Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 3GS lanseras i Sverige den 31:a juli

Tråden skapades och har fått 294 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-07-24 08:11

Jag smsar faktiskt en del, ringer litegrann å mmsar ibland. Tror att 3s erbjudande är bättre för mig än Telias iaf, eftersom man får ringa/smsa/mmsa upp hela månadsbeloppet utom de 49:- för luren.

Hmm, vad är det jag inte förstår? Alla totaldissar tres priser och säger de är sämre än Telias. Men, om man vill ha 16GBaren får man betala ca 400 kr /månaden hos båda operatörer, skillnaden är att hos Tre så får man använda upp dessa 400. HUR kan det vara sämre? Vad missar jag?

Sen en fråga; Nån som vet om det finns möjlighet att använda tres nät i Danmark för att använda upp potten. Jag bor i Danmark, men har pluggat färdigt om ett år, och är dessutom i Sverige en hel del. Så om man kan det slår jag till direkt..

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-24 10:06
Ursprungligen av Anders Båth:

Hmm, vad är det jag inte förstår? Alla totaldissar tres priser och säger de är sämre än Telias. Men, om man vill ha 16GBaren får man betala ca 400 kr /månaden hos båda operatörer, skillnaden är att hos Tre så får man använda upp dessa 400. HUR kan det vara sämre? Vad missar jag?

Du missar inget, mer än att erbjudandet som gick ut var 3Total. En totalkostnad på 17000 kr. Men det gick att välja antingen 499 eller 399 oxå. Då blir det lite annat... Men just erbjudandet som gick ut var dyrt.

Telia: Telefon - 4595 kr + 5472 (inga samtal) Totalt: 10067 kr
Tre Pott399: Telefon - 2071 kr + 9576 (ring för allt) Totalt: 11647 kr
Exempel på 32GB-modellen.

Jag tror att många är besvikna över att inte kunna välja ett billigare abonnemang, till ett högre kontantpris. T.ex. 6000 kr för luren och sedan en 100 kr per månad i abonnemang.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-24 17:55
Ursprungligen av Anders Båth:

Hmm, vad är det jag inte förstår? Alla totaldissar tres priser och säger de är sämre än Telias. Men, om man vill ha 16GBaren får man betala ca 400 kr /månaden hos båda operatörer, skillnaden är att hos Tre så får man använda upp dessa 400. HUR kan det vara sämre? Vad missar jag?

Sen en fråga; Nån som vet om det finns möjlighet att använda tres nät i Danmark för att använda upp potten. Jag bor i Danmark, men har pluggat färdigt om ett år, och är dessutom i Sverige en hel del. Så om man kan det slår jag till direkt..

du kan ringa med 3 i danmark, kostar som i Sverige, men de gäller BARA i Danmark och det du får gära är att under operatörinställningar inte ha automatiskt valt utan markera TRE endast så funkar det fint

Senast redigerat 2009-07-24 18:08
  • Medlem
  • Täby
  • 2009-07-24 09:46

Ge mig ett abb där jag betalar största delen av telefonen på en gång.
Jag avskyr att köpa saker på avbetalning. (Vilket det ju blir om man betalar 400kr/mån även om man får använda upp dessa eftersom jag knappt kommer ringa för hälften av det.)
Ge mig ett abb med mist 5gb (även om jag inte tror att det kommer räcka så är det långt mer än 2gb).

Lutar åt Telia för tillfället men jag har inte bråttom, jag kan vänta ett par månader innan jag uppgraderar från mig G1. Får se, det kanske dyker upp något abb som passar mig bättre

Ursprungligen av kainen:

Ge mig ett abb där jag betalar största delen av telefonen på en gång.
Jag avskyr att köpa saker på avbetalning. (Vilket det ju blir om man betalar 400kr/mån även om man får använda upp dessa eftersom jag knappt kommer ringa för hälften av det.)
Ge mig ett abb med mist 5gb (även om jag inte tror att det kommer räcka så är det långt mer än 2gb).

Lutar åt Telia för tillfället men jag har inte bråttom, jag kan vänta ett par månader innan jag uppgraderar från mig G1. Får se, det kanske dyker upp något abb som passar mig bättre

Exakt vad surfar du för att göra av med mycket?

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-07-24 10:20

Använder man den som GPS hela dagarna plus mail plus surf plus lite annat... och sen streama lite musik osv så kommer man absolut upp i mer än 2GB på en månad.

Och sen har vi ju alltid: http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/266309-iphone-os-3-0-tethering.html

Ursprungligen av kainen:

Använder man den som GPS hela dagarna plus mail plus surf plus lite annat... och sen streama lite musik osv så kommer man absolut upp i mer än 2GB på en månad.

Och sen har vi ju alltid: http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/266309-iphone-os-3-0-tethering.html

Visste inte att GPS:en tog någon särskild data alls.
Vilket GPS-program och i vilka sammanhang? Yrkeschaufför?

Ja, 2 gb kan jag då tänka mig att man kommer upp i, men 5gb, vetefan?

Edit:
Streama musik gör jag inte av anledningen att spara på batteriet...

Tar GPSen bandbred?

Nu en fråga till; Kan man använda upp pott-pengarna (säg att jag köper den för 399) i utlandet, då tänker jag främst på Danmark. Vet ju att de haft nåt sånt förut, och om detta fungerar numera är det en nobrainer för min del då jag pluggar i Danmark men kommer flytta till Sverige om ca ett år, men vill samtidigt ha iphonen nu. Dessutom gör jag nog redan nu åt närmare 400 SEK på dansk mobilräkning med tanke på kursen och de dyra SMSen till Sverige...

Ursprungligen av Anders Båth:

Nu en fråga till; Kan man använda upp pott-pengarna (säg att jag köper den för 399) i utlandet, då tänker jag främst på Danmark. Vet ju att de haft nåt sånt förut, och om detta fungerar numera är det en nobrainer för min del då jag pluggar i Danmark men kommer flytta till Sverige om ca ett år, men vill samtidigt ha iphonen nu. Dessutom gör jag nog redan nu åt närmare 400 SEK på dansk mobilräkning med tanke på kursen och de dyra SMSen till Sverige...

Ställde frågan till tres informationschef och fick detta svaret:

Citat:

"Så länge du är i 3s nät i Danmark ska du kunna det, om du är i ett annat danskt nät blir det ordinari utlandstaxa för Norden som gäller.

Erik

Erik Hörnfeldt, PR & Information, 3
+46 735 33 7404"

Hur lätt är det att nätet "råkar" hoppa över till ett annat nät och man helt plötsligt får en svindyr räkning? Märker man detta tydligt? Jag befinner mig mest i Köpenhamn, så tänker att där lär väl tre täcka fullständigt..

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-24 12:56
Ursprungligen av Anders Båth:

Hur lätt är det att nätet "råkar" hoppa över till ett annat nät och man helt plötsligt får en svindyr räkning? Märker man detta tydligt? Jag befinner mig mest i Köpenhamn, så tänker att där lär väl tre täcka fullständigt..

Man kan väl välja manuell styrning av nät istället? Kul att man kan ringa i DK för potten.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-07-24 12:02

Om man använder maps som GPS kartor så laddas ju kartorna ner allt eftersom. Det tar bandbredd. Att använda GPSen tar inte bandbredd i sig men tjänsterna kopplade till det alltså.

Ursprungligen av kainen:

Om man använder maps som GPS kartor så laddas ju kartorna ner allt eftersom. Det tar bandbredd. Att använda GPSen tar inte bandbredd i sig men tjänsterna kopplade till det alltså.

Man skall vara medveten om man åker utomlands att det kostar dataöverföring att få ner kartan från GoogleMaps. Många tror nog att GPS:en är ju ett passivt system och då kostar gratis.

Har man då ngt rötet avtal kan det ju komma en kalldusch efteråt om man vart i Thailand i tre veckor....

Man bör kolla vad som gäller innan man åker utomlands och tar med sig mobilen.

Du menar att man kan välja att den bara ansluter till tres nät automatiskt?

Låter perfekt! Jag är ju student i Köpenhamn så passar mig helt perfa!

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-07-25 18:24

Men jag vill inte ha abbonemanget för 499kr... jag vill kunna betala av telefonen på en gång i en klumpsumma för jag gillar inte att köpa saker på avbetalning. idag ligger min telefonräkning på ca 150-200kr... jag skulle kunna tänka mig att betala 300kr/mån inkl 10gb data eller liknande, det är rimligt. (Om jag betalar största delen av telefonen vid köpet.)

Men men.. jag får väll vänta tills någon av operatörerna börjar sälja telefonen så. Eller så beställer jag en från utlandet, upplåst och fortsätter med samma abbonemang jag har idag.

Vore ju trevligt om man kunde välja lite som en buffé istället.
Vill du ha fri surf? 90 kr/mån
Snabbare fri surf? 120 kr/mån
Prata gratis med 3? 79 kr/mån
osv med det man vill ha. Lite som jag vill att TV borde vara, välj dina 10 kanaler du vill ha för den här månadskostnaden. (comhem har haft iaf 8 favoriter som är liknande princip)

Det är mycket som vore trevligt...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-28 10:36

Denna sida kan ju vara intressant att kolla in efter 31/7
iPhone abonnemang och priser - Betala mindre

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-28 11:01
Ursprungligen av Mindmeld:

Denna sida kan ju vara intressant att kolla in efter 31/7
iPhone abonnemang och priser - Betala mindre

Då är det försent... Jag vill veta NU, så att jag kan bestämma mig för vad jag ska göra.

Ursprungligen av Jeppe_E:

Då är det försent... Jag vill veta NU, så att jag kan bestämma mig för vad jag ska göra.

Samma här! Jag vill veta nu inte när jag är stressad i butiken på fredag.

Allmänt till många av er: SLuta vara så negativa om allt man skriver. Man kan tycka olika men om man inte har något att tillägga som för saken framåt då kan man avstår från att kommentera överhuvudtaget. (Ta det på rätt sätt)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-28 11:47

Jag är jätte positiv ne seriöst så tar jag det hela med ro värsta ha begäret är över ,nu kommer jag köpa den när jag köper den men def efter 31/7

Jag har gjort ett Numbersark baserat på mitt förbrukningsmönster så det går snabbt att bestämma mig. Sedan så har jag ett antal scenarion som jag snabbt kan utvärdera. Det är bara att gå igenom de abbonemang som Telia har idag. Jag tror inte att de kommer att lansera något nytt på fredag.

Så då har vi:

1: Mina Vänner
2: Prata på
3: Mobil fastpris
4: Mobil Max 25
5: iSurf
6: iMini
7: iMidi
8: iMaxi
9: Förköpserbjudandet
10: Evntuellt en kontanttelefon utan bindning

Det går snabbt att göra ett ark som man kan använda. Det som kommer att skilja är priset på mobilen vid olika abbonemang och bindningar och det får vi på fredag. Övriga kostnader vet vi redan idag. Så sätt igång att räkna idag och lämna den okända faktorn (priset på mobilen) till på fredag

Mina slantar går på Mina Vänner... Det har jag idag. Och jag har bara utvärderat Mina Vänner och Snacka På (i form av förköpserbjudandet) övriga abb vet jag att de inte är intressanta för mig sedan fjolårets utvärdering.

Så det var väl inte negativt, det var väl konstruktivt:)

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-28 12:34

Japp, Telia Vänner + Mobilsurf Alltid är mitt primära val just nu. Det ger mig en låg månadskostnad på abonnemanget, samtidigt som det ger mig upp till 500MB utan hastighetsbegränsningar. Tittar man på N86 t.ex. så kostar den 5095 kr med ett sådant abonnemang. Kan inte tänka mig att 3Gs blir mycket dyrare än så.
Men jag vill veta vad Telenor kommer att köra med, eftersom det är lite enklare för mig, då jag kan binda om abonnemanget där. Kommer Telenor att köra samma som sitt befintliga abonnemang så blir det nog Telenor. De tar 5300 kr för 3G 16Gb med 299pott-abonnemang. Vilket förvisso blir ca 100 kr dyrare per månad, med min nuvarande förbrukning. Men samtidigt ingår surfzoner och inga begränsningar hos Telenor.

Fast egentligen är allt detta totalt ointressant för alla andra än mig själv, så jag vet inte riktigt varför jag skriver det. Men det är väl lite som ett blogginlägg

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-28 13:01

iPhone Uppsala

Vi är på väg att få ett gäng nya iPhones hit till jobbet, fick i samband med det höra av Teliasäljaren att en lastbil med telefoner råkat ut för stöld, så de har typ fått sin tilldelning i Uppsala klippt till en fjärdedel. Trist!

Varför vill ni har den nya då? För min del är det autofokus som lockar mest

Ursprungligen av Jeppe_E:

Fast egentligen är allt detta totalt ointressant för alla andra än mig själv, så jag vet inte riktigt varför jag skriver det. Men det är väl lite som ett blogginlägg

Nja... Det där gäller fler av oss:) Men se det så här... Du visar hur du resonerar vilket hjälper oss andra att komma framåt och kanske förstå mer om våra egna prioriteringar...

(Jag försöker vara så positiv som möjligt:)

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-28 13:05

Jag kan inte begripa denna nonchalans när det gäller transporter av elektronikvaror. Jag vet att posten har gjort mycket för att förhindra/försvåra. Men det är inte lite pengar vi snackar om här. Dessutom, Apple måste ju ha bra koll på IMEI-nummerna och bör väl lätt kunna spärra dessa telefoner? Tråkigt som tusan i vilket fall som.

Jag vill ha (läs: kommer att köpa) 3Gs av den enkla anledning att jag väntat på att min bindnigstid skall gå ut och det är min första iPhone.

Vet inte om det är rätt tråd, men jag kommer (nog) att köpa den p g a alla de förbättringar som gjorts. Jag har inte använt kameran i en mobiltelefon så mycket som den som sitter i min iPhone, så en förbättrad sådan är välkommen. Sen vill jag ha 32 GB. Det är nog den största anledningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-28 15:22

Själv uppgraderar jag från en 2G och mycket pga filmfunktion, bättre kamera men även 3G då det går ganska mycket långsammare att surfa på min 2G iPhone.

Har beställt en 16Gb (klarar mig väl på min 8Gb idag), svart, med 3's 499:- pott. Skiljer bara 50:- från 399 potten i och med att man då också betalar 49:-/månad för mobilen.

Dock pratade jag med Tele2 igår när jag skulle säga upp mitt abonnemang där och när jag sa varför jag sa upp det så sa killen att dom kommer få in "några hundra" iPhones även till dom, men han visste ingenting annat om det. Någon som hört något om det eller är det bara BS?

Bevaka tråden