Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mountain Lion släpps idag

Tråden skapades och har fått 261 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av joakimo:

Iakttagelse: Min dator startar sjukt snabbt. Startljudet hinner knappt gå färdigt innan jag är vid inloggningsskärmen. Visst jag har en SSD, men skillnaden är stor från Lion.

Det gäller även för min del och min MBP mid 2010 med SSD, otroligt snabb är boot tiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-26 14:16

Smärtfri installation på både en 8-core MacPro 2008 och en MacBookPro 15" 2011. Imponerande "One Click" installation mer eller mindre måste jag säga. MBP:n har en snabb SSD och löste uppgiften på ca 20-25 minuter inklusive nedladdning från AppStore.

Hoppas allt fungerar nu... MacPro:n var seg direkt efter installtion pga Spotlight indexeringen. Full-screen apps är fortfarande värdelösa på maskiner med fler än en skärm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-26 14:40

Sync av kontakter fungerar inte via Google och iCloud samtidigt. Why the hell not?

Vill Apple locka över kunder från Google får man skärpa sig. Sedan måste de fixa så företag kan nyttja iCloud under sin egna domän.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-26 14:45

Cold-boot på en MacBook Pro 15" 2011 med Samsung 830 256GB SSD tar c:a 15 sekunder. Maskinen har en hel del appar i sig som eventuellt påverkar boot-tider (Microsoft Office 2011, Adobe Production Premium CS6, Apple FCPX, Compressor, Motion 5 m.m.)

Trevligt!

Någon som kan bekräfta om Skandiabankens bank-ID lösning funkar i ML?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-07-26 18:36
Ursprungligen av mendezzz:

Någon som kan bekräfta om Skandiabankens bank-ID lösning funkar i ML?

Svar ja. Firefox senaste och BankID senaste fungerar. Första starten gick det inte, stängde FF & BankID och testade igen - felfritt.

Edit: Stavfel.

Senast redigerat 2012-07-27 10:14

Mountain Lion är en trevlig och bra uppdate av OS X. Den är både snabb och har bra nya funktioner som jag redan använder väldigt flitigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-26 15:02

Märkligt att inte Finder har stöd för Notifikationer. Det torde vara tämligen vanligt att man vill veta när vår käre filhanterare vill säga oss saker, eller? Ytterst märkligt tycker jag.

  • Medlem
  • 2012-07-26 15:15

ahhh.. Fasiken vad sugen man blir..
Så fort Eos utility och Gopro cineform uppdateras för att funka med ML så smäller det!

  • Avstängd
  • 2012-07-26 15:17

Har nu testat att ha 3 TM backuper (nytt i ML) på min dator till 3 olika backupenheter samtidigt in TM inställningar.
Själva backupperna till dom olika enheterna verkar inte köras samtidigt men efter varann om alla är inkopplade samtidigt, men kan vara tillfälligheter eller ska(borde) vara så.

ca 27GB backuppades till varje enhet (total första backup av min MBPR via kabel.)

Drobo FW800: ca 1h 40 minuter
Drobo FS 1Gb nätverk: ca 50 minuter
USB3 lös HDD strömförsörjd via USB-porten: 8-9 minuter

Att FW800 kom lite på efterkälken beror nog på gammal teknik etc i hårdvaran, är från 2008.
Även det att Drobona ser lite långsamma ut är ju att det är Raid, och en hårdisk kan paja utan att man förlorar data . DROBOFS kan dessutom ställas in att 2 av 5 kan paja utan att förlora data... på beskostnad av totalt användar utrymme då förståss.

Japp, USB3 är inte dumt... finns också TB till denna disk, men tror inte att disken har nån större nytta av det i det här fallet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-07-26 20:07

Då kan jag bekräfta att skannrarna Plustek OpticFilm 7500i, Canon LiDE 110 samt skrivaren HP LaserJet 1020 fungerar med Mountain Lion. Det har i en annan tråd redan sagts att Handelsbankens kortläsare fungerar, även det kan jag bekräfta. Jag hade faktiskt räknat med att åtminstone någon av dessa prylar skulle ge upp vid uppgraderingen.

Är det någon mer som har laglig scroll här på 99mac.
Scroll fungerar fint annars men det är något som buggar i just detta forum???

Kan bekräfta att Bank-id på fil (från Swedbank) fungerar. Provade precis att logga in på Skatteverket.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-26 21:59
Ursprungligen av EricBradley:

Är det någon mer som har laglig scroll här på 99mac.
Scroll fungerar fint annars men det är något som buggar i just detta forum???

Har inte märkt det på 99mac men på andra sidor. Speciellt när jag zoomat in. Fungerade fint i Lion.
Kör en MBP early 2011.

Har nu också provat scannern (HP G4050). HPs scanner-program fungerade inte så bra när Lion kom, och det tog månader innan de uppdaterade. Men nu verkar det funka bra i Mountain Lion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-26 22:23

Efter uppgraderingen igår satt jag med en fullkomligt oanvändbar Mac mini. Allting gick segt som sirap, Blackmagic disktest rapporterade 2MB/S write och 4MB/S read, konstant badboll och appar startade knappt.

Detta löstes med Intel-based Macs: Resetting the System Management Controller (SMC)

Skulle inte det hjälpa den som händelsevis råkar ut för samma sk*t så kanske en PRAM reset är på sin plats: OS X Mountain Lion Install Errors & Problems : Think About Upgrade | Social Media SEO

Ursprungligen av FreddeB:

Efter uppgraderingen igår satt jag med en fullkomligt oanvändbar Mac mini. Allting gick segt som sirap, Blackmagic disktest rapporterade 2MB/S write och 4MB/S read, konstant badboll och appar startade knappt.

Detta löstes med Intel-based Macs: Resetting the System Management Controller (SMC)

Skulle inte det hjälpa den som händelsevis råkar ut för samma sk*t så kanske en PRAM reset är på sin plats: OS X Mountain Lion Install Errors & Problems : Think About Upgrade | Social Media SEO

Spotlight indexerar en hel del efter uppgraderingen, kan ta ett bra tag innan "mdworker/mds" har slutat att jobba. Datorn kan upplevas väldigt slö under denna tiden..

Är det någon som har fått koder för uppgradering av MBA 2012 från Apple än? Jag skickade in en begäran i förrgår men har inte fått något än.

Ursprungligen av Isbiten:

Är det någon som har fått koder för uppgradering av MBA 2012 från Apple än? Jag skickade in en begäran i förrgår men har inte fått något än.

Ingenting här heller. Bara att vänta eller betala. Kanske det Apple hoppas på......

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-07-27 09:50

Installerat som en uppdatering på lion, som också är en uppdatering av snow leopard. Fungerar helt klockrent. Jag upplever hela datorn som rätt mycket snabbare, i synnerhet Safari. Och notiser är ju riktigt bra! Jag använder en MBP 15" late -11. Har inte provat airplay, eftersom jag inte har nån atv, däremot verkar ju iCloud-synkning av Pages och Numbers äntligen fungera korrekt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-27 10:13

Någon som har en länk till säkerhetsuppdateringarna i och med Mac OS X 10.8?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-27 10:17

Vilka säkerhetsuppdateringar?

Ursprungligen av acke:

Någon som har en länk till säkerhetsuppdateringarna i och med Mac OS X 10.8?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-07-27 11:53

Här är en liten bugg som introducerades i Kalendern i ML.
I månadsvyn ser mina schemainlägg som går över midnatt ut som heldagshändelser. Ser rätt ut i andra vyer och när inläggen inte går över dygnsskiftet.

  • Avstängd
  • 2012-07-28 16:21
Ursprungligen av urkan:

Här är en liten bugg som introducerades i Kalendern i ML.
I månadsvyn ser mina schemainlägg som går över midnatt ut som heldagshändelser. Ser rätt ut i andra vyer och när inläggen inte går över dygnsskiftet.

[ATTACH="CONFIG"]34011[/ATTACH]

Likadant här, men slut- &.start-tiden i "texten" säger rätt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-27 12:12

Hittar inte hur man slår på/ställer in/använder VIP i Mail... någon?

Ursprungligen av kenjon:

Hittar inte hur man slår på/ställer in/använder VIP i Mail... någon?

Klicka på stjärnan (som dyker upp när pekaren kommer i närheten) till vänster namnet i meddelandet.

Ursprungligen av kenjon:

Hittar inte hur man slår på/ställer in/använder VIP i Mail... någon?

I dina tidigare mail som du fått av sändarna finns det en ihålig stjärna. Genom att klicka på stjärnan till vänster om avsändarens namn/email adress får du en VIP.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-27 14:45

Man måste dubbelklicka (öppna) mailet för att få stjärnan. Jag läser mailen enbart i nedre fönstret (klassiska 3-fönsterläget).
Tack!

Edit: Det gick i det tredje fönstret också, jag kollade bara i listan på avsändare.

Märkte att fläktarna började rusa på min iMac vilket inte hände med Lion.

Splashtop Streamer (en server-app för att kunna remote-styra från iPad) låg på 100% CPU och det blev bättre efter att jag avslutat det.

Och sen idag så var det likadant igen. Men den här gången var det Sparrow som slukade 100% CPU.

Verkar som att alla program inte är helt kompatibla ännu. Sparrow ska inte uppdateras mer som jag förstått det efter uppköpet av Google, får bli standardklienten istället.

Ursprungligen av radaradam:

Märkte att fläktarna började rusa på min iMac vilket inte hände med Lion.

Splashtop Streamer (en server-app för att kunna remote-styra från iPad) låg på 100% CPU och det blev bättre efter att jag avslutat det.

Och sen idag så var det likadant igen. Men den här gången var det Sparrow som slukade 100% CPU.

Verkar som att alla program inte är helt kompatibla ännu. Sparrow ska inte uppdateras mer som jag förstått det efter uppköpet av Google, får bli standardklienten istället.

Och du har koll på att det inte är Spotlight som indexerar din disk?
Kolla i aktivitetsmonitorn vad som drar CPU/Disk

Bevaka tråden