Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har beställt nya iMac (November/december 2012)

Tråden skapades och har fått 388 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-14 14:08
Ursprungligen av crayzee:

Min polare har fått bytt sin 27"are pga detta. Han ringde till Apple och dom löste det. Jag ska göra testet nu och se om jag klarar mig från den skiten.

Det verkar kunna vara olika "dåliga" i avseendet inbrännande. AppkeCare har satt upp ett Case hos LanMaster.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-14 14:29

Så fin är min skärm efter normalt användande…

Ursprungligen av Erik.dv:

Så fin är min skärm efter normalt användande…

Fyfan, lider med dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-14 15:07
Ursprungligen av keptang:

Fyfan, lider med dig.

Ja, detta får mig också inse hur absurt beroende man blir av Apple när sådant här sker.

All in one isn't the one solution always.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-14 18:32

Jag kan tillägga att jag nu inte får den "inbrända" effekten lika lätt nu när datorn varit avstängd c:a 5 timmar under dagen. Eventuellt är det kopplat till att datorn gör skärmen / panelen varm då den tidigare idag hade stått på hela natten för att synka mail bl.a. (skärmen var i vila då, men datorn jobbar / blir varm ändå).

Äntligen! Nu är den här Tog semesterdag för att kunna ta emot UPS.

När den kom var den iskall, så för att motverka kondens så fick den stå i två timmar i kartong. De längsta två timmar i mitt liv.

Nu är den iallafall up and running, och jag är sjukt nöjd.
Klarade mig ifrån inbränningsproblemet som Erik.dv beskriver.
Svårt att återanpassa sig till Mac, men so far so good

Dags att köpa nytt skrivbord, tror jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-14 20:32

@Rillee: Trevligt du!

Nu kan jag inte få den "inbrända" effekten efter att maskinen varit i vila ett antal timmar. Min teori är att det måste vara kopplat till:

a) Att man använt skärmen ett tag
b) Att datorn är varm
c) En kombination av både två a) och b)

Givetvis tillsammans med en statisk och kontrastrik bild. Låter datorn jobba lite under kvällen / natten så den stått varm ett antal timmar, sedan får jag försöka igen.

Senast redigerat 2013-03-14 20:45

Hoppas det löser sig, så du slipper reklamera och vänta ännu en tid på dator
Men som du själv sade, det kan ju vara ett måndagsex. Men det förklarar inte varför problemet försvinner?

Ursprungligen av Erik.dv:

@Rillee: Trevligt du!

Nu kan jag inte få den "inbrända" effekten. Det måste vara kopplat till:

a) Att man använt skärmen ett tag
b) Att datorn är varm
c) En kombination av både två a) och b)

Givetvis tillsammans med en statisk och kontrastrik bild. Låter datorn jobba lite under natten så den stått varm ett antal timmar, sedan får jag försöka igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-14 20:46
Ursprungligen av Rillee:

Hoppas det löser sig, så du slipper reklamera och vänta ännu en tid på dator
Men som du själv sade, det kan ju vara ett måndagsex. Men det förklarar inte varför problemet försvinner?

Lanmaster ska hämta maskinen i morgon. Vill gärna ha lite mer "kött på benen" om problemet. Men ja, fotot ovan visar att jag inte är galen och såg saker i varje fall!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-14 21:04
Ursprungligen av Erik.dv:

Va i h-vete… Upptäckte precis att iMacen lider av hemska så kallade "image retention" problem. Det här är helt ohållbart. Har andra haft detta problemet?

Apple själva hävdar detta är normalt (!?).

http://nathanbuchanan.com/wp-content/uploads/2013/01/P1120416.jpg

Fan vad bull

Jag kommer inte köra testet på min, jag har inte sett något av detta under de två månader jag har använt datorn och då är det bra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-15 18:07
Ursprungligen av zinned:

Fan vad bull

Jag kommer inte köra testet på min, jag har inte sett något av detta under de två månader jag har använt datorn och då är det bra

Lan Master har bekräftat felet. Ny panel beställd. Tydligen "borde" reparationen lösas inom 10-12 dagar, om Apple håller sitt.

Fortsättning följer!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-15 18:30
Ursprungligen av Erik.dv:

Lan Master har bekräftat felet. Ny panel beställd. Tydligen "borde" reparationen lösas inom 10-12 dagar, om Apple håller sitt.

Fortsättning följer!

Hade det inte gått snabbare om du beställt upphämtning av burken från Apple och bett dom leverera en ny samtidigt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-15 19:18
Ursprungligen av crayzee:

Hade det inte gått snabbare om du beställt upphämtning av burken från Apple och bett dom leverera en ny samtidigt?

Mja, en ny burk tar mellan 7-14 dagar för Apple att bygga samt 4-6 dagar att leverera så vete tusan om det skulle gå fortare. Vidare gick jag via AppleCare och detta är vad de ville göra för att lösa problemet.

Upphämtningen löstes av LanMaster så det krävde inte så mycket jobb från min sida.

Senast redigerat 2013-03-16 15:12
  • Medlem
  • Solna
  • 2013-03-15 19:48

Verkar vara många som fått sin 27":are. Själv har det gått 10 veckor och det är helt knäpptyst från dustins håll. Känns lite som att man borde beställt direkt från apple från början :/. Nån annan som väntat mer än 10v på sin?

  • Medlem
  • International user
  • 2013-03-15 20:21

Äntligen dök min 27" CTO upp, 3,4ghz i7 och GTX680 2GB. Beställningen hos ÅF gick iväg 20 januari så det tog sin lilla tid men det har inte gått någon nöd på mig med en Mac Pro och en Macbook pro som arbetsdatorer

Nu väntar ett hårddiskbyte till en 512GB SSD och 32GB ram uppgradering så är den redo att axla Mac Prons arbetsbörda.

Är det någon som har koll på om jag kan ta mitt software raid set från Mac Pron och smälla in i ett USB3/TB chassi för 4-6 diskar och få iMacen att ärva raiden?

Passade även på att välja en trackpad istället för den värdelösa Magic mousen som följer med (har redan 3-4 st som bara ligger och skräpar) och det är en väldigt trevlig apparat. När det ska till precisionspekande åker dock min Logitech trotjänare fram

Ursprungligen av Erik.dv:

Lan Master har bekräftat felet. Ny panel beställd. Tydligen "borde" reparationen lösas inom 10-12 dagar, om Apple håller sitt.

Fortsättning följer!

Jag lider med dig.. Hoppas det går snabbt och smärtfritt!

hur tänker du sätta in en 512 SSD? den nya skärmen är väl limmad?

Ursprungligen av Junghage:

Äntligen dök min 27" CTO upp, 3,4ghz i7 och GTX680 2GB. Beställningen hos ÅF gick iväg 20 januari så det tog sin lilla tid men det har inte gått någon nöd på mig med en Mac Pro och en Macbook pro som arbetsdatorer

Nu väntar ett hårddiskbyte till en 512GB SSD och 32GB ram uppgradering så är den redo att axla Mac Prons arbetsbörda.

Är det någon som har koll på om jag kan ta mitt software raid set från Mac Pron och smälla in i ett USB3/TB chassi för 4-6 diskar och få iMacen att ärva raiden?

Passade även på att välja en trackpad istället för den värdelösa Magic mousen som följer med (har redan 3-4 st som bara ligger och skräpar) och det är en väldigt trevlig apparat. När det ska till precisionspekande åker dock min Logitech trotjänare fram

min är skickad - men det är inte från kina - utan irland? byggs de där nu?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-17 01:44
Ursprungligen av el gringo:

min är skickad - men det är inte från kina - utan irland? byggs de där nu?

Min var byggd på Irland.

Ursprungligen av el gringo:

min är skickad - men det är inte från kina - utan irland? byggs de där nu?

När beställde du den?

för er andra, såg nyss att 27" med I7 processorn har kortare tid än om man tar en I5:a nu ca 5-7 dagar innan den skickas för 27 med I7 och 1-2 veckor med I5 så jag hoppas min som jag beställde 1/3 dyker upp nu i vecka då

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-17 12:11
Ursprungligen av timlundborg:

När beställde du den?

för er andra, såg nyss att 27" med I7 processorn har kortare tid än om man tar en I5:a nu ca 5-7 dagar innan den skickas för 27 med I7 och 1-2 veckor med I5 så jag hoppas min som jag beställde 1/3 dyker upp nu i vecka då

Beställd 4/2, levererad 13/3, hämtad för lagning 15/3...

  • Medlem
  • International user
  • 2013-03-17 15:43
Ursprungligen av el gringo:

hur tänker du sätta in en 512 SSD? den nya skärmen är väl limmad?

Finns en djupgående tråd på macrumors. Verkar vara en av de smidigare iMac att uppgradera och på ebay får man tag på Apples original tejp så att man kan återställa den till originalskick.

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1507713

ojj - intressant

Ursprungligen av Junghage:

Finns en djupgående tråd på macrumors. Verkar vara en av de smidigare iMac att uppgradera och på ebay får man tag på Apples original tejp så att man kan återställa den till originalskick.

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1507713

@timlundborg: beställd 26 februari. 15 mars leveransbesked. 21 mars leverans enligt besked men misstänker att den kommer tidigare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-17 23:32
Ursprungligen av Junghage:

Finns en djupgående tråd på macrumors. Verkar vara en av de smidigare iMac att uppgradera och på ebay får man tag på Apples original tejp så att man kan återställa den till originalskick.

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1507713

Vågat! Synd att iMacen ska vara så jäkla klumpig att uppgradera! Byta disk och minne i ex en MacBook Pro är superenkelt.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-03-18 21:28

Får nog vänta med SSD uppgradering. Verkar som jag fått en släng av inbränningar jag med. När jag tar upp dashboarden så ser jag tydliga spår av Adium fönstren jag haft öppna i 1,5-2h i samma position.

Har inte varit med om inbränningar i en LCD panel på så kort tid tidigare. Inte ens mina plasmaskärmar har ens varit i närheten av att drabbas så snabbt :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-18 23:44
Ursprungligen av Junghage:

Får nog vänta med SSD uppgradering. Verkar som jag fått en släng av inbränningar jag med. När jag tar upp dashboarden så ser jag tydliga spår av Adium fönstren jag haft öppna i 1,5-2h i samma position.

Har inte varit med om inbränningar i en LCD panel på så kort tid tidigare. Inte ens mina plasmaskärmar har ens varit i närheten av att drabbas så snabbt :/

Lider med dig. Skärp att en så pass dyr maskin ska lida av kvalités problem av denna sort. Borde kunnat sollats bort i fabriken.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-03-19 00:52
Ursprungligen av Erik.dv:

Lider med dig. Skärp att en så pass dyr maskin ska lida av kvalités problem av denna sort. Borde kunnat sollats bort i fabriken.

Finns inga problemfria datorskärmar vill man se fel eller tvinga fram fel så är det inga problem. När skärmar är nytillverkade och utsatts för skiftande temperaturer på kort tid så ska man nog ta det lite lugnt med att köra olika typer av stresstest på skärmen.

verkar vara lastbil som transporterar:

Herne-Boernig, Germany 19.03.2013 9:08 Ankomstskanning
Brussels, Belgium 19.03.2013 5:57 Avgångsskanning
19.03.2013 3:49 Ankomstskanning
Barking, United Kingdom 18.03.2013 20:20 Avgångsskanning
18.03.2013 19:23 Ankomstskanning
Tamworth, United Kingdom 18.03.2013 16:43 Avgångsskanning
Tamworth, United Kingdom 17.03.2013 23:58 Ankomstskanning
Dublin, Ireland 16.03.2013 2:00 Avgångsskanning
16.03.2013 1:14 Exportskanning
Dublin, Ireland 15.03.2013 22:45 Ankomstskanning
Cork, Ireland 15.03.2013 19:28 Avgångsskanning
15.03.2013 13:08 Ursprungsskanning
Ireland 15.03.2013 5:14 Order behandlad: Redo för UPS

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-19 10:00
Ursprungligen av Gordy:

Finns inga problemfria datorskärmar vill man se fel eller tvinga fram fel så är det inga problem. När skärmar är nytillverkade och utsatts för skiftande temperaturer på kort tid så ska man nog ta det lite lugnt med att köra olika typer av stresstest på skärmen.

Det är skillnad på problemfri och defekt skärm. Min och många andras 25 000 kr dator levereras med defekta skärmar. Det är inte OK.

Bevaka tråden