Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har beställt nya iMac (November/december 2012)

Tråden skapades och har fått 388 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-03-19 11:30
Ursprungligen av Erik.dv:

Det är skillnad på problemfri och defekt skärm. Min och många andras 25 000 kr dator levereras med defekta skärmar. Det är inte OK.

Är du säker på att det inte är du som stressat fram defekten? Att köra diverse hårda skärmtester på en ny skärm är inte att rekommendera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-19 11:40
Ursprungligen av Gordy:

Är du säker på att det inte är du som stressat fram defekten? Att köra diverse hårda skärmtester på en ny skärm är inte att rekommendera.

Bilden som jag länkat till ovan är alltså efter VANLIGT nyttjande av datorn en förmiddag - kring 4 timmar och det är inte så att en ruta suttit permanent uppe på skärmen. Jag har växlat mellan bl.a. Safari, Mail, Spotify, Screenshare, Finder, FCPX, Photoshop, After Effects m.m. Om att använda den så innebär "hårda skärmtester", ja, då är jag skyldig. Personligen skulle jag säga Apple är skyldiga till leverans av en trasig skärm och Lanmaster håller med.

Tilläggas är att felet sågs först på en icke-grå bakgrund. Den beige:a örn-bilden som finns med i 10.8 visade en massa grån / lila fält. Troligen från listor i Finder / Mail, kanske något från Transmit och Safari. Hur som haver - hårdvarufel och inget man kan skriva av som "okej" eller "godkänt". Definitivt inte på en maskin för detta priset. Det är heller inget som försvinner fort. Vissa rapporter menar att dessa statiska fält försvinner så fort man rör något framför dem. Hade det varit fallet hade man mer kunnat liva med det (även om det inte är OK).

  • Medlem
  • International user
  • 2013-03-19 11:45

En bild på eländet, mitt är dock inte lika allvarligt som Erik.dvs men fortfarande helt oacceptabelt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-03-19 11:46
Ursprungligen av Erik.dv:

http://www.uptownmedia.se/99mac/imac_2012_badscreen.jpeg
Bilden som jag länkat till ovan är alltså efter VANLIGT nyttjande av datorn en förmiddag - kring 4 timmar och det är inte så att en ruta suttit permanent uppe på skärmen. Jag har växlat mellan bl.a. Safari, Mail, Spotify, Screenshare, Finder, FCPX, Photoshop, After Effects m.m.

Detta är ju ingen defekt utan ett känt problem med IPS skärmar.

"On an IPS display, when an image such as a login window is left on screen for a long period of time, you may temporarily see a faint remnant of the image even after a new image replaces it. This is referred to as "persistence," "image retention," or "ghosting." This is normal behavior for an IPS display, and the faint image will disappear over time.

You can prevent image persistence by using the display sleep feature to turn off the display when it is not in use. You can also use a screen saver to make sure that a static image isn't on the display for long periods of time. Both of these features are on by default in Mac OS X, but you can adjust the settings as needed."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-19 11:46
Ursprungligen av Junghage:

En bild på eländet, mitt är dock inte lika allvarligt som Erik.dvs men fortfarande helt oacceptabelt.

https://dl.dropbox.com/u/35655676/image.jpeg

Ser snarlikt ut mitt men som du säger svagare. Gröna eller lila "boxar" ser man lite här och där.

Som tur är verkar det inte vara ett problem att få åtgärdat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-19 11:49
Ursprungligen av Gordy:

Detta är ju ingen defekt utan ett känt problem med IPS skärmar.

"On an IPS display, when an image such as a login window is left on screen for a long period of time, you may temporarily see a faint remnant of the image even after a new image replaces it. This is referred to as "persistence," "image retention," or "ghosting." This is normal behavior for an IPS display, and the faint image will disappear over time.

You can prevent image persistence by using the display sleep feature to turn off the display when it is not in use. You can also use a screen saver to make sure that a static image isn't on the display for long periods of time. Both of these features are on by default in Mac OS X, but you can adjust the settings as needed."

Det är Apples respons till att man väljer sub-par IPS-paneler. Det är inte ok. Bara för att Apple hävdar det är normalt betyder inte att det måste vara så eller tekniken ens behöver lida av det om det inte är second grade skärmar. Felet återfinns även primärt på Apple nya enheter med LG-skämar där man tom i USA blivit stämda för felet. Nu är en stämning att ta det lite långt men det är uppenbarligen ett fel Apple försöker säga "det är ok, det är normalt". Ja, det är normalt - på defekt hårdvara.

Det är INTE acceptabelt på något sätt och vis att image retention ska ligga kvar en längre tid. Mina fel satt kvar i flera minuter. Det är oacceptabelt. Är det ett "normalbetende" enligt Apple så reklamerar jag iMacen. Då fyller maskinen inte sin funktion vid grafisk arbete.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-03-19 12:02

Jag har haft 99mac.se i safari öppet i 15 minuter. Under den tiden har jag fått inbränningar från den vita listen som löper till höger om inläggen. Nu har jag ett 25cm x 6mm långt lila streck på skärmen som syns så fort jag har något annat än vitt. Om du tror att det är normalt så vill jag gärna se exempel på vilka andra skärmar som lider av detta då ingen av mina Nec, HP eller Dell IPS skärmar någonsin har haft sådana problem. Min Macbook Pro (ej retina) har inte detta problem.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-03-19 12:12
Ursprungligen av Junghage:

Jag har haft 99mac.se i safari öppet i 15 minuter. Under den tiden har jag fått inbränningar från den vita listen som löper till höger om inläggen. Nu har jag ett 25cm x 6mm långt lila streck på skärmen som syns så fort jag har något annat än vitt. Om du tror att det är normalt så vill jag gärna se exempel på vilka andra skärmar som lider av detta då ingen av mina Nec, HP eller Dell IPS skärmar någonsin har haft sådana problem. Min Macbook Pro (ej retina) har inte detta problem.

Satt du verkligen och tittade efter dessa problem på dina andra skärmar när de var helt nya?

Så här skriver HP om IPS teknikens nackdel.

"The HP 2011xi IPS and HP 2311xi IPS monitor models are designed with IPS (In-Plane Switching) display technology which provides ultra-wide viewing angles and advanced image quality. IPS monitors are suitable for a wide variety of advanced image quality applications. This panel technology, however, is not suitable for applications that exhibit static, stationary or fixed images for long periods of time without the use of screen savers. These types of applications may include camera surveillance, video games, marketing logos, and templates that are displayed on the screen for a prolonged period of time. Static images may cause image retention damage that could look like stains or watermarks on the monitor's screen."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-19 13:29
Ursprungligen av Gordy:

Satt du verkligen och tittade efter dessa problem på dina andra skärmar när de var helt nya?

Som sagt, en förmiddags vanligt datoranvändande så såg min skärm ut som den gjorde.

För att jämföra med HP's uttalande, hur luddigt det nu än må vara, är det inte "prolonged period of time". Lustigt också att EIZO har sina gamingskärm FS2333. Teknik bakom den skärmen? IPS LED panel. Min Dell 2711 som är en IPS-skärm har inte detta problem. Det verkar även primärt vara LG-paneler som har problemet och att tydligen många som har defekter MacBook Pro Retina's får ersättningspaneler från Samsung.

Länkar
http://www.eizo.se/default.aspx?page=11&produ...
http://www.eizo.se/Default.aspx?page=90&categ...

Jag förstår inte riktigt var du försöker komma Gordy.

Prolonged period of time skulle jag klassa som många timmar eller kanske dagar i sträck med helt statiska element, inte som vi beskriver här - 15 minuter upp till ett par timmar.

Senast redigerat 2013-03-19 13:40
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-03-19 13:42
Ursprungligen av Erik.dv:

Som sagt, en förmiddags vanligt datoranvändande så såg min skärm ut som den gjorde.

För att jämföra med HP's uttalande, hur luddigt det nu än må vara, är det inte "prolonged period of time". Lustigt också att EIZO har sina gamingskärm FS2333. Teknik bakom den skärmen? IPS LED panel. Varken min MacBook Pro eller Dell 2711 som bägge är IPS-paneler har dessa problem heller.

Länkar
http://www.eizo.se/default.aspx?page=11&produ...
http://www.eizo.se/Default.aspx?page=90&categ...

Jag förstår inte riktigt var du försöker komma Gordy.

Du skrev tidigare
"Inte lång tid. Ett par minuter på nedan site räcker"
http://www.marco.org/rmbp-irtest.html

På den sidan varnar han som gjort testsidan att han är ösäker på om testet kan skada skärmen och testet är gjort för Retina MBP inte iMacen.

"I don't believe that this can cause permanent damage to your screen, but I cannot be sure. By using this, you agree not to hold me responsible for any damage that you may incur. Do you agree to these terms?"

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-03-19 13:43
Ursprungligen av Erik.dv:

Prolonged period of time skulle jag klassa som många timmar eller kanske dagar i sträck med helt statiska element, inte som vi beskriver här - 15 minuter upp till ett par timmar.

Skämar är alltid känsligare för skador i början av användningen.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-03-19 13:46
Ursprungligen av Erik.dv:

Som sagt, en förmiddags vanligt datoranvändande så såg min skärm ut som den gjorde.

För att jämföra med HP's uttalande, hur luddigt det nu än må vara, är det inte "prolonged period of time". Lustigt också att EIZO har sina gamingskärm FS2333. Teknik bakom den skärmen? IPS LED panel.

Så här skriver Eizo på sin FAQ
"Q.

Afterimages appear when I continuously display one image on screen and change the image to different one, is this a problem?

A.

When a pattern is continuously imprinted on an LCD monitor screen, "afterimage" or "residual images" may appear. Unlike CRT monitors' "burnt phosphor" by which an image is permanently etched into the phosphor. LCD monitors' "afterimage" is reversible. To reverse this phenomenon, run the monitor with a gray pattern displayed or turn the power off completely. It all depends on the level of afterimage, though, it usually takes about three times the amount time for the afterimage to disappear as the time the original image was displayed that caused the phenomenon. To prevent this problem, it is recommended to set the "Off Timer" function. Please note that the afterimage is different from the ghost or blur of an image that may appear when displaying motion pictures due to slow response times."

QUESTION: How can I avoid Image Retention on my Monitor?
ANSWER: Image retention is a slow (e.g. 10 seconds) fade out of an image that was displayed on the screen for an extended period of time. This phenomenon is referred to as image sticking in EIZO DT documentation. Although stuck images usually fade out, in extreme cases, static images displayed over a long period of time may be permanently "burned in" to the screen. This is one reason why EIZO Display Technologies recommends the use of a screen saver, to ensure images that are not being viewed are replaced by dynamic changes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-19 13:57
Citat:

When a pattern is continuously imprinted on an LCD monitor screen…

Det är ingen som motsäger det. Men jag motsäger att det ska hända efter 4-5 minuter (eller 15 minuter). Att ett skärmelement ligger uppe i 4-5 minuter klassar inte jag som "continuously". Att man jobbar med datorn en förmiddag klassar inte jag heller som "continuously".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-19 14:00
Ursprungligen av Gordy:

Du skrev tidigare
"Inte lång tid. Ett par minuter på nedan site räcker"
http://www.marco.org/rmbp-irtest.html

På den sidan varnar han som gjort testsidan att han är ösäker på om testet kan skada skärmen och testet är gjort för Retina MBP inte iMacen.

Ja, det var efter att jag upptäckt felet på min skärm. Den där sidan verifierade felet. Som sagt räckte ett par minuter på den för att återskapa felet. Lanmaster bekräftade som sagt att min skärm är defekt (något du inte verkar vilja läsa ) och man testar den just med olika färger och mönster - däribland ett stort rutmönster.

Om en skärm tar skada av en statisk bild efter - som sagt - ett par minuter - så är något fel.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-03-19 14:05
Ursprungligen av Erik.dv:

Det är ingen som motsäger det. Men jag motsäger att det ska hända efter 4-5 minuter (eller 15 minuter). Att ett skärmelement ligger uppe i 4-5 minuter klassar inte jag som "continuously". Att man jobbar med datorn en förmiddag klassar inte jag heller som "continuously".

Det hela beror ju på ett flertal faktorer som användning, skärmens komponenter/uppbyggnad, tid, värme, ljusstyrka, inställningar/kalibrering, rumsbelysning etc.etc.
Som sagt inga skärmar är problemfria och man ska ta det lugnt i början av en skärms användning då skärmarna är mest känsliga. Stresstester är ingen bra ide att köra då. Men hoppas du får en skärm som du blir mer nöjd med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-19 14:08
Ursprungligen av Gordy:

Det hela beror ju på ett flertal faktorer som användning, skärmens komponenter/uppbyggnad, tid, värme, ljusstyrka, inställningar/kalibrering, rumsbelysning etc.etc.
Som sagt inga skärmar är problemfria och man ska ta det lugnt i början av en skärms användning då skärmarna är mest känsliga. Stresstester är ingen bra ide att köra då. Men hoppas du får en skärm som du blir mer nöjd med.

Som sagt, stor skillnad på problemfri och defekt. Hade jag inte upptäckt felet efter normal användning i ett antal timmar (en förmiddag) hade det aldrig fallit mig på tanken att köra ett stress-test.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-03-19 14:14
Ursprungligen av Erik.dv:

Som sagt, stor skillnad på problemfri och defekt.

Tror inte skärmen är defekt, som sagt det finns inga skärmar som är helt problemlösa.

Ursprungligen av Erik.dv:

Som sagt, stor skillnad på problemfri och defekt. Hade jag inte upptäckt felet efter normal användning i ett antal timmar (en förmiddag) hade det aldrig fallit mig på tanken att köra ett stress-test.

Ursprungligen av Gordy:

Tror inte skärmen är defekt, som sagt det finns inga skärmar som är helt problemlösa.

Ni verkar gå runt runt med era förklaringar....har ni ens samma definition på orden som t.ex. defekt?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-03-19 14:27
Ursprungligen av citronsyra:

Ni verkar gå runt runt med era förklaringar....har ni ens samma definition på orden som t.ex. defekt?

Definitionen av ordet defekt är rätt brett, men jag anser att något som är trasigt eller oanvändbart är defekt. iMacs IPS skärmar är inte defekta inte heller perfekta men ändå bland de bättre på marknaden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-19 14:48
Ursprungligen av Gordy:

Tror inte skärmen är defekt, som sagt det finns inga skärmar som är helt problemlösa.

Ursprungligen av Gordy:

Definitionen av ordet defekt är rätt brett, men jag anser att något som är trasigt eller oanvändbart är defekt. iMacs IPS skärmar är inte defekta inte heller perfekta men ändå bland de bättre på marknaden.

Lanmaster teknikerns ord var "defekt, ny panel är beställd av Apple". Han håller med mig, Apple håller med honom. Jag tror i mitt fall är vi (utom du då ) överens om definitionen av en defekt iMac panel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-19 14:50
Ursprungligen av citronsyra:

Ni verkar gå runt runt med era förklaringar....har ni ens samma definition på orden som t.ex. defekt?

Det har du helt rätt i. Gordy verkar anse något som är trasigt är något man får leva med. Jag anser att något som är trasigt ska bytas ut.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-03-19 14:56
Ursprungligen av Erik.dv:

Lanmaster teknikerns ord var "defekt, ny panel är beställd av Apple". Han håller med mig,

Provade Lanmaster skärmen? Eller uttalade hans sig bara baserat på din skärmbild?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-19 15:32
Ursprungligen av Gordy:

Provade Lanmaster skärmen? Eller uttalade hans sig bara baserat på din skärmbild?

Ja, det körde givetvis någon form av test på det. Jag var inte med när de gjorde det men teknikern sa "ja, vi har kört ett test för problemet du beskriver och panelen är uppenbart defekt".

  • Medlem
  • International user
  • 2013-03-19 15:42
Ursprungligen av Gordy:

Så här skriver Eizo på sin FAQ
"Q.

Afterimages appear when I continuously display one image on screen and change the image to different one, is this a problem?

A.

When a pattern is continuously imprinted on an LCD monitor screen, "afterimage" or "residual images" may appear. Unlike CRT monitors' "burnt phosphor" by which an image is permanently etched into the phosphor. LCD monitors' "afterimage" is reversible. To reverse this phenomenon, run the monitor with a gray pattern displayed or turn the power off completely. It all depends on the level of afterimage, though, it usually takes about three times the amount time for the afterimage to disappear as the time the original image was displayed that caused the phenomenon. To prevent this problem, it is recommended to set the "Off Timer" function. Please note that the afterimage is different from the ghost or blur of an image that may appear when displaying motion pictures due to slow response times."

QUESTION: How can I avoid Image Retention on my Monitor?
ANSWER: Image retention is a slow (e.g. 10 seconds) fade out of an image that was displayed on the screen for an extended period of time. This phenomenon is referred to as image sticking in EIZO DT documentation. Although stuck images usually fade out, in extreme cases, static images displayed over a long period of time may be permanently "burned in" to the screen. This is one reason why EIZO Display Technologies recommends the use of a screen saver, to ensure images that are not being viewed are replaced by dynamic changes.

Vad är din poäng? Är det bara för trollandets skull du håller på eller har du någon agenda? I texten ovan så förklarar de image retention som 10 sekunders spökbilder. Mina inbränningar sitter kvar i väl över 20-30 minuter och att jag skulle behöva använda skärmsläckare när jag aktivt jobbar med datorn är löjligt.

När jag öppnar Aperture så ser jag inbränningar tydligt från Mail och kan till och med läsa ämnesraderna i inbränningarna mot Apertures gråa bakgrund. Tycker du det låter normalt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-19 16:41
Ursprungligen av Junghage:

Vad är din poäng? Är det bara för trollandets skull du håller på eller har du någon agenda? I texten ovan så förklarar de image retention som 10 sekunders spökbilder. Mina inbränningar sitter kvar i väl över 20-30 minuter och att jag skulle behöva använda skärmsläckare när jag aktivt jobbar med datorn är löjligt.

När jag öppnar Aperture så ser jag inbränningar tydligt från Mail och kan till och med läsa ämnesraderna i inbränningarna mot Apertures gråa bakgrund. Tycker du det låter normalt?

Exakt detta. Mitt fall handlar inte om en "sticky image" i 10-15s som tonar bort ganska snabbt. Mina fel var kvar i flera minuter eller / timmar efter att jag upptäckte felet och de blev bara värre under dagen.

@Gordy: Om det beror på handhavande fel från upppackning är en sak. Men då borde det stå extremt tydligt att man inte får använda sin dator i 4 timmar i sträck dagen efter man köpt den. Det låter i min värld helt vansinnig men jag köper att man ex. ska ta hänsyn till saker som kondens / fukt från / under / efter transport. Men om datorn stått inom hus och skärmen varit avslagen i c:a 18 timmar, då borde jag rimligtvis kunna nyttja enheten i fyra timmar utan dessa problem, tycker jag? Hur kan det inte vara anses av dig som ett godkänt problem?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-03-19 17:13
Ursprungligen av Erik.dv:

@Gordy: Om det beror på handhavande fel från upppackning är en sak. Men då borde det stå extremt tydligt att man inte får använda sin dator i 4 timmar i sträck dagen efter man köpt den. Det låter i min värld helt vansinnig men jag köper att man ex. ska ta hänsyn till saker som kondens / fukt från / under / efter transport. Men om datorn stått inom hus och skärmen varit avslagen i c:a 18 timmar, då borde jag rimligtvis kunna nyttja enheten i fyra timmar utan dessa problem, tycker jag? Hur kan det inte vara anses av dig som ett godkänt problem?

18 timmar? Enligt vad du har skrivit tidigare i tråden så började du ju använda datorn rätt hårt nästan så fort du fick hem den vilket kanske inte är så lyckat när det är minusgrader ute?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-03-19 17:17
Ursprungligen av Junghage:

.Mina inbränningar sitter kvar i väl över 20-30 minuter och att jag skulle behöva använda skärmsläckare när jag aktivt jobbar med datorn är löjligt.

När jag öppnar Aperture så ser jag inbränningar tydligt från Mail och kan till och med läsa ämnesraderna i inbränningarna mot Apertures gråa bakgrund. Tycker du det låter normalt?

Nej men det är som sagt en helt ny skärm som troligen behöver köras in en del och kalibreras etc., Sen skriver Eizo iofs ". Although stuck images usually fade out, in extreme cases, static images displayed over a long period of time may be permanently "burned in" to the screen."
Så det handlar inte bara om tio sekunders "spökbilder"

Ursprungligen av Gordy:

18 timmar? Enligt vad du har skrivit tidigare i tråden så började du ju använda datorn rätt hårt nästan så fort du fick hem den vilket kanske inte är så lyckat när det är minusgrader ute?

Tror han syftar på tiden i lagret hos transportören (vilket kanske inte är optimalt i rumstemp. och luftfukt.)? Men måste instämma med honom iaf, om en vara inte får användas efter transport så är det upp till sändaren att notera detta TYDLIGT.

Tråden har spårat ur, tillbaka till topic.
Tråden för oss som har beställt nya iMac (November/december 2012)

Vill man diskutera definitonen av ett fel/defekt/trasig/sönder/kaputt/paj så skapa en ny tråd om det.

Tack.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-19 17:45

Edit: Tack Keptang!

Bevaka tråden