Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad jag inte gillar med Mountain Lion

Tråden skapades och har fått 278 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • 2012-08-01 23:28
Ursprungligen av zappee:

Ja, det kom redan i Lion och du kan göra undo med Commad+z

Vill inte göra en undo, vill bara "klicka" på krysset på förslaget som kommer upp, eller är det samma sak?
Nä, det var det inte, när förslaget är framme raderas hela ordet du nyss skrev med cmd-z och "accepterar" du det föreslagna ordet och trycker cmd-z får du tillbaka det gamla ordet och samma förslagsruta poppar upp igen.

Varför har man ens rättstavning aktiverat? Bland det första jag stänger av oavsett plattform/typ av enhet.

  • Avstängd
  • 2012-08-01 19:22
Ursprungligen av keptang:

Varför har man ens rättstavning aktiverat? Bland det första jag stänger av oavsett plattform/typ av enhet.

Skulle bli ännu fler klagomål här annars... iaf på mig

Ursprungligen av Maxus:

Nu tror jag faktiskt att jag har hittat den sämsta funktionen i ML: automatisk rättstavning på samma vis som i iOS. Med andra ord, skriver man lite text och stavar fel så autokorrigerar OSet när man trycker på space. Vilket blir ännu värdelösare i OSX än i iOS då man ofta skriver betydligt fortare på tangentbord. Man hinner inte reagera förän OSet har korrigerat ett korrekt ord till helt felaktigt och man måste gå tillbaka och ändra manuellt. Som tur är så kan man stänga av det under Språk och text -> text i systeminställningar.

Hade skiten bara fungerat till 100% så hade det varit en bra funktion, men det gör den inte på långa vägar och allt som oftast så är det korrekta ord (eller sammansatta ord) den saknar i ordlistan och rättar till något lustigt.

Det kom väl redan i Lion?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-08-02 16:05

Man kan avvisa förslaget med escape, men det är minst sagt klumpigt när man skriver.

Jag har faktiskt aldrig lagt märke till att funktionen fanns redan i Lion, kör fortfarande SL på desktopen där de flesta längre texter skrivs. Har skrivit förhållandevis lite på laptopen och när jag har skrivit har jag använt en uråldrig version av smultron som inte har stöd för de här dumheterna Märkte av det först igår när jag för första gången skulle skriva ett lite längre inlägg i ett forum.

När det gäller sammansatta ord den vill dela på så har jag inte konkreta exempel tyvärr, men det är ofta lite mer ovanliga konstruktioner. Men rent allmänt tycker jag att ordboken är dålig på sammansatta ord, även om den kanske inte rättar alla till något ovidkommande så stryker den under många som felaktiga. Även vissa böjningar på vissa ord verkar den har svårt för, så enligt mig så är ordlistan för svenska alldeles för liten för att vara användbar.

  • Avstängd
  • 2012-08-02 18:30

Nu vet jag inte om detta är ett ML problem eller MBPR problem, men provar väl här.
Kanske inte ett problem direkt, men på lång sikt blir det ett.

När jag kör min MBPR med locket nerfällt och har min TBD inkopplad på både TB och strömsladden funkar det kalas.
Tar jag ur strömsladden från TBD:n till MBPR:en slocknar skärmen och går inte att tända igen förrän man stoppar i den igen ELLER fäller upp skärmen på MBPR, varvid bägge skärmarna går igång.

Förstår inte logiken i detta?
Någon som har nått vettigt att föreslå?

Varför ett problem på lång sikt? Jo, man ska aldrig ha en strömsladd i för jämnan på batteriladdade saker då detta sliter extra på batteriet och det försämras snabbare än om det får ladda ur och i.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-02 21:56
Ursprungligen av LaHe:

Varför ett problem på lång sikt? Jo, man ska aldrig ha en strömsladd i för jämnan på batteriladdade saker då detta sliter extra på batteriet och det försämras snabbare än om det får ladda ur och i.

Det behöver du inte oroa dig för på en Mac. Låt den köra på batteriet ett par gånger i månaden så kommer du inte uppleva något problem.

  • Avstängd
  • 2012-08-03 00:42
Ursprungligen av zinned:

Det behöver du inte oroa dig för på en Mac. Låt den köra på batteriet ett par gånger i månaden så kommer du inte uppleva något problem.

Inte vad jag lärt mig, men kanske stämmer på nyare datorer

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-08-02 19:00

Du måste ha strömsladden inkopplad på din datamaskin när du kör med extern skärm, så har det fungerat på alla bärbara Mac:ar sedan urminnes tider.

  • Avstängd
  • 2012-08-02 21:01
Ursprungligen av Mija:

Du måste ha strömsladden inkopplad på din datamaskin när du kör med extern skärm, så har det fungerat på alla bärbara Mac:ar sedan urminnes tider.

Varför funkar det då med "datamaskinens" skärm uppfälld?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-08-02 22:05
Ursprungligen av LaHe:

Varför funkar det då med "datamaskinens" skärm uppfälld?

Det är en bugg, det stänger dom av med uppdateringen till 10.8.1 när den kommer.

Nä jag vet faktiskt inte det. Men du kan ju titta på Apples supportsidor där det står faktiskt ganska mycket bra information, t.ex. det där med att man ska ha laddaren inkopplad när man kör med extern bildskärm.

  • Avstängd
  • 2012-08-02 22:21
Ursprungligen av Mija:

Det är en bugg, det stänger dom av med uppdateringen till 10.8.1 när den kommer.

Nä jag vet faktiskt inte det. Men du kan ju titta på Apples supportsidor där det står faktiskt ganska mycket bra information, t.ex. det där med att man ska ha laddaren inkopplad när man kör med extern bildskärm.

Haha, ok...

...har letat på just det här fast med en TB-skärm men inte hittat nån support alls på TBD...

Jag trodde det hade just med extra strömförbrukning att göra, men det motsäger att det går med bägge skärmarna igång så jag hoppades på en trovärdig förklaring, men inte ens Apple tycks ju veta?

Vad jag tror så är det en bugg i antingen nya MBPR, TBD eller i ML eller allt på en gång

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-08-02 22:23
Ursprungligen av LaHe:

...har letat på just det här fast med en TB-skärm men inte hittat nån support alls på TBD...

Sök runt på supportsidorna för MacBook Pro istället. Bärbara Apple-datorer: Så här använder du den stängda datorn (nedfälld skärm) med en extern skärm

  • Avstängd
  • 2012-08-02 22:32
Ursprungligen av Mija:

Oh oops... inte en tanke på den vägen :">:">:">

Läste just den och den är ju lite gammal då inte mycket stämmer med en MacBook Pro Retina och en TBD och ingenstans hänvisas det ju till att det faktiskt går att köra på batteri med bildskärmen uppfälld samtidigt

I sak är den ju rätt men det fallet jag tar upp finns inte med.
Hade hoppats på uppdaterade manualer för både MBPR och TBD men inte än verkar det som eller i TBD:ns fall inte alls...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-02 19:18

Det hade jag ingen aning om. Varför har de gjort så?

Ursprungligen av kenjon:

Det hade jag ingen aning om. Varför har de gjort så?

Därför att när du sitter still på ett ställe kopplar du in ström, skärm, tangentbord och mus. Sen stänger du ihop datorn och kör den som stationär.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-08-02 22:47

Att du har Retina spelar ingen större roll, den räknas in som MacBook Pro. Alla bärbara Mac:ar ska fungera på samma sätt med extern skärm.

Känns det jobbigt att söka information själv på Apples hemsidor och forum som det här så har du dessutom 90 dagars fri telefonsupport. Jag kan ju förtydliga då också att det gäller från och med inköpsdagen och 90 sammanhängande dagar framåt, inte 90 utspridda dagar i all evig framtid.

Senast redigerat 2012-08-02 23:13
  • Avstängd
  • 2012-08-02 23:02
Ursprungligen av Mija:

Att du har Retina spelar ingen större roll, den räknas in som MacBook Pro. Alla bärbara Mac:ar ska fungera på samma sätt med extern skärm.

Känns det jobbigt att söka information själv på Apples hemsidor och forum som det här så har du dessutom 90 dagars fri telefonsupport. Jag kan ju förtydliga då också att det gäller från och med inköpsdagen och inte 90 utspridda dagar i all evig framtid.

Hahaha, jag vet och du behöver inte "ta i" mot mig... jag vet och söker, men när jag inte hittar något relevant på just min fråga söker jag svar här... inte för att jag är värst bra på att söka det jag behöver då jag sällan vet hur man söker på rätt sätt men men...

@ zappe: du kan ju komma med något relevant istället för att gilla att nån tycker jag är knäpp för att jag inte hittar ett svar???

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-03 15:13
Ursprungligen av LaHe:

Hahaha, jag vet och du behöver inte "ta i" mot mig... jag vet och söker, men när jag inte hittar något relevant på just min fråga söker jag svar här... inte för att jag är värst bra på att söka det jag behöver då jag sällan vet hur man söker på rätt sätt men men...

@ zappe: du kan ju komma med något relevant istället för att gilla att nån tycker jag är knäpp för att jag inte hittar ett svar???

Varför?
Du fick svaret för länge sedan.

  • Avstängd
  • 2012-08-03 20:55
Ursprungligen av zappee:

Varför?
Du fick svaret för länge sedan.

Japp, fick ett svar från en person så nu kan jag lägga mig ner och dö....

Ursprungligen av kenjon:

Det beror även på hur laddkretsarna är utformade. Det är därför batteriet visar drygt 90 % ibland även om laddkabeln sitter ansluten.

Vet du någon fakta om det eller gissar du?
Så länge jag inte vet till 100% är jag hellre försikttig med grejorna, men det får man alltså inte vara?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-03 21:19
Ursprungligen av LaHe:

Vet du någon fakta om det eller gissar du?
Så länge jag inte vet till 100% är jag hellre försikttig med grejorna, men det får man alltså inte vara?

Visst får du vara det, helt frivilligt
Jag jobbade med laddning och batterier för en massa år sedan.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-08-02 23:16

Om du inte hittar svaren här eller om du tycker att vi svarar fel så kan du ju prova telefonsupporten, den finns ju där för att man ska kunna ringa och ställa knasiga frågor om sina nyinköpta produkter.

  • Avstängd
  • 2012-08-02 23:43
Ursprungligen av Mija:

Om du inte hittar svaren här eller om du tycker att vi svarar fel så kan du ju prova telefonsupporten, den finns ju där för att man ska kunna ringa och ställa knasiga frågor om sina nyinköpta produkter.

Jag ställer frågor här därför att dom oftare leder mig rätt snabbare och dessutom är inte alltid den smartare mellan ändpunkterna på telefonlinjen den i supporten.
Sen vet jag inte varför du tror att jag inte gillar dina svar, bara försöker förklarar för dig varför dom inte passar eller stämmer in i just mitt fall denna gång?
Jag vet att du kan en massa och ger bra vägledningar nästan alltid, så läs vad jag skrivit en gång till så inser du nog, hoppas jag, att jag inte klankar ner på dig utan bara talar om att det inte just stämmer in på mitt fall den här gången.

Oavsett detta har jag nu försökt att leta på supportsidorna, men det resultera i att jag skapa en halvdan på engelska nytt inlägg där, så får jag väl se om det, mot förmodan igen, leder till något.

Ursprungligen av LaHe:

Sen vet jag inte varför du tror att jag inte gillar dina svar, bara försöker förklarar för dig varför dom inte passar eller stämmer in i just mitt fall denna gång?

Men det är väl precis det de gör? Du har en MBP, svaret gäller MBP.

  • Avstängd
  • 2012-08-02 23:59
Ursprungligen av Capeman:

Men det är väl precis det de gör? Du har en MBP, svaret gäller MBP.

Så om Mia hade svarat på om något som gäller oljeseperatorer skulle jag accepterat det då med min MBPR?

Ursprungligen av LaHe:

Så om Mia hade svarat på om något som gäller oljeseperatorer skulle jag accepterat det då med min MBPR?

Va...?

  • Avstängd
  • 2012-08-03 00:07
Ursprungligen av Capeman:

Va? Nu går det inte att förstå dig igen.

Jag menar att Mia svarade på ett bra sätt, men det var inte relevant till vad jag undrade och försökte förklara det för Mia, men vet inte, kändes som hon blev sur på mig för att jag svarade henne trots skratt och smilys... och sen kommer andra in, bla du, som inte förstår det hela och säger att hon har rätt om MBP... javisst, men det gäller ju inte mig i detta fall då jag inte hittar något om just det jag fråga om början... liksom...

Ursprungligen av LaHe:

Jag menar att Mia svarade på ett bra sätt, men det var inte relevant till vad jag undrade och försökte förklara det för Mia, men vet inte, kändes som hon blev sur på mig för att jag svarade henne trots skratt och smilys... och sen kommer andra in, bla du, som inte förstår det hela och säger att hon har rätt om MBP... javisst, men det gäller ju inte mig i detta fall då jag inte hittar något om just det jag fråga om början... liksom...

Jag ger upp, fattar fortfarande inte vad du menar. Du har vad du tror är ett problem relaterat till din MBP. Mija ger dig ett relevant svar, men du menar att det inte gäller dig. Är det korrekt uppfattat? Varför gäller det svaret inte för dig?

  • Avstängd
  • 2012-08-03 00:20

Svaret gäller MBP med icke TB skärm så långt jag hittat och jag hittar inte varför det funkar medbåde datorns skärm och den externa i batteridrift... medans detinte funkar med bara den externa i battri drift... vilket Mia besvara i sitt andra inlägg... och jag gav en tilläggs-komentar till med både hahaha och smily... ???

Jag förstår inte varför det skulle vara någon skillnad med TBD... Men jag ger upp nu, har ganska svårt för att förstå vad du egentligen hakar upp dig på. Och nu är vi rejält offtopic. Tråden handlar om saker man ogillar i ML.

Bevaka tråden