Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig batteritid i iPhone 5

Tråden skapades och har fått 551 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Sperious:

Jag blir så vansinnigt provocerad av inlägg som ditt. Kan vi byta telefon rätt av du och jag? Jag kan lägga en femhundring emellan. Min är bara ett par veckor gammal, i perfekt skick, svart 32GB, men med en egenhet att ge mig runt tre timmars total batteritid vid normal användning på 3G-nätet.

Kan vi byta telefon du och jag? Sen kan du komma tillbaka här och skriva om inbillning. Jag är glad för dig att din telefon fungerar men tala inte om att jag inbillar mig när jag sitter här med ett satans stopp-ur i ena handen hela dagarna just för att vara säker på att jag inte inbillar mig.

Jag har tre timmars total batteritid på 3G. Min två år gamla fyra hade runt fem.

Återigen, kan inte fler av er som har en fungerande telefon se hur många procent batteri ni förlorar på vanlig, lätt, 3G-surf under tio minuter i område med bra täckning? Vill ha data till mitt case mot Apple, vars batteritest säger att mitt batteri är normalt, vilket det är! Fantastisk batteritid på wifi. Det är något med 3G i telefonen som spökar.

Jag hade på min tidigare 5:a, som jag lämnade tillbaka till Telenor, 4 timmars användning både på 3G och WiFi blandat.

Nu har jag nästan 5 timmar om jag blandar. Kommer lämna tillbaka denna också inom kort.

Vad har du om du stänger av WiFi helt och hållet och bara kör 3G? Testat det? Börjar tro att det är Telenor som har lite bekymmer med datatrafiken på iPhone 5.

Ursprungligen av grenhall:

Jag hade på min tidigare 5:a, som jag lämnade tillbaka till Telenor, 4 timmars användning både på 3G och WiFi blandat.

Nu har jag nästan 5 timmar om jag blandar. Kommer lämna tillbaka denna också inom kort.

Vad har du om du stänger av WiFi helt och hållet och bara kör 3G? Testat det? Börjar tro att det är Telenor som har lite bekymmer med datatrafiken på iPhone 5.

Jag har Telenor. Inga problem.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har Telenor. Inga problem.

Nej jag har förstått det sedan tidigare.

Men det är inte alla med Tele2 eller Telia heller. Däremot är det förhållandevis fler med t.ex. Telia som upplever bättre batteritid än som upplever det motsatta. Med Telenor är det ungefär jämnt.

Eller så har det med SIM-korten att göra. Jag vet inte och ärligt börjar det irritera mig att jag måste returnera en telefon som jag nu efter snart en månads användning börjat se en försämring på. Igen.

Plus att jag inte kan ansluta till Personal Hotspot med WiFi, inget enormt problem men ändå något som ytterligare motiverar en retur.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-21 20:49
Ursprungligen av Sperious:

Jag blir så vansinnigt provocerad av inlägg som ditt. Kan vi byta telefon rätt av du och jag? Jag kan lägga en femhundring emellan. Min är bara ett par veckor gammal, i perfekt skick, svart 32GB, men med en egenhet att ge mig runt tre timmars total batteritid vid normal användning på 3G-nätet.

Kan vi byta telefon du och jag? Sen kan du komma tillbaka här och skriva om inbillning. Jag är glad för dig att din telefon fungerar men tala inte om att jag inbillar mig när jag sitter här med ett satans stopp-ur i ena handen hela dagarna just för att vara säker på att jag inte inbillar mig.

Jag har tre timmars total batteritid på 3G. Min två år gamla fyra hade runt fem.

Återigen, kan inte fler av er som har en fungerande telefon se hur många procent batteri ni förlorar på vanlig, lätt, 3G-surf under tio minuter i område med bra täckning? Vill ha data till mitt case mot Apple, vars batteritest säger att mitt batteri är normalt, vilket det är! Fantastisk batteritid på wifi. Det är något med 3G i telefonen som spökar.

Är du så blind att du inte kan se att det är dom som beklagar sig över att telefonen tappar 1% per timme och dom tycker det är dåligt.
Några fler har kommit med helt normala siffror men ändå frågar/klagar på att dom tycker batteritiden är dålig.
Jag har aldrig sagt att det är ett icke problem utan jag vet en i min bekantskapskrets som bevisligen har dåligt batteritid.
Det jag däremot ifrågasätter är dom som har onormalt högt ställda förväntningar och kan inte förstå att det är en liten kompakt dator dom håller i händerna och att den faktiskt drivs av ett batteri.

Så lär dig läsa och se mönstret när det egentligen är gnällputtar som aldrig kommer bli nöjda som postar inlägg.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-21 21:58
Ursprungligen av Sperious:

Jag blir så vansinnigt provocerad av inlägg som ditt. Kan vi byta telefon rätt av du och jag? Jag kan lägga en femhundring emellan. Min är bara ett par veckor gammal, i perfekt skick, svart 32GB, men med en egenhet att ge mig runt tre timmars total batteritid vid normal användning på 3G-nätet.

Kan vi byta telefon du och jag? Sen kan du komma tillbaka här och skriva om inbillning. Jag är glad för dig att din telefon fungerar men tala inte om att jag inbillar mig när jag sitter här med ett satans stopp-ur i ena handen hela dagarna just för att vara säker på att jag inte inbillar mig.

Jag har tre timmars total batteritid på 3G. Min två år gamla fyra hade runt fem.

Återigen, kan inte fler av er som har en fungerande telefon se hur många procent batteri ni förlorar på vanlig, lätt, 3G-surf under tio minuter i område med bra täckning? Vill ha data till mitt case mot Apple, vars batteritest säger att mitt batteri är normalt, vilket det är! Fantastisk batteritid på wifi. Det är något med 3G i telefonen som spökar.

Lämna in den.

Standbytiden hamnar nog kring 8-10 dygn om telefonen får ligga ifred så länge, men det får den aldrig göra:)

8 timmar och 25 minuter användning (surf, netflix, ljud och videopodcasts, lite filmande, osv).
14 och en halv timme i vänteläge och 22% kvar på batterier. Wifi, 3G påslaget, ljusstyrkan på skärmen på ca 75%.

Det fina med att byta telefon en gång om året är att batteriet aldrig hinner bli kass

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-21 06:44

Användning: 3 timmar, 44 minuter
Vänteläge: 1 dag, 1 timme
Batteri: 58%

Helt okej, men min gamla iPhone 4 var mycket bättre.

Det blev ingen skillnad på batteritiden efter återställning, den drar 12% av batteriet över natten, 1% i timmen. Det blir en standby-tid på 100 timmar då. Upp till 225 timmars standby enligt Apple, så det är rätt långt ifrån. Inga push-tjänster eller liknande är påslaget, så jag undrar om det kan vara nåt fel på den ändå.

Ursprungligen av Mattias A:

Det blev ingen skillnad på batteritiden efter återställning, den drar 12% av batteriet över natten, 1% i timmen. Det blir en standby-tid på 100 timmar då. Upp till 225 timmars standby enligt Apple, så det är rätt långt ifrån. Inga push-tjänster eller liknande är påslaget, så jag undrar om det kan vara nåt fel på den ändå.

Jag repeterar: Dessa siffror ska man inte ta som absolutvärden utan relativvärden. Tillverkarna uppger ju alla siffrorna utifrån idealiska förhållanden, så man får jämföra olika modeller mot varandra.

Hur är din mottagning? 1/10 pinne under idelalisk och den börjar sörpla mycket mer ström. Finns det 2 olika master i krokarna med ungefär lika bra signal där telefonen ligger? Då kanske den hoppar fram och tillbaka mellan dem - drar mycket ström.
När min fru fick ta över min iPhone 4 och knappt använde den så såg jag hur den kunde ligga och dra ca 1%/h i standby och jag tyckte det var jättebra batteritid. Då var WiFi aktivt och iCloud-mailen låg med push, samt att den kollar gmail var 15:e minut.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag repeterar: Dessa siffror ska man inte ta som absolutvärden utan relativvärden. Tillverkarna uppger ju alla siffrorna utifrån idealiska förhållanden, så man får jämföra olika modeller mot varandra.

Hur är din mottagning? 1/10 pinne under idelalisk och den börjar sörpla mycket mer ström. Finns det 2 olika master i krokarna med ungefär lika bra signal där telefonen ligger? Då kanske den hoppar fram och tillbaka mellan dem - drar mycket ström.
När min fru fick ta över min iPhone 4 och knappt använde den så såg jag hur den kunde ligga och dra ca 1%/h i standby och jag tyckte det var jättebra batteritid. Då var WiFi aktivt och iCloud-mailen låg med push, samt att den kollar gmail var 15:e minut.

Mottagningen är samma som på min gamla 4:a. Den ligger i samma jackficka, och jag antar att den pratar med samma master. Inte säker dock. Egentligen skiter jag i om den drar mer batteri, det räcker en dag eller mer vid normal användning och sen kan man lägga den på laddning på natten. Lite märkligt dock att den drar dubbelt så mycket som min 4:a gjorde i standby. Vid användning drar den också mer, men inte dubbelt så mycket.

Ursprungligen av Mattias A:

Mottagningen är samma som på min gamla 4:a. Den ligger i samma jackficka, och jag antar att den pratar med samma master. Inte säker dock. Egentligen skiter jag i om den drar mer batteri, det räcker en dag eller mer vid normal användning och sen kan man lägga den på laddning på natten. Lite märkligt dock att den drar dubbelt så mycket som min 4:a gjorde i standby. Vid användning drar den också mer, men inte dubbelt så mycket.

5:an har ju andra radiokretsar och annan antenn så det kan ju finnas skillnad i hur 4:an och 5:an hanterar mottagningen på just det specifika stället.

Nu har jag laddat om luren "som ny", synkat in appar med iTunes, hämtat kontakter från iCloud. Förlorade några bilder, en del appar jag betalt för.... låter den "vila" med 3g av mm mm, får se om det hjälper.
Rent spontant känns det som att det är Telenors nät som drar musten ur luren hur nu det skulle gå till.....

Ursprungligen av Christer Brandt 13:

Nu har jag laddat om luren "som ny", synkat in appar med iTunes, hämtat kontakter från iCloud. Förlorade några bilder, en del appar jag betalt för.... låter den "vila" med 3g av mm mm, får se om det hjälper.
Rent spontant känns det som att det är Telenors nät som drar musten ur luren hur nu det skulle gå till.....

Appar du betalt för kan du ladda ner igen om du loggar in med samma konto.

Ursprungligen av pmarriott:

Appar du betalt för kan du ladda ner igen om du loggar in med samma konto.

Grymt! misstänkte att det "måste gå att lösa" på något sätt, tack för hjälpen.

ok, bara för att det var lite lockande...

18:07: 63%, 478 MB skickat data, 2,7 GB mottaget (tog bara skärmdump och tittade på bilden nu när jag skulle skriva ner, allt, inser då att jag borde ha nollat räknarna:)) 2:43 använd tid
18:13, 60%, 479 MB skickat data, 2,7 GB mottaget, 2:49 använd tid

Lite allmänt surfande och slöanvädning av telefonen

Kan också uppleva att det är just vid 3G-surf den tappar batteri. Och framförallt känns den seg på att uppdatera mottagningen. (har via field-test aktiverat så jag kan växla mellan siffrorna och staplarna). Staplarna visade full mottagning, och siffrorna visade -130, som är ingen service om jag fattat det rätt. Först när jag slog av 3G och mobilt datanätverk och på igen, så hoppade den riktiga mottagningen igång (Fullt och -69 eller något sånt). Så OM telefonen har svårt att uppdatera eller växla mellan nätverken så är det ju inte konstigt att 3G kan vara problemet.... Men 1% var 2-3 minut med 3G surf är det normalt? Det är väl tyå vad min tappar.... Streamde SR Play och hockey förut i ca 10 minuter, från 9% till 2% på den tiden? Normalt? Jag vet inte eftersom jag inte tänkt på det innan iPhone 5. Under streamndet noterade jag att telefonen blev varm också men inte överdrivet. Men jag hävdar också att 3G är det något lurt med (det är min uppfattning)
Samtidigt ska man inte gnälla, just nu har jag 1% kvar, över 6 timmars användning och 1 dag och 14 timmar standby sen fullt, så det är ju acceptabelt helt klart. Men det märkliga är att det varierar så kraftigt från dag till dag trots liknande användningsmönster....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-22 08:54

Jag ligger hemma sjuk och har på ett dygn förbrukat 18%, då har jag varit borta på apoteket (3G) en sväng men sen bara hemma, har svarat på några samtal, svarat på sms, surfat lite och kollat e-post, några appar mm. Ganska lite användning men intressant som måttstock för hur batteriet bör (?) vara tycker jag.

Jag bidrar väl också med lite surfstatistik. Jag har ju en lur som funkar ganska bra tycker jag. Har 44% efter drygt sex timmars användning och dryga dygnet i standby. Mycket samtal och en del musiklyssnande ca 1 timme. Skriver detta via 3G och har surfat lite under tio minuter, tappat ca 4 % på tio min.

Tack för info från er som kollat batteritid! Något är lurt på min front, helt klart.

Jag vet inte om detta är en ren slump, eller om jag hittat roten till det onda, men på tåget till jobbet imorse hade jag ovanligt liten förbrukning på batteriet. Tappade ungefär 10% på 45 minuters 3G-användning. Tappar normalt närmare 20% på den tiden. Ingen direkt varm telefon heller. Brukar vara mer varm än ljummen annars.

Den enda skillnaden mot normalt var att jag imorse inte använde facebook-appen en enda gång. Körde lite nu på lunchen. Sval lur, bra batteritid. Slår mig att jag inte använt Facebook. Loggar in. Kollar runt lite. Foton, feeden.. På bara ett par minuter blir telefonen varm. Blir misstänksam. Använder några minuter till. Batteriet tappar sin vanliga procent på drygt en minut och blir varm.

Tvångsstänger Facebook. Surfar vidare med Safari. Telefonen svalnar. Förbrukningen normaliseras.

Kan vara en slump men ni som har problem får gärna bekräfta huruvida ni använder Facebook-appen och om det gör någon skillnad att stänga ner den. Ska försöka köra en hel dag med/utan facebook och mäta batteritid.

Ursprungligen av Sperious:

Kan vara en slump men ni som har problem får gärna bekräfta huruvida ni använder Facebook-appen och om det gör någon skillnad att stänga ner den. Ska försöka köra en hel dag med/utan facebook och mäta batteritid.

Öppnade FB, batteriet gick från 61 till 58% på 5-6 min, luren blev ju varmare än när den "vilar" men inte lika varm som när den laddas, ska låte den ligga ett tag nu och sen öppna FB i Safari och se om det försvinner en procent varannan minut där också.

Min lur har nu varit igån 8,44 anv 2,46 tim, streamade podcast imorse resten e sms, WF, QK, mail å lite surf å batteriet e som sagt nere på 58, nu 57% inte ok i min värld.

Oj! det var ju ännu värre, rasade med ca en procent i minuten, nere på 51% nu.

Är det någon här med Telenor som kan säga att ni har en användningstid på sex timmar eller mer? surfar ju asfort (26-28 mbit/s) men det borde
ju bara göra att luren behöver jobba mindre eller?

Ursprungligen av Sperious:

Tack för info från er som kollat batteritid! Något är lurt på min front, helt klart.

Jag vet inte om detta är en ren slump, eller om jag hittat roten till det onda, men på tåget till jobbet imorse hade jag ovanligt liten förbrukning på batteriet. Tappade ungefär 10% på 45 minuters 3G-användning. Tappar normalt närmare 20% på den tiden. Ingen direkt varm telefon heller. Brukar vara mer varm än ljummen annars.

Den enda skillnaden mot normalt var att jag imorse inte använde facebook-appen en enda gång. Körde lite nu på lunchen. Sval lur, bra batteritid. Slår mig att jag inte använt Facebook. Loggar in. Kollar runt lite. Foton, feeden.. På bara ett par minuter blir telefonen varm. Blir misstänksam. Använder några minuter till. Batteriet tappar sin vanliga procent på drygt en minut och blir varm.

Tvångsstänger Facebook. Surfar vidare med Safari. Telefonen svalnar. Förbrukningen normaliseras.

Kan vara en slump men ni som har problem får gärna bekräfta huruvida ni använder Facebook-appen och om det gör någon skillnad att stänga ner den. Ska försöka köra en hel dag med/utan facebook och mäta batteritid.

Facebook är en notorisk dataslukare. Så det kan förklara varför telefoner blir varm. Min telefon blir riktigt riktigt varm om jag streamar med Spotify t.ex. då dör batteriet inom 3 timmar.

  • Medlem
  • Uppsalas periferi
  • 2012-11-22 23:28

Jag tyckte mig ha problem med min batteriförbrukning i början (har haft den i tre veckor nu) och behövde i början ladda den på jobbet för att vara säker på att ta mig hem. Men nu den senaste veckan känns det som att den har blivit riktigt batterisnål, trots att jag laddat ner en hel del appar. Följande förbrukning har jag haft efter några samtal, en del sms, lite Facebook kollande av mail, några rundor Quizkampen samt en hel del Wordfeud under dagen. Det blev också installation av en visitkortsapp idag där jag testade att skanna/fota fem visitkort, vilket drog ur ca 4% vill jag minnas.

I övrigt synkar jag sju mailkonton med mail, kontakter och kalender, varav två push och resten en gång i timmen. Wi-fi har varit på ca 7 timmar och 3 timmar BT i bilen. Wi-fi och BT stängs av när de inte används. Platstjänster är aktiverat på det mesta, inkl. FB.

6 minuter, 2% i minskad batteri, 2.5 MB data skyfflat (över 3G-nätet)

Köp en eller två extra laddare. Det är en smartphone, räkna inte med bra batteri tid. Vissa dagar när jag använder min IP5 håller den en hel dag, använder jag den kanske 4 timmar. Inget att grina om bara att köpa laddare.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-11-23 12:34

Laddade min iPhone 5 till 100%, drog ut laddkabeln och gick och la mig. 9 timmar senare hade jag fortfarande 100% batteri kvar. Nu har jag 85% kvar efter 1 timmas användning och 14 timmar vänteläge. Hemma har jag full täckning och i de områden där jag rör mig har jag mellan 3 till 5 pluppars mottagning med operatören 3.

  • Medlem
  • Där jag somnar
  • 2012-11-25 10:43

Har också mycket kass batteritid, finns nog snart inget jag inte testat för att få det att fungera bra.

Production year: 2012
Production week: 37 (September)
Factory: C3 (China)

ND298B

har Telenor 13.0

Bevaka tråden