Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mountain Lion släpps idag

Tråden skapades och har fått 261 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-26 01:17
Ursprungligen av nikmoz:

Mig veterligen kommer det fungera först i iOS 6. (dvs. få iMessages levererade till datorn, då avsändaren använt telefonnumret)

iOS 6 Finally Unifies Your Phone Number And Apple ID For iMessage And FaceTime | Cult of Mac

Japp, det presenterades ju WWDC och det fungerar mellan iPaden och iPhonen där jag kör iOS6.

Frågan är om det kommer i en uppdatering av ML till macen, om Apple måste slå på funktionen eller om jag missat någon inställning då det verkar fungera för LaHe.

Jag hoppas det är jag som missat någon inställning

  • Avstängd
  • 2012-07-26 01:21
Ursprungligen av Cribe:

Japp, det presenterades ju WWDC och det fungerar mellan iPaden och iPhonen där jag kör iOS6.

Frågan är om det kommer i en uppdatering av ML till macen, om Apple måste slå på funktionen eller om jag missat någon inställning då det verkar fungera för LaHe.

Jag hoppas det är jag som missat någon inställning

Håller på och kollar men det dog... troligen fick min kompis nått akut... se ovan.
Är bara nästan 100 så jag kan ha fel

Inte så lätt vid den här tiden på dygnet då dom flesta sover å jag med snart :-/

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-26 01:20
Ursprungligen av LaHe:

Håller på att testar med han som bara har mitt telenummer... verkar som det är tjockt på nån server för på Macen kommer dom nu i total o-ordning samt att det tog kanske 5 minuter för hans första svar att komma till datorn, men 5 sec till mobilen.
så kanske ska lugna sig tills stormen är över? ...för konversationen går knappt att följa längre på Macen.
Han sluta svara just nu, jobbar skift på ett sjukhus och blev väl upptagen, så har inte fått svar på vad han använder telnr eller icloudnamn... får återkomma med det

Testar gärna på dan i morgon... sovdags strax... Ge mig ett meddelande här på 99 så får du mitt telnr då och jag ditt.
dom bör nog läggas in i kontakter för att det ska funka vad jag tror...

Absolut, vi testar imorgon Löser vi detta LaHe så blir vi nog hjältar

Det funkar att skicka iMessage även om numret/e-mailen inte ligger i dina kontakter

  • Avstängd
  • 2012-07-26 01:23
Ursprungligen av Cribe:

Absolut, vi testar imorgon Löser vi detta LaHe så blir vi nog hjältar

Det funkar att skicka iMessage även om numret/e-mailen inte ligger i dina kontakter

Japp

Så fort jag klickar upp program-mappen från dockan så hänger sig allt utom musen (MBP 2011) och jag tvingas stänga av datorn med power knappen. Någon som har samma problem?

Sen fattar jag inte riktigt hur man får Anteckningar (eller Påminnelser) att fungera över iCloud? iCloud vill bara att jag ska skapa en @me.com adress när jag aktiverar det på datorn eller telefonen.

I övrigt känns datorn pigg och allt annat verkar fungera som det ska.

Edit: Nu har program-mappen slutat hänga sig. Hände första två-tre gångerna jag startade datorn.

Senast redigerat 2012-07-26 15:36
Ursprungligen av Mikael E:

Om du väljer att visa volym i menyraden, och sedan alt-klicka på ikonen, då kan du välja vilken enhet du vill ha ljudet till. Jag kan i alla fall välja min apple tv där.

Jo det vet jag. Men om jag har fler AirPlay-enheter då? Om jag vill spela till köket och vardagsrummet samtidigt? Och om jag vill ha olika nivå på volymen på dem?

Detta fixar Airfoil. Och om så små enheter som iPhone och iPad kan göra det native, varför kan inte min kraftfulla iMac få göra det?

  • Avstängd
  • 2012-07-26 01:42
Ursprungligen av radaradam:

Jo det vet jag. Men om jag har fler AirPlay-enheter då? Om jag vill spela till köket och vardagsrummet samtidigt? Och om jag vill ha olika nivå på volymen på dem?

Detta fixar Airfoil. Och om så små enheter som iPhone och iPad kan göra det native, varför kan inte min kraftfulla iMac få göra det?

Kan inte skicka musik till 2 AP samtidigt med iPhone/iPad, iaf inte jag...

  • Avstängd
  • 2012-07-26 01:45

Rättelse: Allt jag sagt om att skicka till telnr till messages på datorn var helt fel, kompisen meddela just att han använde min iCloud-adress.

Sorry alla :">:">:">

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-26 02:15

Nemas problemas, vi får hålla oss till tåls

För mig efter ett par musikprogramsuppdateringar så verkar det rocksolid!
Men det som har vart intressant är Message. Får det inte att funka?!
Hade beta förut & det rullade inte alls. Försökte att ändra till mitt iCloudkonto men funkar inte utan det enda som funkar är mitt vanliga Apple -ID. Men det går fortfarande inte att messa! Och inget syns när jag får mess från nån annan iPhone. Och dom som skickar har blått fält i luren och i min iPhone så får jag meddelandet! Inte ett skit i datorn. Stendött!
Kanske inte funkar i Sverige? Nån som fått det att funka?

Tacksam frö svar

Ursprungligen av LaHe:

Kan inte skicka musik till 2 AP samtidigt med iPhone/iPad, iaf inte jag...

Okej, My bad, blandade ihop det med Remote-appen till iOS.

Men faktum kvarstår fortfarande, att en tredjepartsprogram till OS X har klarat detta en längre tid nu. Hade varit trevligt om Apple kunde implenterat det i sitt operativsystem.

  • Avstängd
  • 2012-07-26 12:57
Ursprungligen av radaradam:

Okej, My bad, blandade ihop det med Remote-appen till iOS.

Men faktum kvarstår fortfarande, att en tredjepartsprogram till OS X har klarat detta en längre tid nu. Hade varit trevligt om Apple kunde implenterat det i sitt operativsystem.

Håller med till 100%

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-07-26 07:42

Är det nån som hunnit testa hur iWork beter sig? Funkar icloudsynkningen som den ska (alltså, uppdateras dokumenten som de ska?)
Om ni tex. gör nåt på iPaden, kan ni då öppna det på Macen "inifrån" Pages/Numbers eller tvärtom?

  • Avstängd
  • 2012-07-26 13:02
Ursprungligen av tomcat:

Är det nån som hunnit testa hur iWork beter sig? Funkar icloudsynkningen som den ska (alltså, uppdateras dokumenten som de ska?)
Om ni tex. gör nåt på iPaden, kan ni då öppna det på Macen "inifrån" Pages/Numbers eller tvärtom?

Funkar för mig på en Mountain Lion dator OCH dom versionerna från MAS... dom versionerna som uppdaterades igår och som en gång köptes på skiva får jag inte att funka med iCloud???

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-07-26 07:43

Multipla diskar för TM \o/

Det här stör mig oproportionerligt mycket

Ursprungligen av Adrian B:

Det här stör mig oproportionerligt mycket

Inte hos mig då visar den rätt 08:34 tiden vid låst skärm.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-26 09:56
Ursprungligen av disktant:

Indexeringar och uppdateringar av div program körda, så det verkar inte vara problemet

60 grader med enbart webbläsare öppen, brukar ligga runt 40-43 har jag för mig på 2000 varv på fläkten
hämtade uppdatering på Iphoto och då stack tempen iväg på 75 grader så jag fick skruva upp fläkten till max
ligger nu på 44 grader idle och fläkt på 6200 varv, och har det inte varmare inne än tidigare för några timmar sedan

Kan tilläggas att jag haft smc Fancontrol installerat tidigare, detta verkade inte fungera nu
så jag installerade detta igen

Varför hetsa upp sig över temperaturen? 75 grader, inga problem...kommer du upp i och över 100 så kan det bli problem.

Låt OS X sköta detta så löser det sig

Ursprungligen av planB:

Gäsp. Det är bara människor med datorer som inte gör affärskritiska uppgifter som kan kosta på sin lyxen att uppgradera på releasedagen. Vi andra vill först vara säkra på att vi kan sköta bankärenden, skatteärenden osv.

Ni som ligger i den kategorin tag väl tillfället i akt och installerar en VM-maskin där ni testkör 10.8?

Ursprungligen av Adrian B:

Det här stör mig oproportionerligt mycket

Det visas rätt hos mig, dvs med 24-timmarsklocka.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-07-26 10:15
Ursprungligen av Adrian B:

Det här stör mig oproportionerligt mycket

Jag har samma. Jag har dock Engelska som språk satt för systemet, kanske är det som är orsaken?

Ursprungligen av Drakfot:

Jag har samma. Jag har dock Engelska som språk satt för systemet, kanske är det som är orsaken?

Jepp, så brukar det vara.

Ursprungligen av Adrian B:

Det här stör mig oproportionerligt mycket

Men... det är väl bara att ändra?

Eller tar inte den inställningen för en låst skärm?

Ursprungligen av BlackSmp:

Men... det är väl bara att ändra?[ATTACH="CONFIG"]33986[/ATTACH]
Eller tar inte den inställningen för en låst skärm?

Jag har givetvis satt rätt region och det är korrekt överallt annars. Lite anstränger jag mig innan jag klagar Men just låsskärmen var fortfarande fel.

Jag har dock fixat det nu, gjorde lite olika åtgärder och fick starta om, men nu är det rätt.

Vad jag gjorde var att köra

open "/System/Library/CoreServices/Language Chooser.app"

och välja svenska som språk.

Sen aktiverade jag rootanvändaren med Directory Utility (/System/Library/CoreServices/Directory Utility.app), ställde in inloggning till att vara namn och lösenord i Systeminställningar -> Användare och grupper och loggade in som root grafiskt. Där ställde jag om till svenska som region också i Systeminställningar.

Vilken av åtgärderna som hjälpte vet jag inte, först trodde jag att ingen gjorde det men efter en omstart var det löst. (Hade kanske räckt med att logga ut alla användare och sen in igen.)

  • Avstängd
  • 2012-07-26 13:07
Ursprungligen av BlackSmp:

Men... det är väl bara att ändra?[ATTACH="CONFIG"]33986[/ATTACH]
Eller tar inte den inställningen för en låst skärm?

Nej, kör på svenska med 24h klocka, men på låskärmen är det am/pm som visas.

  • Avstängd
  • 2012-07-26 13:05
Ursprungligen av Adrian B:

Det här stör mig oproportionerligt mycket

Haha, det hade jag inte ens sett... är väl för van vid am/pm för att reagera... är likadant för mig på MBPR.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-26 10:24
  • Medlem
  • Lammhult
  • 2012-07-26 12:40

Nån som fått sin fria uppdatering sen igårkväll? Jag reggade rätt sent, kring 21, när problemen med redan använda koder dykt upp..

Ursprungligen av zinned:

Varför hetsa upp sig över temperaturen? 75 grader, inga problem...kommer du upp i och över 100 så kan det bli problem.

det är ett stort problem
blir maskinen varmare än 50 grader
så blir det svettigt i knät när jag ligger med den i knät i soffan
samt att jag inte vill ha något störande fläktljud

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-26 13:48
Ursprungligen av disktant:

det är ett stort problem
blir maskinen varmare än 50 grader
så blir det svettigt i knät när jag ligger med den i knät i soffan
samt att jag inte vill ha något störande fläktljud

Ok att man kan tycka det är varmare om man har den i knät, dock är det inte ett korrekt påstående att 50 grader är hög temperatur för din CPU.

Jag tvivlar som sagt på att det skulle vara något fel i din dator som gör att den ligger på 50 grader, min MBP ligger t ex oftast på 60-70 grader och det är inga problem.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-07-26 12:42

Mail beter sig konstigt. Programmet skapar dubbla papperskorgar och dubbla skickatmappar. Och om jag tar bort ett mail från skickat så är det spårlöst borta, men tar jag bort ett mail från inkorgen så ligger det i ena papperskorgen. Ett konto, IMAP. Någon annan som har problem med att mapparna inte beter sig som de ska?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-07-26 13:08

Iakttagelse: Min dator startar sjukt snabbt. Startljudet hinner knappt gå färdigt innan jag är vid inloggningsskärmen. Visst jag har en SSD, men skillnaden är stor från Lion.

Bevaka tråden