Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lion - vilka buggar och problem har ni stött på?

Tråden skapades och har fått 268 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kör lightroom och scrollningen funkar ju görkonstigt.

Finns det någon fix/patch/inställning så man kan få det som innan Lion.
Jag blir vansinnig när jag skall redigera foton.

Ursprungligen av Goflorp:

Kör lightroom och scrollningen funkar ju görkonstigt.

Finns det någon fix/patch/inställning så man kan få det som innan Lion.
Jag blir vansinnig när jag skall redigera foton.

Vad betyder "görkonstigt"? Att den går åt andra hållet? Det ändrar du i System Preferences - Trackpad - Scroll & Zoom - "Scroll direction:natural".

Ursprungligen av Capeman:

Vad betyder "görkonstigt"? Att den går åt andra hållet? Det ändrar du i System Preferences - Trackpad - Scroll & Zoom - "Scroll direction:natural".

Nej, att scrollbars inte bär sig åt som förut. Nu är de "absoluta" eller ngt sånt. jag känner mig helt lost och är så sur på det här att det blir snart SL i burken igen annars.
Att allting scrollar fel håll har jag väl vant mig vid.

Min MBP började typa sig lite igår. Först vägrade den vakna efter vila, fick bli långt tryck på power-knappen. Sen började Mission Control typa sig, man kunde inte se raden med desktops högst upp. När jag drog igång mission control med extern skärm visades raden med desktops på den externa skärmen och programfönstren på den interna. Sen tyckte jag fläkteriet var lite väl hetsigt så jag skulle öppna aktivitetshanteraren och då vägrade den öppna själva programfönstret. 2 omstarter löste problemen den här gången.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-13 05:16

Fläkthastigheten på min brors helt nya MBP 13" gick hela tiden på högvarv (ca 4500 rpm) trots interna temperaturer på ca 30 grader.. Det kunde alltså räcka med att man hade ett finder-fönster uppe och krävde alltså inget speciellt för att fungera så. Testade formatering (trots hel ny burk!!) men det hjälpte ej så jag misstänkte att det kan ha varit hårdvarufel, maskinen byttes ut omgående till en ny som ej lider av samma problem.

Lite OT men försökte relatera till ovanstående inlägg om hög fläkthastighet.

  • Medlem
  • 2011-09-13 19:09

Hur länge höll det på? En dag eller mer?

  • Medlem
  • 2011-09-13 19:18
Ursprungligen av jac:

Hur länge höll det på? En dag eller mer?

Vad menar du?

  • Medlem
  • 2011-09-13 19:32
Ursprungligen av Korsriddaren:

Vad menar du?

Inlägget ovan mig. Hur länge har fläktsurrandet hållit på? Är det en dag det hållt på så är det inget konstigt, då är det ju spotlight som söker...

  • Medlem
  • 2011-09-13 23:59
Ursprungligen av jac:

Inlägget ovan mig. Hur länge har fläktsurrandet hållit på? Är det en dag det hållt på så är det inget konstigt, då är det ju spotlight som söker...

Aha, men brukar det verkligen få fläktarna att rusa?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-14 10:41
Ursprungligen av jac:

Hur länge höll det på? En dag eller mer?

Det höll på konstant i ca 14 dagar tills dess att vi fick maskinen utbytt.
Skulle du kunna utveckla din idé beträffande spotlight?

Ursprungligen av iPilot:

...Skulle du kunna utveckla din idé beträffande spotlight?

Första tiden med en ny dator (eller efter ominstallation) så behöver ju Spotlight indexera allt innehållet på disken.

Att datorn håller på med detta arbete syns genom att en liten prick blinkar i Spotlight-förstoringsglaset i menyraden.

Detta tar ju lite tid, och kan ju göra att datorn får jobba på ganska bra, vilket kan göra datorn lite varm, och göra att fläktarna går lite mer.

Ursprungligen av iPilot:

Det höll på konstant i ca 14 dagar tills dess att vi fick maskinen utbytt.
Skulle du kunna utveckla din idé beträffande spotlight?

Igår drog min nya Macbook Air igång fläktarna på högvarv utan att det var något speciellt igång. Efter omstart lugnade dom ner sig dock. Läste också att det kunde vara problem med SMC som fått för sig tokigheter så jag gjorde en reset av den för säkerhets skull.

Inga nya problem än så länge.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-09-14 15:03

Jag hade ett problem med att fläktarna gick på högvarv i ett par veckor efter installation. Hittade till slut en artikel som visade att det kunde vara ett problem med kombinationen Backblaze och Spotlight, indexeringen fastnade på något sätt. Det hela var mycket lätt att fixa. Exkludera mappen för Backblaze i inställningarna för Spotlight = tyst dator igen.

Om man byter stad i väder-appen i dashboard så träder den ändringen inte i kraft omedelbart utan först när det är dags att uppdatera väderprognosen nästa gång vilket kan dröja några timmar.

  • Medlem
  • 2011-09-15 17:43

Är själv glatt överraskad över min nya fina MBP 2011 13" i7 som många skrev skulle bli så varm och låta som ett reaplan. Visst, de enstaka gånger fläkten gått i gång, så låter den rejält (gissar på att det har med att datorn är i metall att göra -mer resonans) men det har bara varit ett par gånger. Det som tidigare fick min macbook att ständigt rusa, dvs flashsidor och dyl. verkar inte påverka den här datorn nämnvärt...

  • Medlem
  • 2011-09-15 18:48

Jag upptäckte att det visst går att flytta runt bland mailen med tre fingrar. Det är bara att dra i sidled istället för upp och ner!

Jag har använt Palm Desktop för kontakter. Inte har jag tänkt på att den var konstruerad för Power PC. Nu försvann alla kontakter. Turligt nog hade jag överfört det mesta till "Adressbok". Palm hade dock en hel del funktioner som inte Adressbok har. Tråkigt.
Samma sak med AdobePhotoshop. Den version jag hade var tydligen Power PC baserad. Den fungerade alldeles utmärkt för mina behov.
Microsoft Office från 2004 har även det täckt mina behov. Nu har jag ingenting alls.
Det blev en dyr affär att uppgradera OS. Hade jag vetat om de här konsekvenserna så hade jag stannat vid Snöleoparden.
Går det att nedgradera d.v.s. återgå till förra OS.

Ursprungligen av Lennart Johansson:

Jag har använt Palm Desktop för kontakter. Inte har jag tänkt på att den var konstruerad för Power PC. Nu försvann alla kontakter. Turligt nog hade jag överfört det mesta till "Adressbok". Palm hade dock en hel del funktioner som inte Adressbok har. Tråkigt.
Samma sak med AdobePhotoshop. Den version jag hade var tydligen Power PC baserad. Den fungerade alldeles utmärkt för mina behov.
Microsoft Office från 2004 har även det täckt mina behov. Nu har jag ingenting alls.
Det blev en dyr affär att uppgradera OS. Hade jag vetat om de här konsekvenserna så hade jag stannat vid Snöleoparden.
Går det att nedgradera d.v.s. återgå till förra OS.

Om du har kvar installationsskivorna för 10.6 så kan du gå tillbaka till det systemet. Annars måste du köpa dessa via Apple Store eller om en återförsäljare har kvar systemet i butikshyllorna.

Det man får komma ihåg är att Apple aldrig har varit företaget som tillhandahåller stöd för gammal teknologi under en nämnvärt lång period. Nu tog man beslutet av att Lion skulle tappa stödet för PPC och även vara ett system för 64-bit proccessors only.

Ursprungligen av Lennart Johansson:

Jag har använt Palm Desktop för kontakter. Inte har jag tänkt på att den var konstruerad för Power PC. Nu försvann alla kontakter. Turligt nog hade jag överfört det mesta till "Adressbok". Palm hade dock en hel del funktioner som inte Adressbok har. Tråkigt.
Samma sak med AdobePhotoshop. Den version jag hade var tydligen Power PC baserad. Den fungerade alldeles utmärkt för mina behov.
Microsoft Office från 2004 har även det täckt mina behov. Nu har jag ingenting alls.
Det blev en dyr affär att uppgradera OS. Hade jag vetat om de här konsekvenserna så hade jag stannat vid Snöleoparden.
Går det att nedgradera d.v.s. återgå till förra OS.

Har du kvar Time Machine kopior, så är det väl bara att stoppa i gamla 10.6 skivan och gå tillbaka till snökatten via TM, eller så här:
Downgrade From Lion To Snow Leopard - YouTube

Ursprungligen av Lennart Johansson:

...Går det att nedgradera d.v.s. återgå till förra OS.

Nedanstående har jag redan skrivit på ett par ställen där den här nedgraderingsfrågan har väckts. Men jag kan skriva det en gång till:

- När det är så lätt att göra "boot-bara" kopior av OS X (t.ex med program som CarbonCopyCloner eller SuperDuper), varför gör man inte det innan man gör en så stor uppgradering?

- Det är bara att klona systemet till en annan disk. Alla har väl en extern disk liggande någonstans - om inte så bör man skaffa det.

- Sen gör man uppgraderingen.

- Om man sedan inte är nöjd med det nya systemet, så är det bara att klona tillbaka det gamla systemet igen, så är man tillbaka exakt där man var före uppgraderingen. Det är väldigt enkelt, och det tar inte så lång tid - mycket mindre tid än det tar att nedgradera på andra sätt.

  • Medlem
  • 2011-09-16 18:30
Ursprungligen av Lennart Johansson:

Går det att nedgradera d.v.s. återgå till förra OS.

Ja.
http://www.99.se/mac-os-x/289459-tillbaka-med-snow-leopard.html
http://www.99.se/mac-os-x/289306-hur-aterskapa-fran-lion-till-snow-leopard.html
Så nergraderar du från OS X Lion till Snow Leopard - Allt om Mac

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2011-09-17 05:39

Nu är jag ny i den här tråden, och med Lion, så det kanske är något alla känner till och har en lösning på?

Till skillnad på 10.6.8, som var mitt förra operativ (och på annan dator) så slutar wi-fi:n att fungera med jämna mellanrum. Internet fungerar på andra datorer och det räcker att starta om wi-fin för att internet på min dator ska fortsätta felfritt igen.

  • Medlem
  • 2011-09-17 10:41
Ursprungligen av iggy:

Nu är jag ny i den här tråden, och med Lion, så det kanske är något alla känner till och har en lösning på?

Till skillnad på 10.6.8, som var mitt förra operativ (och på annan dator) så slutar wi-fi:n att fungera med jämna mellanrum. Internet fungerar på andra datorer och det räcker att starta om wi-fin för att internet på min dator ska fortsätta felfritt igen.

Om du läser i tråden ser du att det är ett vanligt problem. Det ska räcka med att starta om wifin på datorn för att den ska ansluta igen.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2011-09-17 10:59

Tack för svaret. Med andra ord så finns det ingen lösning på det än? Det känns lite fånigt att lämna datorn för att jobba mot internet under några timmar och sen inser man när man kommer hem igen att den inte hunnit göra mycket alls innan den kopplat ner...

  • Medlem
  • 2011-09-17 11:14

Kopplar den ner alltså? Min kopplar inte upp när jag haft den i vila, annars tappar den inte kopplingen. Men om du inte haft det problemet innan är det nog lion som är problemet och förhoppningsvis så kommer det en lösning iom 10.7.2.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2011-09-17 11:35
Ursprungligen av jac:

Kopplar den ner alltså? Min kopplar inte upp när jag haft den i vila, annars tappar den inte kopplingen. Men om du inte haft det problemet innan är det nog lion som är problemet och förhoppningsvis så kommer det en lösning iom 10.7.2.

Jo det stämmer att den kopplar ner, sen räcker det för mig att koppla upp så kopplar den upp snabbare än den gör annars, märkligt nog...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-21 08:20

När jag väljer "Vila" under äpplet stängs datorn av och jag måste starta om den igen. Är det någon annan som har det problemet?

WiFi kopplar ner efter någon minut och så måste man ange lösenord IGEN... irriterande.

Lustigt fel som jag såg nu. Vet inte om det rapporterats tidigare. Det phonetiska uttalet i ordlistan använder ä istället för å.

Bevaka tråden