Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lion - vilka buggar och problem har ni stött på?

Tråden skapades och har fått 268 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-07-26 22:20

Canon MF8030cn fungerar inget vidare efter uppdateringen, Canon rekommenderar inte Lionuppdatering om man har en MF-produkt. Som tur var fick jag igång HP1020 istället och den har varit notoriskt svår att få igång med nyare Mac OS, så jag slapp gå tillbaka till SL i väntan på drivisar.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-07-27 09:36

Mitt försök att lösa WIFI-problemet fungerade i någon timma eller så men sedan dök problemet upp igen...

Senast redigerat 2011-07-27 17:22
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-07-27 12:12

Ett till problem...jag kan inte avsluta Mail...när jag gör det så stängs alla fönster men programmet avslutas inte. menyn finns kvar men alla val är gråa.
Enda sättet är Force Quit...

Har iMac 27", med en partition där jag kör Windows 7.

Efter installation av Lion kunde inte min PC-partition hittas och monteras :/

Vad gör jag nu??

Ursprungligen av adelfos:

Har iMac 27", med en partition där jag kör Windows 7.

Efter installation av Lion kunde inte min PC-partition hittas och monteras :/

Vad gör jag nu??

Detta kanske hjälper dig; MacRumors Forums - View Single Post - Bootcamp in Mac OS X Lion

Hehehe, nu är jag glad igen!
Jag gjorde bara 2 omstarter, och nu hittades min PC - partition, och allt fungerar normalt igen Piuh!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-07-27 17:24

Det verkar som om mitt WIFI-problem temporärt avhjälps genom att göra en reset av SMC...det fungerar i några timmar och sedan ballar det ur igen...

Jag stötte på ett problem i Finder. Det kan ev ha att göra med betan på Dropbox som nämns ovan för det här dök upp strax efter.

I Systeminställningar : Allmänt finns tre val för rullningslisterna. Det första valet har tappat sin funktion nu. Så det första valet är nu samma sak som det tredje valet "Alltid". Så jag ser de gamla breda listerna hela tiden i kolumnläget.

Kan någon lista ut vilken prefs-fil man ska ta bort? Jag har sökt fram de filer som har Finder i namnet men det hjälpte inte att ta bort dessa. Omstart hjälpte inte heller.

  • Medlem
  • 2011-07-28 14:06

Externa hårddiskar som jag ansluter via USB eller FW är sega som sirap i Lion. Samma diskar fungerade klockrent i Snow Leopard. Har testat att formatera om (Mac OS Extended journalförd) utan någon förbättring. Att kopiera mitt iPhoto-bibliotek till en av USB-diskarna tog ca. 20 minuter i SL, men i Lion var den beräknade tiden 6 dagar! Badbollar in absurdum så fort man ska göra något på en extern disk.

Gjorde en ren Lion-installation på en ny hårddisk och kopierade användarkontona via Flyttassistenten från den gamla disken. Allt annat har fungerat fint.

Någon som haft samma problem med externa diskar i Lion? Förslag på lösning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-28 14:57
Ursprungligen av Toby:

Externa hårddiskar som jag ansluter via USB eller FW är sega som sirap i Lion. Samma diskar fungerade klockrent i Snow Leopard. Har testat att formatera om (Mac OS Extended journalförd) utan någon förbättring. Att kopiera mitt iPhoto-bibliotek till en av USB-diskarna tog ca. 20 minuter i SL, men i Lion var den beräknade tiden 6 dagar! Badbollar in absurdum så fort man ska göra något på en extern disk.

Gjorde en ren Lion-installation på en ny hårddisk och kopierade användarkontona via Flyttassistenten från den gamla disken. Allt annat har fungerat fint.

Någon som haft samma problem med externa diskar i Lion? Förslag på lösning?

Jag har ingen lösning men testade på min MBP: kopplade in en extern HD via USB och lägger över 68BG, den beräknade tiden är ca 1 timme. Det är nog likvärdigt som på SL. Jag har inga badbollar utan kan använda datorn till annat medan kopieringen sker i bakgrunden.

Kan det vara så att du har för lite internminne? Lion verkar kräva mer än SL.

  • Medlem
  • 2011-07-28 15:32
Ursprungligen av stile:

Kan det vara så att du har för lite internminne? Lion verkar kräva mer än SL.

Så kan det kanske vara. Har en MacBook från 2007 med 2 GB i ram.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-28 15:43
Ursprungligen av Toby:

Så kan det kanske vara. Har en MacBook från 2007 med 2 GB i ram.

Ok, 2GB ram, då törs jag säga att det är det som är problemet.

  • Medlem
  • 2011-07-28 15:48
Ursprungligen av stile:

Ok, 2GB ram, då törs jag säga att det är det som är problemet.

Går ju att stoppa i ytterligare 1 GB. Får testa med det. Tack!

Ursprungligen av Toby:

Går ju att stoppa i ytterligare 1 GB. Får testa med det. Tack!

Du skulle nog ha hållit fast vid Mac OS X 10.6.8 så länge du inte kan ha 4GB eller mer i ram.

  • Medlem
  • 2011-07-28 16:37
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Du skulle nog ha hållit fast vid Mac OS X 10.6.8 så länge du inte kan ha 4GB eller mer i ram.

Ska testa att maxa minnet och om det inte hjälper blir det SL igen.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-07-29 17:22

Näe, nu ger jag upp...det blir att surfa trådbundet tills Apple hittar någon lösning på WiFi-problemet...:(

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-07-30 16:38

MacBook Pro, mid 2009, 15". Ladda batteriet tar två timmar längre med Lion än det gjorde med SL. Någon som märkt det samma?

Ursprungligen av knappen:

MacBook Pro, mid 2009, 15". Ladda batteriet tar två timmar längre med Lion än det gjorde med SL. Någon som märkt det samma?

Jag har upptäckt att det ibland är svårare att ladda batteriet. Jag har en senaste (och sista) modellen av Macbook.

Just nu känns det som att det blir att gå tillbaka till 10.6.8 fram tills att Apple har korrigerat en del problem. Alternativt att helt enkelt hålla kvar vid 10.6.8 tills att man har råd att köpa en ny Macbook Pro om cirka ett år.

Öppnar jag en bild i förhandsvisning och sedan stänger programmet så dyker samma bild upp igen om jag öppnar en annan bild i förhandsvisning. Otroligt irriterande att man måste stänga ner med cmd+w för att bli av med bilderna, så var det inte innan. Hade man en massa bilder i förhandsvisning öppna var det bara cmd+q.

Ursprungligen av wild-one:

Öppnar jag en bild i förhandsvisning och sedan stänger programmet så dyker samma bild upp igen om jag öppnar en annan bild i förhandsvisning. Otroligt irriterande att man måste stänga ner med cmd+w för att bli av med bilderna, så var det inte innan. Hade man en massa bilder i förhandsvisning öppna var det bara cmd+q.

Du kan stänga av funktionen i Systeminställningar : Allmänt.
"Återställ fönster när program avslutas och öppnas igen"

Ursprungligen av wild-one:

Öppnar jag en bild i förhandsvisning och sedan stänger programmet så dyker samma bild upp igen om jag öppnar en annan bild i förhandsvisning. Otroligt irriterande att man måste stänga ner med cmd+w för att bli av med bilderna, så var det inte innan. Hade man en massa bilder i förhandsvisning öppna var det bara cmd+q.

Haha, hittade det, man slår av "Återställ fönster när program avslutas och öppnas igen" under Allmänt i Systeminställningar.
MEN det borde man väl kunna få bestämma på applikationsnivå?!!?

Ursprungligen av wild-one:

Haha, hittade det, man slår av "Återställ fönster när program avslutas och öppnas igen" under Allmänt i Systeminställningar.
MEN det borde man väl kunna få bestämma på applikationsnivå?!!?

Lite googlande gör susen ...

Man håller ned Alt när man gör Quit för att tillfälligt få den omvända funktionen.

1. Man har stängt av funktionen i systeminställningar. Alt-Quit betyder då "spara mina fönster den här gången"

2. Man har INTE stängt av funktionen. Alt-Quit betyder då "den här gången vill jag inte spara några fönster"

Det går även att beskåda i menyn. Håll ned programmenyn och växla med Alt-tangenten och kolla där det står Avsluta.

Ursprungligen av wild-one:

Öppnar jag en bild i förhandsvisning och sedan stänger programmet så dyker samma bild upp igen om jag öppnar en annan bild i förhandsvisning. Otroligt irriterande att man måste stänga ner med cmd+w för att bli av med bilderna, så var det inte innan. Hade man en massa bilder i förhandsvisning öppna var det bara cmd+q.

Tycker att det känns ganska logiskt. Med CMD+q vill jag avsluta programmet i sig, men inte nödvändigtvis de öppna filerna. Därför gillar jag resume-funktionen i Preview.

  • Medlem
  • 2011-08-02 21:56

För att öppna Finder måste jag högerklicka och sedan välja "Nytt Finder-fönster". MYCKET irriterande!

Ursprungligen av Dalle:

För att öppna Finder måste jag högerklicka och sedan välja "Nytt Finder-fönster". MYCKET irriterande!

Om du förklarar hur gjorde du förut så blir det enklare att hjälpa till.

  • Medlem
  • 2011-08-02 23:04
Ursprungligen av Anders Täpp:

Om du förklarar hur gjorde du förut så blir det enklare att hjälpa till.

Förut räckte det med ett vanligt klick för att öppna Finder, i 10.6.8.

Ursprungligen av Dalle:

Förut räckte det med ett vanligt klick för att öppna Finder, i 10.6.8.

Ok... du skriver inte klick på vad men jag gissar i Dockan.

Här ger klick på Finder-ikonen i Dockan ett nytt fönster.

1. Du får felsöka (googla efter fler med problemet, starta om, kasta Finders preference-fil etc)

2. Alternativt kör med kortkommando : Kommando + N

Ursprungligen av Dalle:

Förut räckte det med ett vanligt klick för att öppna Finder, i 10.6.8.

Ja, och det gör det fortfarande.

(Om du nu menar ett klick på Finder-ikonen i Dockan. Om du menar något annat, så får du förklara närmare).

  • Medlem
  • 2011-08-05 00:06
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, och det gör det fortfarande.

(Om du nu menar ett klick på Finder-ikonen i Dockan. Om du menar något annat, så får du förklara närmare).

Glömde bort denna. Det verkar som att det var min externa hårddisk som spökade med Finder. Den är på väg att ge upp, och när den inte är ansluten fungerar Finder som det ska.

Prestanda Lion

Min Imac 2,8 GHz Intel Core 2 Duo med 4 GB 800 MHz DDR2 SDRAM har prestandan betydligt försämrats efter uppgradering till Lion. Någon som har liknande erfarenhet eller lösning.

Bevaka tråden