Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 4 ute nu.

Tråden skapades och har fått 282 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Uppgraderingen på min 3GS gick fort och utan problem. Multitasking, snabbare kamera, iBooks (!) var det jag gillar mest.

Många steg det här..

- Ladda ner,
- Backa upp,
- omstart (tror jag)
- Installera,
- omstart,
- Återställning (in med backupen igen)
- omstart
- sync... o precis när man tror att det är färdigt så drar nästa sync igång :/

Min Touch är en G2 så jag får inte det sk "Multitaskin" eller möjligheten att koppla in externt BT - tangentbord men resten lär jag få. Mappar är det jag ser fram emot mest...sync in progress...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-22 18:01

Alla som klagar på att bakgrundsbilder inte stöds på iPhone 3G se Why Your iPhone 3G Didn't Get Backgrounds With iOS 4

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-22 18:25

Någon här som kör Verizon som operatör? Har ett företagsabbonemang hos Verizon och kan inte få internet att funka efter uppdateringen till OS 4.0.

Verizon kör på Telias nät och jag får upp Telia som operatör, men när jag försöker surfa får jag upp "Kunde inte aktivera mobilt datanätverk". Kollade upp Sizemobiles hemsida (som är någon form av leverantör av Verizon i Sverige) och där står det att jag ska ange spinbox.telia.se som APN, men när jag lagt in det fungerar det fortfarande inte.

Jag hade inga problem med spinbox.telia.se innan uppgraderingen av OSet..

Finns det någon där ute i samma situation? Kanske någon som redan löst det?

Några synbara förändringar:

Dockan ser ut som på Mac'en i standard och Räknarens ikon har moderniserats

Borde kanske läsa instruktionerna men men...är lite för laaaat :). Någon som vet hur man aktiverar orienteringslåset på skärmen?

Senast redigerat 2010-06-22 18:59
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Borde kanske läsa instruktionerna men men...är lite för laaaat :). Någon som vet hur man aktiverar orienteringslåset på skärmen?

Dubbelklicka på home-knappen.
Scrolla vänster (dra fingret från vänster till höger) så ser du låset.

Ursprungligen av EricBradley:

Dubbelklicka på home-knappen.
Scrolla vänster (dra fingret från vänster till höger) så ser du låset.

Om jag dubbelklickar på Home-knappen kommer jag bara till Home-skärmen eller till iTunes beroende på inställningar.

Jag testade att döka på Apples supportsidor men lyckades inte hitta instruktioner där heller.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Om jag dubbelklickar på Home-knappen kommer jag bara till Home-skärmen eller till iTunes beroende på inställningar.

Jag testade att döka på Apples supportsidor men lyckades inte hitta instruktioner där heller.

Då har du en iPhone 3G gissar jag. Orienteringslåset finns bara i 3GS och 4.

Ursprungligen av Capeman:

Då har du en iPhone 3G gissar jag. Orienteringslåset finns bara i 3GS och 4.

En iPod Touch G2 faktiskt men jag har iaf fått mitt svar...tack o jädrans. Det är så himla irriterande när orienteringen växlar från stående till liggande när jag inte vill.

Jag antar att den nya iTuneskontrollen är ngt annat jag inte får... :/

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

En iPod Touch G2 faktiskt men jag har iaf fått mitt svar...tack o jädrans. Det är så himla irriterande när orienteringen växlar från stående till liggande när jag inte vill.

Jag håller med. Några av mina favoritappar är smarta nog att ha inbyggda orienteringslås, t ex Twitbird och MobileRSS.

EDIT: Stämmer tyvärr. Missar man hela multitaskingdockan så missar man både lås och iPodkontroller.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2010-06-22 20:30

Kan inte hitta att Apple valt att implementera de sista bitarna i Blåtand protkollet
för att "Next Track" och de bitarna man saknat innan. ?!
Har de ännu en gång valt att strunta i detta ?!

Ursprungligen av basic:

Kan inte hitta att Apple valt att implementera de sista bitarna i Blåtand protkollet
för att "Next Track" och de bitarna man saknat innan. ?!
Har de ännu en gång valt att strunta i detta ?!

Antagligen, ja. Det har ju inte rapporterats att de lagt till de bitarna någonstans.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2010-06-22 20:39
Ursprungligen av Capeman:

Antagligen, ja. Det har ju inte rapporterats att de lagt till de bitarna någonstans.

Nä jag kunde inte hitta någon information alls om vad som ändrats inom det omr. Synd de missar den biten . . .

Ursprungligen av basic:

Nä jag kunde inte hitta någon information alls om vad som ändrats inom det omr. Synd de missar den biten . . .

Håller med. Vissa beslut Apple tar har man väldigt svårt att förstå.

Ursprungligen av basic:

Kan inte hitta att Apple valt att implementera de sista bitarna i Blåtand protkollet
för att "Next Track" och de bitarna man saknat innan. ?!
Har de ännu en gång valt att strunta i detta ?!

De använder röststyrning istället - jag är inte helt övertygad om att det är rätt beslut men så är det

Aha. Man ska alltså sitta på bussen med sina lurar och plötsligt ropa ut i luften: Next! (eller vad det nu är man ska säga - engelska är det garanterat i alla fall)!? Jag kan se hur medpassageraren bredvid rycker till. Som sagt; Ibland är det omöjligt att förstå hur Apple tänker. Ibland är dom..liksom...rubbade på något sätt. Rubbade i skallen.

Ursprungligen av BlackSmp:

De använder röststyrning istället - jag är inte helt övertygad om att det är rätt beslut men så är det

Ursprungligen av Zimmerman;:

Aha. Man ska alltså sitta på bussen med sina lurar och plötsligt ropa ut i luften: Next! (eller vad det nu är man ska säga - engelska är det garanterat i alla fall)!? Jag kan se hur medpassageraren bredvid rycker till. Som sagt; Ibland är det omöjligt att förstå hur Apple tänker. Ibland är dom..liksom...rubbade på något sätt. Rubbade i skallen.

Givetvis så kan du säga "nästa sång"

På ett sätt så är det konsekvent - samma styrning som på ipod shuffle

Symbolen som ser ut som "returburk", den runda pilen är Rotationslåset. Den är längst till vänster vid "bandspelarknapparna".

Edit: Ser nu dock att man bara kan låsa "Stående visning"?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-23 14:16
Ursprungligen av J THOMAS E:

Symbolen som ser ut som "returburk", den runda pilen är Rotationslåset. Den är längst till vänster vid "bandspelarknapparna".

Edit: Ser nu dock att man bara kan låsa "Stående visning"?!

Synd att man inte kan låsa liggande...

  • Medlem
  • 2010-06-22 21:30

Röststyrningen är nog tänkt för ensam bilåkning i Amerrka. Mer trafiksäkert.

Nu dagens retsticka: "iOS4 ute nu!" Jag tycker det verkar mer inne än någonsin…

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-06-22 22:56

Säkra på att det inte fungerar att ropa på svenska? Visst, man ser ju precis lika korkad ut, men jag har för mig att även svenska kommandon fungerar. Var ju dock ett bra tag sedan jag testade funktionen på min fars Iphone...

Till alla som klagar på att iPhone 3G inte får alla nya funktioner i iOS 4: Ge mig listan på andra två år gamla telefoner som ÖVERHUVUDTAGET får några som helst nya funktioner idag.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-23 07:12
Ursprungligen av Adrian B:

Till alla som klagar på att iPhone 3G inte får alla nya funktioner i iOS 4: Ge mig listan på andra två år gamla telefoner som ÖVERHUVUDTAGET får några som helst nya funktioner idag.

Klockrent!

Yes!!

Här är ett partytrick för er med 3GS: Håll Home-knappen inne tills röststyrningen startar och fråga "Vad är klockan?"

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2010-06-23 00:23
Ursprungligen av Adrian B:

Här är ett partytrick för er med 3GS: Håll Home-knappen inne tills röststyrningen startar och fråga "Vad är klockan?"

HAHA . . fy fan vad nice, precis vad man behöver när man vaknar halvfull kl 03.14 och inte kan se ett skit

En fråga, i bilder kan man nu se bilder efter plats, helt underbart, men hur får man til att se bilder efter Ansikten ?!

Såg nu att det bara är i iPhoto !

  • Medlem
  • Solna
  • 2010-06-23 13:59
Ursprungligen av basic:

HAHA . . fy fan vad nice, precis vad man behöver när man vaknar halvfull kl 03.14 och inte kan se ett skit

En fråga, i bilder kan man nu se bilder efter plats, helt underbart, men hur får man til att se bilder efter Ansikten ?!

Såg nu att det bara är i iPhoto !

Om du har orginal-lurarna och 3GS och håller inne "play"/svara-knappen så kan du köra röststyrning också. Ganska fiffigt om man som jag cyklar till jobbet och vill Veta vad klockan är utan att behöva stanna och hala fram telefonen.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-06-24 12:50
Ursprungligen av sjk:

Om du har orginal-lurarna och 3GS och håller inne "play"/svara-knappen så kan du köra röststyrning också. Ganska fiffigt om man som jag cyklar till jobbet och vill Veta vad klockan är utan att behöva stanna och hala fram telefonen.

ja, eller Klipsch S4i-lurar som undertecknad.

En galet bra funktion i mina ögon och alltså mycket mer än ett partytrick.

Det räcker för övrigt att säga "klockan?".

Men som jag skrev innan så är skillnaden att när man inte har en app i en folder så kommer man tillbaks till hem direkt medan om man har lagt en app i en folder så hamnar man tillbaks i foldern för att sen backa ett steg till med homeknappen. Det är för mej lite störigt men jag vänjer väl mej:)

Ursprungligen av westerlu77:

Men som jag skrev innan så är skillnaden att när man inte har en app i en folder så kommer man tillbaks till hem direkt medan om man har lagt en app i en folder så hamnar man tillbaks i foldern för att sen backa ett steg till med homeknappen. Det är för mej lite störigt men jag vänjer väl mej:)

Jag tycker det är perfekt. Har samlat en del nyhetsappar i en mapp så nu kan jag snabbt o smidigt växla mellan dem.

Det funkar förresten även att stänga en mapp även genom att klicka/peta på ikonen eller klicka på en annan ikon på samma rad.

Jag hade ett skumt fel där varje gång jag skickade en bild med epost så hamnade den i utkorgen och jag var tvungen att plocka fram mejlet och skicka det därifrån, annars gick det inte iväg. Men jag orkade inte felsöka, så jag återställde telefonen (antagligen overkill) och sen tog jag bort mina konton i Mail och lade till dom på nytt. Passade på att byta till Exchange för alla också, nu när det går. Och sen var problemet borta.

Bevaka tråden