Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lion - vilka buggar och problem har ni stött på?

Tråden skapades och har fått 268 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vadstena
  • 2011-08-06 10:43

Det lät lite otäckt!
Men jag har grundsystemet på skiva, så det är väl bara att sätta sig och börja om... Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-06 17:55
Ursprungligen av Cathrin:

Det lät lite otäckt!
Men jag har grundsystemet på skiva, så det är väl bara att sätta sig och börja om... Tack för hjälpen!

Ja det där är kanske inget du ska försöka dig på om du inte vet vad du gör. Alla dokument som du har skapat efter uppgraderingen försvinner tex om du nedgraderar med Time Machine. Du måste spara alla dessa på ett USB-minne eller liknande.

Jag upptäckte en grej som har att göra med varningen på nerladdade filer.

Jag har 100 psd-filer som laddats ner med Safari och upptäckte att jag kan inte öppna flera filer på en gång som brukligt. Varje fil måste okejas av systemet som "ok" att användas. När den frågan dyker upp så "glömmer" Finder el. Photoshop att den hade fler filer att öppna, så inget mer händer.

Men ...

om man går över till Photoshop och väljer öppna och sen markerar ett gäng filer i den dialogrutan så öppnas de utan några frågor.

Bugg eller finess?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-08-07 10:18

Jag har problem med min Mac min c2d sedan jag uppdaterade den till Lion. Den försvinner från nätverket lite nu och då. När jag nu ska se om min Airport extreme ser enheten så startade jag Airport-verktyg, men den hittar inga Airport enheter. Trots att våra bärbara mac:ar kör mot den och det fungerar. Airport-verktyg hittar varken min Airport extreme eller Airport express. Nån annan som uppdaterat till Lion och har fungerande airportenheter som inte hittas av Airport-verktyg?

EDIT: Ska tillägga att jag kör Airport-verktyg på min Macbook, inte min Mac mini. Bägge kör dock Lion.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-07 17:17

Vad har du för IPnummer på dina datorer resp AirPortenheter?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-08-07 21:35
Ursprungligen av kenjon:

Vad har du för IPnummer på dina datorer resp AirPortenheter?

Jag misstänkter att det är min MBP jag har problem med, att det är den som inte alltid hittar min Mac mini. Den syns inte alltid bland enheter i Finder. Då funkar heller inte Time Machine, vilken går mot Mac minin. När jag kör Airport-verktyg på min Mac mini så hittar den alla Airportenheter, men på MBPn så hittas ingen. Även att den datorn är ansluten till Airporten över WiFi.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-07 22:23

Inget svar på min fråga

Förhandsvisning öppnar filer som man har dragit till papperskorgen.

På Macbook mid 2009 påstår Lion att batteriet inte är full-laddat och inte laddar men gröna lampan lyser och batteriet var fullt innan jag startade installationen så den läser nog av det fel.

Ursprungligen av Hallberg:

Förhandsvisning öppnar filer som man har dragit till papperskorgen.

Stäng ner dokumentet innan du avslutar Förhandsvisning. Detta är förmodligen inte en bugg.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Stäng ner dokumentet innan du avslutar Förhandsvisning. Detta är förmodligen inte en bugg.

Jo om man har dragit det till papperskorgen så har man kastat det även om man inte har tömt den ännu...

Ursprungligen av Hallberg:

Jo om man har dragit det till papperskorgen så har man kastat det även om man inte har tömt den ännu...

Papperskorgen är bara en katalog på din hårddisk. Även i förra versionen av Mac OS X kunde du flytta filer till papperskorgen, och ändå ha de öppnat i ett program. Däremot har du inte kunnat tömma papperskorgen förrän filen inte används. Detta får mig att anse att detta inte är en bugg, även om det kan verka lite ologiskt att Preview behåller en fil från papperskorgen öppen tills att du stänger det.

Ursprungligen av Hallberg:

Jo om man har dragit det till papperskorgen så har man kastat det även om man inte har tömt den ännu...

Man har väl alltid kunnat titta på dokument trots att de ligger i papperskorgen?

Om du kan öppna det, göra förändringar, och sedan spara det, trots att det ligger i papperskorgen - skulle jag kalla det en bugg.

Finder visar två st "ordna efter" menyer, den andra har samma val plus: program, senast öppnad och tillägsdatum.

Ikonerna uppe till höger för WiFi, batteri mm visar inte alltid status när man håller mus pekaren över dem utan man måste klicka också men i bland fungerar det som förut dvs att status visas direkt.

I Launchpad visas även av-installations program och det går väl inte att ta bort dom.

Ursprungligen av Hallberg:

I Launchpad visas även av-installations program och det går väl inte att ta bort dom.

Alla program i Applications visas i Launchpad. Det är inget konstigt med det.

Ursprungligen av Hallberg:

I Launchpad visas även av-installations program och det går väl inte att ta bort dom.

Jodå, det går att ta bort dem.

Launchpad-Control

Detta program har tipsats om tidigare här.

Upplever att min iMac 24 c2d blir väldigt varm efter uppgradering till Lion. CPU runt 60-65 grader, tidigare upplevde jag aldrig att datorn som varm även om den användes frekvent eller stod på en hel dag. Nu kan man nästan steka ett ägg på ovansidan av datorn efter sparsamt användande Kan det vara så att Lion är bra mycket tyngre att driva än tidigare operativ ( jag når upp till minikrav för Lion hårdvarumässigt, alltså 2 gb ram o core 2 duo) och därav värmeutvecklingen? Upplever dock inte datorn som långsam... Är det någon annan som har liknande upplevelser sedan uppgradering?
MVH

Jag hade det första dagarna. Upp mot 70 grader till och med. Men nu senaste dagarna (installerade Lion första dagen) så är det tillbaka på mellan 46 och 55 grader igen. Vet ej vad det beror på - kanske fick Time Machine jobba hårdare första dagarna.....

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-08-10 20:46
Ursprungligen av adress@mac:

Jag hade det första dagarna. Upp mot 70 grader till och med. Men nu senaste dagarna (installerade Lion första dagen) så är det tillbaka på mellan 46 och 55 grader igen. Vet ej vad det beror på - kanske fick Time Machine jobba hårdare första dagarna.....

Som flera personer påpekat så berodde det med största sannolikhet på indexeringen av Spotlight.

Ok, tack för svar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-10 22:46

Installerade Lion på min Mac Mini ovanpå Snow Leopard. Allt gick bra men när, datorn startade om så var mitt konto borta och jag kan inte logga in. Kul!

Jag kan inte heller boota från recoverypartitionen då jag endast har ett Windows-tangentbord och datorn vägrar ta motsvarigheten till Option-R (eller något annat kommando för den delen) så jag kan varken återställa eller installera om SL. Allt jag har nu är en oanvändbar Mac Mini som visar Lions inloggningsskärm

Ursprungligen av prince:

Installerade Lion på min Mac Mini ovanpå Snow Leopard. Allt gick bra men när, datorn startade om så var mitt konto borta och jag kan inte logga in. Kul!

Jag kan inte heller boota från recoverypartitionen då jag endast har ett Windows-tangentbord och datorn vägrar ta motsvarigheten till Option-R (eller något annat kommando för den delen) så jag kan varken återställa eller installera om SL. Allt jag har nu är en oanvändbar Mac Mini som visar Lions inloggningsskärm

Konto borta?
Hur fan kunde du logga in?
KAN du ens logga in?
Vad händer liksom?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-11 19:13
Ursprungligen av PeeMaN:

Konto borta?
Hur fan kunde du logga in?
KAN du ens logga in?
Vad händer liksom?

Ingenting hände, jag satt där med en oanvändbar dator

Idag fick jag ta minin under armen och gå till Macoteket där jag fick koppla upp den med deras skärm och tangentbord. Då kunde jag starta från recoverypartitionen, komma åt Terminalen och återställa rootlösenordet. Sedan "återskapade" jag min gamla användare och nu fungerar saker igen vad det verkar..

Ett tack till Macoteket hur som helst!

Detta verkar vara ett inte alltför ovanligt problem vid uppgradering (tyvärr ett rätt allvarligt sådant).

Kan du inte boota in i recoverydelen blir det problem (låna mac tb?), annars hade en möjlig lösning till problemet funnits här:

http://www.99.se/mac-os-x/288364-uppgradering-till-lion-men-bara-till-inloggningsskarmen.html

En rätt rolig bugg:
Screen Shot 2011-08-12 at 4.28.30 PM.png

Jag vet inte HUR download-fönstret hamnade där. Jag har då inte lagt det där. Försökte få över andra fönster men det gick inte.
Tror defintivt inte det här är någon firefox-feature eller något som man tänkt sig ska hända, men bra är det egentligen, jag hade gärna haft download-manager liggande i dashboard hela tiden!

Om man jobbar med xml-filer i Textredigeraren, spar man filerna så lägger den till .txt så xml-filen blir en textfil- TROTS att jag bockat ur "När du sparar en fil: Lägg till ".txt" i slutet av namnet på rena textfiler". Otroligt störande då originalfilen man jobbar med sparas som en ny fil med .txt, dvs xml-filen omvandlas till en .txt-fil som man måste byta filändelse på efter varenda ändring.

Dessutom kommer filen när jag ändrat tillbaka den till en xml-fil ihåg mitt val att alltid öppna xml-filer med Textredigeraren, så jag måste scrolla fram Textredigeraren när jag ska välja vilket program man ska öppna xml-filen med.

Kan man i OSX ställa i på ett ställe att alltid öppna ALLA xml-filer man har med ett visst program? Som jag upplevt det kan man bara göra det på enstaka filer.

Ursprungligen av wild-one:

Kan man i OSX ställa i på ett ställe att alltid öppna ALLA xml-filer man har med ett visst program? Som jag upplevt det kan man bara göra det på enstaka filer.

Det är samma princip för alla filtyper. Markera en fil och visa Info. Ställ in vilket program du vill använda och klicka Ändra alla.
Förslagsvis kör du TextWrangler (gratisversionen av BB Edit) för XML.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Det är samma princip för alla filtyper. Markera en fil och visa Info. Ställ in vilket program du vill använda och klicka Ändra alla.
Förslagsvis kör du TextWrangler (gratisversionen av BB Edit) för XML.

Just ja, tack Anders! Där var det man ändrade vilket program man öppnar filtypen med.
Angående att jag ska behöva tanka ner ett annat program enbart för xml-filer, nja, visst, det kommer lösa mina problem, men det känns som jag avvaktar en kommande fix för detta. Sen om den fixen någonsin kommer får vi se.

Bevaka tråden