Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad jag inte gillar med Mountain Lion

Tråden skapades och har fått 278 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-08-19 21:38
Ursprungligen av mattiL:

Inget nytt för ML, men kortkommandona för att göra skärmdumpar suger tungt, CMD-SHIFT-4 till exempel, inte direkt intuitivt.
Ännu en sak som de skulle kunna kopiera från Windows (7'ans Snipping Tool) eller kanske Kubuntus skärmdumpshanterare.

Inställningar för kortkommandon kan ändras i systeminställningar.

  • Medlem
  • 2012-08-19 21:42
Ursprungligen av mattiL:

Inget nytt för ML, men kortkommandona för att göra skärmdumpar suger tungt, CMD-SHIFT-4 till exempel,

Så har det varit nästan hur länge som helst...

Ursprungligen av mattiL:

inte direkt intuitivt.

Hur skulle ett intuitivt kommando se ut?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-19 21:42
Ursprungligen av Baron:

Så har det varit nästan hur länge som helst...

Hur skulle ett intuitivt kommando se ut?

Ett tryck på en knapp som heter PrtSc kanske?

Ursprungligen av mattiL:

Ett tryck på en knapp som heter PrtSc kanske?

Nej, nej, jag behöver inte fler tangenter som jag aldrig använder...

  • Medlem
  • 2012-08-19 21:45

Det är väl ett annat kommando, cmd+shift+3?
Dessutom har jag inte den tangenten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-19 21:59

Jag kan hålla med om att kortkommandot för att ta skärmdumpar i OSX är lite ologiskt. Dock är funktionen fenomenalt flexibel.

CMD + SHIFT + 3 tar alla skärmar
CMD + SHIFT + 4 tar valfri area
CMD + SHIFT + 4 + SPACE tar valfritt fönster

Print Screen är inte någon tangent som någonsin funnits på ett Mac-tangentbord tror jag inte då det är ingen lösning.

- Stör man sig på ovan kortkommando är det ju lätt korrigerat under System Preferences > Keyboard > Keyboard Shortcuts > Screen Shots.
- Du kan även nyttja programmet "Grab" som finns under Applications > Utilites.
- Sist men inte minst kan du skapa ditt egna Screen-Capture flöde genom Automator.

Så ja, visst är ovan kortkommandon en "mouth full" men det är inte speciellt svårt att lösa den problematiken och det finns en uppsjö andra lösningar runt skärmdumpar out of the box.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2012-08-19 23:11
Ursprungligen av Erik.dv:

Jag kan hålla med om att kortkommandot för att ta skärmdumpar i OSX är lite ologiskt. Dock är funktionen fenomenalt flexibel.

CMD + SHIFT + 3 tar alla skärmar
CMD + SHIFT + 4 tar valfri area
CMD + SHIFT + 4 + SPACE tar valfritt fönster

Lägg till CTRL (!) så får du bilden i urklipp istf på skrivbordet!
Bryt inte fingrarna bara...

  • Medlem
  • 2012-08-19 22:05

Alla kommandon blilr ju ointuitiva om de inte har dedicerade tangenter, eller om man inte kan ta begynnelsebokstaven med några tilläggstangenter som cmd, opt osv.
Jag undrar fortfarande vilka (lediga) kommandon som skulle kunna vara intuitiva för skärmdumpar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-19 22:08
Ursprungligen av baron:

alla kommandon blilr ju ointuitiva om de inte har dedicerade tangenter, eller om man inte kan ta begynnelsebokstaven med några tilläggstangenter som cmd, opt osv.
Jag undrar fortfarande vilka (lediga) kommandon som skulle kunna vara intuitiva för skärmdumpar.

cmd + p + s… cmd + s + g….cmd + s + c + r + e + n…

Men det finns en annan anledning att ha en tämligen märklig kombo för screen-grabs: så man inte gör det allt för ofta av misstag. Och kortkommandot är ganska genomtänkt skulle jag säga då det sitter ganska bra i handen. Print-Screen som på en Windows-tangetbord sitter borta vid num-keypad vilket för att man måste flytta handen mycket mer än med Apples kortkommando (eller släppa musen vilket är dumt det också).

Print Screen kommer av gammal hävd. Det var enkelt att skriva ut informationen på skärmen till den direktinkopplade skrivaren (parallellportsskrivare oftast) genom att trycka på just Print Screen. Nu snackar vi textbaserade OS, gärna med härliga gröngula CRT-monitorer. Sen har tangenten levt kvar i tangentborden på PC-sidan, på liknande sätt har ju Scroll Lock och Break hängt kvar. Dessa tre knappar är i mitt tycke väldigt onödiga på grund av att de används så sällan (klart, jobbar man mycket i Excel är ju scroll lock bra).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-19 23:31
Ursprungligen av suddgummi:

Print Screen kommer av gammal hävd. Det var enkelt att skriva ut informationen på skärmen till den direktinkopplade skrivaren (parallellportsskrivare oftast) genom att trycka på just Print Screen. Nu snackar vi textbaserade OS, gärna med härliga gröngula CRT-monitorer. Sen har tangenten levt kvar i tangentborden på PC-sidan, på liknande sätt har ju Scroll Lock och Break hängt kvar. Dessa tre knappar är i mitt tycke väldigt onödiga på grund av att de används så sällan (klart, jobbar man mycket i Excel är ju scroll lock bra).

Sitter dessa på F13 tom F15 på Apple-bord?

Ursprungligen av Erik.dv:

Sitter dessa på F13 tom F15 på Apple-bord?

Ser ut att motsvara F14-F16 på mitt vita ("badbaljan"). Men det trådlösa Logitech-tangentbord jag har här har knapparna över den numeriska delen. Vad jag kommer ihåg av gamla IBM-tangentbord så satt de ovan gruppen om 6 st tangenter som har med redigering att göra (insert, home, page up, delete, end, page down).

  • Medlem
  • 2012-08-20 13:34

Jag har fått något märkligt sedan jag uppgraderade till ML. Helt plötsligt när man skall skriva ut, så får jag en varningstriangel framför skrivarnamnet, och försöker jag spara PDF:er jag har uppe i Safari, så säger MacOS att filen är korrupt när jag sen försöker öppna PDF:en. Detta är sjukt irriterande och jag kan verkligen inte fatta vad detta beror på. Någon som har en susning, och vad fasen är unsupported PDF?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-20 13:55

Du skrivare och OSX 10.8 verkar inte riktigt gilla varandra. Sökte och fann detta:

Citat:

A PDE is a printing dialogue extension. As far as I know, there are two fixes for this.

1. Remove the printer from printer Setup Utility.

2. Remove the printer-manufacturers folder from the Printer Drivers folder.

3. Download the drivers from the manufacturers site and install them

4. Restart.

5. Re-add the printer using the latest drivers.

It could also be that the app and / or driver you are using is running as Intel only where parts of it is old PPC-code. As of Lion Rosetta / PPC applications won't run at all and thus sometimes parts or certain features of applications stop functioning.

  • Medlem
  • 2012-08-20 14:10

Tackar för tipset, men drivrutinerna laddades ned från Xerox (alltså de senaste) när jag lade till skrivaren. Detta efter en clean install av ML. Undrar om det är mitt Creative Suite 3 som på något sätt har installerat en massa skit i burken när Acrobat Professional installerades...

Ursprungligen av Erik.dv:

Du skrivare och OSX 10.8 verkar inte riktigt gilla varandra. Sökte och fann detta:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-20 14:54

Creative Suite 3 i samband med Mountain Lion låter som boven.

  • Medlem
  • 2012-08-20 19:27

Någon idé på hur man kan fixa det? Att ta bort CS3 är inte ett alternativ.

Ursprungligen av Erik.dv:

Creative Suite 3 i samband med Mountain Lion låter som boven.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-20 19:33
Ursprungligen av jhm:

Någon idé på hur man kan fixa det? Att ta bort CS3 är inte ett alternativ.

Uppgradera?
CS3 är från stenåldern.

  • Medlem
  • 2012-08-20 23:06

Det fyller mina behov, så varför lägga pengar på något jag inte behöver?!

Ursprungligen av zappee:

Uppgradera?
CS3 är från stenåldern.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-20 23:09
Ursprungligen av jhm:

Det fyller mina behov, så varför lägga pengar på något jag inte behöver?!

Då får du väl leva med kompabilitetsproblem som gamla programvaror ger.

  • Medlem
  • 2012-08-20 23:24

Det lustiga i sammanhanget är, att innan jag körde en clean install av ML, så hade jag bara uppgraderat Lion, med samma bestyckning. Då funkade allting utan problem. Är inte längre så säker på att det har med CS3 att göra...

Ursprungligen av zappee:

Då får du väl leva med kompabilitetsproblem som gamla programvaror ger.

Senast redigerat 2012-08-21 10:49
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-21 00:51
Ursprungligen av jhm:

Det lustiga i sammanhanget är, att innan jag körde en clean install av ML, så hade jag bara uppgraderat Lion, med samma betyckning. Då funkade allting utan problem. Är inte längre så säker på att det har med CS3 att göra...

Det har troligen med CS3 i samband med 10.8 att göra. Även CS6 har ett par buggar i 10.8 som inte fanns i 10.7. En så pass gammal och omfattande mjukvara som CS3 går lätt sönder vis större OS-hopp.

  • Medlem
  • 2012-08-21 10:56

Börjar snarare misstänka detta:

Incompatible PDF viewer may cause problems in Mountain Lion | MacFixIt - CNET Reviews

Ursprungligen av Erik.dv:

Det har troligen med CS3 i samband med 10.8 att göra. Även CS6 har ett par buggar i 10.8 som inte fanns i 10.7. En så pass gammal och omfattande mjukvara som CS3 går lätt sönder vis större OS-hopp.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-08-20 19:58

Sedan uppgraderingen till ML har jag märkt att jag inte kan ansluta till flertalet nätverk. Mitt hemmanätverk med en Airport Express som grund fungerar utmärkt. Föräldrarnas 3G-router, min iPhone med internetdelning, nätverket på högskolan går att koppla upp till men går inte att surfa på/använda överhuvudtaget.

Några kända problem med WiFi och ML?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-20 20:01
Ursprungligen av joakimo:

Sedan uppgraderingen till ML har jag märkt att jag inte kan ansluta till flertalet nätverk. Mitt hemmanätverk med en Airport Express som grund fungerar utmärkt. Föräldrarnas 3G-router, min iPhone med internetdelning, nätverket på högskolan går att koppla upp till men går inte att surfa på/använda överhuvudtaget.

Några kända problem med WiFi och ML?

Jepp, ett känt problem, här finns några tips för att lösa det.

  • Medlem
  • 2012-08-21 11:11

Problem solved!
Jag följde guiden i CNET:s artikel och slängde sonika de där överflödiga PDF-viewer pluggarna. Därefter tog jag bort min Xeroxskrivare från skrivare i systeminställningar. Därefter letade jag upp alla plist-filer etc, kastade dessa och startade om datorn. När datorn startat om lade jag till skrivaren igen. Nu fungerar allting (verifierat) som det skall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-21 11:57

Gott! Men berodde inte problemen på PDF-läsaren / pluginen ifrån Acrobat i CS3?

  • Medlem
  • 2012-08-21 12:08

Nej, det berodde på problemen som Adobe Reader (senaste version) lägger i biblioteket, trots att Safari själv hanterar PDF utan plugg-ins. Detta gillade tydligen inte Mountain Lion.

Ursprungligen av Erik.dv:

Gott! Men berodde inte problemen på PDF-läsaren / pluginen ifrån Acrobat i CS3?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-27 11:25

Man kan inte sortera alfabetiskt i Påminnelser. Blir galen på detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-27 11:37
Ursprungligen av acke:

Man kan inte sortera alfabetiskt i Påminnelser. Blir galen på detta.

Man kan inte välja sortering alls såg jag nu. Det borde de fixa!

- Prioritering
- Datum
- Alfabetiskt

Bevaka tråden