Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig batteritid i iPhone 5

Tråden skapades och har fått 551 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-10-06 13:06

iPhone 5. Ingen 3G aktiverad, ingen bluetooth eller wifi.

Användning 12 minuter
Vänteläge 13 timmar 50 minuter

86% batteri kvar.

20% kvar.
4h 3m användande.
10h 24m standby.

Ursprungligen av PeeMaN:

20% kvar.
4h 3m användande.
10h 24m standby.

Hur är den tiden i jämförelse med din tidigare iPhone?

Ursprungligen av grenhall:

Hur är den tiden i jämförelse med din tidigare iPhone?

Det känns som om jag drar slut på den här snabbare. Har aldrig kollat på de där siffrorna förren nu egentligen.

Ursprungligen av PeeMaN:

Vadå sköter laddningen "vetenskapligt"?

Tror han menar att den "trickle"-laddar. 10 minuters intervall-laddning som jag förstått det.

Ursprungligen av grenhall:

Tror han menar att den "trickle"-laddar. 10 minuters intervall-laddning som jag förstått det.

Han menar det. Satt inom "situationstecken"....... Oavsett - den fungerar toppen. Körde den redan på iPhone 4S. Har som sagt en del andra funktioner också.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-10-07 00:20

Alla ni som beklagar er över dålig batteritid har ni återställt eran iPhone 5 och ställt in den som ny?
Från början tyckte jag också att jag hade dålig batteritid men eftersom vissa appar inte ville starta valde jag att återställa min och börja från början.
Nu har jag den batteritid som förväntas och om inte bättre.

Ursprungligen av lappen71:

Alla ni som beklagar er över dålig batteritid har ni återställt eran iPhone 5 och ställt in den som ny?
Från början tyckte jag också att jag hade dålig batteritid men eftersom vissa appar inte ville starta valde jag att återställa min och börja från början.
Nu har jag den batteritid som förväntas och om inte bättre.

Ja. När jag gjorde det så hade jag en procent varje 3 1/5 minut i bortfall.

Men sen återställde jag telefonen via telefonens inställningar och synkade över inställningar från en tidigare backup. Appar synkades också över från iTunes backup. Främst då backupen från iCloud inte fungerade.

Ursprungligen av grenhall:

Ja. När jag gjorde det så hade jag en procent varje 3 1/5 minut i bortfall.

Men sen återställde jag telefonen via telefonens inställningar och synkade över inställningar från en tidigare backup. Appar synkades också över från iTunes backup. Främst då backupen från iCloud inte fungerade.

Jag blir osäker, tycker du att 1% på 3,5 minuter är bra eller dåligt?

1% på 3 minuter 30 sekunder ger 100% på 21000 sekunder = 350 minuter = inte fullt 6 timmar. Det låter bra lite beroende på vad man gör

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag blir osäker, tycker du att 1% på 3,5 minuter är bra eller dåligt?

1% på 3 minuter 30 sekunder ger 100% på 21000 sekunder = 350 minuter = inte fullt 6 timmar. Det låter bra lite beroende på vad man gör

Ja 3,5 minut per procent är helt ok. Det är iaf likvärdigt min 4S.

Jag har haft 6 iPhones. Adrig har jag haft något problem med minneshantering. Det finns 1 app jag avslutar manuellt och det är Skype, för att den är ganska batteritörstig om man låter den ligga. Och, som sagt, man laddar när man behöver och det är lämpligt.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har haft 6 iPhones. Adrig har jag haft något problem med minneshantering. Det finns 1 app jag avslutar manuellt och det är Skype, för att den är ganska batteritörstig om man låter den ligga. Och, som sagt, man laddar när man behöver och det är lämpligt.

I de fall jag avslutar appar manuellt så är det inte för att frigöra minne utan av andra anledningar (som pmarriot). Främsta anledningen brukar vara att appen i fråga har hängt sig och jag vill göra en "scratchomstart" av den appen.

Batteriladdningen förstår jag inte alls. Varför skulle en separat app ladda batteriet bättre än IOS? Och hur gör den för att få kontroll på laddningen? Jag har svårt att tänka mig att Apple lämnar ut kontroll om sådant via API:erna.

  • Medlem
  • 2012-10-08 09:25

Status: användning 40 minuter, vänteläge 11:43. 95% kvar.

Däremot har bag lyssnat en timme på olika podcasts, men det verkar inte synas i statistiken?

Ursprungligen av Dalle:

Status: användning 40 minuter, vänteläge 11:43. 95% kvar.

Däremot har bag lyssnat en timme på olika podcasts, men det verkar inte synas i statistiken?

Är du säker på att du lyssnat en timme? Det låter som en extremt bra, faktiskt overkligt bra, batteritid om du använt din telefon i 1h 40 minuter och haft den på standby i 11h 43 minuter och under den tiden tappat 5%.

  • Medlem
  • 2012-10-09 05:53
Ursprungligen av grenhall:

Är du säker på att du lyssnat en timme? Det låter som en extremt bra, faktiskt overkligt bra, batteritid om du använt din telefon i 1h 40 minuter och haft den på standby i 11h 43 minuter och under den tiden tappat 5%.

Ja jag vågar nästan påstå det. Lyssnar man mellan 8:00-9:00 så borde det bli en timmes användning. Nya försök idag.

Saxat ur DN Ekonomi idag:

Testade igår att radera hela iPhonen och ställa in som ny, helt plötsligt så höll batteriet betydligt längre. De tappar inte längre flera % i timmen när den inte ens används längre, utan är mer som min gamla iPhone nöjd

Den här "återställningen" ni pratar om. Är det en restore i itunes eller en enkel "radera all data"-tjosan i själva iphonen nu gjort?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-08 22:59
Ursprungligen av PeeMaN:

Den här "återställningen" ni pratar om. Är det en restore i itunes eller en enkel "radera all data"-tjosan i själva iphonen nu gjort?

En Restore i iTunes. Sedan aktiverar du iCloud och läser ned kalender, bildströ, påminnelser, kontakter etc. Laddar med dina appar och konfigurerar dem igen

Jag kan tipsa om det här appen:Carat för iPhone, iPod touch och iPad i iTunes App Store
Bra om man vill ha lite koll på vad som drar batteri.

  • Medlem
  • 2012-10-09 09:20

Slutsats. Lyssnar man på podcasts så syns inte det under "användning" i statistiken. Har lyssnat 1,5 timme idag och har nu:
Användning: 49 minuter
Viloläge: 11:39 timmar
93% batteri kvar, ingen 3G men BT-lurar anslutna. Helt ok enligt mig.

Ursprungligen av Dalle:

Slutsats. Lyssnar man på podcasts så syns inte det under "användning" i statistiken. Har lyssnat 1,5 timme idag och har nu:
Användning: 49 minuter
Viloläge: 11:39 timmar
93% batteri kvar, ingen 3G men BT-lurar anslutna. Helt ok enligt mig.

Du har alltså stängt av 3G anslutningen?

Då är det inte konstigt att du har den batteritiden.

Körde en restore i itunes, tycker inte det hjälpte batteriet ett skit faktiskt.

Ursprungligen av PeeMaN:

Körde en restore i itunes, tycker inte det hjälpte batteriet ett skit faktiskt.

Utan återställning till backup antar jag?

Ursprungligen av theplague:

Utan återställning till backup antar jag?

Givetvis..

Ursprungligen av PeeMaN:

Givetvis..

Testa det jag skrev ovanför innan du lämnar in telefonen.

Ursprungligen av grenhall:

Testa det jag skrev ovanför innan du lämnar in telefonen.

Den har hållt sig något bättre idag. Jag misstänker att jag kan ha ökat användningen i ett program som använder GPS-en rätt frekvent. För idag har jag kört det minder och då har det hållit bättre.

Skall köra lite till. Vill inte gå tillbaka med telefonen i onödan och få vänta en månad på en ny!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-10 00:25

Jag har just nu 27% kvar av mitt batteri med 6 timmar och 14 min användande på 15 timmar och 36 minuter stand-by. Får se vad min iPhone 5 säger när jag får den. Detta är dock en icloud backup från min gamla iPhone 4 som bara fucka ur och dog

Många som testat säger att om man låter telefonen självdö alltså ner från 1% - death utan att man aktivt använder slut på den upplever mycket bättre batteritid.

Jag gjorde det lite grann igår då jag lät telefonen gå ner på 1% och vara där ett tag utan att dö. Sedan laddade jag över natten. Fick närmare 4 1/2 timmes användning idag innan jag satte i laddaren på 11%, värt att nämna är att jag haft under 4 timmars aktiv användning tidigare.

Många har haft 20-30 minuters standby-tid på 1% vilket borde betyda att batterierna inte är rätt kalibrerade och därför kan vara vansinnigt missvisande innan man gjort en sådan procedur.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-10 10:01

Nu har jag inte de exakta siffrorna men innan jag satte telefonen i laddare igår så hade jag använt den i ca tre timmar inkluderat i standby i ca 17 timmar. 51% kvar.

Bevaka tråden