Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig batteritid i iPhone 5

Tråden skapades och har fått 551 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Efter lite Googlande verkar det som om det är väldigt många som har problem med batteriet i sin nya telefon. Samma för mig. Över natten kan batteriet tappa runt 10 - 15%, och så klart går det ännu snabbare när man surfar etc. En fabriksåterställning och "ställ in som ny iphone" löste inte problemet.

Hur ser det ut för er?

Min var ganska snabb på att tappa batteri de första dagarna, men nu är den som min 4S var. Problemet är man inte kan lägga ifrån sig fanskapet och då går det åt batteri.

Ursprungligen av pmarriott:

Min var ganska snabb på att tappa batteri de första dagarna, men nu är den som min 4S var. Problemet är man inte kan lägga ifrån sig fanskapet och då går det åt batteri.

Njae, nog inte det som är problemet. Speciellt inte om den drar så mkt över natten...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-30 12:58

Batteriet är minst lika bra som vanligt, helt kanon.

Det är extremt viktigt att ladda fullt. Sedan ladda ur. Där efter ladda fullt igen. På så sätt kalibrirar sig ett nytt
Batteri på rätt sätt. Upprepa även denna procedur varannan månad. På detta vis får man ett lithiumbatteri att prestera maximalt.

Har gjort på detta vis sedan jag köpte min första iphone 2007. Och har altid haft fantastiskt bra batteritid på mina telefoner.

/e

Ursprungligen av everlast:

Det är extremt viktigt att ladda fullt. Sedan ladda ur. Där efter ladda fullt igen. På så sätt kalibrirar sig ett nytt
Batteri på rätt sätt. Upprepa även denna procedur varannan månad. På detta vis får man ett lithiumbatteri att prestera maximalt.

Har gjort på detta vis sedan jag köpte min första iphone 2007. Och har altid haft fantastiskt bra batteritid på mina telefoner.

/e

Kvalificerat skitsnack. Det är inte batteriets prestanda som förbättras utan batteriindikatorns överensstämmelse med faktisk kvarvarande laddning. Batteriet kan laddas precis som man behagar utan att prestanda försämras.

Ursprungligen av pmarriott:

Kvalificerat skitsnack. Det är inte batteriets prestanda som förbättras utan batteriindikatorns överensstämmelse med faktisk kvarvarande laddning. Batteriet kan laddas precis som man behagar utan att prestanda försämras.

Jag hör att du verkar väldigt insatt i ett batteris uppbyggnad och förmåga att få ut så mycket
som möjligt ur dess livscykel.
Det du svamlar om har absolut inget med saken att göra...

/e

Ursprungligen av everlast:

Jag hör att du verkar väldigt insatt i ett batteris uppbyggnad och förmåga att få ut så mycket
som möjligt ur dess livscykel.
Det du svamlar om har absolut inget med saken att göra...

/e

Moderna batterier har ingen minneseffekt som gamla batterier hade. De har en livslängd räknat i antal cykler. En laddning 0-100% är en cykel. 5 st laddningar från 0-100% i etapper om 20% är också 1 cykel. Finns ingen som helst anledning till att man skulle ladda sitt moderna batteri på ena eller andra sättet för att få ut mesta möjliga. Tvärtom finns det forskning som påstår att det mest hälsosamma för ett modernt batteri är att laddas i etapper.

Ursprungligen av everlast:

Jag hör att du verkar väldigt insatt i ett batteris uppbyggnad och förmåga att få ut så mycket
som möjligt ur dess livscykel.
Det du svamlar om har absolut inget med saken att göra...

/e

Tyvärr, men det är pmarriott som har rätt här. Litiumceller slits oproportionerligt av djupa urladdningar, så även om skadan blir förhållandevis liten kommer man tvärtom att förkorta livet på själva battericellerna när man följer ditt råd (men laddningsindikatorn kommer att vara förträffligt välkalibrerad).

Bästa skötselrådet för litiumbatterier är jätteenkelt: använd dem som vanligt, utsätt dem inte för extrema temperaturer och låt bli att skaffa batteri-tvångstankar.

Ursprungligen av stile:

Vore intressant att se fakta på att det stämmer att batteriet ska laddas fullt, laddas ut och sen laddas fullt igen för bästa kapacitet.

Det är mycket riktigt 90-talet som spökar, eller snarare nickelbaserade batterier. De har minneseffekt och behöver laddas ur på det där sättet lite nu och då för att inte tappa alltför mycket kapacitet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-30 16:03
Ursprungligen av everlast:

Det är extremt viktigt att ladda fullt. Sedan ladda ur. Där efter ladda fullt igen. På så sätt kalibrirar sig ett nytt
Batteri på rätt sätt. Upprepa även denna procedur varannan månad. På detta vis får man ett lithiumbatteri att prestera maximalt.

Har gjort på detta vis sedan jag köpte min första iphone 2007. Och har altid haft fantastiskt bra batteritid på mina telefoner.

/e

Jag har inte kalibrerat någon av mina iPhone och jag har inga problem med batteriet.

Jag kommer ihåg att mobilsäljare (och andra) pratade om att man skulle ladda batteriet fullt på 90-talet och en bit i på 20-talet, men sen har jag inte hört någonstans att det behövs. Jag är också rätt säker på att jag hört/läst att man numera inte behöver ladda batteriet fullt längre och jag tror inte många gör det innan de börjar använda sin iPhone.
Vore intressant att se fakta på att det stämmer att batteriet ska laddas fullt, laddas ut och sen laddas fullt igen för bästa kapacitet.

Ursprungligen av everlast:

Det är extremt viktigt att ladda fullt. Sedan ladda ur. Där efter ladda fullt igen. På så sätt kalibrirar sig ett nytt
Batteri på rätt sätt. Upprepa även denna procedur varannan månad. På detta vis får man ett lithiumbatteri att prestera maximalt.

Har gjort på detta vis sedan jag köpte min första iphone 2007. Och har altid haft fantastiskt bra batteritid på mina telefoner.

/e

antingen försöker du lura folket här eller så snackar du bara om sådant du inte har en aning om.

batterierna som sitter i iphone (och många andra prylar nuförtiden) som är li-ion behöver INTE cyklas eller på något sätt laddas längre än att det blir fullt. det är faktiskt så att dessa batterier INTE mår bra av att bli helt tomma.

de batterier som däremot skall cyklas är gamla batterier som t.ex NiMh och NiCd.

  • Superhjälte
  • 2012-09-30 16:23

Har inga problem med batteriet på min iPhone 5. Det känns snarare som om batteriet räcker längre än på min 4S.

Varför inte läsa vad Apple själva säger om hur man ska hantera batterierna i de olika produkterna istället för att spekulera och hitta på egna idéer....?

Apple - Batteries

En annan bra sida om batterier är batteryuniversity.com.

How to Prolong Lithium-based Batteries - Battery University

För att gå tillbaka till ursprungsfrågan så gjorde jag ett lite försök som förmodligen är irrelevant.

jag laddade upp bägge telefonerna och lämnade dem över natten (det är bara då som jag låter bli att använda dem:)). Svårt att sägs någonting om resultatet. Jag begriper inte varför femman har dubbelt så lång anmälningstid som 4s:en. Jag tycker att det borde vara lika.

En annan skillnad är också att jag inte hade ett fungerande simkort i 4s:en så den har inget telenät uppkopplat. Ska kanske göra om detta i kväll och flytta över simkortet från ipaden till 4s:en

Nåväl, så här långt så ser batteriförbrukningen rätt lika ut i standbyläget

Ursprungligen av BlackSmp:

För att gå tillbaka till ursprungsfrågan så gjorde jag ett lite försök som förmodligen är irrelevant.

jag laddade upp bägge telefonerna och lämnade dem över natten (det är bara då som jag låter bli att använda dem:)). Svårt att sägs någonting om resultatet. Jag begriper inte varför femman har dubbelt så lång anmälningstid som 4s:en. Jag tycker att det borde vara lika.

En annan skillnad är också att jag inte hade ett fungerande simkort i 4s:en så den har inget telenät uppkopplat. Ska kanske göra om detta i kväll och flytta över simkortet från ipaden till 4s:en

Nåväl, så här långt så ser batteriförbrukningen rätt lika ut i standbyläget

Se till att döda alla appar i bakgrunden på båda med. Och kanske t.o.m göra en soft reset på dem samtidigt.

Någon måtta får det vara på vad jag vill göra för att prova saker och ting

Skämt åsido, jag ska prova samma sak ikväll med ett aktivt simkort i 4S:en men sedan så lägger jag ner det. Indikationen känns i alla fall som att de är ganska likvärdiga i standbyläge men bägge är långt, långt från Apples uppgift om standbytid på 225 timmar. Jag estimerar på följande sätt:

8 timmar gav inte full 10% dropp i batteritid. Säg att telefonerna klarar sig 11*8 timmar=88 timmar

Så man måste nog slå av allt för att kunna nå upp till 225 timmar...

Edit: Noterade nyss att femman hade bluetooth påslaget. Undrar om det påverkade?

Ursprungligen av BlackSmp:

Någon måtta får det vara på vad jag vill göra för att prova saker och ting

Skämt åsido, jag ska prova samma sak ikväll med ett aktivt simkort i 4S:en men sedan så lägger jag ner det. Indikationen känns i alla fall som att de är ganska likvärdiga i standbyläge men bägge är långt, långt från Apples uppgift om standbytid på 225 timmar. Jag estimerar på följande sätt:

8 timmar gav inte full 10% dropp i batteritid. Säg att telefonerna klarar sig 11*8 timmar=88 timmar

Så man måste nog slå av allt för att kunna nå upp till 225 timmar...

Edit: Noterade nyss att femman hade bluetooth påslaget. Undrar om det påverkade?

Bluetooth 4.0 drar extraminimalt med ström när den inte är aktiv. Försumbart.

  • Medlem
  • 2012-10-02 19:40
Ursprungligen av pmarriott:

Bluetooth 4.0 drar extraminimalt med ström när den inte är aktiv. Försumbart.

Gäller detta även om man är parkopplad med en annan apparat som inte har BT 4.0? (Alltså en äldre version av bluetooth) Drar den ändå mindre ström än äldre bluetooth-tekniker?

Ursprungligen av Dalle:

Gäller detta även om man är parkopplad med en annan apparat som inte har BT 4.0? (Alltså en äldre version av bluetooth) Drar den ändå mindre ström än äldre bluetooth-tekniker?

Nu är jag inte expert, men vad jag vet är att BT 4.0 drar försumbart med ström när den ligger i vila. Man kan alltså lugnt låta BT stå på trots att man stängt av headsetet över natten utan att oroa sig för batteriet. Hur det förhåller sig med förbrukning när den är aktiv vet jag inte. Med aktiv menar jag att det exempelvis pågår samtal. Att ha ett BT headset anslutet drar också väldigt lite ström med 4.0.

Nu började den här tråden handla om batterier i allmänhet... kul, men jag vill hellre veta vad ni har för erfarenheter av specifikt 5:ans batteri. Om ni låter den ligga över natten (ca 8 timmar), hur många procent förlorar ni? Och ni med 4s, vad förlorar ni?

Ursprungligen av Jonas Eriksson:

Nu började den här tråden handla om batterier i allmänhet... kul, men jag vill hellre veta vad ni har för erfarenheter av specifikt 5:ans batteri. Om ni låter den ligga över natten (ca 8 timmar), hur många procent förlorar ni? Och ni med 4s, vad förlorar ni?

jamen nu ligger du efter... titta på inlägg #14-#17. De handlar just om det som du skriver om

Ursprungligen av BlackSmp:

jamen nu ligger du efter... titta på inlägg #14-#17. De handlar just om det som du skriver om

Mjo inlägg 14 - 16 såg jag, men skulle gärna se mer

Ursprungligen av Jonas Eriksson:

Nu började den här tråden handla om batterier i allmänhet... kul, men jag vill hellre veta vad ni har för erfarenheter av specifikt 5:ans batteri. Om ni låter den ligga över natten (ca 8 timmar), hur många procent förlorar ni? Och ni med 4s, vad förlorar ni?

Varför tar du inte själv och lägger din ( 4-5 ?) under natten och ser hur många % du förlorar ? Eller är det så att du inte har en iPhone.
Indikatorn för % är dessutom ingen garanti. Det ger en ungefärlig bild av batteriläget och är ingen med exakthet säker data.

Ursprungligen av adress@mac:

Varför tar du inte själv och lägger din ( 4-5 ?) under natten och ser hur många % du förlorar ? Eller är det så att du inte har en iPhone.
Indikatorn för % är dessutom ingen garanti. Det ger en ungefärlig bild av batteriläget och är ingen med exakthet säker data.

runt 10 - 15%, som jag skrev högst upp i tråden.

3 procent gick den ner för mig under natten. Och då hade jag flygplansläge på. iPhone 5.

Jag kan notera att efter att använt luren hela förmiddagen och pratat i telefon några gånger så har den gått ner från 100 till 98 %. Ca 4 timmar standby och 20 minuter samtal.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag kan notera att efter att använt luren hela förmiddagen och pratat i telefon några gånger så har den gått ner från 100 till 98 %. Ca 4 timmar standby och 20 minuter samtal.

Och nu, 3 timmar senare och 40 minuters ytterligare telefonerande står den på 87%. Så bra höll sig aldrig min 4S. Fast jag antar att min 4S skulle göra mycket bättre ifrån sig om jag gjorde en återställning utan backup på den. Ska nog testa om någon vecka bara för att se.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag kan notera att efter att använt luren hela förmiddagen och pratat i telefon några gånger så har den gått ner från 100 till 98 %. Ca 4 timmar standby och 20 minuter samtal.

WHAAT? Tar jag bort min från laddaren och går in och kollar Facebook i tio minuter så är min nere på 98% direkt. Efter att ha varit på jobbet en dag med några samtal, några sms och lite surf så är min nere på 50% när jag kommer hem.

Min har efter en del surf och några samtal gått från 100% imorse vid 7.30 till 25% kl 14.30, inte ok! Bluetooth avstängt, siri avstängt, ej wifi heller. Dödat nästan alla program i bakgrunden. Jag måste prova o göra en ren install ändå, fast att det tar emot med mina sms från typ 2008 som jag ej kan få tillbaka i så fall..

Bevaka tråden