Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lion - vilka buggar och problem har ni stött på?

Tråden skapades och har fått 268 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av last0084:

Min Imac 2,8 GHz Intel Core 2 Duo med 4 GB 800 MHz DDR2 SDRAM har prestandan betydligt försämrats efter uppgradering till Lion. Någon som har liknande erfarenhet eller lösning.

Har nästan samma konfiguration. men med 6gb minne. Jag upplever verkligen Lion som betydligt rappare på allt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-08-05 10:18
Ursprungligen av last0084:

Min Imac 2,8 GHz Intel Core 2 Duo med 4 GB 800 MHz DDR2 SDRAM har prestandan betydligt försämrats efter uppgradering till Lion. Någon som har liknande erfarenhet eller lösning.

Väldigt svårt att komma med en lösning för "felet" beror inte bara på don konfiguration utan också vilka program du har installerat.

Ville testa 'stötvis rullning', men fattade inte var man ställde in det. Hittade till slut inställningen under Hjälpmedel > Styrplattealternativ.

Jag gillar det, och vill ha kvar det. Men varje gång jag startar om datorn blir rullningen 'traditionell' istället. Måste gå in under Hjälpmedel, klicka ur, och sedan klicka i igen, så funkar det. Rullningen är alltså inställd på 'stötvis' även efter omstarten, men datorn låtsas inte om det.
Jag har ju inte kört med stötvis rullning i Snow Leopard, så jag vet inte om det är ett problem som legat latent sedan tidigare eller ett Lion-problem. Det verkar som det senare.

Och: Skärmzoomningen funkar numera bara ungefär hälften av tillfällena.

Senast redigerat 2011-08-17 12:24

Jag vet inte, det här med prestanda, min upplevdes som seg de första dagarna men kan inte det ha med att det då blir mycket för TimeMachine, indexering etc? Jag märker inte mycket skillnad i prestanda mot förr nu. Det är klart att när disken indexeras samtidigt som TimeMachine ska kopiera 250 GB så blir det ju lite snurr på fläkten och segt emellanåt.

Samtidigt förväntar man sig att det blir lite skillnad med ett nytt operativ som kräver mer. Nya operativsystem ska ju kunna dra nytta av ny och snabbare hårdvara och då blir ju så klart effekten att det inte går lika fort längre på gammal hårdvara. Annars skulle ju systemkraven snarast gå neråt.

Lion är en aning sluggish - rent generellt skulle jag vilja påstå. Det finns ofta en kort fördröjning - när man t.ex. ska stänga ner ett dokument - testa med Texthanteraren t.ex Gör ett nytt tomt - klistra in text - tryck på röda pluppen så att valen spara/spara inte/etc kommer fram - ofta uppstår då en kort fördröjning som inte fanns i SL. Det tar ofta "lång" tid att öppna program också - även pytteprogram som just Textredigeraren.
Jag tror att det är allt detta autosparande/versions/resume som rullar på hela tiden i bakgrunden som geggar en aning. Antingen trimmar dom detta eller så erbjuder dom ett sätt att stänga av skiten. Finns det förresten redan?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-08-04 19:24
Ursprungligen av Zimmerman:

Lion är en aning sluggish - rent generellt skulle jag vilja påstå. Det finns ofta en kort fördröjning - när man t.ex. ska stänga ner ett dokument - testa med Texthanteraren t.ex Gör ett nytt tomt - klistra in text - tryck på röda pluppen så att valen spara/spara inte/etc kommer fram - ofta uppstår då en kort fördröjning som inte fanns i SL. Det tar ofta "lång" tid att öppna program också - även pytteprogram som just Textredigeraren.
Jag tror att det är allt detta autosparande/versions/resume som rullar på hela tiden i bakgrunden som geggar en aning. Antingen trimmar dom detta eller så erbjuder dom ett sätt att stänga av skiten. Finns det förresten redan?

Provade och visst är det en liten fördröjning men andra saker har blivit kvickare.
Att öppna nya flikar och ladda sidor går betydligt snabbare mot SL.
Många program upplever jag öppnas snabbare tex Poker Tracker 3 och alla poker klienter.
Överlag så tycker jag att det mesta går kvickare med Lion jämfört mot SL

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-05 09:08

@Zimmerman

Jag har inte märkt av någon fördröjning varken när jag stänger ner eller startar program. Det går lika snabbt som i SL (eller till och med snabbare). Det kanske kan vara något i din installation som gör att det går långsammare än i SL?

Det finns en kort latency på vissa saker - har det i båda Macarna. Att "installatoner" är boven är nog ovanligt i datorsammanhang. Det verkar vara en vitt spridd faktoid :-D. "Installationen" är alldeles utmärkt på båda burkarna - den är i toppskick. Det var faktiskt jättefina "installationer".
Jag är säker på att min teori stämmer; dessa nya features med autosave, versions, apps senaste läge, etc - har medförst en latency i vissa situiationer. Det är nog inte en bug alls - kanske ett pris för funktionerna. Jag är nog bara känsligare för korta tidsrymder och minns SL bättre.

Ursprungligen av stile:

@Zimmerman

Jag har inte märkt av någon fördröjning varken när jag stänger ner eller startar program. Det går lika snabbt som i SL (eller till och med snabbare). Det kanske kan vara något i din installation som gör att det går långsammare än i SL?

Ursprungligen av Zimmerman:

Det finns en kort latency på vissa saker

Att de finns där ser jag också.
Speciellt med 40 flikar plus i Safari och cmd+q. Jag får badboll.

Senast redigerat 2011-08-05 12:26
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-05 12:08

@Zimmerman:
Haha, ja installationen får nog lite oförtjänt ofta vara syndabock.
Det kan helt enkelt vara så att jag bara inte upplever någon fördröjning fast den ändå finns där. Men det måste då vara en väldigt liten fördröjning för annars skulle jag säkerligen ha noterat det. Boven i dramat är nog som du skriver alla nya features som förhoppningsvis blir mer slimmade framöver.

  • Medlem
  • 2011-08-04 17:48

Nu har det varit ute i 3 veckor. Ha det kommit någon uppdatering mot barnsjukdomarna än?

Ursprungligen av jac:

Nu har det varit ute i 3 veckor. Ha det kommit någon uppdatering mot barnsjukdomarna än?

Nej. Kanske bland developers?

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Nej. Kanske bland developers?

Ja för utvecklare finns det.

Ursprungligen av jac:

Nu har det varit ute i 3 veckor. Ha det kommit någon uppdatering mot barnsjukdomarna än?

Nja, 2 veckor och 1 dag kan väl knappast avrundas uppåt till 3 veckor (det släpptes onsdag 20/7).

".1"-uppdatering brukar dyka upp efter ca 2-3 veckor, så det kommer nog snart.

Är det bara jag som tycker att Flash fungerar ganska dåligt i 10.7?

Fick ta bort skräpet helt för att systemet skulle bli lite stabilare, tills att Adobe sett över problemen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-05 08:58
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Är det bara jag som tycker att Flash fungerar ganska dåligt i 10.7?

Fick ta bort skräpet helt för att systemet skulle bli lite stabilare, tills att Adobe sett över problemen.

Jag har inte märkt någon skillnad på Flash i Lion mot SL. Det funkar ok för mig, har Flash version 10.3 r181 installerad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-05 13:09

Hmm, alltså, jag kan inte få Mail att hitta något alls nästan i sök. Antingen hittar den ingenting alls eller så står den och snurrar i minuter för att inte hitta något alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-05 13:17
Ursprungligen av acke:

Hmm, alltså, jag kan inte få Mail att hitta något alls nästan i sök. Antingen hittar den ingenting alls eller så står den och snurrar i minuter för att inte hitta något alls.

Jag testade att söka i min mailkorg nu, den hittar nästan ingenting heller. Inte bra, jag fick inte ens upp någon "träff" när jag sökte på ord som förekommer i flera mail.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-05 13:19
Ursprungligen av stile:

Jag testade att söka i min mailkorg nu, den hittar nästan ingenting heller. Inte bra, jag fick inte ens upp någon "träff" när jag sökte på ord som förekommer i flera mail.

Det blir ännu lustigare eftersom Spotlight hittar allt i mailkorgen...

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-08-05 14:02

Vet inte om det nämnts tidigare, men jag har råkat ut för samma problem med min Macbook Pro 6,2 som omnämns i denna tråd: https://discussions.apple.com/thread/3191083?start=435&tstart=0

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-08-15 12:34

Liten uppdatering;
Var hos teknikern på lunchen, där kunde vi få fram felet dels på konto på intern disk, samt även från system bootat från extern disk (båda Lion).
Nytt logikkort är beställt och allt är föhoppningsvis klart imorgon eftermiddag.
Nu känner jag mig handikappad utan min bärbara :<

Ursprungligen av Drakfot:

Vet inte om det nämnts tidigare, men jag har råkat ut för samma problem med min Macbook Pro 6,2 som omnämns i denna tråd: https://discussions.apple.com/thread/3191083?start=435&tstart=0

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-08-18 14:23

Fick tillbaka datorn igår (yaay!) och vad jag hitils hunnit testa iom vanligt användande är att allt verkar fungera OK. Vet inte om det är placeboeffekten, men dete känns som att den även går lite smidigare än innan. Det som skall provas senare idag är att sätta in de 8GB RAM jag hade i den innan med.
Vi kunde se att den switchade mellan grafikkorten utan problem (då den tidigare hade krashat vis switchningen).
Så det lutar mer åt att det var hårdvaruproblem än mjukvaran. Även 10.7.1 är installerad.

Ursprungligen av Drakfot:

Liten uppdatering;
Var hos teknikern på lunchen, där kunde vi få fram felet dels på konto på intern disk, samt även från system bootat från extern disk (båda Lion).
Nytt logikkort är beställt och allt är föhoppningsvis klart imorgon eftermiddag.
Nu känner jag mig handikappad utan min bärbara :<

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-05 21:32

Jag har inte fått Mail att hitta något så länge jag har kört IMAP, bara med POP...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-08-05 21:39
Ursprungligen av kenjon:

Jag har inte fått Mail att hitta något så länge jag har kört IMAP, bara med POP...

Jag kör med IMAP och jag kan söka och får träffar.

  • Medlem
  • Vadstena
  • 2011-08-05 21:50

Hej ni som vet!
Jag uppgraderade just till Lion men upptäckte då att vårt Creative Suite2 inte stöds av Lion.
Kan alltså inte öppna Photoshop, InDesign och Illustrator längre. Hur avinstallerar jag Lion?
Måste jag köpa en ny uppgradering av Lion igen när vi får råd att köpa nyare Creative Suite?

  • Medlem
  • 2011-08-05 22:01
Ursprungligen av Cathrin:

Hej ni som vet!
Jag uppgraderade just till Lion men upptäckte då att vårt Creative Suite2 inte stöds av Lion.
Kan alltså inte öppna Photoshop, InDesign och Illustrator längre. Hur avinstallerar jag Lion?
Måste jag köpa en ny uppgradering av Lion igen när vi får råd att köpa nyare Creative Suite?

Du kör inte med time mashine eller gjort nån annan backup? Isåfall kan du backa genom dem. Lion har du ju köpt och är bara att ladda ner igen vid ett senare tillfälle, det finns sparat i din köphistorik.

Ursprungligen av Cathrin:

Hej ni som vet!
Jag uppgraderade just till Lion men upptäckte då att vårt Creative Suite2 inte stöds av Lion.
Kan alltså inte öppna Photoshop, InDesign och Illustrator längre. Hur avinstallerar jag Lion?
Måste jag köpa en ny uppgradering av Lion igen när vi får råd att köpa nyare Creative Suite?

För att ta bort Lion behöver du ha tillgång till installationsskivan som följde med datorn när du köpte den. Alternativt om du har en säkerhetskopia av det gamla systemet i Time Machine eller annat lagringsmedia. Annars är du fast med Lion.

Precis som Spata säger så ligger Lion kvar i köphistoriken. Du kan ladda ner det när som helst utan att betala igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-05 22:16
Ursprungligen av kenjon:

Jag har inte fått Mail att hitta något så länge jag har kört IMAP, bara med POP...

Jag kör med IMAP och i 10.6 funkade sökningen i Mail perfekt. Men nu i 10.7 funkar den knappt alls. Väldigt konstigt, hoppas Apple fixar det till nästa uppdatering.

  • Medlem
  • Vadstena
  • 2011-08-05 22:28

Aha! Jo jag har TimeMashine.
Då går jag helt enkelt tillbaka där! Ska jag backa i någon speciell mapp!?
Systemmappen?

  • Medlem
  • 2011-08-06 11:28
Ursprungligen av Cathrin:

Aha! Jo jag har TimeMashine.
Då går jag helt enkelt tillbaka där! Ska jag backa i någon speciell mapp!?
Systemmappen?

Jag har aldrig backat från Lion till Snöleoparden i TM men det borde nog funka som vanligt, att man kan backa vart som helst?

Bevaka tråden