Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lion - vilka buggar och problem har ni stött på?

Tråden skapades och har fått 268 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Betydligt sämre Prestanda efter uppgraderingen. Går det att backa? eller trimma?

Är det RAM-minnet som tryter månne?

Mac OS X 10.5 "minst 512 MB"
Mac OS X 10.6 "minst 1 GB"
Mac OS X 10.7 "minst 2 GB"

De där siffrorna säger inte så mycket. Den kräver minst så där mycket för att starta efter 3 minuters tugg ungefär... Men en sak som siffrorna faktiskt säger är att rekommendationen har dubblerats sen Snow Leopard.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-24 01:39

Vet inte riktigt vad som sker på min uppdatering av min mac mini. Har den kopplad via HDMI kabel via förstärkare till TV och/eller projektor. Halvvägs in i installationen dog bilden och det var ungefär en halvtimme sen. Har inte dykt upp någon bild än. Dioden på mac minin lyser med sitt klara sken. Vet ej vad som händer

Någon som har nån tips på hur jag ska kunna se vad som händer? Har innan haft den utdelad på nätverket men syns inte nu.

Vet inte riktigt om mitt problem är en bugg eller om det är apple som inte gillar mig.

Uppdaterade och fick dubbla ikoner av allt dels de som liger i roten i programmappen samt mina gamla, dvs Program - Internet/Audio & Video etc och går inte att flytta heller, bara kopiera men det löser inte mitt problem

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-24 10:51
Ursprungligen av Kajan:

Vet inte riktigt vad som sker på min uppdatering av min mac mini. Har den kopplad via HDMI kabel via förstärkare till TV och/eller projektor. Halvvägs in i installationen dog bilden och det var ungefär en halvtimme sen. Har inte dykt upp någon bild än. Dioden på mac minin lyser med sitt klara sken. Vet ej vad som händer

Någon som har nån tips på hur jag ska kunna se vad som händer? Har innan haft den utdelad på nätverket men syns inte nu.

Jag hade precis samma problem, förutom att min LED lyste lite svagt... efter 40-45 min slog jag av datorn, och startade upp den igen. Fick då meddelandet att installationen misslyckats, och att jag skulle göra om den. Klickade på knappen, efter 20-25 min blev TVn svart igen. Men efter 10-15 min startade datorn om, och allt var OK.

Disk Utility verkar ha sina problem när man startar upp från Recovery HD. Det går inte att radera hela partitionen för operativsystemet och skapa en ny eftersom programmet inte klarar av att avmontera hårddisken. Vilket i och för sig inte är så konstigt, men kanske borde Apple ha funderat lite över det och hittat ett sätt att undvika att hårddisken behöver avmonteras för att förändra partitioner (funkar ju med live partitioning i Snow Leopard sedan ett bra tag tillbaka).

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-07-24 12:05

Jag har i vissa lägen problem i Finder.

När man väljer "Thumbnail view" eller vad det heter så får man en slider nere till höger i fönstret som skall ändra storlek på thumbnailsen... i vissa mappar så fungerar inte denna, det händer ingenting när man drar i den.

  • Avstängd
  • 2012-04-18 14:25
Ursprungligen av kainen:

Jag har i vissa lägen problem i Finder.

När man väljer "Thumbnail view" eller vad det heter så får man en slider nere till höger i fönstret som skall ändra storlek på thumbnailsen... i vissa mappar så fungerar inte denna, det händer ingenting när man drar i den.

Hmm, uptäckte igår att det inte funkar än på någon av dom mappar jag provat på, dvs bildmappar och några andra... är väl ändå version 3 eller så nu av Lion

Ursprungligen av LaHe:

Hmm, uptäckte igår att det inte funkar än på någon av dom mappar jag provat på, dvs bildmappar och några andra... är väl ändå version 3 eller så nu av Lion

Ja det är riktigt, ordentligt, förbannat, uselt å skitdåligt. Reglaget syns hela tiden i Finder och man vill dra där för det är så smidigt... men så funkar det inte. IRRITERANDE!!

Det stör mig hela tiden att en så smart funktion inte kan fixas. Hur svårt kan det vara? Har de ingen praktikant som kan peta till någon 1:an så det blir en 0:a istället?

Detsamma gäller för Quicklook som dummades ned i Lion men ingen fattar varför. Dessutom är jag drabbad av buggen i QL som dödar alla miniatyrbilder på musikfiler.

Skitdåligt att tidigare innovationer bara lämnas att dö.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-07-24 16:29

Jag har problem med att Apple har förstört SMB-stödet.

En Mac med Lion fungerar inte längre tillfredsställande om man vill dela filer via SMB i ett nätverk med Windows-datorer. Macen kan komma åt andra datorer, men det verkar inte gå att ansluta till en Mac-dator som delar ut filer via SMB.

Har hittat en workaround som innebär att man installerar Samba via MacPorts, men den verkar kräva Xcode 4.1 (som kostar pengar).

Sjukt dåligt av Apple...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-07-24 16:30
Ursprungligen av muskorv:

Har hittat en workaround som innebär att man installerar Samba via MacPorts, men den verkar kräva Xcode 4.1 (som kostar pengar).

Xcode 4.1 är gratis Xcode on the Mac App Store

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-07-24 16:35
Ursprungligen av Mija:

Xcode 4.1 är gratis Xcode on the Mac App Store

Trevligt, är det något nytt? Installerade nämligen Xcode ganska nyligen och då var det (om jag inte minns helt fel) bara version 3 som man kunde få tag i gratis.

Bra det i alla fall, men ändå riktigt dåligt att man ska behöva krångla på detta sätt. Fildelning mellan Windows och Mac har ju fungerat tidigare och är i mina ögon en ganska grundläggande funktion som man bör kunna förvänta sig från "världens mest avancerade operativsystem".

Ursprungligen av muskorv:

En Mac med Lion fungerar inte längre tillfredsställande om man vill dela filer via SMB i ett nätverk med Windows-datorer. Macen kan komma åt andra datorer, men det verkar inte gå att ansluta till en Mac-dator som delar ut filer via SMB.

För min del så fungerar det utmärkt att kommunicera mellan Windows 7 och Mac OS X 10.7 Lion. Använder du senaste versionen av Windows, eller har du en gammal version? Det kanske kan vara så att det är gentemot gamla nätverksprotokoll som problemet uppstår. T.ex. så har ju Apples borttagande av Samba-projektet resulterat i att man inte kommer åt äldre serverversioner av Windows.

... faktum är att för min del så fungerar det bättre än någonsin tidigare.

Apple ska visst ha bytt ut Samba mot en liknade egen mjukvara. Det borde betyda att man ska fortsätta kunna ansluta sig till PC. Det borde inte betyda att man ska installera Samba själv eller...?

Jag vet inte mer än så. Någon kanske kan ge någon länk till en bra beskrivning av detta?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Apple ska visst ha bytt ut Samba mot en liknade egen mjukvara. Det borde betyda att man ska fortsätta kunna ansluta sig till PC. Det borde inte betyda att man ska installera Samba själv eller...?
Jag vet inte mer än så. Någon kanske kan ge någon länk till en bra beskrivning av detta?

Nej, det betyder inte att man ska installera Samba på egen hand. För min del så fungerar det alldeles utmärkt att kommunicera åt bägge hållen mellan Windows 7 och Mac OS X 10.7 Lion. De problem som muskorv upplever borde bero på någonting annat än Apples ersättning till gamla Samba (som tas bort av bland annat licensskäl).

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-07-24 17:11
Ursprungligen av Anders Täpp:

Apple ska visst ha bytt ut Samba mot en liknade egen mjukvara. Det borde betyda att man ska fortsätta kunna ansluta sig till PC. Det borde inte betyda att man ska installera Samba själv eller...?

Jag vet inte mer än så. Någon kanske kan ge någon länk till en bra beskrivning av detta?

Jo, så har jag också förstått det och tydligen beror det på att Samba använder GPL v3, vilket inte passar Apple.

Att man byter ut Samba är helt okej för mig, så länge man gör det mot något som fungerar – vilket nuvarande lösning inte gör fullt ut.

OSX Lion Samba SMB shares broken – XBMC not working | John Large – Technology & life Blog
Inside Mac OS X 10.7 Lion Server: Apple replaces Samba for Windows networking services - AppleInsider

Har inte hunnit testa mot någon Windows-dator ännu, problemet jag haft rör att ansluta till min Mac via SMB från min Linux-dator. Åt andra hållet fungerar det dock, dvs. att komma åt Linux-datorn från Lion via SMB.

Ursprungligen av muskorv:

Att man byter ut Samba är helt okej för mig, så länge man gör det mot något som fungerar – vilket nuvarande lösning inte gör fullt ut. [..] Har inte hunnit testa mot någon Windows-dator ännu, problemet jag haft rör att ansluta till min Mac via SMB från min Linux-dator. Åt andra hållet fungerar det dock, dvs. att komma åt Linux-datorn från Lion via SMB.

Apple har aldrig utlovat att det ska fungera med datorer som kör en version av Linux.

För övrigt så är det ju fullständigt onödigt av Apple att se till att det fungerar med ett operativsystem som knapp ens når upp till 0.5% i marknadsandel på den privata marknaden.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-07-24 19:23
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Apple har aldrig utlovat att det ska fungera med datorer som kör en version av Linux.

För övrigt så är det ju fullständigt onödigt av Apple att se till att det fungerar med ett operativsystem som knapp ens når upp till 0.5% i marknadsandel på den privata marknaden.

Jag tror att det är ganska många som använder Linux om man räknar med exempelvis de NAS-enheter för hemmabruk som finns på marknaden. Linux är väl ändå det tredje största operativsystemet för datorer, efter Windows och OS X?

Visst kan man tycka att det är onödigt att saker fungerar i lika bra i Lion som i tidigare OS X-versioner, men det tycker inte jag. Bara för att inte du är drabbad är det inte onödigt att det fungerar någon annan.

Testade att ansluta från en Windows XP-dator och fick det inte att fungera mot någon av mina två Lion-Macar. Men så testade jag igen och då fungerade det! Och nu kommer jag även åt mina SMB-utdelningar från min HTPC (som kör Ubuntu Karmic). Märkligt!

Jag har ljudproblem sen jag körde in Lion.

Ljudet från Safari (youtube m.m.) och div mediaspelare (vlc, mediaplayerX, quicktime, vox) försvinner efter en liten stund efter jag har startat min iMac 27 tums. Startar jag om datorn så kommer ljudet tillbaka en stund.

Spelar ingen roll om jag kör de interna högtalarna eller externa via jacket.

Mp3:orna jag har spelas inte ens, samma sak med videos.

Nån form av Codecproblem?

Det går dock att spela musik med iTunes.

Högst märkligt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-24 17:25
Ursprungligen av breather:

Jag har ljudproblem sen jag körde in Lion.

Ljudet från Safari (youtube m.m.) och div mediaspelare (vlc, mediaplayerX, quicktime, vox) försvinner efter en liten stund efter jag har startat min iMac 27 tums. Startar jag om datorn så kommer ljudet tillbaka en stund.

Spelar ingen roll om jag kör de interna högtalarna eller externa via jacket.

Mp3:orna jag har spelas inte ens, samma sak med videos.

Nån form av Codecproblem?

Det går dock att spela musik med iTunes.

Högst märkligt

Ljudet försvann för mig igår och efter omstart kom det tillbaka... Mycket märkligt, men det har alltså bara så här långt hänt en gång på min MBP. Tror inte det är något codecproblem, det verkar som att något gjort (bugg?) att ljudet "försvann" och att det krävdes en omstart för att det skulle komma tillbaka.

Ursprungligen av stile:

Ljudet försvann för mig igår och efter omstart kom det tillbaka... Mycket märkligt, men det har alltså bara så här långt hänt en gång på min MBP. Tror inte det är något codecproblem, det verkar som att något gjort (bugg?) att ljudet "försvann" och att det krävdes en omstart för att det skulle komma tillbaka.

Allt ljud eller bara till vissa program?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-24 17:28
Ursprungligen av breather:

Allt ljud eller bara till vissa program?

Allt ljud försvann.

Apple har hoppat över att skicka ut 10.7.1 till devs - dom kranade istället ut 10.7.2. Detta innebär att 10.7.1-updaten kommer vilken dag som helst - gissar jag :-).

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-24 21:07
Ursprungligen av Zimmerman:

Apple har hoppat över att skicka ut 10.7.1 till devs - dom kranade istället ut 10.7.2. Detta innebär att 10.7.1-updaten kommer vilken dag som helst - gissar jag :-).

10.7.2 hänger tydligen ihop senaste betan av iCloud.

  • Medlem
  • 2011-07-24 21:23

Efter att jag gjort en clean installation av Lion så står det "installed" på de program i Mac App Store som jag hade installerat i 10.6.8. Hur kommer jag runt detta och kan installera dem i Lion?

Det här kanske redan är utrett, men jag betraktar det som ett problem..

I Finder på 10.6 var det enkelt att förstå sig på hur man backar med hjälp av gester, men hur går motsvarande till i 10.7? Det fungerar inte längre att dra med två fingrar (det fungerar bara i t.ex. Safari när man vill gå bakåt eller framåt) och jag hittar inga andra metoder heller. Förvisso fungerar det om man går in under Trackpad, väljer More Gestures och ändrar Swipe Between Pages till "Swipe left or right with three fingers", men då förlorar man funktionen som gör det möjligt att flytta objekt med tre fingrar (vilket gör att inte kan flytta objekt alls utan att använda mig av knappen på min trackpad.

Någon som har en idé om hur jag löser detta så att jag faktiskt kan backa i Finder med gestures?

  • Medlem
  • 2011-07-24 21:29
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det här kanske redan är utrett, men jag betraktar det som ett problem..

I Finder på 10.6 var det enkelt att förstå sig på hur man backar med hjälp av gester, men hur går motsvarande till i 10.7? Det fungerar inte längre att dra med två fingrar (det fungerar bara i t.ex. Safari när man vill gå bakåt eller framåt) och jag hittar inga andra metoder heller. Förvisso fungerar det om man går in under Trackpad, väljer More Gestures och ändrar Swipe Between Pages till "Swipe left or right with three fingers", men då förlorar man funktionen som gör det möjligt att flytta objekt med tre fingrar (vilket gör att inte kan flytta objekt alls utan att använda mig av knappen på min trackpad.

Någon som har en idé om hur jag löser detta så att jag faktiskt kan backa i Finder med gestures?

Undrar det samma fast med Magic Mouse.

Ingen bugg men ett troligen snabbt övergående problem: NetID som bla a Telia använder till e-leg fungerar inte i Lion än. Får inte ens ladda ner det, utan man fastnar i kompatibilitetskollen. Inget graverande för mig då jag även kör Windows virtuellt.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-07-25 13:01

Active Directory. Oj, vad det inte funkar i 10.7.0

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-25 13:03

problem med login...

bootsekvensen ser ut så här:
äpple (lång stund) -> videosekvens som ser ut som skärmsläckaren "Flurry" -> rör på mus/tangent -> vit skärm -> skriver jag lösenordet och trycker enter så blir jag inloggad ändå

video:
‪lion login.mp4‬‏ - YouTube

Bevaka tråden