Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 4 ute nu.

Tråden skapades och har fått 282 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-06-23 17:11

Hur får man in böcker man köper annorstädes -

och pdf'er i allmnänhet - in i iBook-appen?

i iTunes, importera till bibliotek, synkronisera.

Jepp. Funkar fint :-). Jag har lagt in t.ex. Tarantinos manus till Pulp Fiction. iBook-appen blir ju en fenomenal samlingsplats för alla möjliga pdf'er som man vill ha tillgång till längre tid. Hoppas att man tillåts maila vidare inifrån appen nästa update. Jag föstår att dom är nojiga för spridning av köpta eböcker, men en spärr för dom är ju en baggis.

Ursprungligen av Hjopek:

och pdf'er i allmnänhet - in i iBook-appen?

i iTunes, importera till bibliotek, synkronisera.

Jepp. Funkar fint :-). Jag har lagt in t.ex. Tarantinos manus till Pulp Fiction. iBook-appen blir ju en fenomenal samlingsplats för alla möjliga pdf'er som man vill ha tillgång till längre tid. Hoppas att man tillåts maila vidare inifrån appen nästa update. Jag föstår att dom är nojiga för spridning av köpta eböcker, men en spärr för just dom är ju en baggis.

Ursprungligen av Hjopek:

och pdf'er i allmnänhet - in i iBook-appen?

i iTunes, importera till bibliotek, synkronisera.

Ursprungligen av Hjopek;:

och pdf'er i allmnänhet - in i iBook-appen?

i iTunes, importera till bibliotek, synkronisera.

En annan varisnt är att ta ner den via dropbox och i dropbox välja öppna i ibooks

Då fungerar det till och med ota (over The air)

Ursprungligen av Adrian B;:

Jag hade ett skumt fel där varje gång jag skickade en bild med epost så hamnade den i utkorgen och jag var tvungen att plocka fram mejlet och skicka det därifrån, annars gick det inte iväg. Men jag orkade inte felsöka, så jag återställde telefonen (antagligen overkill) och sen tog jag bort mina konton i Mail och lade till dom på nytt. Passade på att byta till Exchange för alla också, nu när det går. Och sen var problemet borta.

Jag har samma problem, ska prova din lösning

Altså kan någon förklara exakt hur multitasking fungerar (rent tekniskt). Som jag förstår det går programmet ner i någon sorts "vila" och vill man ha upp det dubbelklickar man på home-button. So far, so good. Problemet är att ALLA apps man öppnar hamnar där. Borde inte detta suga MER batteri än förut isåfall? Tar man bort det från listan stängs ju ändå inte backgrounding för appen, som jag förstår det.

Ursprungligen av PeeMaN:

Altså kan någon förklara exakt hur multitasking fungerar (rent tekniskt). Som jag förstår det går programmet ner i någon sorts "vila" och vill man ha upp det dubbelklickar man på home-button. So far, so good. Problemet är att ALLA apps man öppnar hamnar där. Borde inte detta suga MER batteri än förut isåfall? Tar man bort det från listan stängs ju ändå inte backgrounding för appen, som jag förstår det.

De som inte stödjer multitasking hamnar där som genvägar bara, drar inga resurser.

Hur den tekniskt fungerar finns postat på så många ställen så jag orkar inte förklara..
Engadget förklarar det bra i deras review av iPhone 4.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-06-23 21:35
Ursprungligen av PeeMaN:

Altså kan någon förklara exakt hur multitasking fungerar.

läs denna tråd http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/278327-multitasking-i-ios-4-a.html

Ursprungligen av PeeMaN;:

Altså kan någon förklara exakt hur multitasking fungerar (rent tekniskt). Som jag förstår det går programmet ner i någon sorts "vila" och vill man ha upp det dubbelklickar man på home-button. So far, so good. Problemet är att ALLA apps man öppnar hamnar där. Borde inte detta suga MER batteri än förut isåfall? Tar man bort det från listan stängs ju ändå inte backgrounding för appen, som jag förstår det.

Titta i denna tråd
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/278327-multitasking-i-ios-4-a.html

Processerna dör, man sparar ett state i ram (verkar det som), när du tar bort appen från dockan så tar du bort det sparade statet för appen (samma sak händer om du tvångsavslutar en app men då blir den kvar i listan)

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2010-06-23 22:17

VArför får man bara in 9 apps i varje mapp? That sucks!!

Ursprungligen av hoffie:

varför får man bara in 9 apps i varje mapp? That sucks!!

12 .

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2010-06-23 22:40
Ursprungligen av keptang:

12 .

Det är jag som inte kan gångertabellen:)

Varför får man bara in 12 apps i varje mapp? That sucks!
Borde väl gå att ordna en vanlig rulllista, tråkigt att behöva ha en "Spel"-mapp och en "Spelhall"-mapp, och flera "Resor"-mappar (alla Lonely Planet böcker som släpptes gratis för ett tag sen).

Det är nog så enkelt som att Apple inte vill ha vertikal scroll i mappar och horisontell mellan sidorna

Det finns en poäng med att undvika scrollning och det är att fler personer än vad vi tror har problem med scrollning

Mina podcasts försvann efter installationen. Har försökt ladda hem nya men när nedladdningen är klar är det helt tomt under "podcasts" i iPod-programmet. Fattar inte var dom tar vägen. Har någon liknande problem? Jag laddar ner podcastarna mha iTunes i iPhonen.

Innan jag uppdaterar, någon som har problem med mottagning osv på luren? dvs fungerar den lika bra att ringa med som med tidigare version? Det känns viktigast att det inte blir sämre, även om det är trevligt med ett nytt OS till min 3G S.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-24 18:30
Ursprungligen av CyberPet:

Innan jag uppdaterar, någon som har problem med mottagning osv på luren? dvs fungerar den lika bra att ringa med som med tidigare version? Det känns viktigast att det inte blir sämre, även om det är trevligt med ett nytt OS till min 3G S.

Ja, det är samma.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2010-06-24 20:29

Nätverksanslutningen kopplas ned!!!

Jag har inga problem med att hämta själv uppdateringen. De 292 Mb tar ca 5 min att ladda ner.
Men sen står den och jobbar ett tag och till slut står det att "Nätverksanslutningen kopplades ned på grund av en tidsgräns".
Jag har en 3G. Jag har även försökt att återställa men den kräver att jag uppdaterar och återställer och systemet börjar med att uppdatera. Därför kan jag inte återställa telefonen.
Är det någon som har haft liknande problem och har någon lösning?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-24 20:38
Ursprungligen av Takayama:

Jag har inga problem med att hämta själv uppdateringen. De 292 Mb tar ca 5 min att ladda ner.
Men sen står den och jobbar ett tag och till slut står det att "Nätverksanslutningen kopplades ned på grund av en tidsgräns".
Jag har en 3G. Jag har även försökt att återställa men den kräver att jag uppdaterar och återställer och systemet börjar med att uppdatera. Därför kan jag inte återställa telefonen.
Är det någon som har haft liknande problem och har någon lösning?

Återställa lär inte hjälpa. Det är din dator/iTunes det är fel på. Testa installera om det, eller annan dator.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2010-06-25 09:18
Ursprungligen av zappee:

Återställa lär inte hjälpa. Det är din dator/iTunes det är fel på. Testa installera om det, eller annan dator.

Se där ja. Det gick lite bättre den här gången. Tackar så mycket!

Ursprungligen av zappee:

Ja, det är samma.

Tack tack! Har uppdaterat och det gick snabbare än jag trodde. Kanske för att jag hade gjort en backup innan, och allt var i princip redan klart.

Känns lite ovant med mapparna, men också skönt att slippa bläddra så förbenat. Gillar uppdateringen, men fick någon lustig grej efter ett avslutat telefonsamtal. Jag fick i en annan app (Apples egen tror jag det var) en remsa där uppe som sa att jag kunde klicka på för att fortsätta samtalet. Öh, nej, det hade jag ju avslutat en timme tidigare. Kändes skumt.

Jag försökte mig på att ladda hem en pdf-fil för att lägga in i iBooks genom att klicka på en knapp där det stod "open in iBooks". Resultatet blev att min iPod Touch G2 verkade låsa sig helt o hållet, gick inte att göra något på skärmen och efter en stund startade den om. Det är möjligt att jag valde en för stor fil och att det blev stockning eller nåt men eftersom jag fick upp filen på nolltid i Safari så trodde jag inte det skulle vara något problem.

Filen jag försökte detta på var denna: http://manuals.info.apple.com/en_US/iPhone_iOS4_User_Guide.pdf

  • Medlem
  • 2010-06-29 00:23
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag försökte mig på att ladda hem en pdf-fil för att lägga in i iBooks genom att klicka på en knapp där det stod "open in iBooks". Resultatet blev att min iPod Touch G2 verkade låsa sig helt o hållet, gick inte att göra något på skärmen och efter en stund startade den om. Det är möjligt att jag valde en för stor fil och att det blev stockning eller nåt men eftersom jag fick upp filen på nolltid i Safari så trodde jag inte det skulle vara något problem.

Filen jag försökte detta på var denna: http://manuals.info.apple.com/en_US/iPhone_iOS4_User_Guide.pdf

För mig och min iphone 3GS gick det alldeless utmärkt att öppna i ibooks iaf..

Ursprungligen av Spata:

För mig och min iphone 3GS gick det alldeless utmärkt att öppna i ibooks iaf..

Jag tycker att ganska mycket i min iPod har blivit trögare sedan uppdateringen. Allt från upplåsning till spel.

Sedan undrar jag en sak om wi-fi. Var det något i uppdateringen som gjorde ngt med wi-fi? Tidigare när jag kopplade upp mig till mitt eget nät så var Airport-ikonen i Touch'ens fönster fylld hela tiden men nu växlar den mellan helt tom och fylld och allt där emellan.

En irriterande bugg jag märkt i IOS4.
Ibland när jag är inne och läser något SMS försvinner "tillbaka"-knappen, dvs jag kan inte komma till SMS-huvudmenyn. Enda lösningen är att starta om telefonen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-01 07:50
Ursprungligen av PeeMaN:

En irriterande bugg jag märkt i IOS4.
Ibland när jag är inne och läser något SMS försvinner "tillbaka"-knappen, dvs jag kan inte komma till SMS-huvudmenyn. Enda lösningen är att starta om telefonen.

Det tror jag nog inte många upplever...jag har då aldrig sett det iaf.

Har du kört en restore?

Ursprungligen av zinned:

Det tror jag nog inte många upplever...jag har då aldrig sett det iaf.

Har du kört en restore?

Ja, det har jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-01 19:24
Ursprungligen av PeeMaN:

Ja, det har jag.

Utan backup?

Ursprungligen av zappee:

Utan backup?

Ja igen.

Jag vill bara tipsa alla med en iPod Touch G2 som har fått problem sedan uppgraderingen till iOS4 (sämre batteritid, allmänt tröga kontroller, kraschande spel och appar mm), att denna tråd finns på Apples supportsidor. Ju fler som postar sina problem ju fortare kanske Apple fixar problemet:

Apple - Support - Discussions - iOS4 Problems with iPod Touch 2nd Gen ...

  • Medlem
  • 2010-07-02 11:17

Jag kunde inte ta emot ett MMS efter uppdateringen till iOS 4, så jag ringde Telia och de bad mig göra en soft-reset genom att hålla inne homeknappen och låsknappen tills äpplet syntes.

Det hjälpte.

(Skulle inte det hjälpa, så skulle jag gå in på Inställningar > Allmänt > Återställ och återställa nätverksinställningar)

Skulle inte det fungera, så skulle jag ringa Telia.

Lite FYI som kanske kan vara till hjälp

Bevaka tråden