Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad jag inte gillar med Mountain Lion

Tråden skapades och har fått 278 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av LaHe:

Haha, försök inte... har nog sett dina inlägg om Canon skrivare förut

Annonsen; http://www.99mac.se/kopes-saljes/296726-canon-lbp6300dn.html#post2089673

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-07-28 20:01
Ursprungligen av Goflorp:

Fick just en anledning kasta ut en skrivare jag inte gillat sen jag fick den.

Canon LBP6300dn, ditt helvete, vill inte fungera under Mountain Lion.

Dags köpa en Brother tror jag. Öh, vill ngn köpa en Canon - knappt använd för 500:-?

Ja, Brother brukar ju funka klockrent med Mac.NOT

Vad jag inte gillar med ML? Ingenting.

Ursprungligen av onnyt:

Ja, Brother brukar ju funka klockrent med Mac.NOT

Verkligen? Jag har fått intrycket att Brother tvärtom funkar väldigt bra med Os X. Både från forumet, och farsans laserskrivare som levt igenom 10.5, 10.6 och 10.7 utan att hicka.

  • Medlem
  • 2012-07-28 20:29

Att man måste klicka på batterisymbolen uppe i högra hörnet för att se den återstående (beräknade) batteritiden.

  • Avstängd
  • 2012-07-28 20:36
Ursprungligen av Dalle:

Att man måste klicka på batterisymbolen uppe i högra hörnet för att se den återstående (beräknade) batteritiden.

Slapp man det med tidigare OSX?

  • Medlem
  • 2012-07-28 20:50

Ja det gjorde man.
Nu är det svenskt, % som gäller.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-07-28 20:54
Ursprungligen av reze:

Ja det gjorde man.
Nu är det svenskt, % som gäller.

Jag har inte uppgraderat än, men i Lion går det iaf att välja. Klicka på batterisymbolen -> Visa -> <ditt val>

  • Medlem
  • 2012-07-28 20:58

Inte i Bergen, % enbart.

  • Medlem
  • 2012-07-28 21:12
Ursprungligen av reze:

Inte i Bergen, % enbart.

Precis. Värdelöst.

  • Avstängd
  • 2012-07-28 20:56

Där ser man, hade jag glömt totalt, har alltid kört med %, tyckte väl det sa mig mer eller nått

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-28 23:57
Ursprungligen av patlan:

Den har varit så långsam sen uppdateringen till Lion tror jag (ev. tidigare men kan inte säga säkert). Jo jag har funderat på SSD men började med att dubbla minnet då jag tyckte att jag hade på tok för mkt "badbollar" sen har inte nästa steg blivit av.

Har du nån gång gjort en ren installation eller bara kört uppdateringar?
Jag har för vana att göra rena installationer vid varje större uppdatering. Brukar ligga nått skräp här och där som är skönt att bli av med
Jag hade slängt in ett nytt fräscht ML och sen lagt tillbaka det jag vill från backupen

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-07-29 00:02
Ursprungligen av Cribe:

Har du nån gång gjort en ren installation eller bara kört uppdateringar?
Jag har för vana att göra rena installationer vid varje större uppdatering. Brukar ligga nått skräp här och där som är skönt att bli av med
Jag hade slängt in ett nytt fräscht ML och sen lagt tillbaka det jag vill från backupen

Bara uppdateringar. Är osäker på hur man annars går tillväga. Säkerhetskopierar förvisso med Time Machine till min NAS men känner mig inte riktigt 100 på att det ska funka :">.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-29 00:06
Ursprungligen av patlan:

Bara uppdateringar. Är osäker på hur man annars går tillväga. Säkerhetskopierar förvisso med Time Machine till min NAS men känner mig inte riktigt 100 på att det ska funka.

Uppdateringar ska ju funka och det gör det för dom flesta. Dock tycker jag det är skönt att ha det nytt och fräscht. Dessutom kan det ju vara bra för dig om du har problem med långsam uppstart.
Jag lägger in ML på ett usb-minne, startar från det, formaterar disken i skivverktyg, och installerar nytt. Sen plockar jag tillbaka mina dokument bilder m.m. från TM disken

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-07-29 00:28
Ursprungligen av Cribe:

Uppdateringar ska ju funka och det gör det för dom flesta. Dock tycker jag det är skönt att ha det nytt och fräscht. Dessutom kan det ju vara bra för dig om du har problem med långsam uppstart.
Jag lägger in ML på ett usb-minne, startar från det, formaterar disken i skivverktyg, och installerar nytt. Sen plockar jag tillbaka mina dokument bilder m.m. från TM disken

Jag har en fråga, men såg den här tråden: http://www.99mac.se/mac-os-x-tillhorande-appar/296658-sa-hur-funkar-det-egentligen-med-time-machine-nar-uppgraderar-till-ml.html
Jag tror det passar bättre där.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-29 02:00

Det går att få bort den apfula läderlooken i Kontakter och Kalender med Mountain Lion Tweaks.
Fungerar perfekt.
En sextonårig norrman har fixat lite grejer.

Fredrik Wiker - Mountain Tweaks and Lion Tweaks

  • Avstängd
  • 2012-07-29 02:23
Ursprungligen av Konrad:

Det går att få bort den apfula läderlooken i Kontakter och Kalender med Mountain Lion Tweaks.
Fungerar perfekt.
En sextonårig norrman har fixat lite grejer.

Fredrik Wiker - Mountain Tweaks and Lion Tweaks

Tycker dom är snygga ... men Enable AirDrop on older hardware såg ju nice ut

en sån sak som jag inte fattar att dom utesluter... känns bara larvigt...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-29 03:04

AirDroppen blir även användbar med Ethernet om man patchar. Det är den inte annars.

  • Avstängd
  • 2012-07-29 03:13
Ursprungligen av Konrad:

AirDroppen blir även användbar med Ethernet om man patchar. Det är den inte annars.

Förklara mer...? har du några länkar?
Saknar verkligen AirDrop på min gamla MP mid2008 eller 3.1 tror jag det var

Ursprungligen av LaHe:

Förklara mer...? har du några länkar?
Saknar verkligen AirDrop på min gamla MP mid2008 eller 3.1 tror jag det var

10.7: Enable AirDrop on Macs without supported wireless hardware - Mac OS X Hints

Verkar funka med ganska många Macar iaf.

  • Avstängd
  • 2012-07-29 16:25
Ursprungligen av Samuel K:

Ok, provat och det funkar kalas
Kör detta i terminalen: " defaults write com.apple.NetworkBrowser BrowseAllInterfaces 1 " ändra "1" till "0" (noll) för att återställa.

1. körde det bara på min MP(2008) utan inbyggt WiFi: AirDrop funka till min MBPR men inte tvärt om via NAT
2. körde det även på min MBPR och nu funka det fram och tillbaka på bägge också via NAT
.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-29 11:12

Nej jag har inga länkar, men jag vet att Air Drop funkar med trådade nätverk efter hacket.

Ursprungligen av LaHe:

Förklara mer...? har du några länkar?
Saknar verkligen AirDrop på min gamla MP mid2008 eller 3.1 tror jag det var

  • Avstängd
  • 2012-07-29 13:25
Ursprungligen av Samuel K:

Tack för länken

Ursprungligen av Konrad:

Nej jag har inga länkar, men jag vet att Air Drop funkar med trådade nätverk efter hacket.

Tack för tipset iaf

att de verkar ha gömt funktionen för att söka efter bildskärmar. Funkar bra om jag har tvn igång innan jag startar datorn men annars får jag besked att det inte är någon signal. så var det ofta i lion med men då kunde jag lätt köra en sökning i bildskärmsinställningar. kan ju vara jag som är dum och det inte är fel på programmet...

Det kan mycket väl ha varit så sen i Lion (jag vet inte då jag körde Chrome under hela den tiden).
Men är det verkligen bara jag som inte tål scroll-accelerationen i Safari? Jag blir uppriktigt sagt förbannad varje gång jag scrollar.

Om man läser om nyheterna i Safari 6 så ska det vara hårdvaruaccelererad scroll numera. Jag längtade till Safari 6 för att man kan använda adressfältet som sökmotor.

Men scrollaccelerationen gör att jag får hålla kvar i Chrome.

Edit: Ett högst ovetenskapligt test. Scrollar från topp till botten på sportbladet.se, med chrome krävs det 19st "scrolltag" och med Safari har jag nått botten efter 5st. Då med lika stora fönster och samma rörelser.

Jag gillar verkligen inte att den accelererar och ökar hastigheten så att jag scrollar förbi saker när jag inte vill det.

  • Avstängd
  • 2012-07-29 20:28
Ursprungligen av radaradam:

Det kan mycket väl ha varit så sen i Lion (jag vet inte då jag körde Chrome under hela den tiden).
Men är det verkligen bara jag som inte tål scroll-accelerationen i Safari? Jag blir uppriktigt sagt förbannad varje gång jag scrollar.

Om man läser om nyheterna i Safari 6 så ska det vara hårdvaruaccelererad scroll numera. Jag längtade till Safari 6 för att man kan använda adressfältet som sökmotor.

Men scrollaccelerationen gör att jag får hålla kvar i Chrome.

Edit: Ett högst ovetenskapligt test. Scrollar från topp till botten på sportbladet.se, med chrome krävs det 19st "scrolltag" och med Safari har jag nått botten efter 5st. Då med lika stora fönster och samma rörelser.

Jag gillar verkligen inte att den accelererar och ökar hastigheten så att jag scrollar förbi saker när jag inte vill det.

Har absolut inga som hels problem med att scrolla i safari, vare sig med Magic Mouse eller Trackpaden...
Det hela beror på hur snabbt man drar och hur ofta...

Edit: Om du har problem med att det scrollar förbi så lämna fingret/fingrarna kvar och stilla så stannar det där du är, ocks ta korta tag för mindre scrollning och upprepa inte snabbt för då går accel. in...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-07-29 20:34
Ursprungligen av radaradam:

Jag gillar verkligen inte att den accelererar och ökar hastigheten så att jag scrollar förbi saker när jag inte vill det.

Rör fingrarna långsammare...?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-07-29 20:49

Det går ju bra att sänka inställningen för acceleration för styrplattan, man måste inte ha den inställd på snabbaste läget.

  • Avstängd
  • 2012-07-29 21:17
Ursprungligen av Mija:

Det går ju bra att sänka inställningen för acceleration för styrplattan, man måste inte ha den inställd på snabbaste läget.

...har jag redan sagt på annat ställe eller tråd... men men tar man inte åt sig...

Ursprungligen av Vassius:

Rör fingrarna långsammare...?

Det låter kanske lite envist, men har man använt samma sätt att scrolla på i ca 15år, och resultatet alltid har varit detsamma så ser inte jag det som bästa lösningen.

Ursprungligen av Mija:

Det går ju bra att sänka inställningen för acceleration för styrplattan, man måste inte ha den inställd på snabbaste läget.

Fast det finns så vitt jag vet ingen inställning bara för scrollaccelerationen? utan då ändrar jag hastigheten överallt.

Ursprungligen av LaHe:

...har jag redan sagt på annat ställe eller tråd... men men tar man inte åt sig...

Jag tar absolut åt mig, men jag ser ingen lösning presenterad.

Bevaka tråden