Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook Pro (juni 2009)

Tråden skapades och har fått 220 svar. Det senaste inlägget skrevs .

ok, nej det orkar jag inte

Skulle det kosta 500 kr och det blir bra så skulle det iofs kanske vara värt det.

Ursprungligen av demierre:

ok, nej det orkar jag inte

Skulle det kosta 500 kr och det blir bra så skulle det iofs kanske vara värt det.

Kommer att kosta betydligt mycket mer än så!

skippar det då, att titta på tangenterna är ändå bara för noobs.
haha, skojar

Ursprungligen av demierre:

skippar det då, att titta på tangenterna är ändå bara för noobs.
haha, skojar

Hahaha, jag håller med dig. Man övade väl maskinskrivning i grundskolan? (avslöjar min ålder)

vanilj, skippar att citera ditt inlägg. det ser bara konstigt ut. men vad är det för kommandon på F5 och F6?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-17 17:16
Ursprungligen av kalle94:

vanilj, skippar att citera ditt inlägg. det ser bara konstigt ut. men vad är det för kommandon på F5 och F6?

De är för tangentbordsbelysningen.

Ursprungligen av vanilj:

De är för tangentbordsbelysningen.

Tack, smart

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-17 18:55

En pro-modell utan expansionmöjlighet? Bärbar mac är hädanefter uteslutet för min del. Det får bli en begagnad 15" från förra generationen.

Ska beställa Mac Pro 13" 2,26 Ghz men ska uppgradera till 4 gb ram. Frågan är bara om jag ska göra det direkt på applestore för 972 kr eller om jag ska köpa dessa på JME http://www.jmedata.se/Webshop/PartDetail.aspx?q=p:1844994 för 643 kr med frakt och sen fixa det själv?! Tjänar ju 300 kr på att göra det själv, men samtidigt är det inte så kul att öppna upp hela sin nya dator och pilla själv om något skulle gå fel. Jag fixade det dock utan problem på gamla macbook (den vita). Vad tycker ni?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2009-06-17 22:48

Står nu "Leverans schemalagd av slutlig budfirma" för mig.

Ursprungligen av Salle83:

Ska beställa Mac Pro 13" 2,26 Ghz men ska uppgradera till 4 gb ram. Frågan är bara om jag ska göra det direkt på applestore för 972 kr eller om jag ska köpa dessa på JME http://www.jmedata.se/Webshop/PartDetail.aspx?q=p:1844994 för 643 kr med frakt och sen fixa det själv?! Tjänar ju 300 kr på att göra det själv, men samtidigt är det inte så kul att öppna upp hela sin nya dator och pilla själv om något skulle gå fel. Jag fixade det dock utan problem på gamla macbook (den vita). Vad tycker ni?

Jag har haft precis samma funderingar. Jag har bestämt mig för att köpa från apple, även fast jag också har uppdaterat min gamla macbook själv. Det känns bra att köpa direkt från apple och jag har även läst lite om olika unibody som regerar lite skumt på tredjeparts-minnen.

Så jag tycker du ska köpa från apple direkt. För en gång skull är minnespriserna helt ok hos dem.

Jahapp, då har man kommit hem igen, och min nya MBP 15" väntade på mig då jag klev in genom dörren vid midnatt .

Nåväl, det blev lite svårt att släcka lampan och dra ner ögonlocken över hakan inatt, för man ville ju pilla lite på apparaten...

Så nu efter att som macnybörjare försökt att stappla sig igenom de första stegen för att få fjutt på mac:en så har man fått några första tankar om grunkan.

Trevlig, ja väldigt trevlig.

Kass skärm, bra skärm.

Enkel och logisk, korkad och ologisk

Underbar precision finish och byggkvalitet, men inte 100% likförbenat.

Underskattad av PC-fanatiker, överskattad av Mac-talibaner.

Ja, nu är ju alltså detta mina första kortfattade tankar efter några timmars valhänt tafsande, så det lär väl ha goda chanser att ändra sig åt båda hållen på det ena och andra när man blir mer van.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Habo
  • 2009-06-18 16:15

Första intrycken macbook 13" 2.53 GHz

Bra batteritid.. Håller 'nästan' utlovad tid

Hyffsad skärm.. har ej ägt en så spegelblank skärm innan, men man vänjer sig.

Snabb

Tyst.. se nedan

VARM! - med nätadaptern inkopplad och en test med Cineambench (bara en rendrering) ger hiskeliga temperaturer upp emot 100grader!!! (se bild)
Fläkten ligger vanligtvis runt 1990 varv och pendlar mellan 50-60 grader under vanligt surfande. Fläkten ökade inte varv innan den hamnade på ca 95-97grader - då gick den upp över 3000 varv

- Någon annan som märkt av att maskinen blir stekhet?

/Svensken

en liten fråga. när dom kommer med datorn måste man visa upp något då eller är det bara att ta emot?

Ursprungligen av kalle94:

en liten fråga. när dom kommer med datorn måste man visa upp något då eller är det bara att ta emot?

Hur menar du? Du kvitterar försändelsen med din namnteckning så brukar budet var glad.

Ursprungligen av poseidon84:

Hur menar du? Du kvitterar försändelsen med din namnteckning så brukar budet var glad.

ok, vad bra. tänkte att man kanske behövde visa upp beställningsnumret eller något.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-06-18 17:13
Ursprungligen av kalle94:

en liten fråga. när dom kommer med datorn måste man visa upp något då eller är det bara att ta emot?

Du måste visa upp studentleg, pass, kreditkortet som du betalde med och att du står med i telefonkatalogen. Bäst att vara förberedd så att budet inte tappar tålamodet.

Ursprungligen av Mattias L:

Du måste visa upp studentleg, pass, kreditkortet som du betalde med och att du står med i telefonkatalogen. Bäst att vara förberedd så att budet inte tappar tålamodet.

det är så vi vill ha det.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-26 14:13
Ursprungligen av kalle94:

en liten fråga. när dom kommer med datorn måste man visa upp något då eller är det bara att ta emot?

Först visar du upp något, sen är det upp till dig att bestämma om du vill ge eller ta emot.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-06-18 17:20

Skämt åsido så ringer dom (ibland) innan dom kommer och sedan när dom ringer på dörren och du öppnar så frågar dom om du är du. Svarar du ja får du skriva på och ta emot paketet.

då är jag på

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-18 19:26

Här sitter jag nu och gör mitt första 99-inlägg på min nya 13" 2.26/2/160.

Igår kväll kom jag hem från jobbet och vad stod inte i hallen om inte min helt nya Macbook Pro. För er som undrade i tidigare inlägg så behöver man inte ens säga att man är sig själv utan det kan faktiskt tom vara någon annan som tar emot datorn och signerar leverensen.

Min första beräknade leverensdag (beställde i lördags) var den 22/6 men i måndags så ändrades det till den 17/6 och leverenstiden bekräftades redan då på UPS trackingsida. Snabbt och trevligt således...

Första intrycken är väldigt trevliga. Enbart uppackningen var en fröjd för både syn och känsel. Kvalitetsintrycket är väldigt gott och för mig som är ny med mac och har kommit från en pc-laptop (sony vaio) så är det ungefär som att jämföra kvalitetskänslan mellan en renault och en audi. Det känns som att allt sitter lite bättre än på vaio'n (som ändå var i topp jämfört med andra bärbara pc-maskiner). Macbooken är extremt tyst vilket är väldigt trevligt, den är knappt hörbar vid vanligt surfande och lättare belastning.

Betyget såhär långt är mycket bra. Får se senare om jag kommer att uppgradera minne och hårddisk men i nuläget känns det som om det får vänta ett tag.

För att summera så är jag kanonnöjd med den och det känns som om det kommer att bli en lång och fin vänskap.

/JK

Edit: Glömde nämna batteritiden. Detta är första sessionen med datorn efter fulladdning så jag har inte kalibrerat färdigt den än och jag har enligt batteriindikatiorn 5:32 minuter kvar på batteriet och då har jag haft igång den drygt 1 timme och gjort alla inställningar, laddat ner lite program och surfat en hel del... nöjd...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-18 19:49
Ursprungligen av JKPN:

Igår kväll kom jag hem från jobbet och vad stod inte i hallen om inte min helt nya Macbook Pro. För er som undrade i tidigare inlägg så behöver man inte ens säga att man är sig själv utan det kan faktiskt tom vara någon annan som tar emot datorn och signerar leverensen.

Utan att visa legitimation? Absurt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-19 11:25
Ursprungligen av planB:

Utan att visa legitimation? Absurt.

Yes, behövdes ingen legitimation. Bara signa så blev budgrabben glad. Jag antar att om någon öppnar på den bostadsadressen där man bor så räknar dom med att den kommer till beställaren. Sen har dom väl något slags rättsligt skydd iom signeringen i de fall beställaren inte skulle få sin dator i slutändan....

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2009-06-21 21:55

Hur är glossyskärmen? Jag har en 17" med matt skärm, vill byta till en ny 15", men är lite tveksam till glossyskärm. Syrran har en HP med glossyskärm som är hemsk.

Nu är min nya dator levererad 1 vecka innan ursprungligt leveransdatum, håller på att pilla för fullt med den, återkommer när jag har testkört den mer ordentligt i mitt dagliga arbetsflöde...

Datorn kom idag, på utsatt leveransdatum! 13", I think this is the beginning of a beautiful friendship.

  • Medlem
  • 2009-06-24 19:20
Ursprungligen av Ken:

Hur är glossyskärmen? Jag har en 17" med matt skärm, vill byta till en ny 15", men är lite tveksam till glossyskärm. Syrran har en HP med glossyskärm som är hemsk.

Har haft min 17' glossy i två dagar. Var lite orolig för hur den skulle reflektera/spegla omgivningen. Hittills är jag bara nöjd. Hade en 15' matt tidigare som oxå var mycket bra men som min fru fick överta när hon inte längre stod ut med Windows.
Fotona får en särskild lyster som kanske inte är att föredra vid produktioner som skall tryckas.
Annars är det en tyst och sval maskin, svalare än den tidigare MBP 2,4. Ruggigt så fort man vänjer sig, nu känns 15-tummaren liten.

Bosse

Har beställt min MBP 13 nu. Men kommer inte in på applestores hemsida för att kolla om den är skickad än

Ursprungligen av poseidon84:

Har beställt min MBP 13 nu. Men kommer inte in på applestores hemsida för att kolla om den är skickad än

Nu? Då kan jag lova att de inte skickat den än, utan att kolla på spårningen.

Bevaka tråden