Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låter din G5:a?

Tråden skapades och har fått 442 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har också märkt att min G5 börjat låta lite mer efter nån vecka och även hört dom metalliska ljuden som det pratas om, men jag har inget att klaga på, jag vet att en dator som en G5 låter, något annat var inte att vänta, trodde ni verkligen att ni skulle få tysta datorer?

  • Medlem
  • 2004-06-01 13:16
Ursprungligen av JohanK:

Även dom senaste reservdelsnätdelarna har problem med missljud.. :/

Pratat med apples ÅF-support. Och dom bara hänvisar till en sida hos Apple där det står hur man skall se till att maskinen är jordad..

Dock verkar dom senaste 1,8:orna vara tysta.
Så problemet måste ju vara lösbart..

Inte alltid lätt att se till att maskinen är jordad, när de enda jordade uttagen som sitter i köket är 25 meter bort. I övrigt så tror jag inte de icke jordade uttagen i sig skapar problem då jag hade testat innan jag fick mitt nätaggregat bytt att köra burken på ett jordat uttag utan förändring i ljudupplevelsen. Men det är nog aldrig fel att köra jordat om man har möjlighet till det.

En annan sak jag märkte som i princip reducerade bort alla ljud som sprids via aluminumchassiet var att sätta en bit gaffatejp längst nere på metalluckans del som passas in i det övriga chassiet. Den förhållandevis tjocka tejpen reducerade de ljudvibrationer som sprids från PSU avdelningen väldigt bra. Budgetlösning, men det syns å andra sidan inte.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-05-20 10:15

G5:an är tyst, det är därför man hör en massa nya ljud som man inte hört innan

Ursprungligen av JohanK:

G5:an är tyst, det är därför man hör en massa nya ljud som man inte hört innan

Exakt, knattrandet från HD:n ex, det var något som fullständigt drunkande i det oväsende som en PowerMac G4 ställde till med, trots att jag hade den senaste och "tysta" modellen (Firewire800) så var det sinnesjukt hur den lät, Apple borde enligt min mening ha betalat ut ett schablonmässigt skadestånd till alla PowerMac G4 MDD köpare som ursäkt för att man förvandlat en dammsugare till en dator.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-20 10:23

JohanK:

Sant Min sambos "tysta" Qbicburk visslar på som fanken i datorrummet så jag hör inget från G5an. Dock so vill jag minnas att min gamla Sinclair ZX Spectrum var rätt tyst fast det brummade ändå i den.

Går det att spela in missljuden från G5an?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-01 03:26

Kullander-folk: Snart kommer jag in med min Dual G5a så att ni får ta en titt på den!

  • Oregistrerad
  • 2004-07-30 18:28

whowhowho i G5an

Det känns som det här är rätt ställe att fråga på.

Finns det någon som möjligtvis vet vilken/vilka fläktar (G5 1.6) det är som går ner i varv när skärmen går i vila, och som ökar när skärmen vaknar? Har försökt lokalisera ljudet men blir bara förvirrad... Det är egentligen bara det ljudet som är lite irriterande och skulle vara skönt att få bort.

Det börjar dock märkas på fläktarna att datorn snart rullat ett år. Så jag undrar också om någon vet om det finns så man kan köpa nya original å sätta i efter att garantin har gått ut? (för man får väll inte byta innan?) Om inte garantin kan tänkas täcka att fläktarna börjat låta lite whowhowho det vill säga?

Mvh / Mr T

Du kan ju förlänga garantin 2 år med Apple Care om du vill. Kostar iofs 3 tusen men det är det ju värt den dagen maskinen tvärstannar. Man måste köpa Apple Care innan garantin gått ut dvs inom ett år från köpet. Som med alla typer av försäkring så är det billigaste alternativet att inte ta försäkringen och ha en pryl som aldrig går sönder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-01 19:52

Först en liten iaktagelse bara. Denna tråden är enorm.

Men anyway. Jag har nu haft min första mac, G5 1.6ghz, i ett halvår. Den har alltid haft en hög ljudnivå men nu har det tillkommigt ett annat ljud. Skulle jag försöka beskriva ljudet kan det liknas med att det sitter en syrsa innuti och gnäller lite då o då. Detta e givetvis väldigt irriterande. Tänkte mest höra om jag e ensam om detta ljud?

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-08-01 21:07
Ursprungligen av durre:

Först en liten iaktagelse bara. Denna tråden är enorm.

Men anyway. Jag har nu haft min första mac, G5 1.6ghz, i ett halvår. Den har alltid haft en hög ljudnivå men nu har det tillkommigt ett annat ljud. Skulle jag försöka beskriva ljudet kan det liknas med att det sitter en syrsa innuti och gnäller lite då o då. Detta e givetvis väldigt irriterande. Tänkte mest höra om jag e ensam om detta ljud?

Nej, det är det mest kända G5 problemet som inte kan hända på 1.6 maskinen enligt Apple?
Be Apple byta datorn 5 gånger åt dig så ska du se att det löser sig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-01 22:04

det låter ju toppen. hur går det till när de ska ta in en maskin på reparation då? går jag till posten med den o betalar frakt till apple? kommer de o hämtar den? ska jag ta den till en apple ÅF? Kass om jag måste lämna den nånstans, har ju ingen bil

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-08-12 10:19
Ursprungligen av durre:

det låter ju toppen. hur går det till när de ska ta in en maskin på reparation då? går jag till posten med den o betalar frakt till apple? kommer de o hämtar den? ska jag ta den till en apple ÅF? Kass om jag måste lämna den nånstans, har ju ingen bil

Om du har AppleCare så kan Apple stå för frakten, men annars får du betala den själv. Enklast är nog att skicka den till en auktoriserad Apple-verkstad i närheten. Ring Apple så kan du lite besked om vad som gäller.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-12 15:02

Så! Nu har man lämnat in sin Dual 2 GHz Rev A (Fick den i mitten av september 2003) och sin 17" Apple Studio Display... Nu är det bar att hålla tummarna att man får tillbaka den lagom till WoW

Någon som kan berätta om ljudnivån i PM Dual 2.5?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-08-27 12:59

Jag har nyligen bytt ut de två PSU-fläktarna i min 1.6G5a mot två tysta från ADDA. Vilken otroligt skillnad!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-29 21:44
Ursprungligen av memark:

Jag har nyligen bytt ut de två PSU-fläktarna i min 1.6G5a mot två tysta från ADDA. Vilken otroligt skillnad!

Det där lät intressant! Berätta mer! Ere nått man kan göra själv utan problem? Vart hittar man dessa fläktar? osv

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-08-30 08:45
Ursprungligen av durre:

Det där lät intressant! Berätta mer! Ere nått man kan göra själv utan problem? Vart hittar man dessa fläktar? osv

Ja, det var inte särskilt svårt. Jag använde den lilla guiden på http://club.telepolis.com/soci22/g5_fan/. Man ska dock tänka på att ev. garanti försvinner. Det blir också en del pillande/lödande/skarvande, eftersom Apple lyckats byta ordning på vissa ledningar i kontakterna. Kan posta en bild på hur det blev när jag kommer hem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-29 22:31

PSU fläktar var sitter dom? Själv har jag problem med hårddiscfläkten, demn går på fullvarv, men det kanske ska va så på G5an, har en 1,8 single. Låter mer än min gamla G4a. Har uppdaterat Firmware, men vet inte om det är ett problem? Ska Hårddiscfläkten gå fullt hela tiden?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-08-29 23:07

PSU-fläktarna sitter längst ner i fronten. Det är dom som kyler nätaggrigatet som sitter i botten på burken. Hårddiskfläkten är den som går absolut långsammast på min, och den ska knappast gå på fullvarv annars.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-30 09:04

Vilken tangent är option?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-08-30 09:24

Alt.

(Har inget mer att säga, men mitt meddelande var för kort.)

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-08-30 11:47

Tangenten mellan kommando och ctrl. Alt.

Nix

Tycker att G5:an är ljuvligt tyst jämfört med en PC i alla fall

  • Oregistrerad
  • 2004-10-25 07:35

Johan33: tyvärr så låter nätaggregatet alldeles för mycket på vissa modeller (främst singelprocessorerna)

Att följa råden på denna sida är väl enda lösningen .. fast då försvinner all garanti http://club.telepolis.com/soci22/g5_fan/

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-10-25 07:39

Vilka fläktar ska man välja då? Det måste ju vara ett par som skyfflar lika mycket luft som originalen. Har kollat lite själv, men det finns ju massor!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-25 17:51

Kan man stänga av att fläktarna skall gå för fullt när man tar bort plastlocket? Det är besvärligt att hitta boven i dramat annars

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-10-25 17:54

Nja, håller man emot PSU-fläktarna hör man att det är de som är de verkliga bovarna. De övriga fläktarna låter ju nästan ingenting

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-25 21:18

Puh, har nu förskt ta isär min g5:an (det är inte så lätt som det ser ut!). Men lyckades iaf verifiera att det var psu fläktarna som busa. Tyvärr lyckades jag inte få loss psun så jag kunde få fram vad för slags fläktar det var. Nån som vet o har lite specar på dem?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-25 21:53

Nidec BETA SL D06T-12TU ska tydligen vara de fläktar som sitter i.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-26 20:52

Tackar så mkt! dessvärre hitta jag inga specar för dem. hur mkt luft de blåser osv. vore så himla skönt att få dem utbytta. kanske kan jag höra med min lokala macaffär om de kan fixxa

Bevaka tråden