Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook Pro (juni 2009)

Tråden skapades och har fått 220 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ny fråga: Hur formaterar jag en hårddisk som HFS+?

I skivverktyget kan jag välja "Radera" (=formatera?) och välja olika alternativ som "MS Dos FAT" och "Mac OS Extended" i olika varianter. HFS+ hittar jag inte alls... Ä jag på fel ställe och letar? Den här gången gäller det en 40Gb LaCie disk, den stora har jag inte tagit tag i än.

Mac OS Extended är HFS+.

Ahaaaaaa Tack igen

Liiite märklig förkortning bara....

Ursprungligen av Helmetrock:

Ahaaaaaa Tack igen

Liiite märklig förkortning bara....

Förkortningen HFS står ordagrant för Hierarchical File System men Apple brukar försöka ha enklare namn utåt mot användarna och kallar detta för Mac OS Standard eftersom det helt enkelt är (var) standardfilsystemet för Mac. HFS+ är en nyare, utökad variant av HFS som Apple rätt logiskt kallar Mac OS Extended.

Jag ska få min 3,1 15" utbytt från AC och jag vill inte gärna hamna i en ny röra.. Min nuvarande har grafik-kortet från Nvidia som inte var så..super..

Så efter att ha läst (nästan) alla inlägg om leveranstider och upp-packningar, hur är det nu?
Nån som haft obehagliga överraskningar med den här versionen?

Ursprungligen av klarabara:

Jag ska få min 3,1 15" utbytt från AC och jag vill inte gärna hamna i en ny röra.. Min nuvarande har grafik-kortet från Nvidia som inte var så..super..

Så efter att ha läst (nästan) alla inlägg om leveranstider och upp-packningar, hur är det nu?
Nån som haft obehagliga överraskningar med den här versionen?

Det enda problem jag haft med min 13" från juni 2009 var hårddisk bekymret som de flesta hade men det har löst sig med uppdateringar som apple släppt.

Men sak du skaffa ny MBP så är det värt att vänta nån månad till då det finns rykten om en ny MBP.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-21 20:08
Ursprungligen av klarabara:

Jag ska få min 3,1 15" utbytt från AC och jag vill inte gärna hamna i en ny röra.. Min nuvarande har grafik-kortet från Nvidia som inte var så..super..

Bara en undring: fick du modellen med 9400 eller 9600?

Skulle gärna göra det, men det blir nog lite konstigt om jag drar ut på ett utbytes-ärende.. det kan snarare verka till min nackdel på det viset? Det blir ändå ett ordentligt uppbyte, såvida det är en bra version. Det kan ju dessutom vara ett säkrare kort att ta den här versionen än en ny, har haft nog med problem redan..

Det som är standard i en mbp 15" nu.. vill ha med matt skärm eftersom jag har det nu men det måste jag troligen betala extra för. Den är inte beställd ännu eftersom jag befinner mig mitt i en flytt till Sthlm. Det skulle bli ganska knepigt att påbörja ett byte i Holland när jag troligen skulle hinna till Sthlm innan den nya skulle levereras..

Hoppas du fått den!
Fast hoppas inte du beställde Juni 2009 för wow vilken väntetid det hade varit. ;D

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-06-14 23:00
Ursprungligen av ChibiChibiUsagi:

Hoppas du fått den!
Fast hoppas inte du beställde Juni 2009 för wow vilken väntetid det hade varit. ;D

Nädå, jag beställde sent i onsdagskväll 9 juni. Men det kom ingen dator ikväll vilket var väntat. Det hade varit strongt om de lyckats frakta den från Örebro till Umeå under natten och sen leverera ut den samma dag. Jag får hoppas att den dyker upp imorgon

Bevaka tråden