Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om iPhone 5 - spekulationer och rykten

Tråden skapades och har fått 1144 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av westerlu77:

Jag undrar fortfarande hur Apple kommer att lösa EU-direktivet- microusb kontakt och om 30-pin kontakten får sitta kvar på något sätt ändå bara för att det finns så sjukt mkt tllbehör som inte kommer att funka annars.

Detta har varit på tapeten 1 miljon gånger redan. Det är tillåtet att hänvisa till en adapter. Man måste inte ha en micro-usbingång direkt på enheten.

Visst är det designen som visas i filmen ovan som är baserad på de fodral/case som nyligen läcktes?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-08-11 13:20

Det har säkert tagits upp tidigare i tråden, men 12 sidor är inte roligt att plöja igenom så jag hoppas det är ok att jag tar upp det (igen): Om man tror på släpp i september (vilket ju verkligen troligt) - pratas det då om i början eller i slutet av september?

För övrigt kan jag passa på att säga att även jag hoppas på liknande design som i filmen ovan - snygg!

Ursprungligen av Hallon:

Det har säkert tagits upp tidigare i tråden, men 12 sidor är inte roligt att plöja igenom så jag hoppas det är ok att jag tar upp det (igen): Om man tror på släpp i september (vilket ju verkligen troligt) - pratas det då om i början eller i slutet av september?

För övrigt kan jag passa på att säga att även jag hoppas på liknande design som i filmen ovan - snygg!

Det "pratas" om 2 sista veckorna i september.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-08-11 14:24

Snacka går ju
Yeye, den som väntar på något gott...

Ursprungligen av Hallon:

...Om man tror på släpp i september (vilket ju verkligen troligt) - pratas det då om i början eller i slutet av september?...

Senaste ryktet säger 7 september

Apple to Hold Media Event on September 7th, 2011? - Mac Rumors

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Något som fallit bort HELT från ryktes-floran är vad som kan hända med ipod-lineup.
Visst är det mycket fokus på iPhone5, men det lär ju bli en del uppfräschning även av iPodarna också...

Ursprungligen av PeeMaN:

Något som fallit bort HELT från ryktes-floran är vad som kan hända med ipod-lineup.
Visst är det mycket fokus på iPhone5, men det lär ju bli en del uppfräschning även av iPodarna också...

Absolut! Frågan är bara vad som händer med iPod Touch - de (få) rykten som gått har varit att den läggs ned till förmån för en budget-iPhone, får en minimal uppfräschning, utrustas med 3G (men enbart data, som iPad) och/eller kommer ut i vitt.

Ganska spretigt alltså, misstänker att det mesta bara är brus från bloggare med för mycket fantasi. Särskilt det där 3G-ryktet låter väldigt märkligt, dessutom kom det från en holländsk sida som helt saknar track record. Vore klart intressant om nästa "iPod Touch" helt enkelt är en kontraktsbefriad iPhone, men jag misstänker att det bara blir en mini-uppdatering eftersom det finns referenser i iOS 5 som pekar åt det hållet.

iPod Nano sägs få tillbaka kameran, men jag vet inte riktigt vad man ska läsa in i det. Eftersom det är ett gammalt rykte kan det ju lika gärna vara en prototyp som testats, dissats och sedan hamnat på avvägar. Kameran i förra Nanon var inte direkt någon kioskvältare (och jag tror inte det blir bättre med 1,6" skärm!), dessutom vore det inte första gången Apple planerar för kamera men ändrar sig.

@Samuel K

Jag tror du har rätt i det du säger. Så som du lägger upp det börjar man faktiskt undra lite om vi någonsin får se en iPhone med en underbar Retina Display på 4".. Trevligt att läsa en så pass genomtänkt kommentar som omväxling

Dagens upplösning (960x640) funkar alldeles utmärkt på större skärm, så jag tror som Kermit att 960x640 kommer att finnas med ett bra tag.
Ser ingen anledning att ha högre på en enhet som ligger på 3,5-~4", idag.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-08-11 16:41

Bara för att skärmen går ända ut i kanten betyder väl det inte att den måste bli större. Själva telefonen kan väl bli mindre... eller?

Ursprungligen av gunek:

Bara för att skärmen går ända ut i kanten betyder väl det inte att den måste bli större. Själva telefonen kan väl bli mindre... eller?

Om man jämför med de tidigare modellerna så ja.

Ursprungligen av gunek:

Bara för att skärmen går ända ut i kanten betyder väl det inte att den måste bli större. Själva telefonen kan väl bli mindre... eller?

Absolut, men i så fall har alla fodraltillverkarna satsat på fel häst. Och de brukar ändå ha någorlunda rätt, i och med att iPhone-rykten (eller, för dem är det väl snarare industrispionage) handlar om miljoninkomster för dem.

Utifrån läckta fodral får MacRumors storleken till 11 x 6 cm med en tjocklek på 6,8 mm. Det är i så fall ungefär 4 mm kortare, 1 mm bredare och 2,5 mm tunnare. Nuvarande skärm är ungefär 5 cm bred.

Formen behöver inte ändras enligt mitt tycke. 3G/3GS gled lite för lätt ur handen. Hellre en kantig och lite mindre skön att hålla i som man inte tappar.
Dags att damma av Borderlinx kontot igen då!

Och nu förnekas ryktet om 7 september:

No Apple Media Event on September 7th - Mac Rumors

Tråden handlar om rykten kring iPhone 5. Vill ni diskutera rykten kring iPod så kan ni starta en ny tråd.

/Mod

Dags för en gissning från min sida.

Alt. 1:

iPhone 5 kommer se ut enligt följande...
- 6,7mm tunn
- Dualcore processor på 1Ghz
- Alu baksida som på MBA med rundade hörn.
- Tillgänglig i vit eller svart
- Valbart minne på 32 eller 64 Gb
- 8 MP kamera
- DNLA
- Rentinaskärm på 4"
- 4G
- WIFI Hotspot

Alt.2

iPhone 4GS kommer att se ut enligt följande...
- 8.7mm tunn
- Valbar i svart eller vit.
- Inbyggt minne på 32 eller 64Gb
- 8MP Kamera
- Retinaskärm som på iPhone 4
- Processor på 1Ghz, ej Dualcore.

Allt hänger på om Apple verkligen hängt med i utvecklingen. Vill man krama ur den gamla tekniken lite till så blir det nog alternativ 2.

Kommer jag ha rätt? Vi får se...

Ursprungligen av Ancientdragon:

Dags för en gissning från min sida.

Alt. 1:

iPhone 5 kommer se ut enligt följande...
- 6,7mm tunn
- Dualcore processor på 1Ghz
- Alu baksida som på MBA med rundade hörn.
- Tillgänglig i vit eller svart
- Valbart minne på 32 eller 64 Gb
- 8 MP kamera
- DNLA
- Rentinaskärm på 4"
- 4G
- WIFI Hotspot

Alt.2

iPhone 4GS kommer att se ut enligt följande...
- 8.7mm tunn
- Valbar i svart eller vit.
- Inbyggt minne på 32 eller 64Gb
- 8MP Kamera
- Retinaskärm som på iPhone 4
- Processor på 1Ghz, ej Dualcore.

Allt hänger på om Apple verkligen hängt med i utvecklingen. Vill man krama ur den gamla tekniken lite till så blir det nog alternativ 2.

Kommer jag ha rätt? Vi får se...

Det är nog inte bara frågan om " apple vill hänga med" Marknaden är ju betydligt större än bara Sverige. Vissa funktioner (som 4 G ) är helt ointressanta för andra marknader. Redan när 3G kom - hade vi efterlyst det sedan tidigare. Men USA var inte lika intresserade, därför fick vi vänta. Blir nog samma denna gång. Att apple inte skulle hänga med i utvecklingen tror jag inte många tycker. Till viss del leder dom utvecklingen. Därav storleken på bolaget i dagens läge. Ett företag som inte säljer och levererar vad marknaden vill ha, stiger inte med flera tusen procent på bara "några" år.

Ursprungligen av adress@mac:

Det är nog inte bara frågan om " apple vill hänga med" Marknaden är ju betydligt större än bara Sverige. Vissa funktioner (som 4 G ) är helt ointressanta för andra marknader. Redan när 3G kom - hade vi efterlyst det sedan tidigare. Men USA var inte lika intresserade, därför fick vi vänta. Blir nog samma denna gång. Att apple inte skulle hänga med i utvecklingen tror jag inte många tycker. Till viss del leder dom utvecklingen. Därav storleken på bolaget i dagens läge. Ett företag som inte säljer och levererar vad marknaden vill ha, stiger inte med flera tusen procent på bara "några" år.

Skulle inte heller förvåna mig om Apple hoppade över 4G denna omgång, pga strömförbrukningen till 4G komponenterna. Jag tror inte det finns en singel 4G chip än. Så var det också med 3G tills någon, t.ex. Broadcom, utvecklade 3G singel chip lösning och fick därmed kraftigt ner strömförbrukningen.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-08-14 00:01
Ursprungligen av adress@mac:

Det är nog inte bara frågan om " apple vill hänga med" Marknaden är ju betydligt större än bara Sverige. Vissa funktioner (som 4 G ) är helt ointressanta för andra marknader. Redan när 3G kom - hade vi efterlyst det sedan tidigare. Men USA var inte lika intresserade, därför fick vi vänta. Blir nog samma denna gång. Att apple inte skulle hänga med i utvecklingen tror jag inte många tycker. Till viss del leder dom utvecklingen. Därav storleken på bolaget i dagens läge. Ett företag som inte säljer och levererar vad marknaden vill ha, stiger inte med flera tusen procent på bara "några" år.

Men till skillnad från med 3G så kommer USA att ligga långt framme med 4G. Enligt en kompis på Ericsson kommer de i USA att skrota mer eller mindre sitt gamla nät och köra allt över 4G, även telefonin. Detta då deras nuvarande nät suger. Sedan kommer de ju aldrig komma upp i vår täckningsgrad med något nät i USA då det råkar vara ett av världens mest glesbefolkade länder. Men det är en annan femma.

Jag tror dock inte heller på att vi får se 4G i år, men troligen under nästa år. Man har dessutom i 4G-protokollen jobbat in lite smarta funktioner som gör att standbytiden på telefonen ökar då den inte hela tiden ligger ute och söker nät (don´t know the details).

Ursprungligen av andas:

Men till skillnad från med 3G så kommer USA att ligga långt framme med 4G. Enligt en kompis på Ericsson kommer de i USA att skrota mer eller mindre sitt gamla nät och köra allt över 4G, även telefonin. Detta då deras nuvarande nät suger. Sedan kommer de ju aldrig komma upp i vår täckningsgrad med något nät i USA då det råkar vara ett av världens mest glesbefolkade länder. Men det är en annan femma.

Jag tror dock inte heller på att vi får se 4G i år, men troligen under nästa år. Man har dessutom i 4G-protokollen jobbat in lite smarta funktioner som gör att standbytiden på telefonen ökar då den inte hela tiden ligger ute och söker nät (don´t know the details).

Är inte 4G i USA WIMAX (Typ wifi)? Här i Sverige har vi dock LTE som anses vara äkta 4G.

Hur som.. Tror inte heller att vi kommer att få se LTE på iPhone om ett bra tag. Nästa år om vi har tur.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Är inte 4G i USA WIMAX (Typ wifi)? Här i Sverige har vi dock LTE som anses vara äkta 4G.

Hur som.. Tror inte heller att vi kommer att få se LTE på iPhone om ett bra tag. Nästa år om vi har tur.

Som jag förstår det finns LTE, men WiMAX finns på fler ställen i mindre nät. AT&T ska tydligen rulla ut ett täckande LTE-nät under de kommande två åren.

Sen är det som någon skrev i denna tråden om jag minns rätt, att varken nuvarande LTE eller WiMAX uppfyller kraven för 4G (IMT-Advanced).

  • Medlem
  • International user
  • 2011-08-14 13:11
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Som jag förstår det finns LTE, men WiMAX finns på fler ställen i mindre nät. AT&T ska tydligen rulla ut ett täckande LTE-nät under de kommande två åren.

Sen är det som någon skrev i denna tråden om jag minns rätt, att varken nuvarande LTE eller WiMAX uppfyller kraven för 4G (IMT-Advanced).

Stämmer, det vi kör i Sverige är mer 3.9G.

Ursprungligen av adress@mac:

Det är nog inte bara frågan om " apple vill hänga med" Marknaden är ju betydligt större än bara Sverige. Vissa funktioner (som 4 G ) är helt ointressanta för andra marknader. Redan när 3G kom - hade vi efterlyst det sedan tidigare. Men USA var inte lika intresserade, därför fick vi vänta. Blir nog samma denna gång. Att apple inte skulle hänga med i utvecklingen tror jag inte många tycker. Till viss del leder dom utvecklingen. Därav storleken på bolaget i dagens läge. Ett företag som inte säljer och levererar vad marknaden vill ha, stiger inte med flera tusen procent på bara "några" år.

Jag håller nog med några av de andra medlemmarna som faktiskt ser att 4G är pågång runt om i världen. Det handlar ju trots allt om en produkt som skall kunna häng med ett helt år framöver. Samtidigt är det viktigt att förstå att Apple fortfarande är nya på mobil marknaden, de har inte gjort några större missa ännu...

Jag är en människa som vill ha allt i min smartphone, utan att behöva kompromissa. Därför har iPhone blivit mitt val hittills. Jag menar hur många telefonen ligger kvar på topplistan över sålda enheter över ett år efter sin lansering?

Om vi pratar om dröm telefoner så skulle min iPhone 5 se ut enligt följande:

- 3" retinaskärm
- Dualcore processor
- Unibody som MBA
- 8h användning/30 dagars standbytid
- 6 mm tunn, rundadehörn 2mm på tunnaste stället.
- 64Gb internminne
- HDMI utgång
- 8MP kamera med ledblixt
- 2MP kamera på display för facetime etc.
- 4G
- Nya laddningssystemet med induktiv laddning, ingen strömkabel

Men det är kanske bara jag...

Du har helt rätt i att Apple ligger bra till och leverar på världsmarknaden. Min poäng är bara att det krävs en hel del för att ligga kvar på toppen... Man måste hela tiden ligga i framkant. Vare sig det gäller 4G eller Dualcore...

16GB kommer fortfarande finnas som val.

WiFi Hotspot är standard från iPhone 4+

edit: 4G/LTE kommer inte.

Stämmer ju bra, Apple är inte dom som kanske samsung eller htc m.m som slänger in en massa dual hit och dual dit, 4G och 3D tjofräs!
Nyhetens behag med alla dessa funktioner slutar bara illa.. Innan iPhonen kom drog man en och annan nitlott när man ville ha ALLT det senaste.
Kul att ett vinnande koncept kan vara enkelhet och användarvänlighet!

Det här var varken spekulationer eller rykten kom jag just på. God natt:)

Ursprungligen av Engalunda:

Stämmer ju bra, Apple är inte dom som kanske samsung eller htc m.m som slänger in en massa dual hit och dual dit, 4G och 3D tjofräs!
Nyhetens behag med alla dessa funktioner slutar bara illa.. Innan iPhonen kom drog man en och annan nitlott när man ville ha ALLT det senaste.
Kul att ett vinnande koncept kan vara enkelhet och användarvänlighet!

Det här var varken spekulationer eller rykten kom jag just på. God natt:)

Men det var en bra post (tycker jag), tyvärr tänker sällan folk på batteritid t.ex. utan vill ha quad-core i sin telefon med 1900x1080 upplösning på en 4"-skärm, why?!?

Ursprungligen av keptang:

Men det var en bra post (tycker jag), tyvärr tänker sällan folk på batteritid t.ex. utan vill ha quad-core i sin telefon med 1900x1080 upplösning på en 4"-skärm, why?!?

Fast enligt min upplevelse med iPhone är att batteritiderna som anges verkligen, VERKLIGEN rena fantasitiderna. Jag undrar hur Apple mätt ut sina tider, känns som att de satt ner ljusstyrkan till minsta möjliga och satt telefonen i flygplansläge när de ska kräma fram ipod-tiden.

Satt och funderade vad jag verkligen vill ha i form av hårdvara i iPhone 5.
Och bättre frontkamera är det jag vill ha allra mest, använder den rättt mycket och bilderna blir brusiga delux.

Ursprungligen av Chaosstar:

Satt och funderade vad jag verkligen vill ha i form av hårdvara i iPhone 5.
Och bättre frontkamera är det jag vill ha allra mest, använder den rättt mycket och bilderna blir brusiga delux.

Du är alltså inte nöjd med den bästa mobilkamera som finns att få tag i, i dagsläget?
Vi ska komma ihåg att det är en mobilkamera, inte en digitalkamera

Bevaka tråden