Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 3GS lanseras i Sverige den 31:a juli

Tråden skapades och har fått 294 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-15 19:48

Jag gissar på att Telia kommer att släppa priset på 3Gs den 23/7, eftersom kampanjen på 3G 8GB och 16GB (som redan är slut på telia.se) pågår fram till den 22:e

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-07-15 21:52
Ursprungligen av Jeppe_E:

Jag gissar på att Telia kommer att släppa priset på 3Gs den 23/7, eftersom kampanjen på 3G 8GB och 16GB (som redan är slut på telia.se) pågår fram till den 22:e

22:e augusti...inte juli:confused:

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-15 22:52
Ursprungligen av ThomasC:

22:e augusti...inte juli:confused:

Ah.. missade den lilla detaljen... Kampanjen varar alltså till den 22:e aug, lite konstigt då...Eftersom de redan hävdar att de sålt slut 16GB-versionen av ga,la 3G och kampanjen har bara pågått i två dagar. Men det finns väl ett antal lurar ute i butikerna och hos ÅF. Nåväl, då var mina spekulationer om priset på 3Gs fel (eller inte )

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-07-15 21:57

Men så långsamma som Telia är så skulle det inte förvåna mig om de presenterar priserna tidigast den 23 juli... Pågår det "chicken race" mellan operatörerna eller vad väntar de på?

Ursprungligen av NeoAP:

Men så långsamma som Telia är så skulle det inte förvåna mig om de presenterar priserna tidigast den 23 juli... Pågår det "chicken race" mellan operatörerna eller vad väntar de på?

Långsamma? De är först ut...

Mail från 3 nu om att 31 släpps telefonen och att dom återkommer inom kort med info om förhandsbokning.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-16 15:07

och Telenor har fortfarande ingen aning. På min fråga om de som förhandsbokat är garanterade en iPhone, innan länken ändrades till intresseanmälan blev svaret..

Mjo, så...är ...det..

Nu har Telia släppt priser för Iphone 3GS, fick priser i ett nyhetsbrev där man även kunde köpa den och få den på lanseringsdatumen.

Det verkar som att dom har bundlat den med fri surf. 378kr i månaden för 32Gb modellen.

helt ok pris tycker jag.

Ursprungligen av mackan_b87:

nu har telia släppt priser för iphone 3gs, fick priser i ett nyhetsbrev där man även kunde köpa den och få den på lanseringsdatumen.

Det verkar som att dom har bundlat den med fri surf. 378kr i månaden för 32gb modellen.

Helt ok pris tycker jag.

men vakna!

Ursprungligen av ratorinak1:

men vakna!

Varför det? Priset är ganska rimligt och innan 3/Telenor/Halebop kommer med sina villkor för förhandsbokningar så är det svårt att avgöra hur bra/dåligt detta erbjudande är men det är inget orimligt erbjudande, åtminstone inte för de som kommer in som nya kunder och om jag inte redan hade en 3G så skulle jag inte fundera lika mycket eftersom erbjudandet täcker det som jag behöver

För du har väl inte glömt att 150:- av beloppet är avbetalning på själva telefonen? (Om jag inte missminner mig)

Ursprungligen av BlackSmp:

Varför det? Priset är ganska rimligt och innan 3/Telenor/Halebop kommer med sina villkor för förhandsbokningar så är det svårt att avgöra hur bra/dåligt detta erbjudande är men det är inget orimligt erbjudande, åtminstone inte för de som kommer in som nya kunder och om jag inte redan hade en 3G så skulle jag inte fundera lika mycket eftersom erbjudandet täcker det som jag behöver

För du har väl inte glömt att 150:- av beloppet är avbetalning på själva telefonen? (Om jag inte missminner mig)

29kr för abbonemanget
199kr för fri surf (med ett tak på 5GB)
150kr för själva telefonen

Det känns inte som att man har nått en rimlig prissättning i detta. Varför ska man tvingas till att ta det dyraste paketet för fri surf? För en del skulle det gott räcka med det billigare alternativet som ger ett tak på 0,5GB per månad. Därtill borde Telia kunna ta bort abbonemangsavgiften eller låta kunden ringa för beloppet. Först då kanske vi kan diskutera en rimlig prissättning - inte före. Heh.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

29kr för abbonemanget
199kr för fri surf (med ett tak på 5GB)
150kr för själva telefonen

Det känns inte som att man har nått en rimlig prissättning i detta. Varför ska man tvingas till att ta det dyraste paketet för fri surf? För en del skulle det gott räcka med det billigare alternativet som ger ett tak på 0,5GB per månad. Därtill borde Telia kunna ta bort abbonemangsavgiften eller låta kunden ringa för beloppet. Först då kanske vi kan diskutera en rimlig prissättning - inte före. Heh.

Du tvingas inte att ta det dyraste paketet för fri suft. Det är bara låta bli att att förhandbeställa en telefon och vänta in 31/7 för att köpa över disk. Svårare är det inte. Alla våra operatörer är vinstdrivande företag oavsett vad några verkar tro.

Vi kan ju alltid jämföra med villkoren för AT&Ts kunder eller varför inte TelCos i Nya Zeeland och sedan komma tillbaka och klaga över Telia... Men det är iofs inte en diskussion som hör hemma i denna tråd:cool:

Senast redigerat 2009-07-19 16:47
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-19 12:00

Fast Telia har ju faktiskt inte presenterat "nya priserna". De har faktiskt enbart gått ut och sagt att tillsvidare, innan vi vet de nya priserna så kan man förbeställa 3GS med deras prata på abonnemang +fri surf.

Det kommer alltså "riktiga" priser vid ett senare tillfälle.

De nya priserna kan i sin tur antingen vara en bättre deal än "prata på" alternativet men det kan även bli dyrare.

"Riktiga" priser? Vad är det som är oriktigt i de priser som är kända nu? Alla priser är inte satta, det är sant, men de har lagt en prisnivå som känns som bättre än den som lades ifjol vid lanseringen. Abbonemangen är kända och finns redan. Priset för 8GB är känt. Priset för 3GS vid förhandsbokning är känt och vi kan nog anta att prisnivån för telefonen vid övriga abbonemang kommer att likna detta pris (även om vi inte kan garantera).

Och det Telia har sagt är: Att om du vill garantera att du får en telefon den 31:a så måste du förhandsboka telefonen till vissa priser/vilkor. Det är mer än vad någon annan svensk operatör har sagt.. Även om Telenor var snabbast ut med att lova leverans till den 9/7

Telia är ju smarta som lurar in folk i sketabonnemang med skrämselkortet att Iphonen kommer att ta slut. Jag har nog hellre kvar min 3G i en månad än att slänga mig in i något abonnemang som gör att det blir dyrare i slutänden!

Med nuvarande prissättning så blir det nog att vänta på att vi får ett kontantpris för nya 3GS. Att sitta och binda upp sig i 24 månader till en sådan kostnad är varken rimligt eller vettigt.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-19 16:30

Eftersom Telia har valt att bundla telefonen med deras fetaste surf-abonnemang, så kommer telefonen att kosta 280 kr i månaden för många (150+mellanskillnaden mellan extra och alltid). Man måste ju verkligen utnyttja den extra trafiken och surfzonerna (eller mer rätt, ha behov av det), för att erbjudandet ska vara bra. Priset är alltså 6720kr för telefonen (16GB) och då tillkommer samtalsavgifterna, men fri surf ingår. Detta räknat på att man klarar sig med Telias "Mobilsurf alltid".

Jag gissar att en 16GB 3Gs kommer att landa på 4995 kr, kontant (bunden till telia förstås). Lägg till mobilsurf alltid, 24x59 kr = 1416, således 6411 kr. Så erbjudandet är okej till bra, beroende på utbyttjandegraden. Det går inte längre att förhandsboka på telia.se. Bara en blank sida nu.

Jag var nära att beställa, men coolade ner mig. Jag kan vänta två veckor till.. Har väntat sedan Januari :). Har förhandsbokat hos Telenor och är även kund där, så det återstår att jämföra olika operatörers abonnemangsformer och priser. Det lär komma ut i veckan som kommer.

Ursprungligen av Jeppe_E:

Det går inte längre att förhandsboka på telia.se. Bara en blank sida nu.

Sidorna fungerar för mig nu när jag provar men jag fullföljer inte köpet:)

--jalle

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-19 19:42
Ursprungligen av Jeppe_E:

Eftersom Telia har valt att bundla telefonen med deras fetaste surf-abonnemang, så kommer telefonen att kosta 280 kr i månaden för många (150+mellanskillnaden mellan extra och alltid). Man måste ju verkligen utnyttja den extra trafiken och surfzonerna (eller mer rätt, ha behov av det), för att erbjudandet ska vara bra. Priset är alltså 6720kr för telefonen (16GB) och då tillkommer samtalsavgifterna, men fri surf ingår. Detta räknat på att man klarar sig med Telias "Mobilsurf alltid".

Jag gissar att en 16GB 3Gs kommer att landa på 4995 kr, kontant (bunden till telia förstås). Lägg till mobilsurf alltid, 24x59 kr = 1416, således 6411 kr. Så erbjudandet är okej till bra, beroende på utbyttjandegraden. Det går inte längre att förhandsboka på telia.se. Bara en blank sida nu.

Jag var nära att beställa, men coolade ner mig. Jag kan vänta två veckor till.. Har väntat sedan Januari :). Har förhandsbokat hos Telenor och är även kund där, så det återstår att jämföra olika operatörers abonnemangsformer och priser. Det lär komma ut i veckan som kommer.

Det är ju bara att byta till ett annat surfabb direkt?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-20 00:09
Ursprungligen av zappee:

Det är ju bara att byta till ett annat surfabb direkt?

Från förhandsköpets Mobilsurf extra menar du?

Det går inte. Abonemmangsformen är "Prata på med surf" 24 månader bundet.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-20 13:25
Ursprungligen av Jeppe_E:

Från förhandsköpets Mobilsurf extra menar du?

Det går inte. Abonemmangsformen är "Prata på med surf" 24 månader bundet.

Mjo, kollade upp det med Telias Kundtjänst och det går inte att säga upp :/

3 (tre) har släppt pris på 3gs nu. Billigaste är 399kr/månaden för abonnemanget och ytterligare 49kr/månaden för telefonen, i 24 månader. Alltså blir slutsumman 10 752kr.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-19 17:19

Konstigt... Måste vara något tjafs med FF här... Funkar med Safari. Frågan är om de har några telefoner kvar

Har förköpt en iPhone 3gs 16gb, känner mig nöjd och extremt förväntasfull då jag aldrig ägt en iPhone, bara en iPod touch.

Jag tänkte också på att man skulle kunna byta surfabb, för på Telias hemsida under information på Surftjänsten står det "Kom ihåg att säga upp avtalet om du inte vill fortsätta ha tjänsten". sen kan man ju undra om det är efter bindningstiden eller om man bara kan säga upp det dagen efter. Framgår inte vad jag kan förstå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-19 21:26
Ursprungligen av mackan_b87:

Jag tänkte också på att man skulle kunna byta surfabb, för på Telias hemsida under information på Surftjänsten står det "Kom ihåg att säga upp avtalet om du inte vill fortsätta ha tjänsten". sen kan man ju undra om det är efter bindningstiden eller om man bara kan säga upp det dagen efter. Framgår inte vad jag kan förstå.

I kommentarerna till senaste nyheten i Telia iPhoneblog skriver en användare;

"Magnus S Skriver:
juli 17th, 2009, 22:59

@Alla som yrar om säga upp mobilsurf: “Bindningstid för Telia Mobil Prata på och Mobilsurf Extra är 24 månader.” Under leveranstid o villkor"

Telia iPhone Blog Bloggarkiv Sammanställning gällande förköp av iPhone 3GS

Har inte kollat själv, men om det stämmer borde det innebära att det inte går att säga upp mobilsurf extra delen, då bindningstiden gäller den också.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-20 00:20
Ursprungligen av zAjben:

Har inte kollat själv, men om det stämmer borde det innebära att det inte går att säga upp mobilsurf extra delen, då bindningstiden gäller den också.

Exakt så är det...Priset på 3Gs är ju satt utefter abonnemangsformen. Vi kommer att få se andra priser med "billigare" abonnemang. Fast egentligen, rent rimligt, så borde priset på telefonen vara detsamma. När det gäller abonnemangen så får man ju vad man betalar för. Detsamma gäller ju 3Gs. Alltså, en förhandsköpt iphone kostar 3600 resp 4600 kr. Prata på kostar ju vad det kostar och likaså Mobilsurf extra. Det ser man ju på gamla 8GB 3G. Den kostar 395 kr med samma abonnemang som 3GS 16GB, fast då kostar 3Gs 1 kr - logiskt va? Så det är ändå en del subventioner i det abonnemanget för 3Gs.

Jag gissar på en 2000-2500 kr extra för 3Gs med prata på + Mobilsurf alltid. Vilket gör att man sparar 600-1100 kr mot förhandserbjudandet (men får samtidigt mindre surf och inga surfzoner)

Lyssnat lite på podcaster mm (amerikanska)

Enligt dem så har AT&T problem i USA med att kunder surfar så in i bonken mkt. Deras nät är inte lika utbyggda som våra och en iPhoneägare surfar ÖVER 10ggr så mkt som en vanlig "smartphone-användare". Detta leder till konstant överbelastning i näten, att man inte vill tillåta att du använder luren som 3G-modem, att du inte får tanka ner filer större än 10MB (lite osäker på storleken) osv osv.
AT&T ser nätanvändningen för iPhone som ett problem....

Så det är nog inte att undra på att Telia vill att man skall teckna in sig på de fetaste surf-tarifferna. Man kommer ju bevisligen använda 3G-nätet....

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-23 17:00

Sådär ja, då trillade "specialerbjudandet" från tre in.

3Total - 699:- /mån + 49 kr /mån för 32GB 3Gs. Inget abonnemang som är intressant för mig. Faktiskt klart sämre/dyrare är Telias boka tidigt erbjudande (för mig).

Har verkligen inget behov av 3000 min /3000 SMS osv...

Ursprungligen av Jeppe_E:

Sådär ja, då trillade "specialerbjudandet" från tre in.

3Total - 699:- /mån + 49 kr /mån för 32GB 3Gs. Inget abonnemang som är intressant för mig. Faktiskt klart sämre/dyrare är Telias boka tidigt erbjudande (för mig).

Har verkligen inget behov av 3000 min /3000 SMS osv...

Har faktiskt lust att bli lite grov i munnen... Om folk har spytt galla över att Telia bundlade ihop sitt största mobilsurf abbonemang i förhandsbokningen så förväntar jag mig en veritabel folkstorm nu...

Det är klart att det finns fler abbonemang att välja på (499 potten där du också ska betala 49:- månaden för mobilen) men jag tror inte att de känns vettiga.

Dessutom så har alla mina bekanta Telia, det är också en aspekt på det hela

Bevaka tråden