Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mountain Lion släpps idag

Tråden skapades och har fått 261 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-07-25 16:14

Jag har inte provat att ladda ner 10.8 ännu. Väntar jag tills i morgon så lär det nog gå.
Vad händer egentligen efter att Apple fått betalt och jag fått nerladdingen. Hoppas jag inte behöver lägga in mina 3 mailkonton från Comhem igen. Sånt borde väl min iMac komma ihåg, likaså mina 25-30 apps, eller måste jag börja om från början med allt.

Ursprungligen av iKalle:

Jag har inte provat att ladda ner 10.8 ännu. Väntar jag tills i morgon så lär det nog gå.
Vad händer egentligen efter att Apple fått betalt och jag fått nerladdingen. Hoppas jag inte behöver lägga in mina 3 mailkonton från Comhem igen. Sånt borde väl min iMac komma ihåg, likaså mina 25-30 apps, eller måste jag börja om från början med allt.

Om du gör en enkel uppgradering så lär du inte behöva lägga in dina 3 konton igen.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-07-25 16:32
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Om du gör en enkel uppgradering så lär du inte behöva lägga in dina 3 konton igen.

Tack för svar.

Måste betala för Mountain Lion till alla sina Macar? Jag tänkte installera både på MBP och MBA

Ursprungligen av ru4real?:

Måste betala för Mountain Lion till alla sina Macar? Jag tänkte installera både på MBP och MBA

Nej, det behöver du inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-25 16:51

OS X 10.8 tog bort min Server Admin-mappen. Kommer det nu bara att finnas Server.app eller kommer det att komma ut Server Admin Tools för OS X 10.8?

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-25 17:08

Nu är det äntligen nere

Är det någon som testat att lägga in det på USB-minne än? Fick ni det att fungera?
Jag fick ett felmeddelande (naturligtvis la jag det inte på minnet innan jag försökte igen). Om det inte fungerar den här gången så postar jag felmeddelandet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-25 18:59
Ursprungligen av Cribe:

Är det någon som testat att lägga in det på USB-minne än? Fick ni det att fungera?
Jag fick ett felmeddelande

Ok, nu har jag fått det att fungera, men jag fick också samma felmeddelande först.

Sedan gjorde jag som det står i instruktionerna :"> och då fungerade det
Alltså jag monterade .dmg-filen på skrivbordet och valde den som källa. Se skillnaden i vänsterspalten längst ner

(Har i ryggmärgen sedan tidigare att bootbara skivavbilder helst inte ska "röras" överhuvudtaget genom att tex montera dem för att förbli bootbara, men det var ju antagligen en annan processorarkitektur och ett annat system...)

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-25 19:07

Testat båda alternativen (står olika i olika guider). Testade även den uppdaterade Lion Disk Maker utan framgång.
Hittade ett 8gb SD-kort nu. Ska se om det fungerar bättre med det

Success!! Gick bra med SD-kortet.

Jag är på semester och har bara 3G-surf. Om jag laddar ner ML via 3G så är min månadskvot förbrukad så det känns inte så intressant. Jag får in en öppen Wifi om jag sätter datorn vid fönstret i sovrummet men farten är helt kass. Jag fick ner 25MB på 30 min... går liksom inte med 4GB.

Jag ska testa med Telias surfzoner i närheten men då blir problemet att jag förmodligen måste åka hem och ladda datorn mellan varven.

Med tanke på att det bara regnar idag så det hade varit perfekt tidsfördriv med nytt system. Men lek på ni bara... jag får ansluta när det blir möjligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-25 17:24
Ursprungligen av Anders Täpp:

Med tanke på att det bara regnar idag så det hade varit perfekt tidsfördriv med nytt system. Men lek på ni bara... jag får ansluta när det blir möjligt.

Hej käre åretruntboende sommarstugegranne som jag aldrig pratat med. Här har jag en jättegod hembakad rabarberpaj. I utbyte tänkte jag få hämta ett bergslejon hemifrån dig. Tack!

  • Avstängd
  • 2012-07-25 17:21

Orkade inte vänta på rätt kod från slApple så köpte en och nu på väg ner... lite segare än vanligt, men 50% på 2 minuter när den väl började

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-07-25 17:23

25 minuter senare..

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-25 17:23

Ingen lycka

Någon som lyckats bättre?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-25 17:34

Det ser ut som om du inte har angett någon partition som mål. Har du formaterat usb-minnet så att du har en partition i MacOS Extended (journalförd) ?

Ursprungligen av Cribe:

Ingen lycka

Någon som lyckats bättre?
[ATTACH="CONFIG"]33963[/ATTACH]

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-25 17:43

Japp, måldisken var där
Den försvann när meddelandet dök upp. Stapeln tuggar på tills den i princip är klar, sen dyker felmeddelandet upp.
Måldisken är formaterad i MacOS Extended journalförd och GUID.

MattiL: precis som det står i guiden har jag gjort. Fungerade kanon med Lion.

Har lyckats slarva bort mitt andra 8gb USB-minne så kan inte testa med ett annat just nu heller :/

  • Avstängd
  • 2012-07-25 17:43
Ursprungligen av Cribe:

Ingen lycka

Någon som lyckats bättre?
[ATTACH="CONFIG"]33963[/ATTACH]

Har du/ni provat det som står här: Egg Freckles | Installing Mountain Lion Clean

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-25 17:46

Exakt så har jag gjort.

Tänkte om nån annan lyckats med den skarpa ML så det inte är nån spärr Apple lagt in...

Någon som vet hur det är med iMessage i nya OS X? Kan man koppla ett nummer till sitt konto?

Ursprungligen av Patrik D:

Någon som vet hur det är med iMessage i nya OS X? Kan man koppla ett nummer till sitt konto?

Jag funderade just på det själv, jag minns inte om det var angående iOS 6 eller ML som detta diskuterades från Apples sida vid WWDC.

  • Avstängd
  • 2012-07-25 19:09
Ursprungligen av Adrian B:

Jag funderade just på det själv, jag minns inte om det var angående iOS 6 eller ML som detta diskuterades från Apples sida vid WWDC.

Funka med Iphone-nummer eller deras iCloud-konto

  • Avstängd
  • 2012-07-25 19:14

PowerNap, sökning leder till strömsparare, men där finns inget om det... Någon som hittat det?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-07-25 19:17
Ursprungligen av LaHe:

PowerNap, sökning leder till strömsparare, men där finns inget om det... Någon som hittat det?

Endast för SSD-baserade nya MBA och MBPr läste jag någonstans.

  • Avstängd
  • 2012-07-25 19:34
Ursprungligen av mattiL:

Endast för SSD-baserade nya MBA och MBPr läste jag någonstans.

Är precis en MBPR jag har...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-07-25 21:28
Ursprungligen av LaHe:

Är precis en MBPR jag har...

De talar om en firmware update som krävs, kommer nog snart. (kollat i System Update?)

https://discussions.apple.com/thread/4135588?tstart=0

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-07-25 19:19

Vad värre är, har någon sett någon bergslejonbakgrundsbild?
Jag kan inte hitta någon sådan i inställningarna.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-25 19:17
Ursprungligen av LaHe:

Funka med Iphone-nummer eller deras iCloud-konto

Måste jag ange mitt mobilnummer någonstans? iMessage som kommer till iPhonens nummer kommer inte till min iMessage.

  • Avstängd
  • 2012-07-25 19:23
Ursprungligen av kenjon:

Måste jag ange mitt mobilnummer någonstans? iMessage som kommer till iPhonens nummer kommer inte till min iMessage.

Du anger ditt iCloud-konto första gången du kör det eller i inställningarna för iMessage.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-25 19:25
Ursprungligen av kenjon:

Måste jag ange mitt mobilnummer någonstans? iMessage som kommer till iPhonens nummer kommer inte till min iMessage.

Tror den går på ditt iCloud-nick numera. Betan på Message gick på mailen eller på telefonnumret.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-25 19:35
Ursprungligen av Konrad:

Tror den går på ditt iCloud-nick numera. Betan på Message gick på mailen eller på telefonnumret.

Jag hade mitt @mac.com där i betan, och det står kvar nu. Menar du att jag ska byta till @icloud.com?

Bevaka tråden