Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook Pro (juni 2009)

Tråden skapades och har fått 220 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-16 21:38

jag har grundat mycket över detta, och en sak förstår jag inte..

MBA har glossy skärm, och MBP

men på MBA speglas de nästan inte alls, men på MBP är det i princip en spegel...

min MBP kom idag, och jag stör mig mycket på detta är det skillnad på glossy och glossy?

ett tips iaf, tänk på detta! den är verkligen glossy

Macbook air har en LCD-skärm med blank yta. På de andra modellerna i Macbook-familjen sitter dessutom en glasskiva framför skärmen, så de blir ännu glansigare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-16 22:14
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Macbook air har en LCD-skärm med blank yta. På de andra modellerna i Macbook-familjen sitter dessutom en glasskiva framför skärmen, så de blir ännu glansigare.

kanske låter som en idiotisk fråga... men varför har dem det? blir det något bättre med det?

Det tillhör designen på datorn. Istället för att ha en skärm med en kant vid sidan om smälter allt samman. Hela framsidan är alltså ett stycke glas, ända ut till kanten.

Bilden blir väl ungefär samma, men om man sitter i stark belysning blänker det väl lite.

Inhandlade en MBP 13" idag efter att min 15" PB somnat in; min första splitternya mac (alla tidigare varit bättre begagnade).

Mycket nöjd, förutom tsmåsaker som touchpaden. Råkar ofta zooma in texten i Safari när jag bara vill hålla kvar tummen på den fiktiva knappen som jag är van vid. Får nog stänga av zoom-funktionen... Sen känns viss text lite pixligare än min gamla PB, men det har med upplösningen att göra antar jag. Till slut; för att kunna koppla in den via S-Video till min gamla burktv krävdes adaptrar och sladdar för 800 spänn.. Fortfarande billigare än ny tv, men det var klart smidigare att ha en färdig S-videoutgång.

I övrigt; extremd solitt bygge, och inbyggt batteri är super för mig, gör datorn bara stabilare.

Hej jag fick min macbook pro 13" i onsdagskväll och jag är grymt nöjd med den! Men så nu precis såg jag att en flisa i chassit på skärmen har gått av. Jag har absolut inte gjort så att den har gått av, så den måste ha varit så när jag fick den. har som sagt bara haft den 3 dagar och den har endast stått på mitt bord då! Tror ni jag får en ny dator eller dom tycker inte det är något man ska bry sig om? Jag tycker en ny dator som man betalat över 11 000 kr för ska vara i perfekt skick! Någon annan som råkat ut för samma sak?

Edit: Ringde Apple kundtjänst och dom gav mig ett ärende nummer och sa att jag skulle få datorn utbytt! Nice Kanske lite petigt av mig att bry mig om en liten flisa, men nytt ska vara nytt!!

Senast redigerat 2009-07-18 20:54
  • Medlem
  • 2009-07-19 12:35

Maste bara saga, kopte "stora" 13"aren genom en polare som bor i staterna for att fa den lite billigare. Dom om min forvaning men jag har 300Gb harddisk trots att jag inte la till det... (den ar bestalld via apple-store).

Kul overaskning var det i alla fall

/hpe

Det finns trots allt värre överraskningar än att få en större än beställd hårddisk

Trevligt att höra att Apple bytte maskinen utan omsvep Salle - Man hör så många skräckhistorier att det är alltid trevligt att höra när det går rätt, rent och snyggt till!

Senast redigerat 2009-07-20 20:22

Hej, någon som vet hur en Mac kommer från Shanghai till Europa? Den skickas av Apple med UPS, som vanligt, men tar den vägen över UPS HQ (som jag har för mig ligger i Texas eller Atlanta? Eller har de varit aningens slugare och skickar den direkt till Europeisk uppsamlingsplats? Tacksam för svar, jag har fantastiskt svårt att sitta och vänta på min nya MBP!!!

Ursprungligen av creability:

Hej, någon som vet hur en Mac kommer från Shanghai till Europa? Den skickas av Apple med UPS, som vanligt, men tar den vägen över UPS HQ (som jag har för mig ligger i Texas eller Atlanta? Eller har de varit aningens slugare och skickar den direkt till Europeisk uppsamlingsplats? Tacksam för svar, jag har fantastiskt svårt att sitta och vänta på min nya MBP!!!

Går inte via US utan den skickas till någon firma i Belgien eller Finland som skickar vidare till Sverige.

Den 12 juli beställde jag en (MacBook Pro 13" 4Gb/320Gb) och idag runt 11 tiden stod TNT killen utanför dörren. Är min första Nya Mac blir förhoppningsvis en iMac 24" till hösten.
Det första som slog mig när jag fått upp den bruna kartongen var hur snyggt allt var paketerat och inget onödigt tjafs. Aja nu ska jag förstätta pilla med min nya dator.

Tog det 10 dagar att få den levererad?? Var det en custombyggd eller en standard?

//K

Ursprungligen av dazedpro:

Den 12 juli beställde jag en (MacBook Pro 13" 4Gb/320Gb) och idag runt 11 tiden stod TNT killen utanför dörren. Är min första Nya Mac blir förhoppningsvis en iMac 24" till hösten.
Det första som slog mig när jag fått upp den bruna kartongen var hur snyggt allt var paketerat och inget onödigt tjafs. Aja nu ska jag förstätta pilla med min nya dator.

Ursprungligen av kebarb:

Tog det 10 dagar att få den levererad?? Var det en custombyggd eller en standard?

//K

Custom extra minne och större hårddisk.

Ursprungligen av dazedpro:

Custom extra minne och större hårddisk.

Grrr! Beställde min den 16:e också med extra minne och större hårddisk men får vänta till den 10:e augusti. Ingen rättvisa i denna värld.

7 dagar tidig är den nu på lastbilen. Jag besvarar mitt eget inlägg med följande:
Shanghai, CN - Incheon, KR - Warsaw, PL - Cologne (Köln) - Maia, PT (Porto) - Lisbon där jag är.

Den är här och den är grym!

Hur lång tid tar det normalt?
För en standardbeställning typ.

//K

Hallå fick nyss min nya Macbook Pro som skulle ersätta den jag reklamerade. Nu har jag upptäckt ett nytt fel på den nya. Skärmen är lite skev och även min systers Macbook Pro är även den skev. Hur är era datorer? Det syns bäst om man har datorn helt stängd och kollar bakifrån avståndet från skärmen och själva datorn. Min har tydligt olika mellanrum... Jag vill inte betala över 11.000 kr för en dator som inte är perfekt!! Så det blir till att ringa apple igen och reklamera på nytt suck!!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-07-23 17:59
Ursprungligen av Salle83:

Hallå fick nyss min nya Macbook Pro som skulle ersätta den jag reklamerade. Nu har jag upptäckt ett nytt fel på den nya. Skärmen är lite skev och även min systers Macbook Pro är även den skev. Hur är era datorer? Det syns bäst om man har datorn helt stängd och kollar bakifrån avståndet från skärmen och själva datorn. Min har tydligt olika mellanrum... Jag vill inte betala över 11.000 kr för en dator som inte är perfekt!! Så det blir till att ringa apple igen och reklamera på nytt suck!!

Som sagt, det där med att datorn är lite "skev" är inte så farligt enligt mitt tycke. Min MacBook Pro 17" Classic är skev den med. Det är alltså en liten glipa mellan skärmen och datorn så att säga när skärmen är stängd.. Inget jag bryr mig om och det har inte påverkat mig eller datorn på något vis..

Ursprungligen av dayweed:

Som sagt, det där med att datorn är lite "skev" är inte så farligt enligt mitt tycke. Min MacBook Pro 17" Classic är skev den med. Det är alltså en liten glipa mellan skärmen och datorn så att säga när skärmen är stängd.. Inget jag bryr mig om och det har inte påverkat mig eller datorn på något vis..

Nej det är ju inget som påverkar själva datorns prestanda, men det känns inte särskilt kul att ens nya dator, som man sparat ihop till inte är 100% som den ska vara även om det är estetiskt. Dock är jag rätt trött på att slösa energi på att skicka och ta emot, så jag funderar på att ringa dom och säga att jag behåller den som den är.

att skärmen är skev ansågs inte vara fel nog, bara kosmetiskt sa de på en Apple store i USA och min tjej fick surmulen traska hem med sin igen, men det har funkat bra, inga problem, bara lite störande.

Men om man köpt den på applestore har man 14 dagars ångerrätt.. bara att ångra sig tills datorn är som den ska!

Är det bara jag som inte är nöjd med den nya styrplattan? Den är ju perfekt på alla sätt utom just att den är så jobbig att klicka med. Hade hellre sett en mindre styrplatta med lättare knapp (som den vita macbooken).

Ursprungligen av gothguden:

Är det bara jag som inte är nöjd med den nya styrplattan? Den är ju perfekt på alla sätt utom just att den är så jobbig att klicka med. Hade hellre sett en mindre styrplatta med lättare knapp (som den vita macbooken).

Jag tycker man vänjer sig. satte mig nyss vid min PB G4 och tyckte musplattan var jätteliten.....

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-24 08:47

Köpte min igår. Fick ut pengar från mitt försäkringsbolag i förrgår (efter de 3 jäkla bankdagar som det ska ta för pengar att överföras elektroniskt på 2000-talet!) så glad i hågen hänger jag på dörren vid tio för att mötas av beskedet att den är slut! Dock ringde de igår och har fått in den. Smällde i 4 Gb RAM från komplett.se som kostade mig 700 spänn, nästa projekt är en 500 Gb hårddisk från samma ställe för 895:-. Summan av det blir att det blir ca hälften så dyrt om jag beställt samma grejer från Apple. När jag jämförde så visar det sig att tar jag samma minne och hårddisk som den större modellen så betalar jag i slutändan 1800 spänn för 270 MHz vilket inte känns motiverat. Den spinner som en katt nu och jag är rånöjd!

någon som har erfarenhet om hur lång tid det tar att få datorn levererad från applestore om man inte gjort några modifieringar?

Vart köper man som billigaste 4gig RAM till 13" modellen?

Har beställt min 13" nu och tänker slänga över min 500gigs disk från min vita macbook. De borde ha samma kontakt hoppas jag?

//K

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-25 20:59

Nu framgår det inte om du eftersöker en singel 4 Gb-modul men jag betalade 349:-/st för 2 Gb-moduler på Komplett.se - Nordens största nätbutik efter att ha sökt runt lite, tyckte det var ganska överkomligt. HD:n ska du kunna dra i utan problem!

Ursprungligen av kebarb:

någon som har erfarenhet om hur lång tid det tar att få datorn levererad från applestore om man inte gjort några modifieringar?

Vart köper man som billigaste 4gig RAM till 13" modellen?

Har beställt min 13" nu och tänker slänga över min 500gigs disk från min vita macbook. De borde ha samma kontakt hoppas jag?

//K

Kan ni som köpt minne på andra ställen än mac-sidor lägga direktlänkar, t.ex från komplett. Vet att de har Mac-specifika-minnen också, även om det låter konstigt att det ska finnas såna, men jag vet ju att det alltid gjort det i alla tider men men... Har beställt den minsta varianten av 13.3" iaf, får väl pensionera min gamla PBG4 1.67 Ghz efter många år, anledningen var att fläkten började låta konstigt, men nu när jag har beställt ny har den slutat låta (och ja den snurrar ännu så den har inte dött ) Men ny dator behövdes nog ändå, ska bli skoj att för första gången köra en intel-mac, vilket jag aldrig gjort innan

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-07-26 10:32

Är det DDR2- eller DDR3-minnen du har köpt?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-26 10:34

Komplett.se - Crucial DDR3 1066MHz 2GB, CL7,

De kör jag i min nya Macbook Pro 13-tummare, fungerar klockrent.

Bevaka tråden