Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad jag inte gillar med Mountain Lion

Tråden skapades och har fått 278 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-30 20:31
Ursprungligen av Erik.dv:

Man kan inte välja sortering alls såg jag nu. Det borde de fixa!

- Prioritering
- Datum
- Alfabetiskt

Så basic att man undrar om de använder programmen själv.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-30 20:58

Jag älskar påminnelser. Hade varit för krångligt för vad det är tänkt för om de la till för många funktioner. Jag har t.ex. en inköpslista, och där är det bara att skriva ner något snabbt så fort man kommer på det. Det är liksom det det är till för, krafsa ner snabbt och sen fortsätta med annat. Dock inte alls lika smidigt om man ska ange påminnelse med tidpunkt. Det skulle underlätta med en Siri på svenska.

Ursprungligen av acke:

Så basic att man undrar om de använder programmen själv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-31 09:04
Ursprungligen av ibish:

Det är liksom det det är till för, krafsa ner snabbt och sen fortsätta med annat.

Jaså, jag trodde det var det Anteckningar var till för.

Att kunna sortera sina poster tycker jag faller under grundläggande funktioner. Jag har 5 listor som jag vill kunna sortera. Det kommer att komma så klart. Irriterande bara att vi får vänta.

Har nyligen installerat Mountain Lion på en MacBook Air mest för att testa. Arbetsdatorerna får dras med Snow Leopard ett tag till.

Bara två saker som irriterar än så länge.

1) Vakna efter vila är mycket segare än i SL. Själva skärmbilden kommer upp lika snabbt som tidigare men det kan upp till en halv minut innan styrplattan aktiveras. Muspekaren är som fastklistrad innan den helt plötsligt fungerar som vanligt.

2) Kan inte ta ikoner för ett visst program från Dock. Huawei Mobile Broadband skapar en ny ikon i dockan varje gång det används och den verkar inte försvinna när programmet avslutas. Nu finns ett 20-tal identiska ikoner och de går inte att ta bort på vanligt sätt.

Annars flyter ML på bra tycker jag. Den konstiga scrollningen, dra ner för att komma upp, är det väl bara att lära sig.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-27 12:02
Ursprungligen av M. Sundbom:

Har nyligen installerat Mountain Lion på en MacBook Air mest för att testa. Arbetsdatorerna får dras med Snow Leopard ett tag till.

Bara två saker som irriterar än så länge.

1) Vakna efter vila är mycket segare än i SL. Själva skärmbilden kommer upp lika snabbt som tidigare men det kan upp till en halv minut innan styrplattan aktiveras. Muspekaren är som fastklistrad innan den helt plötsligt fungerar som vanligt.

2) Kan inte ta ikoner för ett visst program från Dock. Huawei Mobile Broadband skapar en ny ikon i dockan varje gång det används och den verkar inte försvinna när programmet avslutas. Nu finns ett 20-tal identiska ikoner och de går inte att ta bort på vanligt sätt.

Annars flyter ML på bra tycker jag. Den konstiga scrollningen, dra ner för att komma upp, är det väl bara att lära sig.

Scrollningen kan man ju vända på om det känns ovant.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Har nyligen installerat Mountain Lion på en MacBook Air mest för att testa. Arbetsdatorerna får dras med Snow Leopard ett tag till.

Bara två saker som irriterar än så länge.

1) Vakna efter vila är mycket segare än i SL. Själva skärmbilden kommer upp lika snabbt som tidigare men det kan upp till en halv minut innan styrplattan aktiveras. Muspekaren är som fastklistrad innan den helt plötsligt fungerar som vanligt.

2) Kan inte ta ikoner för ett visst program från Dock. Huawei Mobile Broadband skapar en ny ikon i dockan varje gång det används och den verkar inte försvinna när programmet avslutas. Nu finns ett 20-tal identiska ikoner och de går inte att ta bort på vanligt sätt.

Annars flyter ML på bra tycker jag. Den konstiga scrollningen, dra ner för att komma upp, är det väl bara att lära sig.

Beträffande 1:an där så uppträdde detta fenomen redan i Lion för mig. Inte för att det tar en halv minut, men det kan ta några sekunder innan man kan börja knappa in lösenordet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-30 21:01

Det där låter inte normalt. Vet inte om du har några enheter kopplade till datorn, men prova att dra ut allt och se om det blir någon skillnad. Om jag vore du hade jag testat med en ren installation, för det verkar som du har nån skit som låser datorn i en halv minut. Det verkar också som du behöver nya drivrutiner till ditt USB-modem. Eventuellt löser en ren installation problemet med envisa ikoner också (dock inte troligt).

Ursprungligen av M. Sundbom:

Har nyligen installerat Mountain Lion på en MacBook Air mest för att testa. Arbetsdatorerna får dras med Snow Leopard ett tag till.

Bara två saker som irriterar än så länge.

1) Vakna efter vila är mycket segare än i SL. Själva skärmbilden kommer upp lika snabbt som tidigare men det kan upp till en halv minut innan styrplattan aktiveras. Muspekaren är som fastklistrad innan den helt plötsligt fungerar som vanligt.

2) Kan inte ta ikoner för ett visst program från Dock. Huawei Mobile Broadband skapar en ny ikon i dockan varje gång det används och den verkar inte försvinna när programmet avslutas. Nu finns ett 20-tal identiska ikoner och de går inte att ta bort på vanligt sätt.

Annars flyter ML på bra tycker jag. Den konstiga scrollningen, dra ner för att komma upp, är det väl bara att lära sig.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-27 12:49

Vad gäller ikoner på Dockan, så tycker jag att man måste dra dem längre ut från Dock innan de puffar bort sej.... men det kanske är inbillning.

Ursprungligen av kenjon:

Vad gäller ikoner på Dockan, så tycker jag att man måste dra dem längre ut från Dock innan de puffar bort sej.... men det kanske är inbillning.

Det stämmer, eller måste man hålla dem borta från dockan längre tid. Det är en bra funktion eftersom jag är mästare på att råka dra med mig en ikon från dockan och råka ta bort den.

Tack för tipsen. Ska prova dra ikonerna längre bort från dockan. Men skärmen är ju bara på 11'' så särskilt långt går inte...:)

Ursprungligen av M. Sundbom:

Tack för tipsen. Ska prova dra ikonerna längre bort från dockan. Men skärmen är ju bara på 11'' så särskilt långt går inte...:)

Nej, på en 11" måste man ha en extern skärm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-28 09:50

Ohyggligt irriterande att cmd + < (och cmd + >) i ML börjat användas till andra saker än standarden växla fönster. I Mail så är det plötsligt öka citatnivå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-28 10:02
Ursprungligen av rasta:

Ohyggligt irriterande att cmd + < (och cmd + >) i ML börjat användas till andra saker än standarden växla fönster. I Mail så är det plötsligt öka citatnivå.

Du kan ställa in detta i system prefs > keyboard.

Problemet är inte nytt i OSX 10.8, bl.a. någon uppdatering av Keynote fick samma problem (man började zooma in / ut istället för att växla dokument).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-28 10:50
Ursprungligen av Erik.dv:

Du kan ställa in detta i system prefs > keyboard.

Problemet är inte nytt i OSX 10.8, bl.a. någon uppdatering av Keynote fick samma problem (man började zooma in / ut istället för att växla dokument).

Fast där står det ju redan "Flytta fokus till nästa fönster" cmd + <.
Får det inte att funka alls, dessvärre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-28 11:45

Problemet verkar vara om man kör Mail.app på svenska. Dock växlar den fönster så länge inget är markerat. Är något markerat ändrar den citatnivån.

En halvlösning är att lägga till nya kortkommandon för "öka" resp. "minska" för appen Mail. Dock finns två undermenyer med dessa namn vilket leder till att ena inte får något kortkommando alls men man får tillbaka "växla fönster" funktionen.

Kan man lägga till undermeny > funktion?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-28 12:08
Ursprungligen av Erik.dv:

Problemet verkar vara om man kör Mail.app på svenska. Dock växlar den fönster så länge inget är markerat. Är något markerat ändrar den citatnivån.

En halvlösning är att lägga till nya kortkommandon för "öka" resp. "minska" för appen Mail. Dock finns två undermenyer med dessa namn vilket leder till att ena inte får något kortkommando alls men man får tillbaka "växla fönster" funktionen.

Kan man lägga till undermeny > funktion?

Hmm, amerikanarna verkar ha en viss förkärlek för kortkommandon som använder tecken som inte funkar på utrikiska tangentbord. Typ ^ och liknande…

Men hur tusan lägger man till kortkommandon för undermenyer i Mail?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-28 12:10

Ooops, hann inte se ditt svar innan jag skrev, Erik…
Anyway - högst irriterande av Apple att använda ett kommando som varit standard sedan OS X begynnelse till något helt annat. Varför då? blir min enkla fråga. Sucks.

Ursprungligen av rasta:

Ohyggligt irriterande att cmd + < (och cmd + >) i ML börjat användas till andra saker än standarden växla fönster. I Mail så är det plötsligt öka citatnivå.

Ja, visst är det jobbigt att cmd < inte fungerar i mailprogrammet. Men jag hittade en lösning till slut. Definiera om kortkommandot för att öka cicatnivå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-28 11:40

Skumt. cmd + < eller cmd + shift + > fungerar för mig i OSX 10.8.1 i Mail.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-28 11:59

I OSX 10.7 kan man tydligen definiera sub-meny shortcuts genom att skriva topmeny>submeny>enhet. Denna funktion verkar tagits bort i 10.8 eller byts ut på något vis.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-02 23:51

Jag skrev tidigare (hittar inte var) att varje gång jag hade läst en tråd, och gick tillbaka till föregående sida över Nya inlägg, så hamnade jag överst på sidan.
From idag är det inte så, nu funkar det som det ska, jag hamnar där jag var när jag öppnade tråden. Inte har jag gjort något, kanske 99mac.se har uppdaterat något
Kanske skulle skrivit detta i glad-tråden...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-03 14:29

Det här har med OSX 10.8 Server att göra men det verkar som Apple slopat DHCP-servern där (!?).

Skärpning Apple…

Ursprungligen av Erik.dv:

Det här har med OSX 10.8 Server att göra men det verkar som Apple slopat DHCP-servern där (!?)...

Finns kvar men visas inte på samma sätt som tidigare versioner, om jag förståt det rätt.

OS X Server: About the DHCP Service

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-03 15:09

Ah, okej! Det verkar ha gjort en del människor upprörda såg jag på diverse forum. Men gräver man lite verkar det primärt vara GUI:et vara borta och att migrering från 10.7 inte är helt självklart…

Running DHCP on Mountain Lion Server | Krypted.com

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-03 15:31

Fortfarande mycket märkligt att inte ha ett GUI för det. Hela grejen med OSX Server vore att få vissa enkla funktioner med ett GUI för "the avarage Joe with some computer skills". Man kan inte behöva gå in i terminalen och härja.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-12 07:47
Ursprungligen av OSX 10.8:

Facebook
- Single sign on for Facebook
- Facebook as an option when sharing links and photos
- Facebook friends’ contact information and profile pictures in Contacts
- Facebook notifications in Notification Center

Game Center
- Share scores to Facebook, Twitter, Mail, or Messages
- Facebook friends are included in Game Center friend recommendations
- Facebook Like button for games
- Challenge friends to beat your score or achievement

Other new features
- Power Nap support for MacBook Air (Late 2010)
- iMessages sent to your phone number now appear in Messages on your Mac
- From Safari and Mail on your Mac you can add passes to Passbook on your iPhone or iPod touch running iOS 6
- New shared Reminders lists
- FaceTime now receives calls sent to your phone number
- New sort options allow you to sort notes by title, the date you edited them, and when you created them
- Dictation now supports Mandarin, Cantonese, Spanish, Korean, Canadian English, Canadian French, and Italian
- The Dictionary application now includes a French definition dictionary
- Sina Weibo profile photos can now be added to Contacts

The 10.8.2 update also includes general operating system fixes that improve the stability, compatibility and security of your Mac, including the following fixes:

- An option to discard the changes in the original document when choosing Save As
- Unsent drafts are opened automatically when launching Mail
- Receive Twitter notifications for mentions and replies from anyone
- URLs are shortened when sending tweets from Notification Center
- Notifications are disabled when AirPlay Mirroring is being used
- SSL support for Google searches from the Smart Search Field in Safari
- New preference to have Safari launch with previously open webpages

Trevliga små nyheter kommer alltså! Man ha bl.a. gjort notes bättre. Exakt vad "New shared Reminders lists" betyder vet jag inte men det låter smart att kunna dela på "todo's" mellan flera parter.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-12 18:08
Ursprungligen av Erik.dv:

Trevliga små nyheter kommer alltså! Man ha bl.a. gjort notes bättre. Exakt vad "New shared Reminders lists" betyder vet jag inte men det låter smart att kunna dela på "todo's" mellan flera parter.

Du missade kanske att detta är Vad jag INTE gillar-tråden?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-12 20:47
Ursprungligen av mattiL:

Du missade kanske att detta är Vad jag INTE gillar-tråden?

Du kanske missade att den där uppdateringen åtgärdar saker folk INTE gillar i nuvarande OSX!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-14 21:16

Har uppdaterat och enligt Apple ska väl batterifixen vara med nu också? Jag tycker dock den sörplar batteri som aldrig förr.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-14 22:47

Batterifixen kommer väl med 10.8.2, om jag inte minns fel.
Kör du betaversioner?

Bevaka tråden