Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad jag inte gillar med Mountain Lion

Tråden skapades och har fått 278 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • 2012-08-03 00:37
Ursprungligen av Capeman:

Jag förstår inte varför det skulle vara någon skillnad med TBD... Men jag ger upp nu, har ganska svårt för att förstå vad du egentligen hakar upp dig på. Och nu är vi rejält offtopic. Tråden handlar om saker man ogillar i ML.

Är min tråd så...
Ge mig ett svar på "det funkar med både datorns skärm och den externa i batteridrift... medans det inte funkar med bara den externa i battridrift" så är jag nöjd oavsett MB å skärm.

Det fungerar inte med enbart den externa skärmen under batteridrift med den interna skärmen nedslagen eftersom datorn då ska sova. Du lägger ju ner locket för att söva den bärbara, ergo; nedfällt lock + urtagen laddare = datorn ska sova oavsett vilket läge den hade tidigare. Så tolkar jag det iaf.

  • Avstängd
  • 2012-08-03 01:02
Ursprungligen av suddgummi:

Det fungerar inte med enbart den externa skärmen under batteridrift med den interna skärmen nedslagen eftersom datorn då ska sova. Du lägger ju ner locket för att söva den bärbara, ergo; nedfällt lock + urtagen laddare = datorn ska sova oavsett vilket läge den hade tidigare. Så tolkar jag det iaf.

Kan ju vara en anledning, riktigt bra tänkt faktiskt... om än lite knepigt utfört imho, man sitter och jobbar och nått sliter ut laddaren så blir allt svar trotts fullt batterit, låter inte Mac-igt tycker jag... en dialog om man menar att avsluta eller inte vore bättre i mitt tycke

Edit: ...eller bara en varning om att man gått över till batteridrift typ

Ursprungligen av LaHe:

Kan ju vara en anledning, riktigt bra tänkt faktiskt... om än lite knepigt utfört imho, man sitter och jobbar och nått sliter ut laddaren så blir allt svar trotts fullt batterit, låter inte Mac-igt tycker jag... en dialog om man menar att avsluta eller inte vore bättre i mitt tycke

Edit: ...eller bara en varning om att man gått över till batteridrift typ

Då får du nog städa på skrivbordet så inget fastnar i laddkabeln. Alla tillbehör ska ju vara trådlösa vettu
Men dialogrutor hit och dit ska de ge blanka f-n i. Det hör PC-världen till. Gör jag ett medvetet val (typ rycker laddaren) vet jag ju det och det behöver ingen irriterande dialogruta tala om för mig... Tar batteriet slut (om laddaren ryckts ur när jag inte var i närheten) dör ju datorn och jag kommer ändå aldrig kunna reagera på rutan.

  • Avstängd
  • 2012-08-03 01:19
Ursprungligen av suddgummi:

Då får du nog städa på skrivbordet så inget fastnar i laddkabeln. Alla tillbehör ska ju vara trådlösa vettu
Men dialogrutor hit och dit ska de ge blanka f-n i. Det hör PC-världen till. Gör jag ett medvetet val (typ rycker laddaren) vet jag ju det och det behöver ingen irriterande dialogruta tala om för mig... Tar batteriet slut (om laddaren ryckts ur när jag inte var i närheten) dör ju datorn och jag kommer ändå aldrig kunna reagera på rutan.

...va bara ett exempel Hägge

Håller med, men att en batteri-driven grej bara slocknar med fullt batteri för att man rycker strömkabeln låter väl inte rätt heller?

Ursprungligen av LaHe:

...va bara ett exempel Hägge

Håller med, men att en batteri-driven grej bara slocknar med fullt batteri för att man rycker strömkabeln låter väl inte rätt heller?

Möjligen skulle det kunna få vara en viss fördröjning så man hade kunnat åtgärda ev. misstag. Får föreslå det på tipsa-Apple-mailen

  • Avstängd
  • 2012-08-03 01:39
Ursprungligen av suddgummi:

Möjligen skulle det kunna få vara en viss fördröjning så man hade kunnat åtgärda ev. misstag. Får föreslå det på tipsa-Apple-mailen

Har redan skrivit i deras support forum... lätt att åtgärda iofs, bara in med den igen... men som jag skrev tidigare är jag så okunnig så att jag tror att batterit inte mår bra av att stå på laddning jämt

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-08-03 00:46

Ditt citat är faktiskt inte formulerat som en fråga - och obegripligt men ändå konsekvent och upprepat. Jag börjar nästan tro att dina frågor ingår i någon form av postmodernt konstverk. På ett bra sätt alltså.

Ännu så länge, det enda jag inte gillar med Mountain Lion är att det känns lite småsegt. Får se om det tar sig med några gradvisa uppdateringar eller om jag gör en total ominstallation framåt hösten.

  • Avstängd
  • 2012-08-03 01:05
Ursprungligen av jahve:

Ditt citat är faktiskt inte formulerat som en fråga - och obegripligt men ändå konsekvent och upprepat. Jag börjar nästan tro att dina frågor ingår i någon form av postmodernt konstverk. På ett bra sätt alltså.

Ännu så länge, det enda jag inte gillar med Mountain Lion är att det känns lite småsegt. Får se om det tar sig med några gradvisa uppdateringar eller om jag gör en total ominstallation framåt hösten.

Vems vad?

För mig känns det rappare, men det beror väl på dator och vad man har "laddat" kanske.

Ursprungligen av LaHe:

Är min tråd så...

Det kvittar om du startat tråden. Men jag antar att du skämtar.

  • Avstängd
  • 2012-08-03 01:03
Ursprungligen av Capeman:

Det kvittar om du startat tråden. Men jag antar att du skämtar.

Vissa borde lära sig tolka en smily här på 99mac tycker jag

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-03 00:55

Safari 6 gillar jag inte så superduper mycket, minnestörstig och lite överarbetad om ni frågar mig

Kan man köra nya bergslejonet 10.8 med gamla safari 5.17, har inte orkat testa hittils ?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-08-03 00:59

Är det något jag inte skulle vilja köra gamla versioner av så är det webbläsare, av säkerhetsskäl. Förutom RSS-grejen, har jag inte mycket att gnälla på. Förhoppningsvis kommer någon med ett fiffigt tillägg för RSS snart.

  • Avstängd
  • 2012-08-03 01:11
Ursprungligen av jahve:

Är det något jag inte skulle vilja köra gamla versioner av så är det webbläsare, av säkerhetsskäl. Förutom RSS-grejen, har jag inte mycket att gnälla på. Förhoppningsvis kommer någon med ett fiffigt tillägg för RSS snart.

Finns en tråd om RSS-läsare redan, men kommer inte ihåg vad den hette kanske i den om Safari 6?
Håller med i princip

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-03 10:45

zinned skrev i inlägg #160 att det räcker att köra på batteriet någon gång ibland. Då står det inte alltid på laddning...

  • Avstängd
  • 2012-08-03 10:57
Ursprungligen av kenjon:

zinned skrev i inlägg #160 att det räcker att köra på batteriet någon gång ibland. Då står det inte alltid på laddning...

Japp, men litar inte på han

Ursprungligen av LaHe:

Japp, men litar inte på han

Lita på honom. Eller Apple åtminstone: "Apple recommends charging and discharging its battery at least once per month.".

  • Avstängd
  • 2012-08-03 11:23
Ursprungligen av Capeman:

Lita på honom. Eller Apple åtminstone: "Apple recommends charging and discharging its battery at least once per month.".

Fortfarande en smily där
Japp, står lite olika på andra ställen så jag har det inlagt i kalendern på var 6:e vecka.
Att just Apple inte skriver att man inte ska ha laddaren i hela tiden (mellan kalibreringar då) betyder ju inte att dom flesta batteritillverkare som säger att det inte är bra skulle ha fel, för då micro topp-laddar man långa tider sas.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-03 20:37
Ursprungligen av LaHe:

Fortfarande en smily där
Japp, står lite olika på andra ställen så jag har det inlagt i kalendern på var 6:e vecka.
Att just Apple inte skriver att man inte ska ha laddaren i hela tiden (mellan kalibreringar då) betyder ju inte att dom flesta batteritillverkare som säger att det inte är bra skulle ha fel, för då micro topp-laddar man långa tider sas.

Det beror även på hur laddkretsarna är utformade. Det är därför batteriet visar drygt 90 % ibland även om laddkabeln sitter ansluten.

Ursprungligen av LaHe:

Fortfarande en smily där
Japp, står lite olika på andra ställen så jag har det inlagt i kalendern på var 6:e vecka.
Att just Apple inte skriver att man inte ska ha laddaren i hela tiden (mellan kalibreringar då) betyder ju inte att dom flesta batteritillverkare som säger att det inte är bra skulle ha fel, för då micro topp-laddar man långa tider sas.

Nu försökte jag bara begripa vad de flesta batteritillverkare säger. Det var så många negationer så jag blev osäker.

Det är alltså inte bra att inte ha laddaren i hela tiden - dvs det är bra att laddaren i hela tiden?

En ska jag inte gillar är att nu när man äntligen kan köra med flera diskar i TimeMachine, så börjar den gnälla om att den inte har kört backup på flera dagar för att den inte hittade disken. Nej, det är inte så konstigt. Den ena disken står på jobbet. Jag har semester. Den har ju kört backup till disken jag har hemma som den ska så vad gnäller den om?

  • Avstängd
  • 2012-08-03 21:12

Gjorde ju TiMa i Lion med när man inte gjort någon på länge.
...men har inte varit ifrån så länge än så vet inte hur det ser ut... nu.

Ursprungligen av LaHe:

Gjorde ju TiMa i Lion med när man inte gjort någon på länge.
...men har inte varit ifrån så länge än så vet inte hur det ser ut... nu.

Jag gör alltså backup till 2 olika diskar. En hemma och på jobbet. TM gör sina backuper normalt här hemma men börjar påstå att den inte gjort backup på 22 dagar. Jo, korrekt, det är 22 dagar sedan datorn var på jobbet men den kör ju på normalt med backup här hemma. Skulle vara bättre om den avhöll sig från att gnälla tills den inte lyckats göra någon backup alls på ett tag.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-04 23:12

Jag tycker väl det är bra att den meddelar (gnälla?) att den inte har gjort backup på de två diskar du har angett att du vill ha backup på. Den är ju inte medveten om semester...
Skulle du inte få någon indikation förrän den har missat att göra backup på båda diskarna, är det ju egentligen redan för sent.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-05 17:33

Detta gillar jag inte (spara med nytt namn, Duplicate):

Något så rasande fult, hur kan man komma på något sådant, varför inte en vanligt dialogruta i stället??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-19 22:07
Ursprungligen av mattiL:

Detta gillar jag inte (spara med nytt namn, Duplicate):

[ATTACH="CONFIG"]34147[/ATTACH]

Något så rasande fult, hur kan man komma på något sådant, varför inte en vanligt dialogruta i stället??

Varför krångla till det mer än nödvändigt?

Att skivavbildsfönster fortfarande inte öppnas i förgrunden. Finns det inget sätt att ändra detta.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-08-09 12:20

Det verkar som att Safari har fått ändrad tolk av färgscheman. Färger som tidigare var "web safe" (och som även är det i andra webbläsare) har nu fått avvikande nyanser

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-08-09 16:48

Jävligt störigt att datorns namn fortfarande ändrar sig. Lätt irriterande när man måste lägga till ny skrivare på de andra datorerna jag delar med.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-19 21:31

Inget nytt för ML, men kortkommandona för att göra skärmdumpar suger tungt, CMD-SHIFT-4 till exempel, inte direkt intuitivt.
Ännu en sak som de skulle kunna kopiera från Windows (7'ans Snipping Tool) eller kanske Kubuntus skärmdumpshanterare.

Bevaka tråden