Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mountain Lion släpps idag

Tråden skapades och har fått 261 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-25 19:20

Att kunna ändra markörstorleken under Hjälpmedel var bra för mej som använder TVn som monitor.

Jag gillar 10.8 än så länge. Det som jag är mest besviken över är AirPlay. Jag trodde att jag nu kunde sluta använda airfoil och att jag på ett smidigt sätt i menyraden kan välja vilka av mina AirPlay-enheter jag vill skicka till (likt iTunes eller som det är på iOS-enheter) men istället måste jag gräva under i Ljud under systeminställningar varje gång.

Airfoil får alltså stanna.

  • Avstängd
  • 2012-07-25 19:36
Ursprungligen av radaradam:

Jag gillar 10.8 än så länge. Det som jag är mest besviken över är AirPlay. Jag trodde att jag nu kunde sluta använda airfoil och att jag på ett smidigt sätt i menyraden kan välja vilka av mina AirPlay-enheter jag vill skicka till (likt iTunes eller som det är på iOS-enheter) men istället måste jag gräva under i Ljud under systeminställningar varje gång.

Airfoil får alltså stanna.

Det var ju lite snopet, men ingen biggie då jag också kör med Airfoil utanför iTunes...

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden
  • 2012-07-25 19:50
Ursprungligen av radaradam:

Jag gillar 10.8 än så länge. Det som jag är mest besviken över är AirPlay. Jag trodde att jag nu kunde sluta använda airfoil och att jag på ett smidigt sätt i menyraden kan välja vilka av mina AirPlay-enheter jag vill skicka till (likt iTunes eller som det är på iOS-enheter) men istället måste jag gräva under i Ljud under systeminställningar varje gång.

Airfoil får alltså stanna.

Fråga 1: Kan det vara för att du kör på en burk som inte är kompatibel med Airplay mirroring? Fråga 2: Har du fått snurr på volymkontrollen på tangentbordet när du kör till extern högtalare via iTunes?

Det tjorvar för mig.

Ursprungligen av radaradam:

Jag gillar 10.8 än så länge. Det som jag är mest besviken över är AirPlay. Jag trodde att jag nu kunde sluta använda airfoil och att jag på ett smidigt sätt i menyraden kan välja vilka av mina AirPlay-enheter jag vill skicka till (likt iTunes eller som det är på iOS-enheter) men istället måste jag gräva under i Ljud under systeminställningar varje gång.

Airfoil får alltså stanna.

Om du väljer att visa volym i menyraden, och sedan alt-klicka på ikonen, då kan du välja vilken enhet du vill ha ljudet till. Jag kan i alla fall välja min apple tv där.

Jag gjorde bootbar USB med Lion Diskmaker, fungerade utmärkt.

  • Avstängd
  • 2012-07-25 19:52
Ursprungligen av Adrian B:

Jag gjorde bootbar USB med Lion Diskmaker, fungerade utmärkt.

Kan man göra en clean install från den också?

Ursprungligen av LaHe:

Kan man göra en clean install från den också?

Om du menar att man raderar måldisken och installerar från scratch så ja, det borde gå eftersom man kan boota från USB-minnet och då har man tillgång till skivverktyg och kan radera måldisken före installation.

Om man däremot vill göra "installera och arkivera" eller vad det heter, där man gör en ren installation fast behåller övrig data på disken - det vet jag inte riktigt.

  • Avstängd
  • 2012-07-25 22:09
Ursprungligen av Adrian B:

Om du menar att man raderar måldisken och installerar från scratch så ja, det borde gå eftersom man kan boota från USB-minnet och då har man tillgång till skivverktyg och kan radera måldisken före installation.

Om man däremot vill göra "installera och arkivera" eller vad det heter, där man gör en ren installation fast behåller övrig data på disken - det vet jag inte riktigt.

Japp, menade 1:a stycket... Tack för det

  • Avstängd
  • 2012-07-26 01:25
Ursprungligen av Adrian B:

Jag gjorde bootbar USB med Lion Diskmaker, fungerade utmärkt.

Det funka ju kalas utan att behöva lusläsa en beskrivning... bra jobbat med att hitta den

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-25 19:35

fick ju felmeddelande när jag skulle göra mig en botbar usb men installerade ändå och det gick utan problem. Inga felmeddelanden under installationen iaf

Ursprungligen av LaHe:

Det var ju lite snopet, men ingen biggie då jag också kör med Airfoil utanför iTunes...

Samma här, och det funkar fint. Hade bara fått för mig att jag i ML skulle få det native likt iPone/iPad och då få ljud och bild synkroniserat.

Antar att det bara är jag som har varit dåligt påläst. Fast tycker ju att om Airfoil kan få till det varför kan inte Apple?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-07-25 19:52

Jag hatar redan dom nya notiserna från kalendern. Nu får jag bara snooza en påminnelse i typ 5 minuter, jag vill kunna välja en dag eller vecka som tidigare.

  • Avstängd
  • 2012-07-25 19:53
Ursprungligen av Mija:

Jag hatar redan dom nya notiserna från kalendern. Nu får jag bara snooza en påminnelse i typ 5 minuter, jag vill kunna välja en dag eller vecka som tidigare.

Ja, det var ju ett nerköp

Ursprungligen av Deep:

Fråga 1: Kan det vara för att du kör på en burk som inte är kompatibel med Airplay mirroring? Fråga 2: Har du fått snurr på volymkontrollen på tangentbordet när du kör till extern högtalare via iTunes?

Det tjorvar för mig.

1. Så kan det vara, har en iMac Late 2009, men jag vill bara ha ut ljud smidigt och det är väl inte för mycket begärt.

2. Ja det fungerar för mig, om jag skickar till en Airport Express så funkar volymknapparna precis som vanligt och styr ljudet på min Airport Express.

  • Avstängd
  • 2012-07-25 19:56

Kör just nu AirPlay Mirroring till TV:n och det funkar kalas med perfekt scalning och allt... inte provat köra film än men det kommer...

  • Medlem
  • 2012-07-25 20:01

Såg fram emot airplay mirroring tills jag såg att min mbp mid-2009 inte skulle klara av det.. tårar!
Från Snow Leopard till lion var en försämring i prestanda, gissar på att man behöver en ssd.

Ursprungligen av Swift:

Såg fram emot airplay mirroring tills jag såg att min mbp mid-2009 inte skulle klara av det.. tårar!

Ja, det är lite av en besvikelse, jag hade hunnit glömma bort den begränsningen. Ska uppdatera artikeln för att understryka detta.

  • Avstängd
  • 2012-07-25 20:03

Även provat att trådlöst köra musiken från NAS:en till datorn och sen vidare till aTV till stereon... no problemas...

Edit: Provade en HD film (egenfilmad <2GB) på samma sätt med lite enstaka hack under visningen... Större köpta hacka som fanken.
La jag dom på datorn och körde gick det hur bra som helst.

Not: upptäckte att under AirPlay Mirroring blev allt på skärmen på datorn nått snäpp mindre men fullt läsbart fortfarande... (MBPR)

Senast redigerat 2012-07-25 20:16

Ni som installerar, förbered er på att ni kommer lasta ned ert breband ordentligt...

När man installerat uppdateras (i alla fall för mig)

Voices som jag installerat i systemet (Agnes osv), åtskilliga MB...
iWork uppdateras "för att bättre passa med iCloud"
iPhoto uppdateras
iMovie Uppdateras
Garageband uppdateras

Jag är välsignad (nåja, jag betalar friskt för det) med 100MBit bredband men ändå tog det tid ....

Har du långsam lina, ställ in dig att där åkte den kvällen...

Just "bränt" en minnepinne och installerar rent på frugans maskin. Avnjuter en Carnegie Porter....livet är gött

  • Avstängd
  • 2012-07-25 22:26
Ursprungligen av Goflorp:

Ni som installerar, förbered er på att ni kommer lasta ned ert breband ordentligt...

När man installerat uppdateras (i alla fall för mig)

Voices som jag installerat i systemet (Agnes osv), åtskilliga MB...
iWork uppdateras "för att bättre passa med iCloud"
iPhoto uppdateras
iMovie Uppdateras
Garageband uppdateras

Jag är välsignad (nåja, jag betalar friskt för det) med 100MBit bredband men ändå tog det tid ....

Har du långsam lina, ställ in dig att där åkte den kvällen...

Just "bränt" en minnepinne och installerar rent på frugans maskin. Avnjuter en Carnegie Porter....livet är gött

Allt det där gick på under en timma för mig... på 2 datorer, fast på den ena har jag inte uppdaterat till ML än, kör den från sticka när jag får tid att göra en.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-07-25 21:36

Någon som kan vara snäll och testa ladda ner pokerklienten från Goalwin och se om den fungerar under ML

MBP 13"
2,26 GHz
8gb

Fläkten går på högvarv och maskinen blir betydligt varmare än tidigare
någon annan med värmeproblem ?

Spotlight som indexerar kanske?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-25 22:20
Ursprungligen av disktant:

MBP 13"
2,26 GHz
8gb

Fläkten går på högvarv och maskinen blir betydligt varmare än tidigare
någon annan med värmeproblem ?

Samma här fast på en macbook white från 2009. Backade tillbaka till snow leopard. (Efter allting indexerats och alla uppgraderingar gjort, var segare än snow leopard också vilket kanske beror på mitt kassa grafikkort)

  • Avstängd
  • 2012-07-25 22:20
Ursprungligen av disktant:

MBP 13"
2,26 GHz
8gb

Fläkten går på högvarv och maskinen blir betydligt varmare än tidigare
någon annan med värmeproblem ?

Hur varmt har du inne... här är det varmt som attans ännu?
Och det som EricBradley skrev...

Ursprungligen av LaHe:

Hur varmt har du inne... här är det varmt som attans ännu?
Och det som EricBradley skrev...

Indexeringar och uppdateringar av div program körda, så det verkar inte vara problemet

60 grader med enbart webbläsare öppen, brukar ligga runt 40-43 har jag för mig på 2000 varv på fläkten
hämtade uppdatering på Iphoto och då stack tempen iväg på 75 grader så jag fick skruva upp fläkten till max
ligger nu på 44 grader idle och fläkt på 6200 varv, och har det inte varmare inne än tidigare för några timmar sedan

Kan tilläggas att jag haft smc Fancontrol installerat tidigare, detta verkade inte fungera nu
så jag installerade detta igen

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-07-25 22:27
Ursprungligen av disktant:

Indexeringar och uppdateringar av div program körda, så det verkar inte vara problemet

60 grader med enbart webbläsare öppen, brukar ligga runt 40-43 har jag för mig på 2000 varv på fläkten
hämtade uppdatering på Iphoto och då stack tempen iväg på 75 grader så jag fick skruva upp fläkten till max
ligger nu på 44 grader idle och fläkt på 6200 varv, och har det inte varmare inne än tidigare för några timmar sedan

Kan tilläggas att jag haft smc Fancontrol installerat tidigare, detta verkade inte fungera nu
så jag installerade detta igen

Starta aktivitetskontroll och se vilken process som tar upp kraften.

Ursprungligen av joakimo:

Starta aktivitetskontroll och se vilken process som tar upp kraften.

Det ligger ingenting direkt där som drar processorkraft
fan jag blir helt svettig av att ha den i knät

  • Avstängd
  • 2012-07-25 22:41
Ursprungligen av disktant:

Det ligger ingenting direkt där som drar processorkraft
fan jag blir helt svettig av att ha den i knät

Full med damm i kyl-portar mm?

Bevaka tråden