Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig batteritid i iPhone 5

Tråden skapades och har fått 551 svar. Det senaste inlägget skrevs .

För typ första gången har jag inte laddat telefonen över natten då jag hade den i bilen på laddning hela dagen igår.

Användning: 2h 53 min
Vänteläge: 17 h 19 min
Kvar batteri: 68%.

Ursprungligen av pmarriott:

För typ första gången har jag inte laddat telefonen över natten då jag hade den i bilen på laddning hela dagen igår.

Användning: 2h 53 min
Vänteläge: 17 h 19 min
Kvar batteri: 68%.

Nästan samma batteriprocent men helt andra siffror.

Lyssnat ca 1 timme på Spotify, strömmande, och svarat på mail, sms och lite samtal.

68% kvar

Användning: 1h 54min
Standby: 5h 3min

Ursprungligen av grenhall:

Nästan samma batteriprocent men helt andra siffror.

Lyssnat ca 1 timme på Spotify, strömmande, och svarat på mail, sms och lite samtal.

68% kvar

Användning: 1h 54min
Standby: 5h 3min

Spotify kan nog sörpla en del batteri.

Ursprungligen av pmarriott:

Spotify kan nog sörpla en del batteri.

Jo absolut! Det är jag medveten om.

På något märkligt vis känns det som att ju mer man använder telefonen desto bättre håller batteriet. Alltså ju mer man använder den desto närmare kommer man 5 minuter+ per procent. Märkligt.

Ursprungligen av grenhall:

Jo absolut! Det är jag medveten om.

På något märkligt vis känns det som att ju mer man använder telefonen desto bättre håller batteriet. Alltså ju mer man använder den desto närmare kommer man 5 minuter+ per procent. Märkligt.

Tror att det helt enkelt är så att ju mer du använder den desto bättre stämmer indikatorn överens med faktisk kvarvarande laddning.
Fast jag har många gånger med Nokia-telefoner varit med om högst påtagligt att bateriet behöver "köras in". Man får använda telefonen några dagar innan batteriet får full kapacitet. Kanske inbillning men det har känts så.

Ursprungligen av pmarriott:

Tror att det helt enkelt är så att ju mer du använder den desto bättre stämmer indikatorn överens med faktisk kvarvarande laddning.
Fast jag har många gånger med Nokia-telefoner varit med om högst påtagligt att bateriet behöver "köras in". Man får använda telefonen några dagar innan batteriet får full kapacitet. Kanske inbillning men det har känts så.

Jag ska köra ner batteriet till 1% idag och låta den självdö efter att den når 1%. Då borde batteriindikatorn vara korrekt inställd. Det är säkert det som förbryllar mig och min telefon.

Användning: 3tim 43min
Vänteläge: 11tim 50min
41%
Då ska man veta att jag har vistats hela dagen på mitt jobb där 3G-täckningen är rätt dålig så den söker efter 3G rätt mycket och skiftar mellan 3G och Edge.
Detta är märkbart bättre än min 4S.

Jag har gjort backup från 4S:en, dvs inte en ren återställning.

Användning: 3 timmar 8 minuter
Vänteläge: 11 timmar 47 minuter
55% kvar

Körde spotify i ca 2 timmar på morgonen, det drog hyfsat mycket av batteriet annars ligger den stabilt nu tycker jag

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-10 18:43

Jag tycker det är ganska tydligt att batterikapaciteten i iPhone 5 inte på något sätt är dålig utan tvärt om. De som upplever dålig batteritid har garanterat något skräp i sin backup eller ett måndagsexemplar av telefonen.

Inte sämre eller bättre än 4s för mig

Nu ligger jag på 26% kvar efter 1 dag 3 h. Användning 5 h 43 min. Så bra fick jag aldrig ur min 4S.

Trodde alla lärt sig att ladda ner offline listor i spotify? De som inte gör det och klagar på batterit kan absolut inte kommentera ang dålig batteritid.

Ursprungligen av wilhelmsson:

Trodde alla lärt sig att ladda ner offline listor i spotify? De som inte gör det och klagar på batterit kan absolut inte kommentera ang dålig batteritid.

Fast det kan man väl visst det. Om man använder sin nya telefon på samma sätt som den gamla och det utlovats bättre batteritid på den nya men den inte håller längre, eller ens i närheten av den gamla, så är det väl klart att man får klaga.

Men jag förstår din poäng. Men den är felaktig för min del.

Ursprungligen av grenhall:

Fast det kan man väl visst det. Om man använder sin nya telefon på samma sätt som den gamla och det utlovats bättre batteritid på den nya men den inte håller längre, eller ens i närheten av den gamla, så är det väl klart att man får klaga.

Men jag förstår din poäng. Men den är felaktig för min del.

Mitt inlägg är riktat mot de som har en full fungerande IP5 och jämför mot andra full fungerande IP. Synd att inte din håller måtten, IP5 är en riktigt bra lur!

Tänk bara de som byter från 4an till 5an med tanke på den stora skillnaden mellan 4an och 4s, så borde skillnaden mellan 4an och 5an vara enorm!

7h 42 minuter sedan kl 7 i morse och nu dog den
Jag fick verkligen anstränga mig:)

Jag kan för övrigt tipsa alla som har dålig batteritid om en eventuell lösning som inte tagits upp nämnvärt mycket.

Idag lät jag telefonen självdö. Använde den ner till 1% inföll sedan lät jag den ligga... och ligga... och ligga... efter lite mer än 1 1/2 timme dog den.

Eftersom den kunde ligga så länge utan att självdö är mitt antagande att batteriet är totalt felkalibrerat och att om man upplever en försämrad batterikapacitet gentemot sin gamla telefon eller iaf inte ens når upp till 5 timmars användning behöver göra en kalibrering.

Återkopplar imorgon kväll med resultat för de som kanske kan tänkas vara intresserade.

Ursprungligen av grenhall:

......mitt antagande att batteriet är totalt felkalibrerat.......

Det är inte batteriet som är felkalibrerat. Man kan inte kalibrera ett batteri. Det är mätaren som är felkalibrerad.

Ursprungligen av pmarriott:

Det är inte batteriet som är felkalibrerat. Man kan inte kalibrera ett batteri. Det är mätaren som är felkalibrerad.

Man behöver inte märka ord. Tror alla förstod vad jag menade.

Ursprungligen av grenhall:

Man behöver inte märka ord. Tror alla förstod vad jag menade.

Jag är inte så säker på det. Många tror att man kan påverka hur länge batteriet räcker till telefonen dör, dvs hur många mAh du kan få ur det, men det kan man i princip inte. Batteriet har en ursprunglig kapacitet på x mAh och sedan minskar den kapaciteten från första laddningen.
Förr i tiden kunde man rekonditionera batterier, men detta är alltså lönlöst med moderna batterier.
Denna kalibrering av mätaren som många förespråkar ger alltså ingen förbättring av batteriets kapacitet, utan bidrar snarare till att slita ut det om man bara för kalibrerandets skull låter batteriet ladda ur och sedan laddar upp det igen.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag är inte så säker på det. Många tror att man kan påverka hur länge batteriet räcker till telefonen dör, dvs hur många mAh du kan få ur det, men det kan man i princip inte. Batteriet har en ursprunglig kapacitet på x mAh och sedan minskar den kapaciteten från första laddningen.
Förr i tiden kunde man rekonditionera batterier, men detta är alltså lönlöst med moderna batterier.
Denna kalibrering av mätaren som många förespråkar ger alltså ingen förbättring av batteriets kapacitet, utan bidrar snarare till att slita ut det om man bara för kalibrerandets skull låter batteriet ladda ur och sedan laddar upp det igen.

Fast att det sliter gör det inte då man endast gör detta en gång för att telefonens procentuella uträkningsenhet ska lära sig vilken styrka den har att arbeta med.

Batteriet i iPhone 5 är på 1440mAh för övrigt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-10 22:59

Seriöst, ni som gnäller på batteriet - håller era telefoner inte sig en hel dag innan det är dags att hälsa på John Blund? Är det verkligen så?

Ursprungligen av zinned:

Seriöst, ni som gnäller på batteriet - håller era telefoner inte sig en hel dag innan det är dags att hälsa på John Blund? Är det verkligen så?

Jag går å lägger mig vid elva på kvällen, då är den i princip helt tom. Skall man ut och rajraja en fredagnatt lär man inte kunna räkna med att ringa taxi med den efter 12 iaf

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-10 23:04
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag går å lägger mig vid elva på kvällen, då är den i princip helt tom. Skall man ut och rajraja en fredagnatt lär man inte kunna räkna med att ringa taxi med den efter 12 iaf

Men i det exemplet så handlar det ju helt plötsligt inte om en dags användande utan kanske om ett helt dygns användande, det är ju inte något man kan kräva av dagens smartphones.

Ursprungligen av zinned:

Seriöst, ni som gnäller på batteriet - håller era telefoner inte sig en hel dag innan det är dags att hälsa på John Blund? Är det verkligen så?

För mig är det så. Idag har jag använt telefonen ytterst lite då jag jobbat hemifrån och tagit hand om familjen. Så idag dog den ifrån mig klockan 21:47. Med ca. 3 1/2 timmes användning. Annars laddar jag den på jobbet för vid lunchtid är den nere runt 40-45%.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-11 10:07

Användning 5 timmar, 36 minuter (samtal, surf, spel).
Vänteläge 2 dagar, 2 timmar.
11 procent kvar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-12 00:29

När vi ändå snackar batteritid osv (och för att undvika att skapa en ny tråd) så tänkte jag ta upp det här med att ladda en iPhone 4/4S/5 med iPad laddaren som följer med gen 3. Den ger ju ut lite mer ampere eller volt och laddar telefonerna betydligt snabbare.

Dock så la min dock-kontakt på min 2 år gamla iPhone nere 2-3 veckor innan den nya kom. Jag hade under en period laddat med just den laddaren och jag vet inte om det bara är jag men jag tycker att batteritiden blev sämre. Den laddades upp snabbare men tömdes även snabbare.

Min fråga är egentligen, skadas/påverkas batteriet till det negativa om man kör med en iPad laddare?? (läs stora klumpen som följer med gen 3).

Enligt vad som skrivits tidigare i forumet - så tar den inte skada. Det finns ett motstånd i iPhone - så den skall inte kunna få för hög effekt - utan tar det den behöver. Motsvarande för iPad blir då att det tar längre tid med en laddare till iPhone - men inte heller där någon skada.

Ursprungligen av crayzee:

När vi ändå snackar batteritid osv (och för att undvika att skapa en ny tråd) så tänkte jag ta upp det här med att ladda en iPhone 4/4S/5 med iPad laddaren som följer med gen 3. Den ger ju ut lite mer ampere eller volt och laddar telefonerna betydligt snabbare.

Dock så la min dock-kontakt på min 2 år gamla iPhone nere 2-3 veckor innan den nya kom. Jag hade under en period laddat med just den laddaren och jag vet inte om det bara är jag men jag tycker att batteritiden blev sämre. Den laddades upp snabbare men tömdes även snabbare.

Min fråga är egentligen, skadas/påverkas batteriet till det negativa om man kör med en iPad laddare?? (läs stora klumpen som följer med gen 3).

Nej, den tar inte skada. Det är bara matematik. Antal elektroner åt ena hållet (laddning) och åt andra hållet (urladdning).

Jag stängde av mobildata medan jag varit hemma med WiFi-uppkoppling. Jäklar vad batteritiden ökat. Tror jag hittat min energitjuv.

Ursprungligen av grenhall:

Jag stängde av mobildata medan jag varit hemma med WiFi-uppkoppling. Jäklar vad batteritiden ökat. Tror jag hittat min energitjuv.

Det låter skumt. Den ska inte nyttja mobildata när du har WiFi, men å andra sidan har jag läst om en bugg i iOS 6 där telefonen drar en hel massa data via mobildata istället för WiFi trots att man är ansluten till WiFi. En hel drös trådar om detta på Apples forum där folk har maxat sin datamängd på någon dag trots att de varit på WiFi.

Bevaka tråden