Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har beställt nya iMac (November/december 2012)

Tråden skapades och har fått 388 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Falun
  • 2013-03-19 18:18
Ursprungligen av Erik.dv:

Testa skärmen så du inte fått ett måndagsex som jag.

Testat nu i ca 2 veckor och inte hitat några fel och ända som hänt en gång var vid installation av flashplayer att datan hängde sej och gick inte tvångsavsluta eller något utan jag fick hålla in start knappen och avsluta allt...var lite orolig om den skulle starta efteråt utan några problem med den startade som inget hänt....

Som alla konsumenter bör göra: att reklamera så fort fel uppstår. Dessa diskussioner blir allt vanligare rörande Äpplet, som att vi som konsument skulle acceptera mer smällar bara för att det ör Äpplet..

Ni som har en maxad 27a, har ni koll på stabilitet och lagg osv vid två thunderbolt displays inkopplade samtidigt med en maxupplöst imac?

Idag skickade min imac, rättare sagt nyss fick jag sms om det!
När jag kollade så stod det att den skulle levereras allt från 19-26 mars (1/3 beställd), så att den skickades nu verkade rimligt för de håller sig till tidsgränsen. men så kollar jag spårning och då ska den komma den 27?! vet att det bara är en dag efter sista dagen men ändå...sak det ta 8 dagar att leverera en dator från Irland?
pratade med dem igår och frågade om man de hade någon koll om den mjöligtvis skulle kunna komma innan helgen, och då sa de ja absolut, då den flygs över på en natt och framme inom 2 (1-3 dagar leveranstid är deras mål sa de i telefon) men 8 dagar? (ok, helg är med så 6 dagar) går ju fan snabbare o bila dit sj och hämta den......8 dagar...seriöst?.....! antar att den får åka lastbil hit till Götet då...

  • Medlem
  • International user
  • 2013-03-19 19:04

He he, gjorde en rolig bild att visa min ÅF imorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-19 19:11
Ursprungligen av D_Odell:

Som alla konsumenter bör göra: att reklamera så fort fel uppstår. Dessa diskussioner blir allt vanligare rörande Äpplet, som att vi som konsument skulle acceptera mer smällar bara för att det ör Äpplet..

Ni som har en maxad 27a, har ni koll på stabilitet och lagg osv vid två thunderbolt displays inkopplade samtidigt med en maxupplöst imac?

Angående punkt 1 så håller jag med till 100%.

Vad gäller prestanda med extra skärmar så är det bästa jag kan testa 27" iMac + 27" DisplayPort skärm. Återkommer med test. Jag kommer dock inte köra så själv, planerar 27" iMac + 23" DisplayPort (1080p) skärm.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2013-03-19 21:03

Tråkigt med skärmproblemen. Nervöst också med problemen med grafikkorten och alla hängningarna i Final Cut och Premiere Pro.

Vilar fortfarande på hanen med min beställning. 5-7 dagar leveranstid säger hemsidan nu.

Tror ni på en prissänkning som på MacBook?

Edit: Färdig att skickas inom 5-7 dagar med i7-processorn

Senast redigerat 2013-03-19 21:18
  • Medlem
  • Danderyd
  • 2013-03-20 09:11

3-5 dagar nu för i7-processorn. Det tar sig!

Ursprungligen av robalm:

3-5 dagar nu för i7-processorn. Det tar sig!

Vad roligt! sj fick man vänta från den 1/3 tills igår (19/1) då den skickades, tyvärr verkar de ha helt jävliga tider på leverans....8 DAGAR ....beräknas komma den 27 men apple lovade seeeenast 26:e och när jag pratade med dem så sa de denna veckan, men nope...deras frakt-firma sägar annat....

Ursprungligen av timlundborg:

Vad roligt! sj fick man vänta från den 1/3 tills igår (19/1) då den skickades, tyvärr verkar de ha helt jävliga tider på leverans....8 DAGAR ....beräknas komma den 27 men apple lovade seeeenast 26:e och när jag pratade med dem så sa de denna veckan, men nope...deras frakt-firma sägar annat....

Jag tror fraktbolagen tar lite höjd då dom som du kan läsa tidigare i denna tråden haft stora problem.

Ursprungligen av citronsyra:

Jag tror fraktbolagen tar lite höjd då dom som du kan läsa tidigare i denna tråden haft stora problem.

Okej, en liten fråga, att de tar höjden kan dubbeltolkas, att de tar höjden på ett negativt sätt med långa leveranstider? Vilket bolag e det som fraktar? UPS? TNT? för UPS tog 3,5 dagar från England när jag beställde en väska till min Imac (ej apple som åf men ändå)....

Ursprungligen av citronsyra:

Jag tror fraktbolagen tar lite höjd då dom som du kan läsa tidigare i denna tråden haft stora problem.

Jag beställde en dator som levererades från Kina med UPS som fraktbolag, det tog ~3 dagar, inklusive helg.

Inte från Apple dock.

Ursprungligen av keptang:

Jag beställde en dator som levererades från Kina med UPS som fraktbolag, det tog ~3 dagar, inklusive helg.

Inte från Apple dock.

haha wow det va fort!! men inte från apple...det säger allt

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-03-21 08:04

Æntligen fick jag min iMac igår. Den kom sækert till ÅF i førra veckan som sedan höll på den i någon dag innan de skickade den till jobbet dær datakillarna i sin tur høll lite på den. Sedan i går kvæll så har jag i alla fall kunna børja bygga upp den från grunden. Jag valde denna gång att inte anvænda TM eller flyttassistenten.

Kan tillægga att jag puttade i mina extra 16 GB på de två lediga platserna och nu har 24 GB ramminne.

nu har min imac kommit (3,4 i7, 8GB). påtagligt mindre reflektion i skärm! testar lite handbrake nu och den är nästan dubbelt så snabb som min i7 2,93a

Hur kommer det sig att en MBPr Quad I7, 2,8 nästan är exakt lika snabb som den fetaste iMacen ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-22 07:38
Ursprungligen av @ndreas:

Hur kommer det sig att en MBPr Quad I7, 2,8 nästan är exakt lika snabb som den fetaste iMacen ?

3.4GHz quad-core Intel Core i7 (Turbo Boost up to 3.9GHz) vs 2.8GHz quad-core Intel Core i7 (Turbo Boost up to 3.8GHz) with 8MB shared L3 cache.

Bas-prestandan är högre på iMacen, Turbo-prestandan mycket snarlik. Ev. har iMacen 6MB L3 cache där MBPR har 8MB.

I rena multicore appar borde man se en skillnad. I många vanliga appar som Photoshop - troligen inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-22 07:43

http://www.barefeats.com/imac12p2.html

- After Effects tar 83% av tiden att rendera på iMac vs MBPR.
- I Photoshop (CPU effekt) behöver iMacen ca 92% av tiden.

Ovan visar ett bra multicore-program och ett mindre bra. Skillnaderna blir då mindre.

GPU-tunga uppgifter så är iMacen mycket snabbare. 40% snabbare i både DaVinci Resolve och Photoshop (på effekter som körs på GPU:n).

Ok men i Logic Pro som är min huvudsakliga syssla hade jag inte tjänat så mkt på en iMac ?
En macbook pro retina 2,7 med 16GB Ram borde vara grym, jobbigt att konka på en iMac och jag hatar verkligen flärpen under skärmen. Körde dubbla Thunderboltskärmar med Retina och fungerar kanon. Inväntar Mac Pro dock

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-22 07:59
Ursprungligen av @ndreas:

Ok men i Logic Pro som är min huvudsakliga syssla hade jag inte tjänat så mkt på en iMac ?
En macbook pro retina 2,7 med 16GB Ram borde vara grym, jobbigt att konka på en iMac och jag hatar verkligen flärpen under skärmen. Körde dubbla Thunderboltskärmar med Retina och fungerar kanon. Inväntar Mac Pro dock

Logic Pro skulle jag tro skalar bra över fler kärnor. Ljudnivån på iMac vs MacBook så tror jag iMacen vinner hands down. Men behöver du portabilitet - nej, då är inte iMac bra.

Ursprungligen av Erik.dv:

Logic Pro skulle jag tro skalar bra över fler kärnor. Ljudnivån på iMac vs MacBook så tror jag iMacen vinner hands down. Men behöver du portabilitet - nej, då är inte iMac bra.

Kör ju Apogee ljudkort så det spelar dock ingen roll

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-22 08:36
Ursprungligen av @ndreas:

Kör ju Apogee ljudkort så det spelar dock ingen roll

Ljudnivån eller prestandan? Ljudinterfacet avlastar väl knappast helt datorns CPU?

Ursprungligen av Erik.dv:

Ljudnivån eller prestandan? Ljudinterfacet avlastar väl knappast helt datorns CPU?

Nej jag menar att datorns egna ljud är helt ointressant!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-22 10:55
Ursprungligen av @ndreas:

Nej jag menar att datorns egna ljud är helt ointressant!

Ah, jag skulle tro ljudnivån på datorn kan vara irriterande som satan vid ljudproduktion.

Ursprungligen av Erik.dv:

Ah, jag skulle tro ljudnivån på datorn kan vara irriterande som satan vid ljudproduktion.

Du menade så
Nja de är inget problem den går ju ställa undan till skillnad mot iMac har man haft Mac Pro så är en MBP rena drömmen i jämförelse

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-22 12:08
Ursprungligen av @ndreas:

Du menade så
Nja de är inget problem den går ju ställa undan till skillnad mot iMac har man haft Mac Pro så är en MBP rena drömmen i jämförelse

Okej. Min erfarnehet är att en MacBook låter mångafaldigt gånger mer än en MacPro vid lite belastning. 2012 iMacen låter nästan ingenting dock, även vi lite belastning, vilket är en mycket bra feature.

Ursprungligen av Erik.dv:

Okej. Min erfarnehet är att en MacBook låter mångafaldigt gånger mer än en MacPro vid lite belastning. 2012 iMacen låter nästan ingenting dock, även vi lite belastning, vilket är en mycket bra feature.

Lustigt, för jag tyckte att min förra Mac Pro lät mindre än en MacBook smaken är som baken...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-22 12:25
Ursprungligen av citronsyra:

Lustigt, för jag tyckte att min förra Mac Pro lät mindre än en MacBook smaken är som baken...

Du skriver att din förra MacPro lät mindre än en MacBook, jag skrev en MacBook låter mer än en MacPro. Smaken är alltså samma!

Sedan skiljer det säkert sig från MacPro till MacPro då dessa kan ha väldigt olika uppsättningar CPU / GPU.

Ursprungligen av Erik.dv:

Du skriver att din förra MacPro lät mindre än en MacBook, jag skrev en MacBook låter mer än en MacPro. Smaken är alltså samma!

Sedan skiljer det säkert sig från MacPro till MacPro då dessa kan ha väldigt olika uppsättningar CPU / GPU.

Oj, jag som inte tänker när jag skriver! Det skulle stått "mer" och inte mindre Men som du säger det är nog skillnad på dessa, men problemet med min MacPro var att fläkten för min GPU var väldigt trött och lät väldigt mycket. I övrigt var min Mac Pro väldigt tyst.

Men den nya iMac är helt klart tystare än någon dator jag provat tidigare så väldigt nöjd där!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-22 19:35

Panel bytt, iMac på mitt skrivbord igen, 32GB RAM och en Eizo 23" skärm vid dess sida.

Hoppas på det bästa nu!

  • Medlem
  • International user
  • 2013-03-23 12:44

Jag fick erbjudande om DOA eller panelbyte från min ÅF. Jag låter dem byta panel och så får de smälla in min SSD när de ändå har öppnat den.

Bevaka tråden