Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 4 ute nu.

Tråden skapades och har fått 282 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Bestefar:

Det låter som att du hittat dagens i-landsproblem.
Personligen håller jag inte med dig. I OS X stängs inte finder ner för att du öppnar ett program. Det är väl en del av "multitasking" att den har fortfarande igång grejer under tiden. Mappar är en del av detta. Då tycker jag det är värre att man alltid får dubbeltrycka och sedan hålla inne ikonerna i "multitaskdocken" och sedan trycka på minusknpparna för att stänga av programmet. Eller är det avstängt redan? Någon som vet?

Jag vet att det är ett i-landsproblem men det känns som att dessa typer av forum har bara ilandsproblem rakt över:)
Tycker fortfarande inte att det är logiskt att bara för att man har lagt en app i en folder så hamnar man inte tillbaka på ruta 1 igen. Har man en app på det gamla vanliga sättet så hamnar man ju tillbaka så jag förstår inte poängen alls.

Nja...egentligen är allt hur normalt som helst. Om du öppnar en mapp med program på din Mac och sedan stänger programmet så är ju mappen fortfarande öppen. Inget operativsystem mig veterligen stänger mappar automatiskt när man aktiverar en fil inne i just den mappen.
Jag håller dock med om att det kanske inte är så klockrent på en liten dator som heter Iphone. Här får dom nog tänka om och införa en nymodighet - automatstängande mappar när innehåll aktiveras alltså. Kanske har Apple planer på att även låta oss organisera dokument på detta viset och då vill dom redan nu fastställa denna på alla datorer självklara logiken. Eller...varför ska man tillbaka till en annan mapp som ju fönstret också är? "Skrivbordet" är också en "mapp". En del kanske tycker att man ska tillbaka till "första sidan" - första "skrivbordet" - när man stänger ner en app? Det kanske finns 5 alternativ och önskningar? Så - dom valde att göra precis som det är på alla andra datorer i hela världen.

Ursprungligen av westerlu77:

Jag vet att det är ett i-landsproblem men det känns som att dessa typer av forum har bara ilandsproblem rakt över:)
Tycker fortfarande inte att det är logiskt att bara för att man har lagt en app i en folder så hamnar man inte tillbaka på ruta 1 igen. Har man en app på det gamla vanliga sättet så hamnar man ju tillbaka så jag förstår inte poängen alls.

Jo det är lite störande, hoppas på att de fixar det i någon framtida patch

Kan man få Wp i 3g?

Nu har jag lekt med telefonen och fixat och trixat.

Kan säga såhär att min fungerar helt felfritt! Enda är alltså pixliga bilder i iPoden. Annars fungerar allt annat.

Min telefon är 100gånger snabbare, finare och känns som en helt ny telefon.

Slängt in allt i mappar så har endast en "sida" nu

Hur går det för er?

Jag har nu avbrutit uppdateringen. Har nu tagit bort all musik, tagit bort massor med appar och ser att jag nu har ca 75% ledigt utrymme på min iPhone 3G 16GB. Så, gjorde en sync och backup. Gick hyffsat fort och så kör jag nu update igen. Och det står återigen "backup... " och den visar inte ens den där första strimman av procent. Tjejens 3G 8Gb gick fort och fint. Den är klar.

Bajs.

Dom verkar ha fixat att en del - jag själv t.ex. - hade problem med att ett antal (samma) låtar synkades om VARJE gång man synkade med iTunes. Trevligt.

Kan vi inte ha en tråd om buggar i iOS4? Jag startar en..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-06-22 08:52

Mappar är wunderbar

Någon annan som har testat iBooks på en iPhone 3G? Själ tycker jag att det är segare än sirap... Ska jag använda den funktionen får det bli en uppgradering av telefon eller iPad men icke en iPhone 3G.

Ursprungligen av SoulBlazt:

Någon annan som har testat iBooks på en iPhone 3G? Själ tycker jag att det är segare än sirap... Ska jag använda den funktionen får det bli en uppgradering av telefon eller iPad men icke en iPhone 3G.

Fungerar utmärkt och flyter på perfekt på 3Gs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-22 09:53
Ursprungligen av SoulBlazt:

Någon annan som har testat iBooks på en iPhone 3G? Själ tycker jag att det är segare än sirap... Ska jag använda den funktionen får det bli en uppgradering av telefon eller iPad men icke en iPhone 3G.

Nja, testat i testat... drog igång, letade efter nån bok värd att läsa... gav upp och stängde.

Har en fråga. Vill gärna installera iOS4 på min ipod touch NU, men e i utlandet med en bärbar Mac som inte är den jag vanligtvis brukar koppla till min ipod. Alla mina köpta program ligger alltså på min iMac hemma. När jag klickar på uppdatera i itunes får jag detta meddelande (se bild). Jag bryr mig inte om musik,filmer och sån media försvinner, men finns det nåt sätt att spara ner mina program från ipoden till denna macbook, eller på nåt sätt lyckas uppdatera till os4 utan att förlora mina program? Har även köpt några nya program sista dagarna som inte är synkade med min imac hemma.

ÅÅÅÅÅHHH!!!!!"

Att uppdatera till OS4 från en jailbreakad 3G var nog det mest idiotiska jag kunde gjort. Fick INGA nya funktioner, kul med svart bakgrundsbild på hemskärmarna... JIPPI!!!

Enda jag fick var mappar, som jag aldrig använt och aldrig kommer göra... Fan också!!

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-06-22 11:24
Ursprungligen av wilhelmsson:

ÅÅÅÅÅHHH!!!!!"

Att uppdatera till OS4 från en jailbreakad 3G var nog det mest idiotiska jag kunde gjort. Fick INGA nya funktioner, kul med svart bakgrundsbild på hemskärmarna... JIPPI!!!

Enda jag fick var mappar, som jag aldrig använt och aldrig kommer göra... Fan också!!

Bakgrundsbild får du endast med 3Gs eftersom 3G:ns processor inte hänger med att rendera dropshadows på all text osv.

Mappar är ju kanonbra.

Ursprungligen av akesson:

Bakgrundsbild får du endast med 3Gs eftersom 3G:ns processor inte hänger med att rendera dropshadows på all text osv.

Mappar är ju kanonbra.

Ne precis, förstår att det är anledningen... Men antar att du förstår irritationen jag upplevde när jag insåg att 3G'n inte fått ett skit, visst att mail ser lite bättre ut o att jag nu kan sortera de 3 sidorna apps (om det ens är så mycket) i mappar. Känns otroligt onödigt!

Jaja, får väl vänta en stund till tills jag kan jailbreak'a den igen!

Ursprungligen av wilhelmsson:

Jaja, får väl vänta en stund till tills jag kan jailbreak'a den igen!

Funderade också på att jailbreak'a min iPhone 3G tills jag har en iPhone 4 men vet inte ifall det är värt för att få bakgrund då det även stod på gizmodo att folk som jailbreakat och lagt in bakgrundsbild upplevde telefonen seg som sirap... 3Gn är ju inte direkt supersnabb utan jailbreak

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-22 18:32
Ursprungligen av SoulBlazt:

Funderade också på att jailbreak'a min iPhone 3G tills jag har en iPhone 4 men vet inte ifall det är värt för att få bakgrund då det även stod på gizmodo att folk som jailbreakat och lagt in bakgrundsbild upplevde telefonen seg som sirap... 3Gn är ju inte direkt supersnabb utan jailbreak

Du har inte funderat på att Apple har spärrat det för att den blir just seg som sirap?

Ursprungligen av wilhelmsson:

Att uppdatera till OS4 från en jailbreakad 3G var nog det mest idiotiska jag kunde gjort. Fick INGA nya funktioner, kul med svart bakgrundsbild på hemskärmarna... JIPPI!!!

INGA nya funktioner? Är du seriös?

Så du fick inte gemensam inbox i Mail, inte rättstavning, inte textersättning, inte möjligheten att stänga av mobil datatrafik, inte möjligheten att söka på SMS, inte teckenräkning på SMS, inte födelsedagar i kalendern, inte ansikten och platser i Bilder, inte möjligheten att välja storlekar på bifogade bilder i epost, inte trådlös synkning av anteckningar, inte möjlighet att ha fler än ett Exchange/Active Sync-konto i Mail, inte möjlighet att byta sökmotor i Safari, inte filöverföringsfunktionen från iPad, inte trådade diskussioner i Mail, inte automatisk komplettering av sökning i Safari, inte möjligheten att skapa och redigera riktiga spellistor i iPod, inte möjligheten att köra iBooks och inte 1500 nya API:er som gör att utvecklare kan skapa mycket intressantare program än tidigare? Du fick inget av detta?

Ursprungligen av wilhelmsson:

Enda jag fick var mappar, som jag aldrig använt och aldrig kommer göra...

Aldrig? Jag tror du kommer att få äta upp det uttalandet.

Ursprungligen av Adrian B:

INGA nya funktioner? Är du seriös?

Så du fick inte gemensam inbox i Mail, inte rättstavning, inte textersättning, inte möjligheten att stänga av mobil datatrafik, inte möjligheten att söka på SMS, inte teckenräkning på SMS, inte födelsedagar i kalendern, inte ansikten och platser i Bilder, inte möjligheten att välja storlekar på bifogade bilder i epost, inte trådlös synkning av anteckningar, inte möjlighet att ha fler än ett Exchange/Active Sync-konto i Mail, inte möjlighet att byta sökmotor i Safari, inte filöverföringsfunktionen från iPad, inte trådade diskussioner i Mail, inte automatisk komplettering av sökning i Safari, inte möjligheten att skapa och redigera riktiga spellistor i iPod, inte möjligheten att köra iBooks och inte 1500 nya API:er som gör att utvecklare kan skapa mycket intressantare program än tidigare? Du fick inget av detta?

Aldrig? Jag tror du kommer att få äta upp det uttalandet.

hehe, jag överreagerade ganska kraftigt. Givetvis fick jag dessa funktioner, bra funktioner!
Var allt rätt grinig igår, men insåg rätt snabbt själv att jag var dum som trodde allt multi-tasking och bakgrund skulle funka som i iPhone 4G. Om jag ens trodde det? Känns rätt hjändött

Angående ätandet har du säkert rätt som sist när du trodde jag skulle få käka upp ang. iPhones nya utseende, fan du känner ju mig bättre än jag själv gör

Tack för förklaringen Adrian

Ursprungligen av Adrian B:

INGA nya funktioner? Är du seriös?

Så du fick inte gemensam inbox i Mail, inte rättstavning, inte textersättning, inte möjligheten att stänga av mobil datatrafik, inte möjligheten att söka på SMS, inte teckenräkning på SMS, inte födelsedagar i kalendern, inte ansikten och platser i Bilder, inte möjligheten att välja storlekar på bifogade bilder i epost, inte trådlös synkning av anteckningar, inte möjlighet att ha fler än ett Exchange/Active Sync-konto i Mail, inte möjlighet att byta sökmotor i Safari, inte filöverföringsfunktionen från iPad, inte trådade diskussioner i Mail, inte automatisk komplettering av sökning i Safari, inte möjligheten att skapa och redigera riktiga spellistor i iPod, inte möjligheten att köra iBooks och inte 1500 nya API:er som gör att utvecklare kan skapa mycket intressantare program än tidigare? Du fick inget av detta?

Aldrig? Jag tror du kommer att få äta upp det uttalandet.

Visst är det nya funktioner Adrian. Men inget är någon större revolution för oss som kör Jailbreakat. Att killen aldrig kommer använda mappar är däremot en lögn. Jag hatar att ha 1000 ikoner i telefonen och har nu endast ett par med kategorier på en ensam sida. Så jävla sweet!

Ursprungligen av PeeMaN;:

Visst är det nya funktioner Adrian. Men inget är någon större revolution för oss som kör Jailbreakat. Att killen aldrig kommer använda mappar är däremot en lögn. Jag hatar att ha 1000 ikoner i telefonen och har nu endast ett par med kategorier på en ensam sida. Så jävla sweet!

Hur många Av de funktioner som adrian räknade upp fanns som jb?

Backgrounder som inte är samma sak som apples lösning (men ok då;))
Skins/tema (som iofs är mer omfattande i jb)
Mappar

Sedan då?

Ursprungligen av BlackSmp:

Hur många Av de funktioner som adrian räknade upp fanns som jb?

Backgrounder som inte är samma sak som apples lösning (men ok då;))
Skins/tema (som iofs är mer omfattande i jb)
Mappar

Sedan då?

Backgrounder är imho faktiskt bättre än Apples lösning, att det skulle suga slut batteriet på en kvart som folk tror är rent nonsens. Men om vi ska räkna upp:

Backgrounder - finns
Skins/teman - finns
Möjlighet att stänga av mobil data - finns
Teckenräkning på SMS - finns
Trådlös sync av anteckningar - finns... Trådlös sync av ALLT finns till och med

De övriga saker som Adrian räknade upp är i mina ögon inte direkt revolutionerande. Särskilt inte faces/places. Det kräver att man kör Iphoto, vilket många inte gör.

Det går inte att komma ifrån att en Jailbreakad Iphone fortfarande har fler funktioner och är bättre än en som är fängslad i Jobs kedjor. Adrian häver fram de 1500 APIerna. Med en jailbreakad lur finns det ingen begränsning för vilka APIer en utvecklare kan använda. Men det som framförallt gör jailbreak värt är möjligheterna att anpassa luren på det sätt man vill ha den. Valfriheten helt enkelt.

Lite väl off-topic. Men som sagt. Inget REVOLUTIONERANDE för oss som kör jailbreakat... Förutom Maps då, som var enda anledningen till att jag kör 4.0 för tillfället.

Ursprungligen av PeeMaN;:

Backgrounder är imho faktiskt bättre än Apples lösning, att det skulle suga slut batteriet på en kvart som folk tror är rent nonsens. Men om vi ska räkna upp:

Backgrounder - finns
Skins/teman - finns
Möjlighet att stänga av mobil data - finns
Teckenräkning på SMS - finns
Trådlös sync av anteckningar - finns... Trådlös sync av ALLT finns till och med

De övriga saker som Adrian räknade upp är i mina ögon inte direkt revolutionerande. Särskilt inte faces/places. Det kräver att man kör Iphoto, vilket många inte gör.

Det går inte att komma ifrån att en Jailbreakad Iphone fortfarande har fler funktioner och är bättre än en som är fängslad i Jobs kedjor. Adrian häver fram de 1500 APIerna. Med en jailbreakad lur finns det ingen begränsning för vilka APIer en utvecklare kan använda. Men det som framförallt gör jailbreak värt är möjligheterna att anpassa luren på det sätt man vill ha den. Valfriheten helt enkelt.

Lite väl off-topic. Men som sagt. Inget REVOLUTIONERANDE för oss som kör jailbreakat... Förutom Maps då, som var enda anledningen till att jag kör 4.0 för tillfället.

Jag vet, been there done that. Och revolutionerande är inte iOS 4.0 men det är en stark iteration som ger en bättre helhetslösnjng än alla jb hack (även om jag är imponerad Av kreativiteten)

Men jag håller inte backgrounder bättre än apples lösning. Helheten är mycket bättre och jag saknar iOS 4 när jag sitter här med min ipad

Maps? Vad har jag missat? vad är det?

Ursprungligen av PeeMaN:

BFörutom Maps då, som var enda anledningen till att jag kör 4.0 för tillfället.

Ursprungligen av Zimmerman:

Maps? Vad har jag missat? vad är det?

Maps, mappar, folders. Haha. Jag är trött. Har ju suttit hela jävla dagen och pluggat el-säkerhetsföreskrifter och grejjor. Gör det så kommer du också att kunna göra ett enkelt misstag

Ursprungligen av PeeMaN:

Visst är det nya funktioner Adrian. Men inget är någon större revolution för oss som kör Jailbreakat.

Jag har aldrig påstått att det skulle vara en revolution och jag känner till att jailbreak ger vissa av funktionerna. Min poäng var bara att han faktiskt fått en drös av förbättringar när han påstod att det inte var några nya funktioner alls.

Jailbreak gör det väldigt enkelt att få tillgång till vissa av funktionerna, men långt ifrån alla. Det brukar vara ett standardargument från vissa håll "äh, det finns ju med jailbreak" men det är ofta inte hela sanningen och det är långt ifrån hela bilden.

Jailbreak är bökigt, det kräver aktsamhet med varje uppdatering, det kräver att man ständigt håller koll på vilka metoder som är bäst osv. Man måste spara sina "blobbar" man måste hacka osv. Så många vill gärna slippa det, andra skulle inte ens klara av det om om försökte. Jailbreak är en nördgrej för tekniskt kunniga som vet vad de gör och tycker att lite strul och tjafs inte är stora problem.

Även om jailbreak kan till synes ge samma funktioner är det inte alls lika välpolerat, lika intregerat och lika hänsynsfullt mot batteritid och prestanda mm. Multitasking är ett bra exempel på det. Jailbreak ger tillgång till äkta bakgrundsprocesser kort och gott, medan Apples multitasking i iOS 4 är en helt annan historia med speciella API:er.

Jailbreak ger inte gemensam inbox i Mail, ger inte multipla Exchange-konton, ger inte tillgång till 1500 nya API för program i App Store, ger inte teckenräkning i Apples SMS-program, inte födelsedagar i Apple kalender, inte byte av sökmotor i Safari, inte möjlighet att välja storlek på bifogade bilder i mejl, inte möjligheten att redigera och skapa spellistor i iPod-appen som synkas till iTunes osv osv.

Ursprungligen av PeeMaN:

Att killen aldrig kommer använda mappar är däremot en lögn. Jag hatar att ha 1000 ikoner i telefonen och har nu endast ett par med kategorier på en ensam sida. Så jävla sweet!

Exakt, det var därför jag sa att han skulle få äta upp det

Ang Spotify:

"Many, many have asked and yes - we are working hard on an update for iOS4. No release date yet but as soon as it's ready we'll let you know."

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-22 17:09
Ursprungligen av willhaven1980:

Ang Spotify:

"Many, many have asked and yes - we are working hard on an update for iOS4. No release date yet but as soon as it's ready we'll let you know."

Tur de är snabba...de har ju inte vetat om vilka API'er de skulle använda ett bra tag nu, inte alls.

*sigh*

Ursprungligen av zinned:

Tur de är snabba...de har ju inte vetat om vilka API'er de skulle använda ett bra tag nu, inte alls.

*sigh*

Kan ju hoppas det kommer en ipadversion också snart...

Bevaka tråden