Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mountain Lion släpps idag

Tråden skapades och har fått 261 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av LaHe:

Full med damm i kyl-portar mm?

Nop, nyligen rengjord
men som sagt så gick den svalt för några timmar sedan

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-07-25 22:45
Ursprungligen av disktant:

Det ligger ingenting direkt där som drar processorkraft
fan jag blir helt svettig av att ha den i knät

Har du valt "Alla processer" i dropdown-menyn högst upp?

Ursprungligen av joakimo:

Har du valt "Alla processer" i dropdown-menyn högst upp?

Japp, har inget som direkt drar processorkraft

Visst ska det gå att posta på Facebook via notiscenter? Jag har bara min Twitter där.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-07-25 22:32
Ursprungligen av barbapappa_86:

Visst ska det gå att posta på Facebook via notiscenter? Jag har bara min Twitter där.

Svar nej, det skall komma en uppdatering för detta framöver.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Visst ska det gå att posta på Facebook via notiscenter? Jag har bara min Twitter där.

Facebook-integrationen kommer i höst.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-07-25 22:34

Utseendet för påminnelser och anteckningar går samma väg som iCal. Det gillar jag inte!

Ursprungligen av joakimo:

Utseendet för påminnelser och anteckningar går samma väg som iCal. Det gillar jag inte!

Riktigt så illa är det inte tycker jag. Utseendet på påminnelser och anteckningar går samma väg som iOS skulle jag snarare säga. iCal (och även Kontakter) ligger på en egen fulhetsgrad sedan Lion...

För min del undrar jag om det är SL eller Lion eller denna som gäller för en arbetsdator. Det vill säga, notification center går bort totalt då den bara stör vid koncentrerat arbete. Men om ML är lika snabb som SL så kan det gå an. Någon som vet hur kraften i burken känns jämfört med de tidigare och ML?

Sitter på en:
MBP 2.7 i7
8GB ram
240Gb SSD och en 500GB i dvd lådan.

Tack!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-07-25 22:37

Notification Center kan stängas av ett tag men startar automatiskt igen, man får stänga av notifieringar för varje konfigurerad app separat om man vill bli av med eländet.

Kanske kan detta kontrolleras via policy på en arbetsplats, om man nu använder en domän till exempel.

Okej, tack för den infon. Det blir Lion ett tag till då.

Fler problem, maskinen är allmänt segare än tidigare
och det värsta av allt är att jag fått tillbaka mitt problem med att vakna från vila
och jag kommer fan inte ihåg hur jag löste detta tidigare

får tre långa tonstötar när jag öppnar locket efter vila ?

Edit:
Ändrade hibernatemode till 0 och det verkar fungera igen
puhh...

Jag älskar 10.8 det flyter på väldigt bra på min mid 2010 MBP. Notiscenter fungerar riktigt bra tycker jag precis vad jag behövde. Lika så med att anteckningar är bortplockade från Mail är bra och snyggt. Dela funktionen gillar jag mycket skarpt
Överlag mycket nöjd Bra jobbat Apple!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-07-25 23:09

Gäsp. Det är bara människor med datorer som inte gör affärskritiska uppgifter som kan kosta på sin lyxen att uppgradera på releasedagen. Vi andra vill först vara säkra på att vi kan sköta bankärenden, skatteärenden osv.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-25 23:25
Ursprungligen av planB:

Gäsp. Det är bara människor med datorer som inte gör affärskritiska uppgifter som kan kosta på sin lyxen att uppgradera på releasedagen. Vi andra vill först vara säkra på att vi kan sköta bankärenden, skatteärenden osv.

Vi har väl mer än en Mac... kan ju spara en med bankinloggningarna till senare.

Ursprungligen av planB:

Gäsp. Det är bara människor med datorer som inte gör affärskritiska uppgifter som kan kosta på sin lyxen att uppgradera på releasedagen. Vi andra vill först vara säkra på att vi kan sköta bankärenden, skatteärenden osv.

Och där har vi kanske den enda fördelen med att vara utsatt för en Lenovo på betald tid.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-07-25 23:10

Provade lite snabbt om jag kunde logga in med mitt e-leg från Nordea. Jag fick det inte att fungera, men det brukar också vara lite till och från med funktionen där så jag dömer inte än… Provar i morgon lite mer noggrant.

Rent spontant tycker jag Mountain Lion känns mer "Snappier" än Lion.

  • Avstängd
  • 2012-07-25 23:13
Ursprungligen av joakimo:

Provade lite snabbt om jag kunde logga in med mitt e-leg från Nordea. Jag fick det inte att fungera, men det brukar också vara lite till och från med funktionen där så jag dömer inte än… Provar i morgon lite mer noggrant.

Rent spontant tycker jag Mountain Lion känns mer "Snappier" än Lion.

Alla typer av tex E-leg mm görs av klåpare så jag har slutat använda dessa, det finns andra vägar att gå oftast, inte på allt men det som rör mig iaf.

Håller med att det känns lite rappare.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-07-25 23:28
Ursprungligen av LaHe:

Alla typer av tex E-leg mm görs av klåpare så jag har slutat använda dessa, det finns andra vägar att gå oftast, inte på allt men det som rör mig iaf.

Håller med att det känns lite rappare.

E-leg brukar jag inte behöva använda mer än några gånger om året så det är för mig inget stort bekymmer. Om det är så att det inte skulle funger så litar jag på att det fungerar när jag behöver det nästa gång.

  • Avstängd
  • 2012-07-25 23:34
Ursprungligen av joakimo:

E-leg brukar jag inte behöva använda mer än några gånger om året så det är för mig inget stort bekymmer. Om det är så att det inte skulle funger så litar jag på att det fungerar när jag behöver det nästa gång.

Enda gången jag skulle behöva ett är när jag ska förnya mina medic-recept, men kostar ju 80:- oavsett om jag ringer eller går via e-leg.
Deklarera etc.. går ju bra ändå.

  • Avstängd
  • 2012-07-25 23:32

Hmmm funkar oavsett för mig, en jag prova med äger bara en iPhone men har mitt icloud kontonamn inställt i sin mobil, den andra har bara mitt mobilnummer och bägge kommer på både datorn och iPhonen/iPaden

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-26 00:23

LaHe: Är du helt 100 på att du får iMessages som är skickade till ditt telefonnummer till Meddelanden på datorn?

Jag får dessa till min iPad och min iPhone (båda iOS 6), men hittar ingenstans att lägga till telefonnummer i Meddelanden på macen, ej heller sker det automatiskt...

  • Avstängd
  • 2012-07-26 00:32
Ursprungligen av Cribe:

LaHe: Är du helt 100 på att du får iMessages som är skickade till ditt telefonnummer till Meddelanden på datorn?

Jag får dessa till min iPad och min iPhone (båda iOS 6), men hittar ingenstans att lägga till telefonnummer i Meddelanden på macen, ej heller sker det automatiskt...

[ATTACH="CONFIG"]33978[/ATTACH]

Nästan 100 på att den ena av dom som jag beskrev ovan inte har mitt iCloud namn om han inte luskat ut det själv och lagt in det på sin mobil...
På macen, starta meddelandeappen nytt meddelande, använd gröna + uppe till höger välj kontakt och iPhone telenr hos denne...

Edit: Se även mina 2 föregående inlägg om att även ställa in Meddelande rätt på iPhonen/iPaden

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-26 00:41
Ursprungligen av LaHe:

Nästan 100 på att den ena av dom som jag beskrev ovan inte har mitt iCloud namn om han inte luskat ut det själv och lagt in det på sin mobil...
På macen, starta meddelandeappen nytt meddelande, använd gröna + uppe till höger välj kontakt och iPhone telenr hos denne...

Edit: Se även mina 2 föregående inlägg om att även ställa in Meddelande rätt på iPhonen/iPaden

Jag tror vi pratar om två olika saker nu...

Att starta en konversation med iMessage via ett telefonnummer är inga problem...

Det är tvärtom som är problemet. Jag vill kunna få mina iMessages som personer skickar till mitt mobilnummer på min Mac.
Visst kan jag ställa in en e-mail som avsändare och få svar dit till alla mina enheter, men merparten av alla som skickar meddelanden skickar till telefonnummer...

Det är inte så att du ställt in din email som utgående och din kompis bara svarat på ditt meddelande?

Ursprungligen av Cribe:

Jag tror vi pratar om två olika saker nu...

Att starta en konversation med iMessage via ett telefonnummer är inga problem...

Det är tvärtom som är problemet. Jag vill kunna få mina iMessages som personer skickar till mitt mobilnummer på min Mac.
Visst kan jag ställa in en e-mail som avsändare och få svar dit till alla mina enheter, men merparten av alla som skickar meddelanden skickar till telefonnummer...

Det är inte så att du ställt in din email som utgående och din kompis bara svarat på ditt meddelande?

Har för mig att den som skickar iMessage till dig måste då ha din iCloud-mail i din kontakt och inte bara ditt telefonnummer.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-26 00:49
Ursprungligen av barbapappa_86:

Har för mig att den som skickar iMessage till dig måste då ha din iCloud-mail i din kontakt och inte bara ditt telefonnummer.

Exakt, ska jag få dom till Meddelanden på datorn så måste de skickas till min e-mail...

Det jag vill klura ut är hur LaHe gjort för att få iMessages skickade till sitt telefonnummer till Meddelanden på datorn...
Så vill jag också ha det

  • Avstängd
  • 2012-07-26 00:44
Ursprungligen av Cribe:

Jag tror vi pratar om två olika saker nu...

Att starta en konversation med iMessage via ett telefonnummer är inga problem...

Det är tvärtom som är problemet. Jag vill kunna få mina iMessages som personer skickar till mitt mobilnummer på min Mac.
Visst kan jag ställa in en e-mail som avsändare och få svar dit till alla mina enheter, men merparten av alla som skickar meddelanden skickar till telefonnummer...

Det är inte så att du ställt in din email som utgående och din kompis bara svarat på ditt meddelande?

Nej, jag får alla iMessages som messages i message på macen oavsett om avsändaren har i sin mobile för message inställt på mitt telefonnummer eller mitt iCloudmail.

Annars skulle jag få dom som email men det får jag inte.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-26 00:56
Ursprungligen av LaHe:

Nej, jag får alla iMessages som messages i message på macen oavsett om avsändaren har i sin mobile för message inställt på mitt telefonnummer eller mitt iCloudmail.

Annars skulle jag få dom som email men det får jag inte.

Som e-mail? Jag har googlat som en galning men det verkar inte vara någon som fått igång det så att de får iMessages skickat till sitt telefonnummer till Meddelanden på datorn... Är det någon annan här som får iMessages till Meddelanden på datorn som är skickade till ert telefonnummer?

Man kan ju göra som man gjorde innan. Ställa in din e-mail som avsändare, be folk skicka till din e-mail. Men det håller inte i längden. Alla har inte min e-mail, och de som har den startar ibland nya konversationer via telefonnumret osv..

LaHe, jag testar gärna att skicka ett iMessage till ditt telefonnummer för att se om du får upp det på macen, förstår dock om du inte vill lämna ut ditt nr

  • Avstängd
  • 2012-07-26 01:15
Ursprungligen av Cribe:

Som e-mail? Jag har googlat som en galning men det verkar inte vara någon som fått igång det så att de får iMessages skickat till sitt telefonnummer till Meddelanden på datorn... Är det någon annan här som får iMessages till Meddelanden på datorn som är skickade till ert telefonnummer?

Man kan ju göra som man gjorde innan. Ställa in din e-mail som avsändare, be folk skicka till din e-mail. Men det håller inte i längden. Alla har inte min e-mail, och de som har den startar ibland nya konversationer via telefonnumret osv..

LaHe, jag testar gärna att skicka ett iMessage till ditt telefonnummer för att se om du får upp det på macen, förstår dock om du inte vill lämna ut ditt nr

Håller på att testar med han som bara har mitt telenummer... verkar som det är tjockt på nån server för på Macen kommer dom nu i total o-ordning samt att det tog kanske 5 minuter för hans första svar att komma till datorn, men 5 sec till mobilen.
så kanske ska lugna sig tills stormen är över? ...för konversationen går knappt att följa längre på Macen.
Han sluta svara just nu, jobbar skift på ett sjukhus och blev väl upptagen, så har inte fått svar på vad han använder telnr eller icloudnamn... får återkomma med det

Testar gärna på dan i morgon... sovdags strax... Ge mig ett meddelande här på 99 så får du mitt telnr då och jag ditt.
dom bör nog läggas in i kontakter för att det ska funka vad jag tror...

Mig veterligen kommer det fungera först i iOS 6. (dvs. få iMessages levererade till datorn, då avsändaren använt telefonnumret)

iOS 6 Finally Unifies Your Phone Number And Apple ID For iMessage And FaceTime | Cult of Mac

Bevaka tråden