jag damsuger.. är det tecken på fel, eller hur sklal man tolka det, för när de inte arbetar med tunga applikationer så är den tyst, men när den låter så LÅTER den, men det trodde jag var normalt eller ??

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-08 18:16

Jeg leser om G5èr som piper.. Men jeg har en annen "pipelyd". Det er som om viftene trenger oljesmøring... Den kommer i perioder. Det høres ut til å være viften/flakten foran prosessorribben...

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-12-09 09:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Oyvind-A
Jeg leser om G5èr som piper.. Men jeg har en annen "pipelyd". Det er som om viftene trenger oljesmøring... Den kommer i perioder. Det høres ut til å være viften/flakten foran prosessorribben...

Det alltså inte det pipljud som uppstår om du skickar filer via t.ex. ftp, eller om du markerar en QuickTime-film i kolumnläge (så det blir en förhandsvisning)?

nytt inlägg i debatten

http://www.xlr8yourmac.com/Graphics/Verax_G03_for_9800/verax_G03_9800_pro_install.html

detta gäller för oss som har radeon 9800 pro - som har ytterligare 1 fläkt

  • Medlem
  • 2003-12-11 14:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av hugin
Det alltså inte det pipljud som uppstår om du skickar filer via t.ex. ftp, eller om du markerar en QuickTime-film i kolumnläge (så det blir en förhandsvisning)?

Nej jag tror han har samma fel som jag att någon av fläktarna i botten vid PSU:n låter skit vid vissa varvtal. hackar som, "eeheeheeh" ungefär.

Det är väl ganska lätt fixa själv med en skruvmejsel och lite ansträngning.

Förmodligen är det fläktarna du har probs med, då kan du ju köpa nya fläktar hos www.kylning.com till exempel.

Panasonics Panaflo är helt klart bäst och tusen ggr bättre än Apple fläktarna förmodligen.

Schhhhhss !! hör inget.. så tyst!

Så här löste jag problemen med en surrande dator, borra 5cm stort hål i väggen och ut med datorn i rummet jämte WOW!!!
Inga byten av fläktar eller PSU eller andra problem förutom att man får gå 3 m om man skall sätta i en cd...

Men nu är det knäpptyst.. lite väl tyst

  • Oregistrerad
  • 2003-12-11 20:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
…någon av fläktarna i botten vid PSU:n låter skit vid vissa varvtal. hackar som, "eeheeheeh" ungefär.

Alla system har ju egenfrekvenser och har man variabla fläktar så kommer ju dessa om de är steglösa att alltid någon gång exitera egenfrekvenser* (tänk då om man har nio )
Skulle ro att Apple kommer att gå igenom vilka egenfrekvenser som är påtagliga och via firmware försöka få fläktarna att hoppa över desa frekvenser…
[Fast när de kör FEM på det i G5:an så går väl allt fullt spett - och då märker man ju inte problemet ;-)]

Tillägg: En motor som styrs med spänningen och som går med ringa last (så som en DC-fläktmotor på lågt varvtal) kommer oxå i intern systemegensvängning (tänk gamla lastbilar på tomgång )

*
Tänk högtalarlådor ex.v., eller hjulaxlar på bilar…
De förstnämnda lägger sig väldigt lågt i frekvens, eller görs så styva så att de höga frekvenser som är aktuella inte exiteras eftersom illräcklig energi inte finns i vibrationerna. De senare brukar ha egenfrekvenser strax under legio fartgränser (för så fort kör ju nästan ingen)…

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-11 21:29

Jag incisterar i teorin om egensvängningar. Jag är helt övertygad om att det skapas en viss egensvängning/stående våg i materialet, vid vissa frekvenser i G5:ans fläktar. Inte bara i varje enskild fläkt utan vid vissa varvtal när fläktarna genererar en frekvens tillsammans som genererar en gemensam svängning. Det kan man tydligt höra när fläktarna är på väg upp till fullt varv. Vid vissa varvtal låter det betydligt mer, för att sedan avta vid lite högre varv osv.

Detta känns dock som en ganska liten del av problemen med dessa maskiner. Det gör den dock inte mindre intressant för det.

Fläktarna i min maskin lider nog av tillverkningsfel eller extremt dålig kvalité. Samtidigt vill jag gärna se en lösning på störningarna och pipen, vilket förhoppningsvis kommer att ske i och med den service maskinen åker in på i nästa vecka.

Det vore även intressant att höra om någon av de som köpt en ny PM G5 2x1.8GHz upplever pipen. Det är ju ganska lätt att undersöka, men kanske inte det roligaste att börja rota i när man just köpt en ny fin maskin.

bra idé! jag har en garderob som jag planerar inreda/anpassa till min "bebis" fast det tar emot...vill ju att mina pc-nissar till kompisar skall sukta lite först

Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
Schhhhhss !! hör inget.. så tyst!

Så här löste jag problemen med en surrande dator, borra 5cm stort hål i väggen och ut med datorn i rummet jämte WOW!!!
Inga byten av fläktar eller PSU eller andra problem förutom att man får gå 3 m om man skall sätta i en cd...

Men nu är det knäpptyst.. lite väl tyst

  • Oregistrerad
  • 2003-12-12 13:32

har precis fått min PSU utbytt på min G5 2x2. otrolig skillnad. hör knappt datorn alls längre.

vart gjorde du det? vilken återförsäljare?

Citat:

Skrevs ursprungligen av TechnoHead
har precis fått min PSU utbytt på min G5 2x2. otrolig skillnad. hör knappt datorn alls längre.

Bevaka tråden