Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook Pro (juni 2009)

Tråden skapades och har fått 220 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-06-14 18:22
Ursprungligen av Adrian B:

Jag ringde TNT och frågade lite om det där med Örebro, men det var helt i sin ordning, om det står "Out For Delivery" för Örebro innebär det att man ska få leverans inom 24 timmar enligt tjejen på TNT. Och det stämde, för en stund sedan fick jag datorn! Det är inte ens min dator, men det var precis lika kul att packa upp den

Får se om dom lever upp till det den här gången.

13 Jun 2010 19:16:36 Orebro Out For Delivery.
13 Jun 2010 19:16:09 Orebro Shipment Received At Destination Depot.
11 Jun 2010 19:47:38 Helsingborg Hub Shipment In Transit.
10 Jun 2010 22:57:00 Eindhoven Shipment In Transit.
10 Jun 2010 18:45:32 Arnhem Hub Shipment In Transit.
10 Jun 2010 18:44:33 Arnhem Hub Shipment Received At Transit Point.

Dom har mindre än 1 timma på sig Jag förväntar mig inte att få den idag, men det vore inte fel om den dök upp 19:15

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-04 17:29

Nyss beställt MBP 13" utan några ändringar, lägger in 4 GB ram sen när jag fått den. Ville inte fördröja leveransen flera dagar genom att ändra det.

Den gamla vita MB:n övergår till mor, kommer sakna den men har haft den i snart tre år och det är rekord för mig och datorer.

Bara till och vänta nu då!

Ursprungligen av baller:

Nyss beställt MBP 13" utan några ändringar, lägger in 4 GB ram sen när jag fått den. Ville inte fördröja leveransen flera dagar genom att ändra det.

Den gamla vita MB:n övergår till mor, kommer sakna den men har haft den i snart tre år och det är rekord för mig och datorer.

Bara till och vänta nu då!

varför inte bara gå och köpa på närmaste elgiganten och så slippa leveranstid överhuvudtaget.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-05 22:53
Ursprungligen av kalle94:

varför inte bara gå och köpa på närmaste elgiganten och så slippa leveranstid överhuvudtaget.

Hur sexigt är det då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-06 02:37
Ursprungligen av kalle94:

varför inte bara gå och köpa på närmaste elgiganten och så slippa leveranstid överhuvudtaget.

Elgiganten har jag haft att göra med i garantiärenden och vill minimera framtida kontakt med de nötterna. Har inget till övers för återförsäljare utan kompetens. Kunde iofs köpt från någon lokal machandel men är ändå inte hemma förrän måndag.. och lite spännande är det ju att spåra leveransen i tid och otid.

Tänk att nya leksaker kan va så kul, känner mig som liten på legoavdelningen

Nu har min skapelse anlänt!!! Har bytt hårddisken och minnet, precis installerat OS X, och inser redan nu att jag är nykär Ska bli spännande med den första Intel-macen för min del

Jag måste säga att denna nya MacBook Pro 13 tum måste vara bland det bästa Apple producerat någonsin i Mac-väg om man ser till helheten (pris/prestanda/funktioner/design osv).

Helt utsökt design och fantastiskt välbyggd.

Några bilder från uppackningen häromdagen:

Ursprungligen av Adrian B:

Jag måste säga att denna nya MacBook Pro 13 tum måste vara bland det bästa Apple producerat någonsin i Mac-väg om man ser till helheten (pris/prestanda/funktioner/design osv).

Helt utsökt design och fantastiskt välbyggd.

Några bilder från uppackningen häromdagen:

*massa sexiga bilder*

Håller med, haft min i lite mer än en månad nu och är väldigt imponerad över att den var billig jämfört med andra. Sen så är den snygg, smidig och sexig. Det enda felet jag märkt är det som verkar vara en firmware bugg men det kan dom säkert fixa snart och då finns inget fel på datorn

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-06 16:19

Pro-modell utan expresscard? Apple skämta på mig?

Ursprungligen av planB:

Pro-modell utan expresscard? Apple skämta på mig?

Ja, sannerligen humor. Kortläsare har jag inte använt, någonsin, oavsett om jag haft en eller inte. Men håller med Adrian, 13" är en utsökt maskin. Inbyggda batteriet är en hit också, bra batteritid och ger en än mer välbyggd och solid känsla.

Ursprungligen av planB:

Pro-modell utan expresscard? Apple skämta på mig?

Du tillhör den promillen som faktiskt behöver expresscard och då är det förstås synd, men ärligt talat, jag slår vad om att de allra allra flesta MBP-ägare genom åren har haft den kortplatsen tom. Hur mycket Pro dom än varit.

Sen har det funnits några få procent som likt mig stoppat in en kort-läsare i sin EC-plats.

Det blir en avvägning mellan maximal flexibilitet och att underlätta för merparten av kunderna. Och det är definitivt fler kunder som har nytta av kortläsaren och nu slipper köpa speciellt EC-kort för det.

Ursprungligen av planB:

Pro-modell utan expresscard? Apple skämta på mig?

vad ska du använda för kort då?

Jag har en dator med det, använde endast den till ett tv-kort men sen funderade jag mer på att köpa en minneskortläsare till den. Är svin-nöjd nu när det redan är inbyggt!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-06 21:50

Att kunna utöka med ytterligare gränssnitt är ganska grundläggande för en Pro-modell menar jag. E-sata, ytterligare FW-portar, etc.

Men det finns ju på 17"...

Ursprungligen av planB:

Att kunna utöka med ytterligare gränssnitt är ganska grundläggande för en Pro-modell menar jag. E-sata, ytterligare FW-portar, etc.

Men det finns ju på 17"...

Okej, men är man så PRO att man måste ha det i sin bärbara dator så köper man väl 17 tum iaf så man får större skärm för allt sitt PRO arbete?

Jag köpte min 13" som ett komplement till min stationära dator, inte som en ersättning.

Sedär ja! Nu är min mac snart på väg över vattnet!

Beräknad avsändning: Inom 24 timmar
Beräknad leverans: 14 Aug, 2009 - 18 Aug, 2009

MBP 13.3/2.26/2X1GB/160/SD-SWE
Ipod Nano 16GB

Allt för 11680kr

Jag som glad amatör som bara vill ha en användbar och bra bärbar dator har nog mer användning av SD-platsen, än expresss-card-platsen....Hade det i min gamla dator som jag ägt i 3 år, den har varit tom i...hm... 3 år Medans SD-platsen testades idag redan och den funkade utmärkt

Men visst det är väl lite synd om de som saknar den, man kanske kunde låtit den vara kvar på 15" och hoppas över den på 13"..... men men nu är det om det är

Detta är absolut den mest i särklass bästa datorn jag någonsin ägt, detta efter bara 2-3 timmars pillande. Bootcamp är helt genialt. Att kunna starta en Mac i Windows XP eller liknande ger möjligheter som aldrig annars, när dessutom det inte är emulering som det var i VPC eller liknande. Så visst är Apples datorer dyrare än en PC, men å andra sidan är det två maskiner i en man betalar för...

...vid 14 idag levererade TNT min beställning, bl a den efterlängtade MacBook Pro 17"
Synd att det ska vara fortsatt bra väder i helgen!!:tveksam:

So far, so good - den verkar fungera som den ska. Bifogar de obligatoriska bilderna
från uppackningen, dock inte lika tjusiga som Adrians ovan. Notera att tändsticksasken
inte medföljde leveransen

Intressant "spegling" i non-glare-skärmen dock - en öppen altandörr...

/Hasse

Ursprungligen av hasse_fx:

...vid 14 idag levererade TNT min beställning, bl a den efterlängtade MacBook Pro 17"
Synd att det ska vara fortsatt bra väder i helgen!!:tveksam:

So far, so good - den verkar fungera som den ska. Bifogar de obligatoriska bilderna
från uppackningen, dock inte lika tjusiga som Adrians ovan. Notera att tändsticksasken
inte medföljde leveransen

Intressant "spegling" i non-glare-skärmen dock - en öppen altandörr...

/Hasse

Jag som går i Anti-glare tankar inför ett inköp av 15" skulle gärna vilja ha lite reflektioner (:p) kring skärmen.

Hur tycker du att den är? Har du någon erfarenhet av glossy-skärmen? Finns det några uppenbara nackdelar med anti-glare förutom det högre priset?

Efter ett år i Vista-träsket (Jo, jag trodde att det skulle duga....) har jag beställt en ny 13" 2,26GHz/4Gb/320Gb. Kommer förhoppningsvis att ramla in nästa vecka någon gång..... Hur lång leveranstid har ni andra haft på specialbeställningar?

En annan grej jag funderade på, finns det någon som har blankpolerat en unibody?

Jag tänkte att det finns det säkert någon amerikanare som har gjort, men jag hittade inget på Google..... Bara en massa som hade repat dem

Något som hade varit riktigt snyggt skulle vara att blankpolera hela unibodyn och blästra in sitt namn eller något på locket! Hoppas bara jag kan hålla fingrarna borta från det när jag väl får den

Ursprungligen av cii01ml8:

Jag som går i Anti-glare tankar inför ett inköp av 15" skulle gärna vilja ha lite reflektioner (;)) kring skärmen.

Hur tycker du att den är? Har du någon erfarenhet av glossy-skärmen? Finns det några uppenbara nackdelar med anti-glare förutom det högre priset?

För det jag använder MBPn till så är jag nöjd med valet av anti-glare. Jag har använt
PC-laptops med blanka skärmar under några år så jag har hyfsad koll på skillnaden.
Inför köpet tittade jag mycket och länge på Apples glossy-variant eftersom det är de
enda MBP som återförsäljarna har på display.

Uppenbara nackdelar... Well, gillar man Apples design-linje med helt svart display
(typ pianolack) så är ju anti-glare fel med sin alu-ram kring skärmen. En avstängd
glossy MBP snyggt "utslängd" i rätt miljö ser läckrare ut en den lite trista anti-glare

Mer konkret då - i och med att ytan på anti-glare är matt så sprids infallande ljus över
ytan, och i en ljus omgivning får man intrycket att skärmen inte är lika svart. Med en
glossy-skärm får man istället tydliga speglingar. Om man sitter i en ljus miljö, som
man kan anpassa så att man tar bort sådant som reflekteras (typ ljusa kläder, orolig
bakgrund), då är glossy-skärmen något svartare.

Men den stora fördelen med anti-glare är vid långa arbetspass. Eftersom det inte
finns några reflektioner som stör ögonens fokusering så är non-glare mindre tröttande
i längden. På det sättet blir det mer som att titta på ett dokument på papper, snarare
än på skärm (nåja O:-))

Måste också sägas att så länge man inte har övervägande mörka bilder att titta på så
är skärmarna så ljusstarka att varken reflektioner eller "diffus gråhet" över huvud taget
är märkbara även i riktigt ljusa (inomhus)miljöer.

/Hasse

Ursprungligen av hasse_fx:

För det jag använder MBPn till så är jag nöjd med valet av anti-glare. Jag har använt
PC-laptops med blanka skärmar under några år så jag har hyfsad koll på skillnaden.
Inför köpet tittade jag mycket och länge på Apples glossy-variant eftersom det är de
enda MBP som återförsäljarna har på display.

Uppenbara nackdelar... Well, gillar man Apples design-linje med helt svart display
(typ pianolack) så är ju anti-glare fel med sin alu-ram kring skärmen. En avstängd
glossy MBP snyggt "utslängd" i rätt miljö ser läckrare ut en den lite trista anti-glare

Mer konkret då - i och med att ytan på anti-glare är matt så sprids infallande ljus över
ytan, och i en ljus omgivning får man intrycket att skärmen inte är lika svart. Med en
glossy-skärm får man istället tydliga speglingar. Om man sitter i en ljus miljö, som
man kan anpassa så att man tar bort sådant som reflekteras (typ ljusa kläder, orolig
bakgrund), då är glossy-skärmen något svartare.

Men den stora fördelen med anti-glare är vid långa arbetspass. Eftersom det inte
finns några reflektioner som stör ögonens fokusering så är non-glare mindre tröttande
i längden. På det sättet blir det mer som att titta på ett dokument på papper, snarare
än på skärm (nåja O:-))

Måste också sägas att så länge man inte har övervägande mörka bilder att titta på så
är skärmarna så ljusstarka att varken reflektioner eller "diffus gråhet" över huvud taget
är märkbara även i riktigt ljusa (inomhus)miljöer.

/Hasse

Fantastiskt bra hjälp. Jag har bestämt mig för en Anti-Glare. Har varit hemma hos farsan i helgen och suttit vid hans Sony Vaio med Glossy. Helt olidligt!

Tack för hjälpen igen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-10 20:43

Då var den på plats. De hade tydligen försökt leverera redan i fredags dvs 3 dagar efter beställning. Mkt snabbt!

Vilket helhetsintryck den ger med aluminiumchassit, skärmen, tangentbordet och trackpaden. Sjukt praktiskt med kortläsaren också, så man slipper sladdar för att föra över bilder. Det enda jag kan klaga på hittills är att den har blivit rätt så varm. Kanske på grund av att jag håller på med det ena och andra dock.

Senast redigerat 2009-08-10 21:42
  • Medlem
  • Hudiksvall
  • 2009-09-21 18:54

Swappar från min "cocacolade" Sony Vaio till en 17" MBP i standardutförande

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-24 14:37

Nu har jag haft min MBP 13" 2.53GHz i ett par veckor.
Måste säga att jag är grymmt nöjd, som jag längtat efter en bärbar. Min MacPro blir försummad nu

Sådär, nu har min 13" ramlat in

Bara en grej jag funderar på, jag har en extern 1 TB hårddisk med alla mina bilder och en massa roliga grejer på som jag kopplade in...

Först ville Timecapsule formatera den med apples filformat, vilket jag var sjukt nära att göra eftersom jag suttit och klickat "godkänn" hela eftermiddagen. Det går ju dessutom inte att föra över något från datorn till hårddisken heller eftersom det är fel filformat på den.

Jag måste alltså formatera hårddisken på ett eller annat sätt. Problemet är ju att jag inte har någon stans att göra av de 550 GB jag har på hårddisken under tiden.... finns det någon lösning utom att fixa en hårddisk som är tillräckligt stor för att rymma alltihop på den?

Ursprungligen av Helmetrock:

Sådär, nu har min 13" ramlat in

Bara en grej jag funderar på, jag har en extern 1 TB hårddisk med alla mina bilder och en massa roliga grejer på som jag kopplade in...

Först ville Timecapsule formatera den med apples filformat, vilket jag var sjukt nära att göra eftersom jag suttit och klickat "godkänn" hela eftermiddagen. Det går ju dessutom inte att föra över något från datorn till hårddisken heller eftersom det är fel filformat på den.

Jag måste alltså formatera hårddisken på ett eller annat sätt. Problemet är ju att jag inte har någon stans att göra av de 550 GB jag har på hårddisken under tiden.... finns det någon lösning utom att fixa en hårddisk som är tillräckligt stor för att rymma alltihop på den?

Vad är det för filsystem på den externa hårddisken?

Det är NTFS på den. Jag var ju drabbad av Vista innan

En annan grej av oändligt mycket lägre prioritet, kan man få personliga smileys att funka i Messenger for mac? Jag kan välja spara smiley och välja ett snabbkommando, men sen finns de ingenstans och snabbkommandot fungerar inte.

Ok, det är skriva och speciellt säkerhetskopiera jag vill göra med den.

Går det att använda timecapsule genom någon av de tredjepartslösningarna? Annars är det väl formatering som gäller?

Om du tänker på Time Machine, så nej. Då måste du formatera den som HFS+.

Ok, var rädd för det. Tack iallafall!

Jo, precis, Time machine var det jag menade.

Bevaka tråden