Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har beställt nya iMac (November/december 2012)

Tråden skapades och har fått 388 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Om Superdriven nu funkar till nya iMac, så fattar jag inte varför Apple inte skriver det.

Apple USB SuperDrive - Apple Store (Sverige)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-01-01 01:03
Ursprungligen av Kretschmer:

Om Superdriven nu funkar till nya iMac, så fattar jag inte varför Apple inte skriver det.

Apple USB SuperDrive - Apple Store (Sverige)

Min gissning är att de inte har "hunnit" uppdatera systemkraven helt enkelt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-01 01:43

Det går att få Superdriven att funka även på andra macar än de som officiellt suportas. Lite knöligt men det funkar tydligen bra förutom att det inte går att boota från den. Use the MacBook Air SuperDrive with (almost) any Mac | TUAW - The Unofficial Apple Weblog

Hmm den här tråden gör inte många knop...ungefär lika långsam som Apples tillverkning av nya iMac. Idag återkallades iMacen i min beställning innan den ens skeppats, bara för att ersättas med en EXAKT likadan konfiguration. Vad håller de på med?

Nu har min kära iMac 27" kommit hem. Underbar skapelse

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-09 00:08
Ursprungligen av iTiger:

Nu har min kära iMac 27" kommit hem. Underbar skapelse

När beställde du?

Ursprungligen av zinned:

När beställde du?

2012-12-02 enligt ett tidigare inlägg....;)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-09 00:38
Ursprungligen av adress@mac:

2012-12-02 enligt ett tidigare inlägg....;)

Damn! Fem veckor...ruskigt dålig leveranstid av Apple.

I viss mån kan de som företag tjäna på att inte ha massvis av enheter tillgängliga direkt vid launch av en viss produkt men att det ska ta sådan tid som fem veckor, det är nog direkt skadligt för Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-09 00:56

Det är grymt hög förfrågan på de nya iMac's, speciellt 27" som jag förstått det. Och kör men en BTO (Build To Order) så tar det ju automatiskt längre tid då detta inte är standard modellerna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-09 01:04
Ursprungligen av crayzee:

Det är grymt hög förfrågan på de nya iMac's, speciellt 27" som jag förstått det. Och kör men en BTO (Build To Order) så tar det ju automatiskt längre tid då detta inte är standard modellerna.

Det är alltid hög förfrågan på nya Apple-produkter. Sedan har du rätt i att en BTO säkert ger lite extra leveranstid men så mycket längre bör den inte bli, framför allt inte när det inte finns en uppsjö av konfigurationsmöjligheter.

Beställde själv på nyårsafton. Driver eget företag, och innan bokslut är det ofta en bra idé att shoppa upp en del av vinsten för att slippa skatta så hiskeligt mycket, så jag fick ett infall (under nyårspartyt faktiskt) och impulsbeställde en fullsmockad 27":are dock utan SSD, då det var sjukt dyrt.. Fusion får lov att duga. Gissar att den kommer precis i slutet på Januari, eller kanske början feb. Ska bli trevligt oavsett, ser framför allt fram emot den ökade grafikprestandan (motför min nuvarande 2009 27").

21.5" GT650m Grafik,standard disk
men BTO 3.1GHz processor och 16Gb minne.
Beställd på DigitalInn Uppsala 27 dec,
kom idag:)
Ersätter en '07 MacMini/20"Apple skärm.

Står lite på sniskan mot en grå vägg
så "bakbulan" är så gott som osynlig,
ser overkligt tunn ut!

Tänkte helt kallt invänta tills det finns
~1TB externa SSD diskar till rimligt pris
om nåt år eller så att köra.
(Har ingen lust att bryta upp den, därav
det större BTO minnet)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-10 09:23
Ursprungligen av tcastudios:

21.5" GT650m Grafik,standard disk
men BTO 3.1GHz processor och 16Gb minne.
Beställd på DigitalInn Uppsala 27 dec,
kom idag:)
Ersätter en '07 MacMini/20"Apple skärm.

Står lite på sniskan mot en grå vägg
så "bakbulan" är så gott som osynlig,
ser overkligt tunn ut!

Tänkte helt kallt invänta tills det finns
~1TB externa SSD diskar till rimligt pris
om nåt år eller så att köra.
(Har ingen lust att bryta upp den, därav
det större BTO minnet)

Grattis till en fin dator

På temat kan man ju ställa sig frågan hur Apple hanterar sina BTO:er egentligen. Jag menar, visst att 21,5" modellen har kortare leveranstid men nu är det ändå en BTO och då kan de ju inte bara ta en "från lagret" utan den antar jag byggs åt kunden från scratch.

Eller? Apple kanske bygger upp lite mindre lager av de olika BTO-konfigurationerna?

Jag tycker det är konstigt då en BTO på 27" borde inte ta längre tid än en BTO på 21,5" annars...eller missar jag massa variabler?

Ursprungligen av zinned:

Grattis till en fin dator

På temat kan man ju ställa sig frågan hur Apple hanterar sina BTO:er egentligen. Jag menar, visst att 21,5" modellen har kortare leveranstid men nu är det ändå en BTO och då kan de ju inte bara ta en "från lagret" utan den antar jag byggs åt kunden från scratch.

Eller? Apple kanske bygger upp lite mindre lager av de olika BTO-konfigurationerna?

Jag tycker det är konstigt då en BTO på 27" borde inte ta längre tid än en BTO på 21,5" annars...eller missar jag massa variabler?

En 21.5" har färre valmöjligheter (går inte att byta grafikkort) men samtidigt är det svårare att byta minne "i lagret" för 21.5" då de inte sitter lika lätt tillgängligt som 27"?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-10 10:14
Ursprungligen av citronsyra:

En 21.5" har färre valmöjligheter (går inte att byta grafikkort) men samtidigt är det svårare att byta minne "i lagret" för 21.5" då de inte sitter lika lätt tillgängligt som 27"?

Absolut samt i detta fallet så hade tcastudios också valt en BTO-konfig med annan processor, ännu en anledning till att det (i mitt tycke) borde ta lika lång tid som en 27" BTO.

Jag förstår inte hur detta går ihop bara.

Ursprungligen av zinned:

Absolut samt i detta fallet så hade tcastudios också valt en BTO-konfig med annan processor, ännu en anledning till att det (i mitt tycke) borde ta lika lång tid som en 27" BTO.

Jag förstår inte hur detta går ihop bara.

Måste vara som tidigare påpekats, att efterfrågan är större för 27" än 21.5".

27" BTO nu skeppad. Tog exakt en månad från beställning till skeppning. Några dagar till för leverans.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-11 23:08

"Preparing for Shipment" - Hur lång tid brukar det ta från den statusen innan den faktiskt skeppas och sedan når målet i Sverige?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-12 02:50
Ursprungligen av zinned:

"Preparing for Shipment" - Hur lång tid brukar det ta från den statusen innan den faktiskt skeppas och sedan når målet i Sverige?

Det brukar vara någon eller några dagar. Min erfarenhet är att när statusen uppdateras så har datorn redan hunnit skickas iväg och kommit en liten bit på väg.

Grattis till er som fått den eller ser att den är på väg!
Själv väntar jag fortfarande, beställde min i slutet av november... Preliminärt leveransdatum onsdag nästa vecka, men det vågar jag inte tro på eftersom det fortfarande inte är bekräftat, vi brukar få bekräftelse ungefär en vecka innan den kommer. Vi som APR är tydligen inte särskilt prioriterade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-12 09:03
Ursprungligen av Magnus Krantz:

Vi som APR är tydligen inte särskilt prioriterade.

Det har inte varit annorlunda under de 5 år jag jobbade inom APR. Jobbade med den största i GBG och den störta i STHLM. En av anledningarna varför jag beställde direkt från apple.se när förhandsbokningarna va uppe. Det suger getbollar men dom prioreterar helt annorlunda vid release och speciellt nu när det är sån hög förfrågan på just 27"orna.

En BTO i vanliga fall tar ca 1-2 veckor att beställa via en APR, kanske lite snabbare om man beställer via Apple STore med tanke på att TNT/DHL sköter leveransen till slut kund.

Tråkigt men sant.

Ursprungligen av Magnus Krantz:

Grattis till er som fått den eller ser att den är på väg!
Själv väntar jag fortfarande, beställde min i slutet av november... Preliminärt leveransdatum onsdag nästa vecka, men det vågar jag inte tro på eftersom det fortfarande inte är bekräftat, vi brukar få bekräftelse ungefär en vecka innan den kommer. Vi som APR är tydligen inte särskilt prioriterade.

Nu är det äntligen bekräftat från Apple, leverans nästa måndag!

Ursprungligen av Magnus Krantz:

Nu är det äntligen bekräftat från Apple, leverans nästa måndag!

Och idag fick jag besked om att den anlänt till butiken, ska hämta upp den i morgon.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-25 23:05
Ursprungligen av Magnus Krantz:

Och idag fick jag besked om att den anlänt till butiken, ska hämta upp den i morgon.

Oj, vilken magisk produkt du har att se fram emot

Ursprungligen av Magnus Krantz:

Och idag fick jag besked om att den anlänt till butiken, ska hämta upp den i morgon.

Och nu står den på plats hemma, med den gamla 24"-aren bredvid sig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-26 16:58
Ursprungligen av Magnus Krantz:

Och nu står den på plats hemma, med den gamla 24"-aren bredvid sig.

Var inte blyg, lägg upp en bild

Då kanske det finns hopp om Dustin snart också

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-12 15:18

Igår fick jag som sagt statusen "Preparing for shipment" och idag fick jag SMS samt mail om ännu en ny status i form av "Skickad"

En sak tyckte jag dock var märklig, speciellt efter att ha läst stiles inlägg #140, och det var följande:

Citat:

Apple Store: Goda nyheter! Artiklar i beställningen XXXXXXXXX har skickats och kommer 24/01/2013.

Skickad nu och levereras först den 24/1?! Det tycker jag låter som vansinnigt lång tid med tolv dagar...eller?

Ursprungligen av zinned:

Skickad nu och levereras först den 24/1?! Det tycker jag låter som vansinnigt lång tid med tolv dagar...eller?

Det låter väldigt mycket, men jag ser två förklaringar:
1) Det är svårt att hitta nere i skånetrakterna
2) TNT(eller vilka de nu är) har fått mycket skit för sina leverans och har större marginaler för att inte lova för mycket.

Tror nog mer på den sista, så du kommer nog få den lite tidigare än 24:e, de uppdaterar nog med ett par dagar så fort den börjar rulla iväg en bit.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-12 16:32
Ursprungligen av zinned:

Igår fick jag som sagt statusen "Preparing for shipment" och idag fick jag SMS samt mail om ännu en ny status i form av "Skickad"

En sak tyckte jag dock var märklig, speciellt efter att ha läst stiles inlägg #140, och det var följande:

Skickad nu och levereras först den 24/1?! Det tycker jag låter som vansinnigt lång tid med tolv dagar...eller?

Jag törs nästa lova att den kommer tidigare än så, vet du var ifrån den skickas?

Bevaka tråden