Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har beställt nya iMac (November/december 2012)

Tråden skapades och har fått 388 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-08 18:21
Ursprungligen av Rillee:

Jag beställde 29/1 och beräknas få min på onsdag 13/3. Alltså ganska exakt 6 veckor.
En 27" med i7, 1tb fusion och stora grafikkortet.

Den är i skrivande stund i Dublin.

För mig ligger det ungefär likadant till. Beställd den 4/2 och beräknas komma 18/3. Det är 6 veckor och 4 dagar från beställning till leverans.

Väntat i 3månader

Beställde min genom MediaMarkt den 5 december.Har inte hört någonting om vad som händer??...
Kanske skulle lagt order direkt via Applestore ....Har nu gått över 3 månader....vad pysslar Apple med??

Har fått hem 32 GB Crucial minnen som bara ligger och väntar på att bli installerade.

3,4 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,9 GHz
8 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM - 2 x 4 GB.
3 TB Fusion Drive
NVIDIA GeForce GTX 675MX med 1 GB GDDR5

Apple pysslar inte med något....verkar som att MediaMarkt har glömt av dig/din beställning :/ har du ringt och pratat med dem? har du betalat? ...kanske avbeställa från dem o beställa själv från apple?

För om du läser om tidigare inlägg i denna tråd så har många som beställt lååångt efter dig redan fått sina Imac:s
Själ läste jag igår att tiderna för custom-made Imac:s har 1-2 veckor innan de skickas nu, gick in och läste på min beställning där det stod 4-6 veckor när jag beställde, 2-4 i bekräftelsen, och nu bara 4 dagar senare står det 1-2 veckor så det verkar som att de börjar komma ikapp.Till allt så tillkommer frakten på ca 3-4 dagar med
Detta troligen för att de har fått igång fabriken i Irland (Dublin) nu igen

Ursprungligen av silvertracker:

Beställde min genom MediaMarkt den 5 december.Har inte hört någonting om vad som händer??...
Kanske skulle lagt order direkt via Applestore ....Har nu gått över 3 månader....vad pysslar Apple med??

Kolla om du fortfarande har öppet köp och avbeställ om det går.

Det går nog snabbare för dig att få den genom Apple Store.

Jag funderar att beställa dessa minne till iMac'en. Jag har sett på flera andra forum att de ska vara bra. Någon som hört något ang. detta? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=756285

Ursprungligen av primu[s]®:

Jag funderar att beställa dessa minne till iMac'en. Jag har sett på flera andra forum att de ska vara bra. Någon som hört något ang. detta? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=756285

Jag hade valt minnen med samma latency som iMacen har som standard, speciellt om du tänkt låta originalminnena sitta i. Vad jag läst mig till ska det vara CL11.
Kollade på Crucials hemsida och där är volten 1,35 och inte 1,5 som de du länkade till. Vilket volttal iMacen kör som standard vet jag inte, men Crucial brukar ha koll på det på sina "for Mac" minnen.

Ursprungligen av suddgummi:

Jag hade valt minnen med samma latency som iMacen har som standard, speciellt om du tänkt låta originalminnena sitta i. Vad jag läst mig till ska det vara CL11.
Kollade på Crucials hemsida och där är volten 1,35 och inte 1,5 som de du länkade till. Vilket volttal iMacen kör som standard vet jag inte, men Crucial brukar ha koll på det på sina "for Mac" minnen.

Jag hade tänkt att slänga ut orginalminnena och sätta in lite "snabbare" minnen. Enligt Apples hemsida:

iMac (27-inch, Late 2012) computers have four SDRAM slots in a compartment located on the rear of the computer. The computer comes with at least 8 GB DDR3 SDRAM installed as two 4 GB DIMMs into two slots. The maximum amount of RAM you can install in your computer is 32 GB (an 8 GB SO-DIMM in each slot).

You can use any small-outline dual inline memory modules (SO-DIMMS) that meet all of these criteria:

PC3-12800
Unbuffered
Nonparity
204-pin
1600 MHz
DDR3 SDRAM

You can use RAM module sizes of 4 GB or 8 GB in each slot.

Men jag vet inte ifall just dessa fungerar så bra.

Ursprungligen av primu[s]®:

Jag funderar att beställa dessa minne till iMac'en. Jag har sett på flera andra forum att de ska vara bra. Någon som hört något ang. detta? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=756285

De flesta verkar ju förorda Crucials minnen, som dessutom verkar billigare?
Själv kan jag inte så mycket om ämnet, så hastigheter och lämplighet får någon annan svara på

Jaha,
Hamburg, Germany 12.03.2013 12:30 Avgångsskanning.
Beräknad leverans imorgon. Synd att jag jobbar 07 - 20..

Sitter och stalkar den via UPS som en sjuk, sjuk människa. Hoppas att den på något vis kan komma till mig redan idag! Kom till husse!

Ursprungligen av Rillee:

De flesta verkar ju förorda Crucials minnen, som dessutom verkar billigare?
Själv kan jag inte så mycket om ämnet, så hastigheter och lämplighet får någon annan svara på

Jag köpte sådana här: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/...
De funkar utmärkt, men de kostar 40 spänn mer per styck nu än när jag köpte dem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-12 11:25
Ursprungligen av Arnold Corns:

Jag köpte sådana här: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/...
De funkar utmärkt, men de kostar 40 spänn mer per styck nu än när jag köpte dem.

Jag köpte samma minnen till min iMac men i två-pack för 700 kr på Komplett.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-03-12 14:48

Jag beställde min Imac 5/2 (via någon ÅF och i Norge eftersom jag bor där och inte får bestämma själv). Idag, sex veckor senare har ingen dator kommit.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-12 15:05

Lite ruttet av Apple att skicka ut en faktura daterad 6/3 samt att starta AppleCare från den 6/3 utan att ens datorn levererats.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-12 16:30

Men det måste du kunna klaga/ändra på.
Jag har alltid fått fakturan flera dagar efter leverans.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-13 14:07
Ursprungligen av kenjon:

Men det måste du kunna klaga/ändra på.
Jag har alltid fått fakturan flera dagar efter leverans.

Jag får nästan ta och göra det.

Datorn ska dock levereras IDAG redan verkar det som.

Edit: Datorn HAR levererats idag!

Senast redigerat 2013-03-13 14:32
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-13 15:49

Note to self: 27" iMac samt en extern 27" skärm tar upp jävligt mycket skrivbordsyta…

Ursprungligen av Erik.dv:

Note to self: 27" iMac samt en extern 27" skärm tar upp jävligt mycket skrivbordsyta…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-13 16:56

Haha, det kommer, det kommer!

Ett par spontana upplevelser:
- Datorn är extremt tyst. Även efter omkodning av 45 min MPEG2 / DVD > MP4 låter det knappt en susning. Min gamla MacPro och tjejens nya i7 PC låter markant mer (speciellt tjejens PC som ändå höll ett förhållandevis behagligt "susande" men även den låter mer än MacPro:n).
- Det var lite tråkigt att datorn hängde sig under "setup your new Mac". Hoppas det bara var något tillfälligt. Den frös inte så möjligt den bara ballade ur vid kontakt med iCloud.
- Fusion disken känns spontant snabb men jag vet inte om den känns 100%-igt SSD snabb. Svårt att säga utan mer utvärdering.
- Högtalarna är förvånansvärt bra och jag sitter med Genelec 6010:or hemma. Sämre stereo bild och lite "mufflat" ljud men ändå inte så pjåkigt.

More to come…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-13 17:53

iMac 1TB Fusion Drive: 330 MB/s write, 410 MB/s read
LaCie TB/USB 240GB SSD: 270 MB/s write, 385 MB/s read. (TB)
LaCie TB/USB 240GB SSD: 265 MB/s write, 435 MB/s read. (USB)

En trevlig sak är att LaCie-disken kommer med både en TB-sladd och en USB-3 sladd. Märkligt att den presterar så pass mycket bättre över USB3. CPU-belastning på alla ovan är väldigt snarlik.

Min har också kommit, men den ligger kvar i UPS lastbil. Jag trodde att dom skulle ringa innan dom kom så att jag kunde sticka hem och lösa ut den, men icke.
Gick heller inte att boka en tid med dom..
Så det blir till att vänta tills på fredag.
Jag längtar ihjäl mig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-13 18:47
Ursprungligen av Rillee:

Min har också kommit, men den ligger kvar i UPS lastbil. Jag trodde att dom skulle ringa innan dom kom så att jag kunde sticka hem och lösa ut den, men icke.
Gick heller inte att boka en tid med dom..
Så det blir till att vänta tills på fredag.
Jag längtar ihjäl mig!

Ja, det var en ren slump att jag var hemma. Mycket märkligt att UPS inte hörde av sig innan.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-03-13 20:27

Fick besked om att min dator beräknas komma in till återförsäljaren i dag eller i morgon. Så jag borde ha den den här veckan. Med andra ord blev det dryga sex veckors leveranstid.

Roligt o höra Erik.dv (vet inte hur man gör hyperlänk till namn: p) längtar som fan på min nu
andas, ajdå....det va inte lite det... :/
Jag beställde min den 1/3 (men betalningen gick igenom veckan efter men det står det datumet ändå ) och beräknas skickas om 1-2 veckor (som det redan stått ett tag) med beräknad leveranstid 19-26 mars är det verkligen troligt att det kan ha skyndats på så nu när det flyter på bättre på fabrikerna? eller kommer det ändå att ta tid?

Ursprungligen av timlundborg:

Roligt o höra Erik.dv (vet inte hur man gör hyperlänk till namn: p) längtar som fan på min nu
andas, ajdå....det va inte lite det... :/
Jag beställde min den 1/3 (men betalningen gick igenom veckan efter men det står det datumet ändå ) och beräknas skickas om 1-2 veckor (som det redan stått ett tag) med beräknad leveranstid 19-26 mars är det verkligen troligt att det kan ha skyndats på så nu när det flyter på bättre på fabrikerna? eller kommer det ändå att ta tid?

Nej, jag tror att produktionsflödet har kommit igång. Fabriken på Irland är igång nu, så de tiderna stämmer nog rätt bra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-14 12:29

Va i h-vete… Upptäckte precis att iMacen lider av hemska så kallade "image retention" problem. Det här är helt ohållbart. Har andra haft detta problemet?

Apple själva hävdar detta är normalt (!?).

Ursprungligen av Erik.dv:

Va i h-vete… Upptäckte precis att iMacen lider av hemska så kallade "image retention" problem. Det här är helt ohållbart. Har andra haft detta problemet?

Apple själva hävdar detta är normalt (!?).

http://nathanbuchanan.com/wp-content/uploads/2013/01/P1120416.jpg

Aj, det där ser inte vackert ut! Hur länge väntade du för att få det "inbränt", 15min?
Kommer testa ikväll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-14 13:02
Ursprungligen av citronsyra:

Aj, det där ser inte vackert ut! Hur länge väntade du för att få det "inbränt", 15min?
Kommer testa ikväll.

Inte lång tid. Ett par minuter på nedan site räcker:
http://www.marco.org/rmbp-irtest.html

  • Medlem
  • Falun
  • 2013-03-14 14:00
Ursprungligen av matber:

Beställt!

Beställde min Imac 27 redan ibörjan på dec för knappt en vecka sedan kom så äntligen macken och att det dröjt var av apple slutat köpa skärmarna av samsung och nu övergått till LG...Beställde min med fusiondrive "stavar säker fel" och nyaste i7 och gtx 675 mx 8 gig minne men kommer uppgradera till 16 gig snart, Helt klart nöjd med min synd bara på den långa väntan...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-14 14:04
Ursprungligen av Erik.dv:

Inte lång tid. Ett par minuter på nedan site räcker:
http://www.marco.org/rmbp-irtest.html

Min polare har fått bytt sin 27"are pga detta. Han ringde till Apple och dom löste det. Jag ska göra testet nu och se om jag klarar mig från den skiten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-14 14:06
Ursprungligen av vonmix:

Beställde min Imac 27 redan ibörjan på dec för knappt en vecka sedan kom så äntligen macken och att det dröjt var av apple slutat köpa skärmarna av samsung och nu övergått till LG...Beställde min med fusiondrive "stavar säker fel" och nyaste i7 och gtx 675 mx 8 gig minne men kommer uppgradera till 16 gig snart, Helt klart nöjd med min synd bara på den långa väntan...

Testa skärmen så du inte fått ett måndagsex som jag.

Bevaka tråden