Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har beställt nya iMac (November/december 2012)

Tråden skapades och har fått 388 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-21 09:18
Ursprungligen av Maxim:

Är det någon som har någon koll på hur man kan avgöra vem som är transportör och hur man skall kunna spåra det?

Om du loggar in på ditt Applekonto på Apple store och kollar beställningen, där ska det finnas info om vem som levererar och leveransnr (efter att varan är skickad). Ibland kan det dock ta lite tid innan infon från Apple uppdateras.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-21 09:34

Tack för snabba svar.

Ursprungligen av citronsyra:

När apple har lämnat din dator till TNT så får du av apple ett kolli-id som är sökbart via TNT's hemsida.
Jag fick det mailet från Apple den 15:e och direkt kunde jag söka hos TNT som sedan gjorde ett första försök till utkörning den 19:e

Var detta ett mail senare än det som kallades “Leveransmeddelande W*********”?
Det mailet fick jag i onsdags men kan ännu inte spåra något.

Ursprungligen av stile:

Om du loggar in på ditt Applekonto på Apple store och kollar beställningen, där ska det finnas info om vem som levererar och leveransnr (efter att varan är skickad). Ibland kan det dock ta lite tid innan infon från Apple uppdateras.

Jag har kollat där, som en ekorre med ADHD, och har följande info:

Ditt beställningsnummer: W*********
Ytterligare beställningsnummer: **********
Vårt leveransreferensnummer: **********

Inget av dessa nummer funkar iallafall.

Dock strår det inget på “ Leveranstjänst”. Kanske är det ingen som har gjort anspråk på paketet än.

Får väl helt enkelt ta ett paket valium och lugna mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-21 09:38
Ursprungligen av Maxim:

Jag har kollat där, som en ekorre med ADHD, och har följande info:

Ditt beställningsnummer: W*********
Ytterligare beställningsnummer: **********
Vårt leveransreferensnummer: **********

Inget av dessa nummer funkar iallafall.

Dock strår det inget på “ Leveranstjänst”. Kanske är det ingen som har gjort anspråk på paketet än.

Får väl helt enkelt ta ett paket valium och lugna mig.

Det kommer att uppdateras där, ibland tar det lite tid bara så håll ut
När det sen väl uppdateras så kan din iMac redan ha hunnit en bit på väg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-21 13:48

Kan bara säga att TNT faktiskt skött sig med beröm för mig (denna gång och andra beställningar), de ringer och kollar innan om man är hemma och har flera gånger kommit tidigare än utlovat.

Denna veva:
Leverans "Senast 21:e" -> 20:e enligt trackern. Den 19:e runt 10-tiden ringde dolt nr och undrade om jag var på plats (jag skickar alltid till jobbet) och strax därefter dök budet upp.

En halvtimme senare kom sedan de 32Gb ifrån OWS via UPS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-21 15:52
Ursprungligen av d99gnu:

Kan bara säga att TNT faktiskt skött sig med beröm för mig (denna gång och andra beställningar), de ringer och kollar innan om man är hemma och har flera gånger kommit tidigare än utlovat.

Jag har haft blandad erfarenhet, fått riktigt bra leverans flera gånger och numera tar jag express leverans för ett par hundra extra och då är de väldigt bra och ringer och stämmer av att man är på plats om en timme el liknande. Men har även råkat ut för samma sak som de ovan och det är ju den dåliga hantering när det brister som de måste lösa, det är det man blir förbannad på inte att man får vänta någon dag extra.

Gratis föresten till nya iMacen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-21 18:38
Ursprungligen av d99gnu:

Kan bara säga att TNT faktiskt skött sig med beröm för mig (denna gång och andra beställningar), de ringer och kollar innan om man är hemma och har flera gånger kommit tidigare än utlovat.

Denna veva:
Leverans "Senast 21:e" -> 20:e enligt trackern. Den 19:e runt 10-tiden ringde dolt nr och undrade om jag var på plats (jag skickar alltid till jobbet) och strax därefter dök budet upp.

En halvtimme senare kom sedan de 32Gb ifrån OWS via UPS.

Fyfan va bra! Det är så där det ska gå till och grym service från OWS/UPS att leverera dom så snabbt!

Vad fick du pröjsa för RAM:en? Jag gav 1500 för 32GB via webhallen, har 500 meter dit så jag brukar köpa de flesta sakerna därifrån.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-23 00:02
Ursprungligen av crayzee:

Fyfan va bra! Det är så där det ska gå till och grym service från OWS/UPS att leverera dom så snabbt!

Vad fick du pröjsa för RAM:en? Jag gav 1500 för 32GB via webhallen, har 500 meter dit så jag brukar köpa de flesta sakerna därifrån.

Ja, det verkar lite knepigt att det är så ojämnt med TNT, speciellt som det verkar handla om Göteborg i flera av fallen (olika städer hade jag lättare kunnat förstå).

Jag betalade nog 1600kr ganska exakt, så hade varit billigare från de lokala men jag sparade lite research-tid

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-22 14:04

Vi/Ni som har fått hem eran skönheter innan jul, vad tycker ni om datorn?? Har ni hittat några negativa saker med burken, är allt som den ska. Vill veta vad ni tycker om den. Ska försöka slänga upp ett inlägg om datorn sen men fram tills dess hit me!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-22 23:59
Ursprungligen av crayzee:

Vi/Ni som har fått hem eran skönheter innan jul, vad tycker ni om datorn?? Har ni hittat några negativa saker med burken, är allt som den ska. Vill veta vad ni tycker om den. Ska försöka slänga upp ett inlägg om datorn sen men fram tills dess hit me!

Det mesta är bra hittills, jag lyckades dock få fläktarna att dra igång när jag testade spela lite Civ 5 (under Win 7) med all grafik maxad vilket kändes lite oroväckande. När jag gick ned från 8X Anti-Aliasing så lugnade det sig men jag behöver nog stressa den lite mer för att se.

Ursprungligen av Gordy:

Nej jag menar inte att de jobbar gratis men det är ju uppenbart att Apple köper deras tjänster för peanuts och därav den (av mig förståeligt) låga serviceviljan.

Vad har det med slutkunden att göra? Apple har säkert en förträffligt avtal med sina transportbolag. Om som sedan går på knäna för att hålla nere kostnaderna ska inte drabba kunden. Du har haft en konstig inställning till denna fråga genomgående i denna tråden, varför har jag ingen aning om. Det hade säkert varit bättre om Apple skurit bort transportkostnaden från priset och låtit kunderna välja bland olika fraktbolag men nu är det inte så.

Bara för att Apple har avtal som gynnar Apple ska inte transportbolagen bete sig som rövhål mot Apples kunder. Det är nämligen helt oacceptabelt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-22 21:14
Ursprungligen av grenhall:

Vad har det med slutkunden att göra? Apple har säkert en förträffligt avtal med sina transportbolag. Om som sedan går på knäna för att hålla nere kostnaderna ska inte drabba kunden. Du har haft en konstig inställning till denna fråga genomgående i denna tråden, varför har jag ingen aning om. Det hade säkert varit bättre om Apple skurit bort transportkostnaden från priset och låtit kunderna välja bland olika fraktbolag men nu är det inte så.

Bara för att Apple har avtal som gynnar Apple ska inte transportbolagen bete sig som rövhål mot Apples kunder. Det är nämligen helt oacceptabelt.

Ja det hade varit bättre om folk själva fick välja servicegrad och betala därefter, dock skulle nog de som klagar mest ändå välja billigaste transporten.
Att påstå att TNT etc. beter sig som rövhål mot kunderna är inte sanningsenligt det omvända verkar ju stämma mer efter att ha läst vissa inlägg här. De gör ju så gott de kan och självklart vill de att leveranserna ska flyta på utan strul och det de ju oftast..

Ursprungligen av Gordy:

Ja det hade varit bättre om folk själva fick välja servicegrad och betala därefter, dock skulle nog de som klagar mest ändå välja billigaste transporten.
Att påstå att TNT etc. beter sig som rövhål mot kunderna är inte sanningsenligt det omvända verkar ju stämma mer efter att ha läst vissa inlägg här. De gör ju så gott de kan och självklart vill de att leveranserna ska flyta på utan strul och det de ju oftast..

Det är möjligt att dom hade gjort men då hade dom iaf kunnat välja bort serviceföretag som dom har dåliga erfarenheter av.

Om man inte hittar en adress och struntar i att ringa kunden så är man ett rövhål. Oavsett hur ens tidsschema ser ut som chaufför så är det inte OK att köra därifrån med ursäkten, "hittar inte". Dessutom två gånger med olika ursäkter. Det är lathet och tja ren idioti. Oacceptabelt på alla plan.

Varför? Jo därför:

1. Det finns telefon
2. Det finns GPS

Det personen med TNT råkat ut för är ett typexempel på hur fruktansvärt dålig kundservice vi har i Sverige. Inte alla företag men väldigt väldigt många. Tyvärr.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-22 22:04
Ursprungligen av grenhall:

Det personen med TNT råkat ut för är ett typexempel på hur fruktansvärt dålig kundservice vi har i Sverige. Inte alla företag men väldigt väldigt många. Tyvärr.

Du kan väl inte på allvar påstå att vi har fruktansvärt dålig kundservice här? Det är snarare så att det visar hur gnälliga vissa svenskar är.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-22 21:33

Grenhall, det är inte bara i denna tråden som Gordy har en märklig inställning

De erfarenheter som personer delar med sig av är inte intressanta enligt Gordy, det speglar enligt honom inte vad som har hänt utan det är lögner och fel på användaren. Att göra som flera exempel i denna tråden visar, att strunta i att lämna paketet för att man påstår att man inte hittar och göra det två gånger trots att man som kund har tagit ledigt från jobb samt att påtalat adress/portkoder och till sist själv fått hämta paketet på deras central, är inget annat än totalt undermåligt och ett hån mot kunderna och samtidigt ett hån mot sin arbetsgivare.

Dock tycker Gordy inte att det är något konstigt, det är fullt acceptabelt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-22 22:12
Ursprungligen av zinned:

De erfarenheter som personer delar med sig av är inte intressanta enligt Gordy, det speglar enligt honom inte vad som har hänt utan det är lögner och fel på användaren. Att göra som flera exempel i denna tråden visar, att strunta i att lämna paketet för att man påstår att man inte hittar och göra det två gånger trots att man som kund har tagit ledigt från jobb samt att påtalat adress/portkoder och till sist själv fått hämta paketet på deras central, är inget annat än totalt undermåligt och ett hån mot kunderna och samtidigt ett hån mot sin arbetsgivare.

Dock tycker Gordy inte att det är något konstigt, det är fullt acceptabelt.

Du sitter och hittar på vad jag sag sagt allteftersom märker jag och säkert rätt många andra. Detta med leveransproblem är ett typiskt I-landsproblem.
Jag har inte påstått att någn har ljugit men helt klart så vinklas berättelserna för att få lite extra sympati, för att sedan skryta om hur de skällt ut anställda på transportbolagen efter noter, Vilket i sin tur leder till att andra kunder får sämre service..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-22 22:44
Ursprungligen av Gordy:

Du sitter och hittar på vad jag sag sagt allteftersom märker jag och säkert rätt många andra. Detta med leveransproblem är ett typiskt I-landsproblem.
Jag har inte påstått att någn har ljugit men helt klart så vinklas berättelserna för att få lite extra sympati, för att sedan skryta om hur de skällt ut anställda på transportbolagen efter noter, Vilket i sin tur leder till att andra kunder får sämre service..

Återigen är du ute och reser, när ska du börja läsa inläggen objektivt och ta till dig det där faktiskt står? Vad andra märker här är att du i flera trådar sätter dig rakt emot alla andra, inte kan ta till dig deras åsikter och situationer, det är till och med så att du påstår att en del ljuger. Jag, och fler med mig här, tycker det är en ganska konstig inställning och märkligt agerande.

Problemen som beskrivs med TNT i denna tråden är problem som alla skulle vilja vara utan. Ingen skriver det här för att, som du påstår, skryta. Btw, skryta om att skälla ut transportbolag? Det är knappast något att skryta om, är det så i din värld? Sedan får inte andra kunder sämre service för att vi tar upp problemen med TNT här.

Problemen med TNT som har beskrivits här är inga som kunden är skuld till, inte heller är denne gnällig för att han säger ifrån när han blir felaktigt behandlad. Det handlar om ett världsomspännande transportbolag vid namn TNT, som har över 150.000 anställda världen över och levererar gods till över 200 länder samt har en omsättning på en miljard (!) årligen. En privatkund i Sverige väntar på ett paket som är viktigt för honom. Han har tagit ledigt från jobb för att vara hemma när paketet, i enlighet med TNT:s information, ska komma. Han har innan dess även ringt till TNT för att försäkra sig om att de har korrekt adress och han har även lämnat portkoden till dem för att underlätta. Leveransen dyker aldrig upp så han ringer TNT för att fråga vad som händer. Han får informationen att de inte kunde hitta adressen (ett företag som TNT, beskrivet ovan, och som inte kan hitta adressen?!) och att de ska göra ett nytt försök dagen efter. Så sker men inte heller då, trots flera löften från TNT kan de hitta adressen utan allt slutar med att kunden själv får hämta sitt paket på TNT:s paketcentral.

Ovanstående tycker du inte är något märkligt, det är kunden som är gnällig. Inte kan man kräva att TNT klarar av att leverera ett paket på första försöket, inte heller på andra försöket, möjligtvis på tredje försöket. Nej nej, det hade varit att begära för mycket av ett av världens största transportbolag.

I read you.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-22 23:17
Ursprungligen av zinned:

Återigen är du ute och reser, när ska du börja läsa inläggen objektivt och ta till dig det där faktiskt står?

Lustigt att höra de orden från dig som uppenbarligen inte läser som andra gör.

Ursprungligen av zinned:

Vad andra märker här är att du i flera trådar sätter dig rakt emot alla andra, inte kan ta till dig deras åsikter och situationer, det är till och med så att du påstår att en del ljuger. Jag, och fler med mig här, tycker det är en ganska konstig inställning och märkligt agerande.

Hur kan du påstå att jag sätter mig rakt mot alla andra här, representerar du verkligen alla? Var har jag påstått att någon ljuger?

Ursprungligen av zinned:

Btw, skryta om att skälla ut transportbolag? Det är knappast något att skryta om, är det så i din värld?

Nej men här verkar ju vissa göra det.

Ursprungligen av zinned:

Problemen med TNT som har beskrivits här är inga som kunden är skuld till, inte heller är denne gnällig för att han säger ifrån när han blir felaktigt behandlad.

Själv tycker jag man är rätt gnällig om man i jultider förväntar sig perfektion speciellt när man betalt noll kronor för leverans.

Ursprungligen av zinned:

Ovanstående tycker du inte är något märkligt, det är kunden som är gnällig. Inte kan man kräva att TNT klarar av att leverera ett paket på första försöket, inte heller på andra försöket, möjligtvis på tredje försöket.

Tror faktiskt han hade fått paketet snabbare om han inte själv försökt styra om leveransen.

Ursprungligen av Gordy:

Du kan väl inte på allvar påstå att vi har fruktansvärt dålig kundservice här? Det är snarare så att det visar hur gnälliga vissa svenskar är.

Jo det är precis det jag påstår. Vet du vad det värsta är? Att jag har så otroligt rätt att det faktiskt gör lite ont.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-23 13:09
Ursprungligen av grenhall:

Jo det är precis det jag påstår. Vet du vad det värsta är? Att jag har så otroligt rätt att det faktiskt gör lite ont.

Om du påstår att Sveriges företag generellt ger dålig kundservice så har du inte rätt utan bara en hemsk otur. Eller så kräver du kanske lite för mycket sett till vad du betalat för det du behöver service på..

Ursprungligen av Gordy:

Om du påstår att Sveriges företag generellt ger dålig kundservice så har du inte rätt utan bara en hemsk otur. Eller så kräver du kanske lite för mycket sett till vad du betalat för det du behöver service på..

Nej. Jag skulle vilja säga att jag betalar för mycket för den servicen jag får. Generellt sett.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-26 18:52
Ursprungligen av grenhall:

Nej. Jag skulle vilja säga att jag betalar för mycket för den servicen jag får. Generellt sett.

Nej? Det jag skrev i sista meningen i mitt förra inlägg stämmer ju enligt dig själv..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-26 21:23
Ursprungligen av Gordy:

Nej? Det jag skrev i sista meningen i mitt förra inlägg stämmer ju enligt dig själv..

Eller inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-26 18:30

För övrigt lyckades jag få fläktarna att låta lite när jag körde Borderlands 2 (maxxade inställningar) . De snurrade upp till @ 1500 rpm och 38% av prollen användes till spelet. Då hade jag allt vanliga igång så som Safari, Skype, Tweetbot, iCal, Clear, iCal och Colloquy körandes i bakgrunden. Hade även över 20 GB ledigt RAM och 5 GB som var inaktivt etc. Boderlands 2 käkade upp 1.78 GB.

Satt jag och njöt när jag kollade dessa stats? (byte av kalsonger säger väl allt)

EDIT: Älskar att Skypé tar upp 1/4 lika mkt processor kraft som ett SPEL. Shit be crazy

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-12-28 19:04

Angående undermåliga budfirmor.

När jag beställde min Mac Pro i början av 2009 sköttes slutleveransen av Posten. Eftersom jag hade tagit ledigt från jobbet och mer eller mindre låg på dörrmattan dagen då leverans utlovades blev jag mäkta besviken och förvånad när datorn inte hade levererats och det var sen eftermiddag. Gick ner och kollade brevlådan och hittade då en lapp från Posten om ett misslyckat leveransförsök; ingen hemma. Ringer upp Posten och berättar som det var och får till slut hit budkillen med min dator. Efter att ha förklarat att jag tagit ledigt för att ta emot leveransen ursäktar han sig med att "det är ändå aldrig någon hemma hos privatpersoner mitt på dagen". Numera bemödar han sig att gå tre trappor upp och ringa på dörrklockan när jag har beställt något.

Idag, på utsatt datum, kom min iMac som skickades med UPS. Budcom som skötte slutleveransen ringde vid kl 11 och frågade om någon var hemma. Ja, sa jag, min sambo är hemma och kan ta emot paketet. En halvtimma senare stod datorn på hallgolvet. Så ska det fungera!

Varför TNT misslyckas med att göra sitt jobb i så många fall är för mig en gåta. Lathet eller likgiltighet hos de anställda, vad vet jag?

Är iallfall supernöjd med min nya dator efter 3 timmars användande. Snart ska den få visa hur bra den kör World of Warcraft!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-28 22:41
Ursprungligen av NickZse;2128837 yada yada [B:

Numera bemödar han sig att gå tre trappor upp och ringa på dörrklockan när jag har beställt något.[/B]

dvs han gör sitt jobb. dvs han får betalt för att gå upp för alla trappor som finns för att kolla om någon är hemma.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-30 23:55
Ursprungligen av Kretschmer:

Går det överhuvudtaget att ansluta en dvd/cd brännare till nya iMac? Och isåfall vilken?
Apples Superdrive funkar ju bara till MacBook Air och MacBook Pro Retina.

Den funkar på alla datorer, precis som alla andra externa läsare.

Ursprungligen av Vassius:

Den funkar på alla datorer, precis som alla andra externa läsare.

Can I use the new Apple USB Superdrive with my iMac? - Apple Store (U.S.)

lite olika bud...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-31 17:35

De negativa svaren verkar vara skrivna innan nuvarande iMacen släpptes så skulle tro att de syftar på en äldre iMac. Så om du har en ny iMac borde det fungera utmärkt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-31 18:00

Hmm.. är det nåt nytt påfund? Jag testade just min Superdrive på min MBP med inbyggd optisk läsare, och mycket riktigt gick det inte ens att stoppa i skivor i den. Jag fick en ny på garanti i somras då den gamla gick sönder, och jag kan nästan svära på att den gamla funkade på min MBP också.

Hur som så använder jag min Superdrive till en Mac Mini 2011, så den funkar i alla fall inte bara till MBA och MBPr.

Och varför skulle Apple göra en sån grej? Varför inte låta den fungera till alla Macar?

Som jag skrev i inlägg 115, Externa DVD-brännare.
Skippa Apples påhitt som låst sin (överdrivet dyra) Superdrive via firmware till vissa av sina datorer.

Ursprungligen av Vassius:

Och varför skulle Apple göra en sån grej? Varför inte låta den fungera till alla Macar?

Pengar kallas det, Apple tjänar mer pengar ifall folk köper nytt / reparerar en maskin utanför garantin.

Bevaka tråden