Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lion - vilka buggar och problem har ni stött på?

Tråden skapades och har fått 268 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-07-25 13:26

Ibland när jag väcker min MacBook ur vila så vill den inte ansluta till mitt trådlösa tangentbord och Magic Trackpad. Jag har alltid locket stängt, kör dockat till en extern skärm.

Det påstås att lösningen skall vara att man tillåter bluetooth tillbehör att väcka datorn, finns under bluetooth avancerat. Har bara väckt datorn en gång sen jag bockade i det, så jag kan inte verifiera om det fungerar.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-25 13:35
Ursprungligen av qbase:

Ibland när jag väcker min MacBook ur vila så vill den inte ansluta till mitt trådlösa tangentbord och Magic Trackpad. Jag har alltid locket stängt, kör dockat till en extern skärm.

Det påstås att lösningen skall vara att man tillåter bluetooth tillbehör att väcka datorn, finns under bluetooth avancerat. Har bara väckt datorn en gång sen jag bockade i det, så jag kan inte verifiera om det fungerar.

Jag har samma problem. Jag måste avaktivera/aktivera blåtand ibland efter viloläge för att tangentbord,mus och styrplatta skall fungera. Jag vill inte låta blåtands-tillbehör väcka datorn, men löser det problematiken kan det ju vara en tillfällig lösning.
Skönt att man inte är ensam iaf. då Apple borde jobba på en lösning. Jag håller tummarna för 10.7.1

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-07-28 15:45
Ursprungligen av qbase:

Ibland när jag väcker min MacBook ur vila så vill den inte ansluta till mitt trådlösa tangentbord och Magic Trackpad. Jag har alltid locket stängt, kör dockat till en extern skärm.

Det påstås att lösningen skall vara att man tillåter bluetooth tillbehör att väcka datorn, finns under bluetooth avancerat. Har bara väckt datorn en gång sen jag bockade i det, så jag kan inte verifiera om det fungerar.

Nu har det gått tre dagar och jag har inte haft problemet sen jag bockade i rutan. Hade det avstängt tidigare eftersom MacBooken vaknade då o då av sig själv. Det har heller inte inträffat i Lion

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-25 15:10

Jag antar att ni alla rapporterar dessa buggar på Apple - Mac OS X - Feedback ?

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-07-25 18:30

10.7.0
MBP 13"

Jag kan inte väcka datorn när den är ihopfälld.

Fungerar inte med Apple remote.
Fungerar inte med USB tangentbord.
Fungerar inte med bluetooth tangentbord.

Några idéer?

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-07-25 19:12

Tillägg, om jag trycker på Menu på min Apple Remote så kommer följande rad upp i system.log

Jul 25 19:11:11 MacBook-Pro loginwindow[61]: CheckBootstrap(): bootstrap_look_up(): 0x44e: Bootstrap Unknown Service

Låter som den försöker ladda frontrow ?

Edit: missade citera, se nedan.

Senast redigerat 2011-09-15 09:46

Finns inte i Lion.

Ursprungligen av Goflorp:

Låter som den försöker ladda frontrow ?

Ursprungligen av kainen:

Tillägg, om jag trycker på Menu på min Apple Remote så kommer följande rad upp i system.log

Jul 25 19:11:11 MacBook-Pro loginwindow[61]: CheckBootstrap(): bootstrap_look_up(): 0x44e: Bootstrap Unknown Service

Låter ju som om den försöker ladda frontrow.
- som ju inte finns i Lion

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2011-07-25 19:24

Mitt enda problem än så länge är att scrollingen blir upp och ned. Jag använder en expert mouse (styrkula) från Kensington. Jag tankade hem deras senaste drivrutin och sedan gick allt utom just det att scrollingen blir upp och ned oavsett hur jag ställer in riktningen på den. Det kanske är något för Kensington att fixa, men jag såg någonstans något om en kille som hade motsvarande problem med scrollhjulet på en vanlig mus, så det kanske beror på en bugg i Lion?
Problemet kan i och för sig tyckas vara ganska litet (det är ju bara att snurra åt andra hållet) men eftersom det är något man gör nästan hela tiden så blir störningsnivån på det ganska hög, tycker jag. Jag har fortfarande inte vant mig.

EDIT: Hittade en inställning: Systeminställningar/Mus/Flytta innehåll i samma riktning...osv Avbocka den. Klart.

Jag hade bara sökt i Kensingtons drivrutin, men tydligen jobbar den ovanpå Apples musdrivrutin, så det var där felet var.

Senast redigerat 2011-07-25 20:09
  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-25 22:17
Ursprungligen av smarkebo:

Mitt enda problem än så länge är att scrollingen blir upp och ned. Jag använder en expert mouse (styrkula) från Kensington. Jag tankade hem deras senaste drivrutin och sedan gick allt utom just det att scrollingen blir upp och ned oavsett hur jag ställer in riktningen på den. Det kanske är något för Kensington att fixa, men jag såg någonstans något om en kille som hade motsvarande problem med scrollhjulet på en vanlig mus, så det kanske beror på en bugg i Lion?
Problemet kan i och för sig tyckas vara ganska litet (det är ju bara att snurra åt andra hållet) men eftersom det är något man gör nästan hela tiden så blir störningsnivån på det ganska hög, tycker jag. Jag har fortfarande inte vant mig.

EDIT: Hittade en inställning: Systeminställningar/Mus/Flytta innehåll i samma riktning...osv Avbocka den. Klart.

Jag hade bara sökt i Kensingtons drivrutin, men tydligen jobbar den ovanpå Apples musdrivrutin, så det var där felet var.

Det är nog likadant med alla musar. Jag har Logitech. Fick invertera scrollningen.

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2011-07-25 19:32

Jo visst. En detalj till: Rätt vad det är dyker det upp en rad felskyltar. Utan att jag gör något eller håller på att ladda ner någon sida dyker de upp. Ofta 3-4 stycken efter varann. "URL:er av typen "file" stöds inte".

Vad tusan är det?

  • Medlem
  • 2011-07-25 23:45
Ursprungligen av smarkebo:

Jo visst. En detalj till: Rätt vad det är dyker det upp en rad felskyltar. Utan att jag gör något eller håller på att ladda ner någon sida dyker de upp. Ofta 3-4 stycken efter varann. "URL:er av typen "file" stöds inte".

Vad tusan är det?

Hade samma problem, det försvann när jag stängde av Time Machine i Systeminställningar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-25 19:37

Detta "Safari-webbinnehåll" bara växer större och större, till synes nästan exponentiellt...kan detta verkligen vara korrekt?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-26 18:26
Ursprungligen av zinned:

Detta "Safari-webbinnehåll" bara växer större och större, till synes nästan exponentiellt...kan detta verkligen vara korrekt?

Jag citerar mig själv här, på bara 23 timmar har minnesmängden ökat med en halv GB (!!!).

Detta kan väl för fasen inte vara rätt?

Ursprungligen av zinned:

Jag citerar mig själv här, på bara 23 timmar har minnesmängden ökat med en halv GB (!!!).

Detta kan väl för fasen inte vara rätt?

Safari's processer i Lion är uppdelade numera i Safari och Safari-webinnehåll. Kör man många flikar och är allmänt aktiv på nätet så äter Safari rätt mycket minne. I allmänhet så tycker jag att det är bättre nu än tidigare. Men det är bara att starta om Safari när man tycker att den har ätit tillräckligt med minne, så börjar den hungrige 'fan' om igen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-26 18:56
Ursprungligen av panther:

Safari's processer i Lion är uppdelade numera i Safari och Safari-webinnehåll. Kör man många flikar och är allmänt aktiv på nätet så äter Safari rätt mycket minne. I allmänhet så tycker jag att det är bättre nu än tidigare. Men det är bara att starta om Safari när man tycker att den har ätit tillräckligt med minne, så börjar den hungrige 'fan' om igen

Ska jag vara helt ärlig så har jag inte använt Safari speciellt mycket i SL (har använt FF) utan det är nu i Lion jag tänkte ge det en chans till. Detta bådar dock inte dock, lutar just nu duktigt i FF's favör. Jag menar, jag har inte många flickar uppe, sju i skrivande stund, och ingen av dessa kör något dynamiskt/autouppdaterande innehåll och inte heller Flash. Tycker det är åt helskotta att det ska bindas upp så mycket minne under så kort tid med sådan liten användning som jag har.

Jag kan inte se eller nå flera av mina externa hårddiskar (tror alla är ntfs). Jag har haft paragon installerat och installerade den på nytt men kan inte ens se diskarna. Någon som har samma problem?

Ursprungligen av A.K.O.A:

Jag kan inte se eller nå flera av mina externa hårddiskar (tror alla är ntfs). Jag har haft paragon installerat och installerade den på nytt men kan inte ens se diskarna. Någon som har samma problem?

Ingen som stött på detta? Börjar tro att jag gör ngt fel

  • Medlem
  • Västerås
  • 2011-07-26 10:43

iMac 27" I7 8gb ram mid 2010
Wifi drop
Tydligen en av många som fått detta problem tappar wifi med 2-5min mellanrum , testat dom av apple förslagna åtgärderna + en massa andra tips som finns ute på forum utan skillnad. Problemet kom efter 2.a dan med Lion inget annat som installerats efter .(slå av o på wifi sen går det en stund igen)
Uppgraderade samtidigt MBA 2011 + MBP 2011 som fungerar klockrent.
Avvaktar o kör med kabel en tag annars får jag gå tbx till SL på Imacen

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-07-26 19:52
Ursprungligen av Deja:

iMac 27" I7 8gb ram mid 2010
Wifi drop
Tydligen en av många som fått detta problem tappar wifi med 2-5min mellanrum , testat dom av apple förslagna åtgärderna + en massa andra tips som finns ute på forum utan skillnad. Problemet kom efter 2.a dan med Lion inget annat som installerats efter .(slå av o på wifi sen går det en stund igen)
Uppgraderade samtidigt MBA 2011 + MBP 2011 som fungerar klockrent.
Avvaktar o kör med kabel en tag annars får jag gå tbx till SL på Imacen

Samma problem här...
iMac 27" 16Gb late 2009 och MBP 15" 4Gb mid 2010

Har testat lite av tipsen i tråden på Apples supportforum...återkommer med resultat...

Jag upptäckte att jag inte behörighet att skriva till rooten på hårddisken. Jag provade att reparera skivbehörigheter men det ändrade inget. Sen googlade jag och såg att det tydligen ska vara så i Lion. Någon som vet mer om varför?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag upptäckte att jag inte behörighet att skriva till rooten på hårddisken. Jag provade att reparera skivbehörigheter men det ändrade inget. Sen googlade jag och såg att det tydligen ska vara så i Lion. Någon som vet mer om varför?

Det fungerar för mig, men man måste ha ett administratörskonto och ange lösenordet.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det fungerar för mig, men man måste ha ett administratörskonto och ange lösenordet.

Yes, det funkade här med. Jag hade tolkat det som ett fel i SnowLeopard så det är väl bra det blir omnämnt.

Jag öppnade App Store och tyckte att den bytte från svenska till engelska i knappraden. Men det kanske har varit engelska även i SL?

Jag har även problem att uppdatera ett program. Tror det nämnt tidigare om ett "hash" problem.

Det som i alla fall gör att jag har färre flikar öppna nu är läslistan, gillar den skarpt. Där hamnar sånt som jag vill kolla på, kanske inte idag, men inte heller har lust att spara bokmärken för. Visst skulle Safari kunna vara lite mindre hungrig på minne, tyckte det såg ut så i början, och något kanske har hänt, men webinnehållet ökar på fortare än vad Safaris minnesmängd gjorde tidigare. Så summa sumarium så kanske det är skit samma, bara uppdelat. Får väl se....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-26 19:14
Ursprungligen av panther:

Det som i alla fall gör att jag har färre flikar öppna nu är läslistan, gillar den skarpt. Där hamnar sånt som jag vill kolla på, kanske inte idag, men inte heller har lust att spara bokmärken för.

Läslistan är suverän, tidigare har jag sparat länkar i Things till sånt jag eventuellt vill läsa någon gång framöver.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-26 20:32

Upplevde just en rolig bugg i Launchpad. Började med att jag installerar program genom Mac App Store. En irreterande animation skall då visa var programmet "landar" i Launchpad, och progressbar visas över ikonen. Efter att jag stänger ner Launchpad så ligger en skugga av ikonen kvar på mitt skrivbord (på exakt samma plats där ikonen landade i Launchpad för övrigt) och jag får icke bort den!

Vad heter Launchpad-tjänsten? Tänkte testa att döda den för att se om skuggan försvinner.

Se bild:

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-26 20:52

Ni som använder dropbox, får ni upp den gröna bocken nere i hörnet på alla filer som är syncade till Dropbox i Finder? Får ni fram Dropbox context menu's i Finder, ni vet där man kan copy public link m.m.?

Vet att Finder blev helt omskriven i 64-bit Cocoa till Lion, eller var det redan till Snow Leopard? Mycket är ju nytt i Findern iaf. Hur som helst så kanske de inte fått det att lirar ännu. Har Dropbox v1.1.35 här.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-07-26 21:01
Ursprungligen av PutteSWE:

Har Dropbox v1.1.35 här.

Det finns en beta som löser problemen med Lion och den är uppe i version 1.2.16 just nu.
http://forums.dropbox.com/topic.php?id=41644&replies=117

Den löser problemen med bockarna och contextmenyn.

Bevaka tråden