Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lion - vilka buggar och problem har ni stött på?

Tråden skapades och har fått 268 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2011-10-24 11:11

Det verkar inte ha löst sig med att uppkopplingen viker ner sig från det wifin med jämna mellanrum som någon trodde det skulle göra...

Hej!

Ny användare på forumet här, om man bortsett från att jag lurkat ett tag.

Min situation:

Uppdaterade till Lion på min 13" MacBook från tidigt 2010 (eller om den räknas som sent 2009). Det mesta funkar - jag ska peta in lite mer RAM inom överskådlig framtid eftersom systemet går lite segare tycker jag, men det är inget akut problem.

Dock har jag fått en "intressant" bugg i Texthanteraren/Text Editor som med jämna mellanrum tycker att den inte har behörighet att varken autospara ett dokument eller att jag får spara det manuellt. "Du har inte tillstånd", gnäller den helt plötsligt efter att jag jobbat med filen ett tag. Det enda som man kan göra då är att kopiera texten, stänga alla dokument och avsluta programmet, därefter öppna programmet och filen på nytt, klistra in allt och spara om det.

Vissa gånger går inte ens det, utan man får helt enkelt göra ett namnlöst dokument och spara om det/skriva över den gamla filen.

Grejen är att jag använder min dator både hemma och på jobbet, och kopplar därför upp mig till två olika nätverk. Hemma kör jag med Time Machine och Time Capsule, men på jobbet har jag ingen backup. Brukar faktiskt stänga av säkerhetskopieringen just innan jag åker hemifrån eftersom datorn annars tar längre tid på sig att hitta jobbets nätverk - också något som började hända efter Lion.

Hursomhelst verkar detta inte vara orsaken till problemet - det existerar oavsett om jag har säkerhetskopieringen avstängd eller inte. Lion brukar dock påpeka att dokument som jag sparat på jobbets server inte har stöd för autospar.

Är det någon som haft liknande problem och har någon aning om hur jag ska lösa det? Jag har förstås kollat med Skivverktyg så att systemet är felfritt, och det är det.

Jättestort tack på förhand!

Ursprungligen av DaStraycat:

... Är det någon som haft liknande problem och har någon aning om hur jag ska lösa det? Jag har förstås kollat med Skivverktyg så att systemet är felfritt, och det är det.

Jag anar att admin kan komma att anse att det här blir lite offtopic att reda ut. Du skulle nog gjort en ny forumtråd.
Du nämner Skivverktyg och att "systemet är felfritt". Så mycket får man dock inte ut av det programmet. Det kan a) kontrollera om det finns några fel på hårddisken och b) reparera skivbehörigheter. Mer är det inte. Har du gjort båda dom kontrollerna eller bara en av dom?

Jag har ingen lösning på problemet men det finns en del närliggande trådar på Apples supportsidor. Eventuellt kan det här ha bäring.

- Hur ser behörigheterna ut på mappen Bibliotek i din hemmamapp? Ta info på Bibliotek och kolla sen behörigheterna längst ned. Biblioteksmappen är dold i Lion men du kan visa den med Alt-tangenten och menyn Gå i Finder.
- Har du den här mappen inuti Bibliotek?
/Bibliotek/Containers/com.apple.TextEdit

Tack för tipset! Jag har kollat nu och det verkade inte ha varit helt rätt med skrivbehörigheterna. Förhoppningsvis löser det sig nu efter lite petande, annars återkommer jag, skapar i så fall en separat tråd då så jag inte tar upp mer plats här.

Nähäpp, det hjälpte inte och problemet kvarstår. Men jag vill inte leda den här tråden offtopic så har startat en ny, om någon hjälpsam själ har några fler tips: http://www.99.se/mac-os-x/290800-behorighetsproblem-i-textredigerare-text-editor.html#post2030366

Inställningarna för min Magic Trackpad återställs varje gång datorn har varit avstängd. Föredrar att ha den ganska känslig/snabb men det återgår per automatik till snigel igen. Har inte bekymret på min min Air med Lion där jag använder datorns egna styrplatta utan bara på min Mac mini av senaste snitt. Idéer?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-25 23:12

Kollat behörigheter med Skivverktyget? Skapa en ny användare och se om problemet finns där också.

Ursprungligen av kenjon:

Kollat behörigheter med Skivverktyget? Skapa en ny användare och se om problemet finns där också.

Jag har nu provat med att kontrollera behörigheter samt reparerat dessa utan förändring. Provade att göra ny, ren installation av Lion, utan att importera något gammalt från backuper utan resultat. Hårdvarukoll, den mindre varianten, har utförts utan att fel upptäckts.

Det skumma är att det bara är pekarhastigheten som återställs, inga andra inställningar. Ännu knasigare för min knopp är att hastigheten kan återgå till den av mig tidigare inställda högre hastigheten, efter återuppväckning efter vila. Detta efter att hastigheten varit låg, och utan att jag korrigerat den innan datorn försatts i vila.

Av/på, omstart och viloläge verkar ha olika inverkan på hur pekarhastigheten kommer se ut. Inga andra konstigheter har jag dock uppmärksammat. Irriterande!

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2011-12-03 15:52

Är det någon som fått ordning på det här med att wi-fin tycks koppla ner med jämna mellanrum? Mycket irriterande...

Ibland efter standby/vila så försvinner ljudeffekter. Ljudkortet är kvar och musik funkar. Likaså klipp på youtube.
Men just ljudeffekter. Inget loud när man tömmer papperskorg eller får mail etc.

Lösningen är att starta om operativsystemet eller ansluta mitt USB-headset som jag använder till Windows och välja det som primär ljudenhet och sedan switcha tillbaka.

Har raderat plist för ljud enligt tips från andra som ocskå har samma problem ute på nätet. Men ändock är lösningarna bara temporära fram till nästa vila efter 15 min inaktivitet.

Har exakt samma problem som iggy. Ingen som har en lösning?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-04 21:24
Ursprungligen av Foppatofflan:

Har exakt samma problem som iggy. Ingen som har en lösning?

Kört in 10.7.3?

Uppgraderat för en vecka sen och har wifi-trubbel jag med... Kör Plex mediaserver och har därför ställt in min MBP på att aldrig gå i vila utan bara stänga av skärmen. Datorn tappar aldrig kontakt med routern eller internet, däremot tappar den kontakt med andra enheter. Trodde detta var en Plex-bugg men även Screens på iPad vägrar ansluta. Stänger av och slår på Airport på datorn så vips tuffar allt på, hinner dock aldrig se en hel film utan att detta händer, riktigt störande.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-05 13:40
Ursprungligen av Brandylf:

Uppgraderat för en vecka sen och har wifi-trubbel jag med... Kör Plex mediaserver och har därför ställt in min MBP på att aldrig gå i vila utan bara stänga av skärmen. Datorn tappar aldrig kontakt med routern eller internet, däremot tappar den kontakt med andra enheter. Trodde detta var en Plex-bugg men även Screens på iPad vägrar ansluta. Stänger av och slår på Airport på datorn så vips tuffar allt på, hinner dock aldrig se en hel film utan att detta händer, riktigt störande.

Fast 10.7.3 fanns inte för en vecka sedan, så uppdatera till den först.

Sidärja, kanske inte ska ignorera Programuppdatering så ofta som jag gör Däremot säger ju Zimmerman att WiFi inte lirar där heller...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-05 13:52
Ursprungligen av Brandylf:

Sidärja, kanske inte ska ignorera Programuppdatering så ofta som jag gör Däremot säger ju Zimmerman att WiFi inte lirar där heller...

Tror inte det är en generell regel
Enligt Apple ska det fixas Wifi-problem i 10.7.3

Ursprungligen av zappee:

Tror inte det är en generell regel
Enligt Apple ska det fixas Wifi-problem i 10.7.3

Får köra in den helt enkelt och se var jag hamnar

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-09 00:29
Ursprungligen av Brandylf:

Får köra in den helt enkelt och se var jag hamnar

Låter lite småsnuskigt.

Det är bara INTERNETDELNING som trilskas - man måste dela ut det ofta - det faller bort. Detta var inte fallet före update till 10.7.3. När det gäller den allmänna WiFi-skiten - på min MBP t.ex. - att den inte ser nät - så verkar det fixat med 10.7.3. Min MBP loggar numera in på mitt hemmanät med blixtens hastighet numera :-).

Ursprungligen av Brandylf:

Sidärja, kanske inte ska ignorera Programuppdatering så ofta som jag gör Däremot säger ju Zimmerman att WiFi inte lirar där heller...

Ursprungligen av Zimmerman:

Det är bara INTERNETDELNING som trilskas - man måste dela ut det ofta - det faller bort. Detta var inte fallet före update till 10.7.3. När det gäller den allmänna WiFi-skiten - på min MBP t.ex. - att den inte ser nät - så verkar det fixat med 10.7.3. Min MBP loggar numera in på mitt hemmanät med blixtens hastighet numera :-).

Wi-Fi lirar finfint i sig, men allt som har med enhet-till-enhet lägger av konstant. Plex, VNC, Hemmadelning osv osv. 10.7.3 hjälpte inte ett skit mot det.

Internetutdelning/WiFi har börjat balla ur med 10.7.3.

Jag uppgraderade för några månader sedan till Lion. Min MBA 13" fryser i ca 10 sekunder när man väcker den ur viloläget, så inget går att röra. När jag köpte min MBA för ca 1 år sedan så kunde man börja använda den omgående så fort man lyfte på locket. Någon annan som upplevt detta problem? I övrigt funkar Lion kanon.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2012-03-10 20:32

När jag startar Safari kommer samma sida upp som jag hade när jag avslutade Safari förra gången. Det kanske man kan tycka inte gör så mycket, men jag har, i inställningarna, skrivit att jag vill ha apples hemsida som startsida. Detta funkar alltså inte.

Det mest störande är nog när jag varit inne på bankens sida. Jag har som vana att stänga ner Safari efter det att jag gjort något på min banksajt(naturligtvis har jag även loggat ut från banksajten). Det gör jag även nu efter att jag skaffat Lion. Men när jag låtit det gå ett tag, och sen startar Safari, ja då är det ju banksidan som dyker upp. Och det står att jag är utloggad eftersom jag inte varit aktiv på ett tag. Va? Men jag loggade ju ut och stängde ner.
Undrar varför startsidan inte funkar. Någon som råkat ut för samma problem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-10 21:07
Ursprungligen av KOL:

När jag startar Safari kommer samma sida upp som jag hade när jag avslutade Safari förra gången. Det kanske man kan tycka inte gör så mycket, men jag har, i inställningarna, skrivit att jag vill ha apples hemsida som startsida. Detta funkar alltså inte.

Du ändrar i Systeminställningar/ Allmänt: Kryssa ur: Återställ fönster när program avslutas och öppnas igen

Ursprungligen av KOL:

När jag startar Safari kommer samma sida upp som jag hade när jag avslutade Safari förra gången. Det kanske man kan tycka inte gör så mycket, men jag har, i inställningarna, skrivit att jag vill ha apples hemsida som startsida. Detta funkar alltså inte.

Det mest störande är nog när jag varit inne på bankens sida. Jag har som vana att stänga ner Safari efter det att jag gjort något på min banksajt(naturligtvis har jag även loggat ut från banksajten). Det gör jag även nu efter att jag skaffat Lion. Men när jag låtit det gå ett tag, och sen startar Safari, ja då är det ju banksidan som dyker upp. Och det står att jag är utloggad eftersom jag inte varit aktiv på ett tag. Va? Men jag loggade ju ut och stängde ner.
Undrar varför startsidan inte funkar. Någon som råkat ut för samma problem?

Det är en funktion, inte en bugg. Du stänger av det i System Preferences - General - Restore windows when quitting and re-opening apps.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2012-03-10 21:24

Capeman, tack!

Ditt inlägg om slidern i Finder fick mig nu att googla en gång till. Det finns ett sätt att komma förbi buggen:

Tryck Kommando 2 (visar listan)
Tryck Kommando 1 (visar ikonerna)

Nu funkar dragreglaget igen. Jag har verifierat att det funkar.

  • Avstängd
  • 2012-04-21 12:53
Ursprungligen av Anders Täpp:

Ditt inlägg om slidern i Finder fick mig nu att googla en gång till. Det finns ett sätt att komma förbi buggen:

Tryck Kommando 2 (visar listan)
Tryck Kommando 1 (visar ikonerna)

Nu funkar dragreglaget igen. Jag har verifierat att det funkar.

Lite skumt, men helt plötsligt funkar det som vanligt utan att jag gjort någonting... ???

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-04-27 17:37

Alias i Lion glömmer bort länken till originalet som ligger på 10.6-server. Störande. Faktiskt helt otroligt störande.

Bevaka tråden