Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad jag inte gillar med Mountain Lion

Tråden skapades och har fått 278 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • 2012-07-30 00:00
Ursprungligen av radaradam:

Det låter kanske lite envist, men har man använt samma sätt att scrolla på i ca 15år, och resultatet alltid har varit detsamma så ser inte jag det som bästa lösningen.

Fast det finns så vitt jag vet ingen inställning bara för scrollaccelerationen? utan då ändrar jag hastigheten överallt.

Jag tar absolut åt mig, men jag ser ingen lösning presenterad.

Adapt…Resistance is futile!

Hittar faktiskt inte om man kan stänga av denna scrollning eller inte, inte heller hur man ställer in plattan med mer än en inställning för allt… inte för en Mystical Mouse heller.

...möjligen att MagicPrefs kan vara lösningen på ditt problem.

Ursprungligen av LaHe:

Adapt…Resistance is futile!

Hittar faktiskt inte om man kan stänga av denna scrollning eller inte, inte heller hur man ställer in plattan med mer än en inställning för allt… inte för en Mystical Mouse heller.

...möjligen att MagicPrefs kan vara lösningen på ditt problem.

Jag ser det väl ärligt talat inte som ett problem då det finns alternativ. Men nu när Safari har sök i adressfältet (som jag har saknat mest) så hade jag velat hålla mig till Apples mjukvara. Men i det stora hela så är ML riktigt bra.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-30 10:35
Ursprungligen av radaradam:

Jag ser det väl ärligt talat inte som ett problem då det finns alternativ. Men nu när Safari har sök i adressfältet (som jag har saknat mest) så hade jag velat hålla mig till Apples mjukvara. Men i det stora hela så är ML riktigt bra.

Jag tycker scrollfunktionen har blivit bättre. Vem vill scrolla 19 gånger när det räcker med 5???
Det nya är att få en känsla för hur snabbt man vill dra fingrarna för att nå dit man vill. Det lär man sej efter några dagar.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-07-30 10:55

Vart tog de snygga skärmsläckaralternativen för foton vägen? Saknar framför allt Mosaikläget samt anpassningsmöjligheter och stöd/variation över flera skärmar... Jobs bortgång verkar redan sätta spår

Ursprungligen av lensv:

Vart tog de snygga skärmsläckaralternativen för foton vägen? Saknar framför allt Mosaikläget samt anpassningsmöjligheter och stöd/variation över flera skärmar... Jobs bortgång verkar redan sätta spår

Jag som tyckte det kommit ännu fler möjligheter med ML, har visst inte använt de du menar för jag saknar dem inte

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-07-30 11:10
Ursprungligen av akerstrom:

Jag som tyckte det kommit ännu fler möjligheter med ML, har visst inte använt de du menar för jag saknar dem inte

Kvantitet och kvalitet är två skilda saker... En del av de nya tillskotten är förvisso rätt OK, men varför avlägsna de "gamla" godingarna och varför ta bort inställningsmöjligheterna?!?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-07-30 11:31

1. Att man inte kan se kvarvarande batteritid, bara procent i menyraden.
2. Att Apple helt har dissat RSS
3. Idiot-funktionen att man skall söka i adressraden i Safari
4. Notifieringar funkar sisådär, och dessutom är det inte sådär värstens vackert heller.
5. Att de inte verkar ha gjort så värst mycket jobb bakom skalet, t.ex. vad gäller hemkatalogsynkronisering.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-30 18:35
Ursprungligen av bollman:

1. Att man inte kan se kvarvarande batteritid, bara procent i menyraden.
2. Att Apple helt har dissat RSS
3. Idiot-funktionen att man skall söka i adressraden i Safari
4. Notifieringar funkar sisådär, och dessutom är det inte sådär värstens vackert heller.
5. Att de inte verkar ha gjort så värst mycket jobb bakom skalet, t.ex. vad gäller hemkatalogsynkronisering.

Att ha ett fält för URL och ett för sökning är idiotiskt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-07-30 18:39
Ursprungligen av zappee:

Att ha ett fält för URL och ett för sökning är idiotiskt.

Ja jag vet inte hur många gånger jag öppnat en ny flik och trott att jag stått i adressfältet med markören och istället för att komma till sidan fått upp en massa konstiga söksvar.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-07-30 18:43

Sen skall vi ju bara inte tala om hur irri det är med att Safari alltid frågar om den skall spara lösenord, något jag aldrig vill att den skall göra. Jag har inte hittat var man kan stänga av den idiotin.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-07-30 18:46
Ursprungligen av bollman:

Sen skall vi ju bara inte tala om hur irri det är med att Safari alltid frågar om den skall spara lösenord, något jag aldrig vill att den skall göra. Jag har inte hittat var man kan stänga av den idiotin.

Det är något som man slipper om man använder tex 1Password som tar hand om allt det.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-07-30 19:48
Ursprungligen av bollman:

Sen skall vi ju bara inte tala om hur irri det är med att Safari alltid frågar om den skall spara lösenord, något jag aldrig vill att den skall göra. Jag har inte hittat var man kan stänga av den idiotin.

Lite gammal info, men kanske det funkar fortfarande:

Safari for Macintosh

To disable password saving in Safari on Macintosh:

  1. Open Safari.

  2. Go toSafari > Preferences.

  3. Click the Autofill icon and uncheckUser names and passwords.

  4. To clear any saved usernames and passwords, clickEdit to the right of User names and passwords.

  5. Select the website and user name to remove and clickRemove, or click Remove Allto clear all saved user names.

  6. ClickDoneand close Preferences.

  • Avstängd
  • 2012-07-30 20:14
Ursprungligen av mattiL:

Lite gammal info, men kanske det funkar fortfarande:
Safari for Macintosh

To disable password saving in Safari on Macintosh:

  1. Open Safari.

  2. Go toSafari > Preferences.

  3. Click the Autofill icon and uncheckUser names and passwords.

  4. To clear any saved usernames and passwords, clickEdit to the right of User names and passwords.

  5. Select the website and user name to remove and clickRemove, or click Remove Allto clear all saved user names.

  6. ClickDoneand close Preferences.

Japp, den finns där på 6:an också

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-07-30 19:52
Ursprungligen av bollman:

Sen skall vi ju bara inte tala om hur irri det är med att Safari alltid frågar om den skall spara lösenord, något jag aldrig vill att den skall göra. Jag har inte hittat var man kan stänga av den idiotin.

Det kan också vara din program Nyckelhanterare som är låst !? Jo, så upptäckte jag det. Se till att programmet är olåst så går allt bra. Testa om det är skillnad....

  • Avstängd
  • 2012-07-30 19:16
Ursprungligen av bollman:

1. Att man inte kan se kvarvarande batteritid, bara procent i menyraden.
2. Att Apple helt har dissat RSS
3. Idiot-funktionen att man skall söka i adressraden i Safari
4. Notifieringar funkar sisådär, och dessutom är det inte sådär värstens vackert heller.
5. Att de inte verkar ha gjort så värst mycket jobb bakom skalet, t.ex. vad gäller hemkatalogsynkronisering.

1. Funkar lika bra med % för mig då datorn iaf bara gissar om man nu plötsligen kör igång nått strömkrävande så stämmer det ju inte iaf med kvarvarande tid.
2. check
3. neutral
4. Funkar bra för mig, med både Twitter, Facebook, och kalendern + notiser etc på samma ställe. Inte skitsnyggt men gör sitt jobb.
5. Tillräkligt mycke nytt för att jag ville uppgradera direkt. Hemkatalogsynken fattar jag inte vad du menar?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-07-30 18:41

Det beror ju på vad man gör mest; skriver en URL eller söker på google.
Jag skriver mestadels URL:er. Vill jag söka går jag till Googles avancerade. Alltså, att den då söker om jag råkar skriva lite fel i en URL är synnerligen irriterande.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-07-30 18:44
Ursprungligen av bollman:

Det beror ju på vad man gör mest; skriver en URL eller söker på google.
Jag skriver mestadels URL:er. Vill jag söka går jag till Googles avancerade. Alltså, att den då söker om jag råkar skriva lite fel i en URL är synnerligen irriterande.

Och vad är tidsvinsten att skriva fel,upptäckta det och skriva rätt,eller att den söker och man klickar på rätt länk.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-30 23:03
Ursprungligen av bollman:

Det beror ju på vad man gör mest; skriver en URL eller söker på google.
Jag skriver mestadels URL:er. Vill jag söka går jag till Googles avancerade. Alltså, att den då söker om jag råkar skriva lite fel i en URL är synnerligen irriterande.

Så det är bättre att du får en 404 än att du hamnar på Google som troligen kommer rätta till dig och du kan klicka dig vidare?

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-08-01 10:13
Ursprungligen av zappee:

Att ha ett fält för URL och ett för sökning är idiotiskt.

Tanken är nog så god

Ursprungligen av bollman:

Det beror ju på vad man gör mest; skriver en URL eller söker på google.
Jag skriver mestadels URL:er. Vill jag söka går jag till Googles avancerade. Alltså, att den då söker om jag råkar skriva lite fel i en URL är synnerligen irriterande.

Men jag håller med, jag hade gärna sett att funktionen hade gått att slå av. Att jag inte haft kvar sökrutan till höger om adressfältet gör mig inget, söker jag gör jag det i sökmotorn, inte via en funktion i webbläsaren.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-07-30 20:01

De två största hittills är avsaknaden av återstående batteritid i menyfältet och att notifikationscentret har tagit spotlights plats. Nu får man ju gå över till att använda kortkommandot för spotlight istället för att bara slänga upp muspekaren längst upp till höger och klicka.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-07-30 20:10
Ursprungligen av Maxus:

De två största hittills är avsaknaden av återstående batteritid i menyfältet

Jag har alltid använt % av batteri i många år. Lättaste att förstå. Behöver inte ens titta i klockan eller armbandsklockan

  • Avstängd
  • 2012-07-30 20:17
Ursprungligen av Maxus:

... och att notifikationscentret har tagit spotlights plats. Nu får man ju gå över till att använda kortkommandot för spotlight istället för att bara slänga upp muspekaren längst upp till höger och klicka.

Där har jag aktivt hörn..skärmsläckare så det kan jag inte göra iaf, och dom andra hörnen är också upptagna

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-30 20:47
Ursprungligen av LaHe:

Där har jag aktivt hörn..skärmsläckare så det kan jag inte göra iaf, och dom andra hörnen är också upptagna

Skaffa fler hörn.

  • Avstängd
  • 2012-07-30 20:56
Ursprungligen av zinned:

Skaffa fler hörn.

Haha, ja, som jag gör saker och ting skulle jag nog behöva en 10-kantig widescreen... minst

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-07-30 21:42
Ursprungligen av LaHe:

Där har jag aktivt hörn..skärmsläckare så det kan jag inte göra iaf, och dom andra hörnen är också upptagna

Skärmsläckare/skärmavstängning har man ju nere i högra hörnet

  • Avstängd
  • 2012-07-30 21:50
Ursprungligen av Maxus:

Skärmsläckare/skärmavstängning har man ju nere i högra hörnet

Nä! Där har jag mission control

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-30 23:25

Att Programuppdateringen är så långsam på att tala om att det inte finns några uppdateringar. Det gick sjukt snabbt under Lion.

  • Avstängd
  • 2012-07-31 00:15
Ursprungligen av kenjon:

Att Programuppdateringen är så långsam på att tala om att det inte finns några uppdateringar. Det gick sjukt snabbt under Lion.

Kanske att det laddas ML som fan fortfarande... Apple har ju slagit nytt rekord igen med releesen av ML:

Rekordmånga nerladdningar av OS X 10.8 - MacWorld
.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-07-31 00:23

Chansen att google skulle hitta de interna systemsiterna inom mitt jobb är väldigt nära 0, och så bör det också vara. Alltså är det synnerligen ointressant för mig om den söker efter ett servernamn på google, liksom. Oftast kommer det ju upp i historiken, men om man är lite snabb med knappen så man inte skriver rätt/trycker enter för tidigt så får man en google-sökning istället.
Jag skall prova den där kryssrutan, så får vi se.
Hemkatalogesynkronisering är en enterprise-tjänst i OSX klient/server, något som är en viktig funktion för att man skall kunna konkurrera med windows-systemen, men sorgligt eftersatt av Apple...

  • Avstängd
  • 2012-07-31 00:40
Ursprungligen av bollman:

Hemkatalogesynkronisering är en enterprise-tjänst i OSX klient/server, något som är en viktig funktion för att man skall kunna konkurrera med windows-systemen, men sorgligt eftersatt av Apple...

Ah, inget jag behöver bry mig om då

Bevaka tråden