Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 3GS lanseras i Sverige den 31:a juli

Tråden skapades och har fått 294 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Jeppe_E:

Sådär ja, då trillade "specialerbjudandet" från tre in.

3Total - 699:- /mån + 49 kr /mån för 32GB 3Gs. Inget abonnemang som är intressant för mig. Faktiskt klart sämre/dyrare är Telias boka tidigt erbjudande (för mig).

Har verkligen inget behov av 3000 min /3000 SMS osv...

Hur tänker de när de skruvar ihop dessa abb?

Den telefon jag ringt med MINST, och SURFAT med mest.
Man ringer ju så sällan på iPhone, man mailar, surfar, kolla karta och tusen andra saker.
SMS? Jag är klart över 14 så jag skickar inte 100 SMS / Dag ...

Jag menar, Tre skall ju vara så Framtiden, så Coola etc . Och så har de ett abb som fokuserar på hur man gjorde 2003 eller ngt.
Jag ser det som ytterligare ett tecken på att de gamla gubbarna i diverse sturelserum inte fattar vad en iPhone ÄR för ngt.
Troligen ser de den som bara ytterligare en mobil.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-24 17:03
Ursprungligen av Goflorp:

Hur tänker de när de skruvar ihop dessa abb?

Den telefon jag ringt med MINST, och SURFAT med mest.
Man ringer ju så sällan på iPhone, man mailar, surfar, kolla karta och tusen andra saker.
SMS? Jag är klart över 14 så jag skickar inte 100 SMS / Dag ...

Jag menar, Tre skall ju vara så Framtiden, så Coola etc . Och så har de ett abb som fokuserar på hur man gjorde 2003 eller ngt.
Jag ser det som ytterligare ett tecken på att de gamla gubbarna i diverse sturelserum inte fattar vad en iPhone ÄR för ngt.
Troligen ser de den som bara ytterligare en mobil.

Klockrent!

Yes!!

3pott 399kr per månad+49kr/månad för mobilen plus 895 vid leverans.
3pott 499kr per månad+49kr/månad för mobilen 0kr vid leverans.

Detta gäller 32gb versionen.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-07-23 17:28

Nu ringer jag för ca 200kr/mån... 3pott 399kr är det lägsta som man kan ha eller? Värdelöst isf.

Länk till Tre iPhone 3GS 32 GB

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-07-23 17:31

0,69kr/min till alla nät? WHAT? Dyrt! Blir inget 3 abb för mig iaf.

Sen får vi se den 31/7 vilka andra alternativ det finns.

Allmänt oroad

Att 3 abb. erbjudande är kass har vi förmodligen alla fattat!!!

Jag har talat med Telia idag och frågade om när de tänker lägga ut de andra abb. erbjudande samt kontant priset.
Killen från Telia (iphone avdelning) svarade att det skulle bli klart den 31 juli. Jag undrade då hur de har tänkt?
Ska varenda kotte som väljer att köar nästa fredag börja fundera i butiken om vilken abb. erbjudande som passar en mest medans folk bakom i kön ska bli irriterad.

Jag sa att det inte var hållbart, dels för deras arbetsmiljö: Personalen i butiken blir bombad av dumma/klocka lätta/svåra frågor mitt i yran, Personalen på Kundtjänst som säljer via telefon ska rabbla upp alla abb. varianter med risken att man få upprepa alla fram och tillbaka. Dels från en kundperspektiv så vill man ha möjlighet att fundera i lugn och ro vilken abb. passar en bäst.
Därmed vore bäst för alla parter om alla varianter på hur iphone kommer att säljas hos Telia presenteras måndag/tisdag senast onsdag nästa vecka.
Killen hos Telia ändrade inställning och tyckte att det fanns en poäng i det jag sa och att han skulle meddela detta till ledningen omgående, dock kunde han inte lova nåt.


Vi få väl VÄNTA och se:cool:

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-23 19:09
Ursprungligen av Steven H:

Jag har talat med Telia idag och frågade om när de tänker lägga ut de andra abb. erbjudande samt kontant priset.
Killen från Telia (iphone avdelning) svarade att det skulle bli klart den 31 juli.

Ja? Vad ska han säga...? Det är ju ett jäkligt enkelt svar, istället för att säga som det är: - Jag vet inte. Klart som korvspad att abonnemangen kommer att vara klara innan den 31:e. Jag gissar att de kommer att vara klara efter helgen. Det ger Telia chans att prångla ut ytterligare telefoner till de svagsinta

Själv hoppas jag att Telenor kommer ut med priser i god tid så att man ka bestämma sig om man ska byta till Telia, eller stanna kvar. Blir det samma abonnemang som de har nu till iPhone, så blir det Telia, eller kontantköp.

Ursprungligen av Steven H:

<klipp>
Jag sa att det inte var hållbart <klipp>

Vi ska inte göra det till ett större problem än vad det är. Det var ungefär samma sak ifjol och vi överlevde. Jag kommer inte ihåg hur långt innan som de alternativa abbonemangen kom ut men det var inte långt innan.

Dessutom så är det inte så svårt och något som sker varje dag redan nu när folk kommer till butiken och ska köpa en telefon, det som är unikt är att det är så många samtidigt.

HAHA - vilket jävla skämt Tre är. Om Telia var typ hutlösa med sina priser, vad skall då detta föreställa? Och här måste man också binda sig i två år. Bra. Möcke bra. Tre tänker verkligen för kundens bästa. Många, många poäng till er. Tack.

Det är en fucking jävla telefon som skall säljas. Sjukt vilken marknad som skapas tack vare Iphone när det prissättning - och snacka om att typ Tele2 har guldläge nu att komma med ett riktigt bra erbjudande som gör att folk nappar på det. Telia vet man ju redan hur de fungerar.

Personligen funderar jag starkt på att beställa en telefon genom typ International Orders eller att köpa en från Italien/Belgien som är olåst. Garantin skiter jag fullständigt i eftersom det är typ 9 på 10 som får felet fuktskada när man skickar in den till Anovo, så det är ju skit samma - man verkar ju inte kunna använda telefonen utomhus. Och nu betalar jag typ 120 kr för surf (som jag klarar mig med råge på varje månad) och typ 3000 SMS/0,69 kr i öppningsavgift, därefter kostar det nada att ringa - det passar mig utmäkt.

Det enda är om Telia typ släpper den vita 16GB för typ 5500 kr i kontantpris, då köper jag den här - annars blir det till att vara flexibel och tänka utanför gränserna.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-07-23 21:38
Ursprungligen av ratorinak1:

Sjukt vilken marknad som skapas tack vare Iphone när det prissättning - och snacka om att typ Tele2 har guldläge nu att komma med ett riktigt bra erbjudande som gör att folk nappar på det. Telia vet man ju redan hur de fungerar.

Förstår att du menar Telenor?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2009-07-23 21:08

Förvånar mig att de har så dåliga erbjudanden så att Telia verkar vara bättre, de som brukar vara sämst av alla typ...

Jag hörde i förrgår av en kille från Telenor som försökte kränga abb på O-ringen att deras priser kommer att vara bättre. Jag minns inte helt och hållet vad för varianter det fanns eftersom att han rabblade på som själva f-n men det fanns i vart fall ngn variant som skulle kosta ca 6 500 för telefonen, men sen bara 25 kr i månaden i 24 mån för abbet (+ gissningsvis dyra samtals/sms/mms-kostnader)som hade passat mig som ringer rätt lite.

Men stor reservation för att jag missuppfattade honom eftersom han pratade på fort som f-n...

Det lustigaste var nog att han avslutade med att säga att det nog blir billigast på mediemarkt om man vill köpa mobilen på 30 månaders avbetalning, som Telenordia också erbjöd

Senast redigerat 2009-07-25 09:18
  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-07-23 21:30

Jag är inte riktigt med på varför alla tycker det är så förbannat värdelöst. Skillnaden torde vara ca 170 spänn i månaden mellan 499 + 49 och 378 kr/mån. Då ingår dubbel datatrafik, men vi kan bortse från den fördelen.

170 spänn i månaden för alles, inklusive tjänster är väl inte så svårt att komma upp i?
Sålänge man inte går över 499 kr/mån, och inte ligger under typ 250 så är det ju fördelaktigt jämfört med telia.

Inte gratis, eller ett erbjudande som slår telia i alla lägen, men jag tror att normalanvändaren kan klara sig undan billigare än med telia. och så är det dubbel datatrafik.

Abonnemangen som Tre har gått ut med är ju Pott abonnemang. så man får ju ringa upp för hela beloppet. att istället betala 378 kr/mån hos telia och inte få ett dyft för pengarna känns för mig som ganska dåligt jämfört med tre. pott399 (som du får ringa upp allt) och sen 49kr/mån för mobilen, plus att du får 2Gb fri data känns för mig väldigt vettigt? vad är det folk tror? att Apple ska ge bort telefonen gratis? Vad är det ni vill ha?? tycker det är mycket klagande här.

Och man behöver ju inte köpa telefonen den 31, tror nog att den kommer finnas ett tag framöver om man vill sitta lugnt och jämföra priser:)

Ursprungligen av mackan_b87:

Abonnemangen som Tre har gått ut med är ju Pott abonnemang. så man får ju ringa upp för hela beloppet. att istället betala 378 kr/mån hos telia och inte få ett dyft för pengarna känns för mig som ganska dåligt jämfört med tre. pott399 (som du får ringa upp allt) och sen 49kr/mån för mobilen, plus att du får 2Gb fri data känns för mig väldigt vettigt? vad är det folk tror? att Apple ska ge bort telefonen gratis? Vad är det ni vill ha?? tycker det är mycket klagande här.

Och man behöver ju inte köpa telefonen den 31, tror nog att den kommer finnas ett tag framöver om man vill sitta lugnt och jämföra priser:)

Vad händer om jag inte förbrukar min pott? Jag har försökt att hitta något svar på den frågan på 3:s sida men gått bet...

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2009-07-23 23:53

nja

Hej alla!! Nu är det så här! Det är inte operatörena som sätter priserna!! Om ni kommer ihåg hur det var när när Iphone kom 2007!! Operatörenra MÅSTE betala en viss procent till Apple!! Ni ska nog inte klaga på Tre, Telia eller Telenor för hur priserna blir!! Det är Apple som bestämmer och styr vad priserna ska vara!! Sen om man erbjuder fri data eller fri surf eller hur lång bindningstid det ska vara är upp till varje operatör!! Men totala prise för en en iphone är Apple som bestämmer.Sen har vi det lägsta priset! Iphone är en Amerikansk produkt!!

Ursprungligen av oykkh:

Hej alla!! Nu är det så här! Det är inte operatörena som sätter priserna!! Om ni kommer ihåg hur det var när när Iphone kom 2007!! Operatörenra MÅSTE betala en viss procent till Apple!! Ni ska nog inte klaga på Tre, Telia eller Telenor för hur priserna blir!! Det är Apple som bestämmer och styr vad priserna ska vara!! Sen om man erbjuder fri data eller fri surf eller hur lång bindningstid det ska vara är upp till varje operatör!! Men totala prise för en en iphone är Apple som bestämmer.Sen har vi det lägsta priset! Iphone är en Amerikansk produkt!!

Snart kommer jag hem till dig och själ din utropsteckenstangent från ditt tangentbord.:cool:

18st i ETT inlägg.....

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-24 00:58
Ursprungligen av oykkh:

Hej alla!! Nu är det så här! Det är inte operatörena som sätter priserna!! Om ni kommer ihåg hur det var när när Iphone kom 2007!! Operatörenra MÅSTE betala en viss procent till Apple!! Ni ska nog inte klaga på Tre, Telia eller Telenor för hur priserna blir!! Det är Apple som bestämmer och styr vad priserna ska vara!! Sen om man erbjuder fri data eller fri surf eller hur lång bindningstid det ska vara är upp till varje operatör!! Men totala prise för en en iphone är Apple som bestämmer.Sen har vi det lägsta priset! Iphone är en Amerikansk produkt!!

Men det har väl absolut ingenting att göra med vilket abonnemang som operatörerna väljer att bundla telefonen med. I Belgien kan man köpa en telefon för 600€. Att operatörena i sverige väljer att ta 0 kr eller väldigt lite i startkostnad, är för att de vet att många kommer att nappa på detta. Totalkostnaden för en 3Gs hos Tre ligger på 17000 kronor med "erbjudandet". Låt vara att det ingår väldigt mycket. Men om man inte använder det? Hur bra är det då?

Ponera att man klarar sig med ett surfabonnemnag för 69 kr + 99 kr i pott, för det är ungefär det man ringer för. 168 kr / månad istället för 699 kr. Nu blir det helt plötsligt väldigt jobbigt för operatörerna, efterso de vet att ett sådant abonnemang kommer inte att generera några större inkomster, eftersom man använder upp allt man betalar för. Skillnaden på 531 kr / mån i 24 månader måste kompenseras. Det är ändå 12744 kr. Nu kan man naturligtvis inte ta 12000 kr för en iPhone. Men säg hälften, dvs 6000 kr. Då hamnar användaren på en totalkostnad på 10032 kr istället. Väljer man det billigaste alternativet från tre. 399kr pott, där man får med 2GB data, så kostar telefonen 895kr + 1200 i förhöjd avgift. 2100 kr + 9576 kr i abonnemang.

Det är lite mer rimlig kostnad. Men det svider ju varje månad som man inte använt sina 399kr, för det är pengar rakt ner i operatörens ficka. Använder du hälften av potten, så kostar din iPhone helt plötsligt inte 2100kr utan 6900 kronor. Med detta i beaktan, så kan man nog lungt säga att några procent per telefon betalar nog inte operatörerna till Apple. De betalar naturligtvis ett fast pris!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (lite utropstecken där på slutet, eftersom jag inte använt ett enda inne i texten )

Då "försvinner" den om man säger, den sparas inte till nästkommande månad. så 399 är minimiförbrukning kan man säga. sen kan man baka in olika tjänster i potten. som 3vänner= 0Kr/min till fasta telefoner och tre mobiler. rätt så smidigt. man kan även lägga in sms flat=3000 fria sms. man kan laborera lite så det passar ens behov bäst.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-07-23 23:55

2GB Data... dom har ju missat vad man använder telefonen till... 2GB räcker ju INGENSTANS. *suck*

Ursprungligen av kainen:

2GB Data... dom har ju missat vad man använder telefonen till... 2GB räcker ju INGENSTANS. *suck*

Jag tycker iofs inte 2gb är ssåååå lite.
Jag surfar, mailar, youtubar skapligt mycket och hamnar oftast mellan 500mb-1gb.
Nu med med 3Gs och möjligheterna till tethering säkert en hel del mer, men känner mig ganska safe med Telias 5gb. Men det är jag å andra sidan beredd att betala för.
Som sagt, man kommer ganska långt med 2gb ändå tror jag.

Ursprungligen av kainen:

2GB Data... dom har ju missat vad man använder telefonen till... 2GB räcker ju INGENSTANS. *suck*

Samtidigt kan man inte anpassa allt efter de personer som använder enormt många GB varje månad. Personligen har jag cirka 500-600MB överfört varje månad. Och då använder jag i princip aldrig något WLAN i telefonen.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-07-25 15:38
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Samtidigt kan man inte anpassa allt efter de personer som använder enormt många GB varje månad. Personligen har jag cirka 500-600MB överfört varje månad. Och då använder jag i princip aldrig något WLAN i telefonen.

Nej men dom skulle kunna ha ett annat abb där gränsen är tex 10gb för dom som vill ha det. Utan att det kostar 2 miljoner. (överdrift ja men du förstår poängen).

Ursprungligen av kainen:

Nej men dom skulle kunna ha ett annat abb där gränsen är tex 10gb för dom som vill ha det. Utan att det kostar 2 miljoner. (överdrift ja men du förstår poängen).

Jag förstår poängen, men ärligt talat så tycker jag nog inte att det är så farligt dyrt att överstiga 2GB heller. För om jag har förstått det rätt så tar kostar det 3kr/dag att surfa obegränsat hos Tre. Det utgör en kostnad på cirka 90kr/mån. Vill man ha Turbo-3G så hamnar det på cirka 120kr/mån (räknat på 5kr/dag).

Vidare så fick du väl en högre gräns om du tar abbonemanget för 499kr/mån? Jag har inte IDG:s rapportering framför mig (och orkar inte kolla på företagets hemsida).

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2009-07-24 00:05

@kaninen, Jag tycker du skall kolla in AT&T innan du postar din kommentar!! Det är ingen mänsklig rättighet att få köpa en iphone som Adrian B sa!! Har du inte råd så köp en billig SE!!

Ursprungligen av oykkh:

@kaninen, Jag tycker du skall kolla in AT&T innan du postar din kommentar!! Det är ingen mänsklig rättighet att få köpa en iphone som Adrian B sa!! Har du inte råd så köp en billig SE!!

Klart man har rätt att klaga om man tycker det är för snävt.

Med ditt resonemang kan vi ju kväva all debatt öht.

Sluta sitt där och knacka på tangentbordet, i Afrika had ede vart glada om de hade tangentbord .... *ironi*

jag tror kainen vill belysa det som jag nämnt tidigare - att de ramla rövarna, 60+, i styrelserummen inte begripit vad en iPhone ÄR för ngt.
De tror den är ytterligare en mobiltelefon som kidsen vill ha.
De förstår inte att det är mer av en kommunikator än en telefon.
Jag har nog aldrig ringt så lite som med iPhonen.
Man kan ju maila, blogga, FlickR:a, sms:a, Twittra, Facebook:a, MMS:a, skicka voicemail osv osv. Ringa gör man ju en gång om dan....

Ursprungligen av oykkh:

@kaninen, Jag tycker du skall kolla in AT&T innan du postar din kommentar!! Det är ingen mänsklig rättighet att få köpa en iphone som Adrian B sa!! Har du inte råd så köp en billig SE!!

Han sa inget om att köpa iphone, bara att 2gb inte räcker till att surfa.

Ursprungligen av Goflorp:

Snart kommer jag hem till dig och själ din utropsteckenstangent från ditt tangentbord.:cool:

18st i ETT inlägg.....

Inte bara jag som störde mig alltså

Senast redigerat 2009-07-24 00:51
  • Medlem
  • Täby
  • 2009-07-24 00:36

Exakt som Goflorp säger...

Och nu återgår vi till topic.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-24 07:27

jahapp då blev telia billigast med nuvarande priser som sagts.
Ringer ju väldigt lite o sms knappt nånting chattar eller mailar mest på en telefon.
Sen så låser man upp den vid 12m strecket och så kan man sen använda den som arbetstelefon med jobbets abonnemang , klockrent ):

Blir dock en 16gb hade räckt med 8gbg men det fanns det inte tyvärr.

Bevaka tråden