Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook Pro (juni 2009)

Tråden skapades och har fått 220 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-07-26 10:37

Oj, de såg stora ut. Är de samma storlek som tex dessa?

Komplett.se - Crucial DDR3 SO-DIMM 1066MHz 2GB CL7,

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-07-26 10:38

Hm, det var ju kanske samma. När jag klickade på din länk kom jag till nån annat minne? Weird.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-26 11:51

Hm, blev nåt sumt med länken. Givetvis ska det vara; Komplett.se - Crucial DDR3 SO-DIMM 1066MHz 2GB CL7,

Ursprungligen av bjark:

Hm, det var ju kanske samma. När jag klickade på din länk kom jag till nån annat minne? Weird.

Insåg just att det där som någon sa var så jobbigt med nya styrplattan bara är en inställningsgrej - tycker jag i alla fall. Jag använder mer eller mindre aldrig det klickande som låter "klick" utan "duttar" bara till styrplattan som man ju kunnat göra länge. Testa att ställa om, t o m med "drag lock" fungerar otroligt bra tycker jag. Good luck!

Igår (23:30, alltså 30 minuter innan rabatten på skrivaren gick ut) beställdes:

- MBP 13.3/2.26/2X1GB/160/
- APPLE LED CINEMA DISPLAY 24"
- IPOD TOUCH 8GB
- HP PHOTOSMART C4480

Beräknad leverans: 31:a juli. (!)

Ersätter mina "gamla" macar, Macbook unibody och iMac 20" intel, vit. Började bli jobbigt med två system.

Extra godis från annan källa: 500GB 7200-varvs HD och 2x2 GB.

Ursprungligen av johan_fbg:

Beräknad leverans: 31:a juli. (!)

Snarare (!!!)

Tjejen ska äntligen få byta ut sin iBook G4 mot en MacBook Pro 13 tum. Det ser ut att vara en förträfflig modell, antagligen bland det bästa Apple släppt någonsin i Mac-väg (om man väger in pris-prestanda-funktioner-design).

Om det står att budfirman är NL DISTRIBUTION CENTER så misstänker jag att det betyder att paketet är i Nederländerna för ompackning och att det egentligen blir en annan budfirma, som UPS eller TNT, och ett inlägg här på forumet säger samma sak.

Jag testade mitt nummer hos UPS, TNT, DHL, Flextronics eller Kuehne + Nagel av ren nyfikenhet, men fick ingen träff någonstans, så det är nog bara att vänta lite till.

Ursprungligen av Adrian B:

Om det står att budfirman är NL DISTRIBUTION CENTER så misstänker jag att det betyder att paketet är i Nederländerna för ompackning och att det egentligen blir en annan budfirma, som UPS eller TNT, och ett inlägg här på forumet säger samma sak.

Det verkade stämma, nu har Apple ersatt informationen om NL DISTRIBUTION CENTER med TNT som budfirma och bytt ut det nummer som stod som "Budfirmans spårningsnummer" så nu går det att spåra hos TNT.

Ursprungligen av hasse_fx:

Snarare (!!!)

Skulle nog säga (!!!) till att de verkligen höll tiden. Gick sjukt smidigt att byta HD och slänga in allt från min Timemachine-backup. Alltid underbart med nya Apple-produkter

Fick min MBP 13" efter tre dagar, helt SJUKT snabb leverans. Mycket nöjd. Sitter med datorn bredvid nu och funderar på om det går att lyfta hårddisken rakt över från min gamla MacBook?

Jag har en vit MacBook, den nyaste modellen som jag köpte i April. Går det att byta disk rakt över utan att installera om OSX? Tänkte om de nya modellerna behöver en speciell version av OSX eller andra drivrutiner, eller om allt redan finns där i alla installationer.

Någon som har bra idéer på hur jag skall göra för att få allt PRECIS som jag har det på den gamla datorn, alla inställningar, bakgrundsbilder osv? Jag har ju en 500gigs disk i min vita MacBook och vill givetvis lyfta över den till den nya.

Tacksam för tips!

//K

Ursprungligen av kebarb:

Fick min MBP 13" efter tre dagar, helt SJUKT snabb leverans. Mycket nöjd. Sitter med datorn bredvid nu och funderar på om det går att lyfta hårddisken rakt över från min gamla MacBook?

Jag har en vit MacBook, den nyaste modellen som jag köpte i April. Går det att byta disk rakt över utan att installera om OSX? Tänkte om de nya modellerna behöver en speciell version av OSX eller andra drivrutiner, eller om allt redan finns där i alla installationer.

Någon som har bra idéer på hur jag skall göra för att få allt PRECIS som jag har det på den gamla datorn, alla inställningar, bakgrundsbilder osv? Jag har ju en 500gigs disk i min vita MacBook och vill givetvis lyfta över den till den nya.

Tacksam för tips!

//K

Du kan ju föra över din info med flyttassistenten. Men om du nu ska ha den gamla disken i den nya datorn också så blir det krångligare. isf får du väl kopiera först hela hårddisken genom kloning eller dylikt sen installera hårddisken i den nya datorn, installera osx och sedan föra över dina grejer.

Grejen är den att jag har en Bootcamp partition på den, och vill INTE krångla mig igenom en windows installation igen. Jag verkligen hatar skiten. Dessutom har jag mängder med program på min disk nu, som jag inte vill bli av med eller ladda ned och installera igen. Följer dessa med om jag gör en "flytt" till den nya datorn med flyttassistenten?

Den nya disken är 130gig ledigt, och det är ju ungefär vad bara mina mp3s tar upp...

//K

Ursprungligen av poseidon84:

Du kan ju föra över din info med flyttassistenten. Men om du nu ska ha den gamla disken i den nya datorn också så blir det krångligare. isf får du väl kopiera först hela hårddisken genom kloning eller dylikt sen installera hårddisken i den nya datorn, installera osx och sedan föra över dina grejer.

Ursprungligen av kebarb:

Grejen är den att jag har en Bootcamp partition på den, och vill INTE krångla mig igenom en windows installation igen. Jag verkligen hatar skiten. Dessutom har jag mängder med program på min disk nu, som jag inte vill bli av med eller ladda ned och installera igen. Följer dessa med om jag gör en "flytt" till den nya datorn med flyttassistenten?

Den nya disken är 130gig ledigt, och det är ju ungefär vad bara mina mp3s tar upp...

//K

Med flyttassistenten kan du välja om du vill ha med program, dokument osv.

Ursprungligen av kebarb:

Fick min MBP 13" efter tre dagar, helt SJUKT snabb leverans. Mycket nöjd.

Gjorde du något tillägg (mer minne, större hårddisk osv) eller tog du den i standardutförande?

(Tänkte att det kanske gick så snabbt för att den var standardutförande och att jag fått vänta längre för att jag valde att ta mer minne.)

Helt standard. Köper alltid RAM och HD hos andra leverantörer, mest för att jag vill ha de gamla i reserv och för att jag sparar någon krona. Har min gamla interna som extern i ett USB kabinett och kör backup på den.

Snabb var iallafall leveransen!

//K

Ursprungligen av Adrian B:

Gjorde du något tillägg (mer minne, större hårddisk osv) eller tog du den i standardutförande?

(Tänkte att det kanske gick så snabbt för att den var standardutförande och att jag fått vänta längre för att jag valde att ta mer minne.)

Ursprungligen av Adrian B:

Gjorde du något tillägg (mer minne, större hårddisk osv) eller tog du den i standardutförande?

(Tänkte att det kanske gick så snabbt för att den var standardutförande och att jag fått vänta längre för att jag valde att ta mer minne.)

...med viss erfarenhet från (annan) industri skulle jag spekulera i att Apple har ett
buffertlager i Europa med standardmodellerna som förser återförsäljare inkl Applestore
med snabba leveranser. MBP13" säljer nog så bra att det omsätts snabbt.

Övriga konfigurationer lär plockas ihop vid fabriken och skeppas klumpvis till distrubutör.
Nu har inte Apple ett oändligt antal konfigurationer, men det krävs lite handpåläggning
med minne, HD och språkvarianter på tangentbord och OS. När det gäller de ibland
underligt olika leveranstiderna så kan man tänka sig att det styrs av hur de lägger upp
produktionsbatcher etc...

Min MBP17" med snabbare hårddisk och non-glare tog enligt Apples hittills generösa
info-bombning ett dygn att "bygga" (från erkännande till skeppning) och leveransen ska
ta 10 dagar. Svenska 17" non-glare lär inte sälja en bråkdel av 13" men å andra sidan
kan det kan vara så att beställningar på non-glare särbehandlas i fabriken.

...klart - hade jag insisterat på den gredelina varianten i återvunnen wellpapp hade jag
antagligen fått vänta olidligt länge - men ibland får man nöja sig...

/Hasse

Ursprungligen av hasse_fx:

...med viss erfarenhet från (annan) industri skulle jag spekulera i att Apple har ett buffertlager i Europa med standardmodellerna som förser återförsäljare inkl Applestore med snabba leveranser. MBP13" säljer nog så bra att det omsätts snabbt.

Det skulle jag också gissa på. Därav den stora skillnaden mellan kebarbs leverans på 3 dagar och min leverans som ser ut att ta 10 dagar (om den dyker upp på tisdag som är preliminärt leveransdatum).

Kebarb, kan inte ge dig så många tips på hur du löser din situation just nu, men du kam hursomhelst inte bara flytta över hårddisken och behålla installationen. Som du själv skriver kommer det att saknas drivrutiner o s v.

Jag har haft väldigt goda erfarenheter av Flyttassistenten, använt det många gånger vid köp av nya Macar och nya hårddiskar.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag har haft väldigt goda erfarenheter av Flyttassistenten, använt det många gånger vid köp av nya Macar och nya hårddiskar.

Jo, fast nu vill jag ju flytta över hårddisken. Hårddisken i min gamla MacBook är 500gig, och det är bara 160 i den nya. Så jag vill flytta över hela disken.

Men då lirar kanske inte OSX installationen med den nya burken. Den gamla är vit från april, den nya är nyaste MBP 13".

Jag vill inte formattera om min 500gigs disk heller för då försvinner antagligen windowspartitionen?

Så jag vill liksom uppdatera OSX på min gamla disk så att det lirar med den nya datorn, finns det något sätt att göra det? Dåkan jag bara kasta över disken i den nya datorn.

Flyttassistenten fungerar ju bara om jag har en lika stor HD i den nya burken.

//K

Ursprungligen av kebarb:

Flyttassistenten fungerar ju bara om jag har en lika stor HD i den nya burken.

//K

nja, flyttassistenten fungerar så länge du har plats för det på den nya disken. Om dina filer är under 160 gig så funkar det. Problemet med din idé om att bara flytta disken är ju att drivrutinerna inte stämmer då.

Ursprungligen av kebarb:

Flyttassistenten fungerar ju bara om jag har en lika stor HD i den nya burken.

Eh, nej, det är helt fel, precis som poseidon84 skriver.

Flyttassistenten fungerar utmärkt för att flytta från hårddisk av valfri storlek till en annan hårddisk av valfri storlek, så länge det finns utrymme. Varför skulle den bara fungera med lika stor hårddisk? Vet du vad Flyttassistenten är och hur den fungerar?

Som jag skrev i tidigare post. Min bruksdisk är 500gig stor, och bara mitt mp3 arkiv är nästan lika stort som hela den nya disken. Varför flyttassistenten inte är ett alternativ.

Jag vill ju flytta över disken, inte bara innehållet.

Jag löste det iallafall genom att bara kasta över disken, starta från installations DVDn och göra en ny installation och arkivera den gamla systeminstallationen.

Fungerade bra!

Allt är precis som vanligt, och min windowspartition finns kvar.

//K

Ursprungligen av Adrian B:

Eh, nej, det är helt fel, precis som poseidon84 skriver.

Flyttassistenten fungerar utmärkt för att flytta från hårddisk av valfri storlek till en annan hårddisk av valfri storlek, så länge det finns utrymme. Varför skulle den bara fungera med lika stor hårddisk? Vet du vad Flyttassistenten är och hur den fungerar?

jag har bara lust att säga en sak om det här med att beställa standard datorer.

ok, när man ska köpa en dator så kanske man vill ha lite mer minne en vad som är standard. ja då beställer man från apple och puttar in mer minne om man inte vill göra det själv. men om du inte vill Individualisera sin mac från början för att det går snabbare att få den, och där kommer min poäng, då kan man ju lika gärna gå och köpa den på onoff typ.

eller? hänger ni med

Ursprungligen av kalle94:

jag har bara lust att säga en sak om det här med att beställa standard datorer.

ok, när man ska köpa en dator så kanske man vill ha lite mer minne en vad som är standard. ja då beställer man från apple och puttar in mer minne om man inte vill göra det själv. men om du inte vill Individualisera sin mac från början för att det går snabbare att få den, och där kommer min poäng, då kan man ju lika gärna gå och köpa den på onoff typ.

eller? hänger ni med

Jo, om du inte vill köpa med studentrabatt t.ex. eller om du inte vill få den hemlevererad till dörren osv. Men jag förstår din tanke

Min skickades idag, och leverns bör ske senast 7 augusti stod det, låter ju kanon :). Då har man något att leka med under helgen :D. Nu väntar jag bara på att Telia ska få in fler iPhone 3Gs också, så de kan dra iväg den (Grymt spännande, min första iPhone ) så är hela mitt Apple-liv komplett, nästan iaf ;).

...för de något lite mer nördigare ...

...inget är som väntans tider... Apples leveransinfo säger inte mycket av vad som händer
"på vägen". En vecka kvar till preliminär leverans och det man får veta är

Shipping method: Merge In Tnst NL Til

vilket lär betyda att Maccen är på väg till Holland för att packas samman med övriga
beställda prylar, för att sedan gå vidare med budfirma (UPS?) hit.

Ett tips jag fick är att kontrollera orderstatus genom att gå via Apple i USA i stället för via
svenska webbplatsen. Där kan jag se att Maccen skeppas via Morrison Express Corp. Ltd
från fabriken, medan övrigt hanteras av Syncreon. De får också var sitt trackingnummer,
men de går inte att söka på... Bara att ge sig till tåls

/Hasse

För min del är det TNT som har hand om leveransen från Holland. Men eftersom TNT inte själva kör ut här uppe i Umeå så fungerar inte spårningen speciellt bra, just nu ser det ut såhär:

03 Aug 2009 02:27:23 Orebro Shipment Received At Destination Depot.
03 Aug 2009 02:10:14 Orebro Out For Delivery.
02 Aug 2009 15:27:50 Helsingborg Hub Shipment In Transit.
31 Jul 2009 22:44:00 Eindhoven Shipment In Transit.
31 Jul 2009 18:23:13 Arnhem Hub Shipment In Transit.
31 Jul 2009 18:22:20 Arnhem Hub Shipment Received At Transit Point.

Att paketet skulle vara i Örebro skulle ju kunna vara lite oroväckande, men så vitt jag minns betyder det bara att TNT överlämnat det till Posten som sköter den slutliga leveransen här i Umeå.

Jag har för mig att man kan ringa till Posten och ange sitt TNT-nummer och sedan få ett kolli-id som fungerar hos Posten för att följa det sista biten. Jag vill minnas att jag gjort det förut en gång i tiden, dock ej denna gång.

Edit: Nej, det gick visst inte alls enligt tjejen på Postens kundtjänst som jag ringde.

Ursprungligen av Adrian B:

För min del är det TNT som har hand om leveransen från Holland. Men eftersom TNT inte själva kör ut här uppe i Umeå så fungerar inte spårningen speciellt bra, just nu ser det ut såhär:

03 Aug 2009 02:27:23 Orebro Shipment Received At Destination Depot.
03 Aug 2009 02:10:14 Orebro Out For Delivery.
02 Aug 2009 15:27:50 Helsingborg Hub Shipment In Transit.
31 Jul 2009 22:44:00 Eindhoven Shipment In Transit.
31 Jul 2009 18:23:13 Arnhem Hub Shipment In Transit.
31 Jul 2009 18:22:20 Arnhem Hub Shipment Received At Transit Point.

Att paketet skulle vara i Örebro skulle ju kunna vara lite oroväckande, men så vitt jag minns betyder det bara att TNT överlämnat det till Posten som sköter den slutliga leveransen här i Umeå.

Jag har för mig att man kan ringa till Posten och ange sitt TNT-nummer och sedan få ett kolli-id som fungerar hos Posten för att följa det sista biten. Jag vill minnas att jag gjort det förut en gång i tiden, dock ej denna gång.

Edit: Nej, det gick visst inte alls enligt tjejen på Postens kundtjänst som jag ringde.

Likadant med Luleå. Paketet får åka direkt från södra sverige och upp enligt trackingen :S

Jag ringde TNT och frågade lite om det där med Örebro, men det var helt i sin ordning, om det står "Out For Delivery" för Örebro innebär det att man ska få leverans inom 24 timmar enligt tjejen på TNT. Och det stämde, för en stund sedan fick jag datorn! Det är inte ens min dator, men det var precis lika kul att packa upp den

Bevaka tråden