Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook Pro (juni 2009)

Tråden skapades och har fått 220 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Capeman:

Nu? Då kan jag lova att de inte skickat den än, utan att kolla på spårningen.

nej nej, beställde för några dagar sedan. Men apple ringde idag och min leveransadress behövde ändras.

Lyckades komma in nu och inget skickat än

  • Medlem
  • Kramfors
  • 2009-06-25 19:59

Håll tillgodo ni som fortfarande väntar på er nya underbara macbook pro

Lovade ju en bild på nya MBP när jag hade fått den.. här kommer en på min setup.
Så har ni lite att titta på ni som sitter och väntar på att UPS ska ringa på dörren hehe

Förövrigt kan jag säga att det är absolut den bästa dator jag någonsin haft, även om min 24" iMac inte kommer långt efter

inte världens kvalle men ändå

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-18 20:35

Aktuell leveransstatus Ute för leverans 18 jun 2009 när jag kollar genom apple.se
Omplanerad leverans: 22/06/2009 när jag kollar på UPS.se

midsommar hamnade lite opassande för mig :/

datorn kom dag 3 dagar innan utsatt tid. nice!!

Jag har haft min nya MBP 15" sedan i Onsdags kväll. Har haft PC-laptop tidigare men ville testa Mac nu för jag föll för MBP och dess stiliga design i hel-Alu, tunnhet, belysta tangentbord m.m.

Hur som helst så är det nya inbyggda batteriet sjukt bra. Klart det kan suga rejält med batteri vid mer krävande arbete på den. Men vanlig surfin klarar den väldigt länge.

Jag har testat genom att slå på tidtagaruret i min iPhone och klockat all användning. Nu har jag precis tömt ett fullladdat batteri.

Mest surfning, men med halvdan långsamt bredband (ligger på hotell i Ålgård i Norge) då det ofta faller ur och därmed får söka och koppla upp igen, vilket bör dra mer ström än ett snabbt och stabilt bredband. Kört på så svag skärmbelysning som möjligt för att se bra nog, och ingen eller väldigt sparsamt med tangentbelysning. Lite filmtittande från USB-stick i kanske 15-20 min.

Total tid blev 6 tim 40 min. Vilket bör gå att förbättra med stabilare snabbare bredband och inget filmtittande.

Sjukt bra batteritid helt enkelt.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-06-23 22:52

Så nu har min Macbook Pro 15" 2,66GHz kommit Och kan bara säga att jag är helt fascinerad av hur simpelt allt är. Har använt pc tillsammans med windows i 14år och kände att det började gå utför samtidigt som jag behövde en bärbar. Samt att jag har en klasspolare som har smittat mig med apple stuff i snart ett år ^^
Kan även nämna att jag fick dator 3 dagar innan beräknad leverans.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-24 15:51

Men ok, jag må vara efter på något sätt, men enligt Geekbench så e ju de nya MBP typ bara LIIIIIIIIIIIITE snabbare än de äldre? Varför ska man då uppgradera? Undantaget batteritiden då förståss, men den ensam e nog inte värd riktigt 15 papp.

http://www.primatelabs.ca/blog/2009/06/macbook-pro-benchmarks-june-2009/

Ursprungligen av ardic:

Men ok, jag må vara efter på något sätt, men enligt Geekbench så e ju de nya MBP typ bara LIIIIIIIIIIIITE snabbare än de äldre? Varför ska man då uppgradera? Undantaget batteritiden då förståss, men den ensam e nog inte värd riktigt 15 papp.

Jag tror du klarar dig med din gamla. Man måste inte köpa en ny dator varje gång.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2009-06-24 21:56

Coolt, har beställt en 15" 2,8 nu. Hoppas jag inte saknar 17" skärmen allför mycket bara...

Hur har era skickats? min tracking ser ut som följer:

Arnhem -> Eindhoven -> Helsingborg - > Örebro -> Helsingborg

Själv så bor jag i Luleå.

det senaste som står är:
24 Jun 2009 22:25:09 Helsingborg Hub Shipment In Transit.

Ville gärna få den innan helgen då jag reser bort på lördag :/

Ursprungligen av poseidon84:

Hur har era skickats? min tracking ser ut som följer:

Arnhem -> Eindhoven -> Helsingborg - > Örebro -> Helsingborg

Själv så bor jag i Luleå.

det senaste som står är:
24 Jun 2009 22:25:09 Helsingborg Hub Shipment In Transit.

Ville gärna få den innan helgen då jag reser bort på lördag :/

Arnhem -> Eindhoven -> Örebro -> Karlstad

Jag kunde följa paketet mer i detalj från TNT, när de väl hade fått det. Enligt supporten (som jag ringde) ska försändelsen komma mellan 8-17.00 utsatt dag, men se till att vara på plats då de inte ringer innan (förutom på dörren
Antar att du fått din silvriga sak nu, mycket nöje!

Ursprungligen av StefanB:

Arnhem -> Eindhoven -> Örebro -> Karlstad

Jag kunde följa paketet mer i detalj från TNT, när de väl hade fått det. Enligt supporten (som jag ringde) ska försändelsen komma mellan 8-17.00 utsatt dag, men se till att vara på plats då de inte ringer innan (förutom på dörren
Antar att du fått din silvriga sak nu, mycket nöje!

Hoppas på imorrn, tycker det är mysko att inget står mer efter helsingborg (som den gick tillbaka till efter trippen till örebro) :S
Men annars lägger väl dom en lapp i lådan om dom nu kommer nästa vecka?
Men har hos apple iaf stått 26 som leveransdatum så jag hoppas ju på det, även om Luleå brukar ta någon dag extra för allt känns det som när det gäller skickade saker

Nysta, mycket snyggt. Men du vet att du har ställt högtalarna fel va? Den där ringen ska gå bakåt. Funkar visserligen oavsett.

Fick den för cirka 30 minuter sen, älskar den är nog nästan lika mycket (kanske mer ) än vad jag älskade min powerbook g4, sista generationen innan intel. Men nu får hon gå i pension

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-07-01 17:31

Jag köppte min nya MBP 13" på release dagen. I jönköping har vi "Machuset, så jag gick bara ner dit och köpte en! Är helnöjd, min första mac någonsin.
Nackdelen är att den smider ibland.

(Har varit och köpt en till min syster nu också, de säger att de nya MBP 13" går ÅT!)

Jag ska beställa min macbook pro nu och jag står i valet mellan två olika konfigurationer. Vilken tycker ni är bäst?

Det är 13" modellen det gäller, älskar den storleken!!

Alternativ 1: Billigaste modellen med 4 gb ram från applestore = 12200 kr

Alternativ 2: Billigaste modellen med 4 gb och 500gb hdd som jag sätter in själv = 12945 kr

Jag vet inte om jag behöver mer än 160 gb hårddisk då jag har en extern på 500 gb. Men känns ju lite mer framtidssäkert och ger ökat andrahands värde med 500 gb i laptopen. Sen så får jag betala ca 750 kr extra.

Vad hade ni valt?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-07 07:55
Ursprungligen av Salle83:

Jag ska beställa min macbook pro nu och jag står i valet mellan två olika konfigurationer. Vilken tycker ni är bäst?

Det är 13" modellen det gäller, älskar den storleken!!

Alternativ 1: Billigaste modellen med 4 gb ram från applestore = 12200 kr

Alternativ 2: Billigaste modellen med 4 gb och 500gb hdd som jag sätter in själv = 12945 kr

Jag vet inte om jag behöver mer än 160 gb hårddisk då jag har en extern på 500 gb. Men känns ju lite mer framtidssäkert och ger ökat andrahands värde med 500 gb i laptopen. Sen så får jag betala ca 750 kr extra.

Vad hade ni valt?

Mer hårddisk skulle jag satsa på visserligen kan man köpa en extern hårddisk men känns dumt o ha ytterligare prylar när man kan stoppa in mer hårddisk utrymme i datorn.

Jag köpte en Macbook Pro 13" 2,54 Ghz med standardminne och hårddisk på 500 GB. Köpte även till ett Applecare.
Jag är hur nöjd som helst! Jag har 19"-skärm hemma samt tangentbord och mus så jag tänkte att den mindre skärmen skulle passa mig då jag har en större hemma. Inga problem alls! Först tänkte jag att jag skulle störa mig på storleken på 13-tummaren när jag bär datorn med mig men icke då

La beställningen på Apple.se 19 juni och fick den levererad lagom till jag började semestern 26 juni. Beräknad leverans enligt webben var 29-30 juni så de brukar ta till några dagar extra tydligen.

Jag la en beställning i början på veckan. Värstingmodellen av 13tummaren blev det. tillsammans med en skrivare och en iPod touch. Man fick ju i princip dem på köpet så jag slog till. Förutsatt att man är student.

En lustig grej var dock att det var uträknad leveransdatum den 20 men de hade skickat den igår. Så jag är bara nöjd. :cool::cool::cool:

Nu har även jag fått tummen ur och beställt. Det blev den billigaste 13" Mac Pro + ett skyddsfodral + Ipod Touch 8 gb. Senare kommer jag att köpa en 500 gb hdd och 4 gb ram (2*2) från dustinhome och möjligtvis en extern skärm med mus och tangentbord. Det känns inte särskilt ergonomist och smidigt att koppla datorn till Plasman. Det står att mina produkter kommer att levereras mellan den 21-23 juli! Hoppas på tidigare hehe....

Idag fick jag spårnings nr och den preliminära leveransdagen är 16 juli eller tidigare! Det tyckte jag var riktigt snabbt, med tanke på att jag beställde den i lördags den 11 juli!

Senast redigerat 2009-07-13 22:09

Jag tog och beställde en MBP13"/2.26GHz/4GB RAM/500GB HDD/ACPP plus en extra nätadapter för ett par dagar sedan. Säger fortfarande " Ej skickad ännu" och "Beräknad avsändning: 3 arbetsdagar" /
"Beräknad leverans: 14 Jul, 2009 - 15 Jul, 2009".

Spännande. Men två veckors lev... ack!

Körde på den billigaste standard-modellen 13" pro, tänker uppgradera i efterhand, i takt med att behovet uppstår. Men har redan nu insett att 160GB inte kommer räcka långt då jag vill ha in hela mitt itunes-bibliotek.

Försöker f.ö föra över det från PC, vilket tar en evighet

Tror ni det är värt att uppgradera från en vit macbook 2.1 ghz Apple MacBook "Core 2 Duo" 2.1 13" (White-08) Specs (Early 2008 - MB402LL/A*) @ EveryMac.com
till en 13 mpb 2.26 ghz?
Vet att det inte är så stor skillnad men skulle vilja köpa en ny dator för en gångs skull (hänger för mycket på blocket) så att man har garanti. Dessutom gillar jag designen och att den känns så stadig och välbyggd. Vad tror ni?

Fick min MBP 13" idag, klockren. Har installerat den och 'begun to settle in'. Inga döda pixlar eller så eller. Ta i trä.

Så nu har jag beställt en 15", 2.53GHz (Standard utförande).

Längtar till imorgon

  • Medlem
  • Ludvika
  • 2009-07-16 00:42

Någon som har en 13" MBP som har lust att posta printscreen när photoshop körs?

Ursprungligen av Iceee:

Någon som har en 13" MBP som har lust att posta printscreen när photoshop körs?

Vill du se skärmytan? I så fall ser det ut såhär på en 13" macbook, som har samma mått och upplösning. http://henkeblomqvist.se/psscreendump.png

Ursprungligen av Iceee:

Någon som har en 13" MBP som har lust att posta printscreen när photoshop körs?

Nu blev jag nyfiken...

Varför vill du ha en skärmdump på detta? Vad är det som du vill se?

  • Medlem
  • Ludvika
  • 2009-07-16 11:09

Vill se hur stor skärmen "känns" när man jobbar med photoshop, precis som henkebarn trodde
Tack!

Nu har jag äntligen beställt! 15", 2.8 med en 500 Gigs 7200 varvare. Är det ngn som testat en sån och vet hur en snabbare drive påverkar batteritiden och givetvis prestandan? Skulle vara kul att få höra. Jag är utomlands och har beställt med US keyboard, det plus det faktum att jag ville ha en snabbare drive gör att det tar ett par veckor, men den som väntar på nåt gott.... och hela den biten

Bevaka tråden