Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stoppa FRA-lagen nu!

Tråden skapades och har fått 430 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Olav Rust:

De som vet att de är avlyssnade och har något att dölja krypterar så klart sina dialoger.

Finns ingen användbar kryptering som inte kan knäckas ganska lätt...

Ursprungligen av Simon Templar:

Finns ingen användbar kryptering som inte kan knäckas ganska lätt...

Helt riktigt. Det är väldigt enkelt. Du provar med en nyckel och tar sedan nästa och nästa tills du hittar rätt. Det tar inte så lång tid heller, bara i storleksordningen universums ålder eller så med hyfsade algoritmer.

Ursprungligen av Marcus K:

Helt riktigt. Det är väldigt enkelt. Du provar med en nyckel och tar sedan nästa och nästa tills du hittar rätt. Det tar inte så lång tid heller, bara i storleksordningen universums ålder eller så med hyfsade algoritmer.

Tror du på det där själv?

Det jag menar med innehållslöst är kommentarer som dessa (se nedanför). Det är ett axplock från denna diskussion. I början så skrev du lite utförligare, sedan verkar du ha tröttnat och skriver väldigt kortfattat och innehållslöst. Lite mera tid kan man väl lägga ner om man nu ska argumentera.

Ursprungligen av Simon Templar:

Tror du på det där själv?

Ursprungligen av Simon Templar:

Struntprat...

Ursprungligen av Simon Templar:

Ja PÖBELVÄLDE är något att eftersträva....

Ursprungligen av Simon Templar:

Hm undrar varför folk har iMacar 3G telefoner och EyeToy m.m. där då...

Ursprungligen av Simon Templar:

För Jon handlar det säkert mer om gammal hederlig business...

Ursprungligen av Simon Templar:

Klart det är skillnad...

Ursprungligen av Simon Templar:

Mellan 20 och 100 gram...

Ursprungligen av Simon Templar:

Nej inte alls, du skrev bara ett ovanligt korkat inlägg...

Ursprungligen av Simon Templar:

Läste du hans korkade inlägg?

Ursprungligen av Simon Templar:

Snacka om att vara en del av problemet...

Och för att svara på den senaste.

Ursprungligen av Simon Templar:

Men de lär ha förhindrat/försvårat ett antal uppföljningsdåd som t.e.x. ricinincidenten....

Var det verkligen kameraövervakningen som förhindrade det? Jag har för mig att det var ett hederligt telefontips som satte stenen i rullning i just den incidenten.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Det jag menar med innehållslöst är kommentarer som dessa (se nedanför). Det är ett axplock från denna diskussion. I början så skrev du lite utförligare, sedan verkar du ha tröttnat och skriver väldigt kortfattat och innehållslöst. Lite mera tid kan man väl lägga ner om man nu ska argumentera.

Nä, det gör han så att FRA ska ha svårare att koppla samman vad han säger.

Problemet är att vi inte heller fattar vad han menar...

Ursprungligen av Simon Templar:

Men de lär ha förhindrat/försvårat ett antal uppföljningsdåd som t.e.x. ricinincidenten....

Nja.

Ursprungligen av Washington Post:

The claim that traces of the deadly poison ricin had been found in the London apartment of alleged al Qaeda operatives, first broadcast around the world in early January 2003, has been proved wrong, a senior British official said yesterday.

London Ricin Finding Called a False Positive (washingtonpost.com)

5 Jan: UK police find 22 castor oil beans - the raw material for the poison ricin - in a flat at 352B High Road, Wood Green, in north London. They also find equipment needed to produce ricin and recipes for ricin, cyanide and several other poisons. Seven people are arrested, including Sidali Feddag. Bourgass flees to Manchester, via Bournemouth and Weymouth.
Från BBC BBC NEWS | UK | The ricin case timeline

Tro vad du vill...

Ursprungligen av Simon Templar:

Tro vad du vill...

Läste du ens den tidslinje du själv länkar till?

Ursprungligen av BBC:

13 Apr: The Crown Prosecution Service decides not to go ahead with a second ricin conspiracy trial, involving defendants Samir Asli, Khalid Alwerfeli, Mouloud Bouhrama and Kamel Merzoug. All are cleared. The CPS also abandons plans for a retrial of Bourgass on the conspiracy to commit murder charge.

Ursprungligen av thevil:

Läste du ens den tidslinje du själv länkar till?

Läs det här och ge mig sedan en ursäkt eftersom du har fel...

BBC NEWS | UK | Questions over ricin conspiracy

"Bourgass was eventually convicted of DC Oake's murder, but that fact can only now be reported following the collapse of the ricin trials.

He has also now been convicted of conspiring "together with other persons unknown to commit public nuisance by the use of poisons and/or explosives to cause disruption, fear or injury"."

"Police had found 22 castor oil beans - the raw material for ricin - as well as apple pips and cherry stones - which can be used to make a cyanide - and a series of recipes for the manufacture of ricin and cyanide.

They also found recipes for the manufacture of botulinum, nicotine poison and rotten meat poison.

Bourgass said at one point he had picked the recipes up in the street and brought them back to the flat, something which he later admitted was foolish.

But at the conspiracy trial he said he had written out the recipes for another man, Mohamed Meguerba, who was planning to take them back to his village in Algeria, where they would be used against bandits."
Trovärdig förklaring knappast...

Den nya STASI-inspirerade diktaturen är ett faktum och motståndskampen kan NU börja.

Det är nu dags att börja organisera en motståndsrörelse som har till uppgift att åter införa mänskliga rättigheter, yttrandefrihet, demokrati och nationellt självbestämmande.

Kampen kan nu börja!

Senast redigerat 2008-06-20 01:41
Ursprungligen av Mats Larsson:

... men nu är den nya STASI-diktaturen ett faktum .

Öööh I själva verket så är det ju precis tvärtom, det som tidigare har skett i det fördolda har nu kommit upp till ytan, till mängder av naiva människors förvåning...

Ursprungligen av Simon Templar:

Öööh I själva verket så är det ju precis tvärtom, det som tidigare har skett i det fördolda har nu kommit upp till ytan, till mängder av naiva människors förvåning...

Det förvånande är att det används som ett argument för skiten när de ansvariga för den olagliga övervakningen borde ställas inför rätta.

Ursprungligen av Simon Templar:

Öööh I själva verket så är det ju precis tvärtom, det som tidigare har skett i det fördolda har nu kommit upp till ytan, till mängder av naiva människors förvåning...

Så tidigare har bl. a. all tele- och Internet-kommunikation som passerat gränsen granskats?

Ursprungligen av Marcus K:

Så tidigare har bl. a. all tele- och Internet-kommunikation som passerat gränsen granskats?

Med stor sannolikhet ja och av flera aktörer...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-20 02:07

Om anarki och polisstat är två motpoler så bör en sund demokrati befinna sig någonstans i mitten för att låna från Per Ströms blogg. Jag tycker att den nya FRA lagen är att gå för långt. Om man nu redan tidigare spanat och lagrat information utan tillåtelse som det ju verkar (kolla rapport inslaget från den 16:e nedan) så gör inte det saken bättre.

svt.se - Rapport

Ursprungligen av Simon Templar:

Öööh I själva verket så är det ju precis tvärtom, det som tidigare har skett i det fördolda har nu kommit upp till ytan, till mängder av naiva människors förvåning...

Strålande logik. Om något olagligt görs i hemlighet och det upptäcks, då är bästa lösningen att göra det lagligt?

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Strålande logik. Om något olagligt görs i hemlighet och det upptäcks, då är bästa lösningen att göra det lagligt?

Nja snarare din logik som brister, menar du att en lag för reglering och kontroll över en organisation som FRA ska vara statisk oavsett vad som händer tekniskt och politiskt ? Den förra lagen är från 1942...

Ursprungligen av Simon Templar:

Läs det här och ge mig sedan en ursäkt eftersom du har fel...

Jag ber om ursäkt för du inte förstår vad vi pratar om.

En terrorist grips i Algeriet. Han förhörs under tortyr. Han berättar då om knäppskallen Bourgass i London. Polisen i England arresterar en massa människor och påstår att man har hittat giftet ricin och att det är risk för terrordåd i England där giftet kommer att användas. När man ska arrestera Bourgass så dödar han en polis.

Att du missar eller låtsas missa hur den här historien vreds från att bara vara ytterligare en historia förmodligen ihopdiktad av en människa för att slippa bli torterad som i normala fall hade sorterats in under "Spaningsåtgärd ej nödvändig." till att vara bevis för terrorism av maktmän visar bara på att du inte är intresserad av en diskussion eller ett samtal utan bara av att stå och peka finger åt det håll där överheten tycker du ska peka.

"The fact that no ricin had been found was known to some government departments very early on, but this information not revealed to the public until after Bourgass's trial two years later, although in the interim it was cited as evidence for further Terrorism Laws, as well as featuring in U.S. Secretary of State Colin Powell's 5th February 2003 speech to the UN to build the case for the 2003 Invasion of Iraq, as part of the alleged Abu Musab al-Zarqawi global terrorist network. As late as February 2006, Prime Minister Gordon Brown described it as a significant terrorism plot spanning 26 countries"

Wood Green ricin plot - Wikipedia, the free encyclopedia

Colin Powell's UN presentation slide showing alleged "UK poison cell" as part of global network.

Hur menar du att den här historien på något enda vis visar att det Brittiska övervakningssystemet fungerade?

Ursprungligen av thevil:

Jag ber om ursäkt

Tack..Bourgass dödade alltså en polis hade vapen,explosiva ämnen, förfalskade pass och andra förfalskade dokument, recept ingredienser och utrustning för att framställa nicotingifter botulismgifter ricin och "ruttet kött" gift, Bourgass fälldes för mord och för att ha planerat sprida gifter i england....
Men enligt dig så var han bara en oskyldig knäppskalle...

"Killer jailed over poison plot

Kamel Bourgass was jailed for life in June 2004
An al-Qaeda suspect who stabbed to death a policeman has been jailed for 17 years for plotting to spread ricin and other poisons on the UK's streets.
Kamel Bourgass, 31, is already serving a life term after being convicted of murdering Detective Constable Stephen Oake during a 2003 raid in Manchester."

BBC NEWS | UK | Killer jailed over poison plot

Självklart användes avancerad spaning för att få fast honom och säkra bevis men givetvis inte BARA signalspaning.

Ursprungligen av Simon Templar:

Självklart användes avancerad spaning för att få fast honom och säkra bevis men givetvis inte BARA signalspaning.

Menar du på allvar att telefonsamtalet från Algeriet till England var signalspaning?

Ursprungligen av thevil:

Menar du på allvar att telefonsamtalet från Algeriet till England var signalspaning?

Njae de använde sig nog av alla typer av spaning i det här fallet det ena utesluter ju inte det andra.

Senast redigerat 2008-06-20 02:59
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-06-20 08:30
Ursprungligen av Simon Templar:

Njae de använde sig nog av alla typer av spaning i det här fallet det ena utesluter ju inte det andra.

Ännu ett exempel på Simons version av logik. man fyller liksom i lite själv när det behövs och passar ens egna syften.

Hr Templar, du skrämmer mig med din fanatiska kamp för överhetens och maktens män.

Ursprungligen av Skilling:

Hr Templar, du skrämmer mig med din fanatiska kamp för överhetens och maktens män.

Du menar de FOLKVALDA! Jag blir mer skrämd av din och andras ickerespekt för demokratiska beslut...
Sen kanske du ska slå upp fanatisk i ordlistan för är det några här som är fanatiska så är det nog FRA lagens motståndare varav de flesta inte verkar känna till dess innehåll...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-06-20 10:51
Ursprungligen av Simon Templar:

Du menar de FOLKVALDA! Jag blir mer skrämd av din och andras ickerespekt för demokratiska beslut...
Sen kanske du ska slå upp fanatisk i ordlistan för är det några här som är fanatiska så är det nog FRA lagens motståndare varav de flesta inte verkar känna till dess innehåll...

Nej, jag menar överheten och de som har makten. Det är så tydligt både här och i andra frågor. Vi ser det när du fanatiskt (ja, fanatiskt) agerar de stora skivbolagens advokat och vi ser det nu när du fanatiskt (ja, fanatiskt) försvarar statliga påhitt som hos många för tankarna till 1984.

Min respekt för demokratiska beslut kan du raljera om, ifall du vill. Ytterligare ett logiskt stolpskott från din sida, eftersom det ligger i demokratins yttersta natur att få ha åsikter om de beslut som fattas. Sverigedemokraterna håller på att ta sig in i riksdagen genom demokratin och jag tycker det är för jävligt att det är så. Gör det mig till ickedemokrat? Knappast.

Jag kan knappast i demokratins namn tvingas att uppskatta beslut som drivs igenom av politiker jag inte ens röstat in i maktens korridorer...

Ursprungligen av Skilling:

Nej, jag menar överheten och de som har makten.
Min respekt för demokratiska beslut kan du raljera om, ifall du vill. Ytterligare ett logiskt stolpskott från din sida, eftersom det ligger i demokratins yttersta natur att få ha åsikter om de beslut som fattas. ..

De som har makten i Sveriges riksdag är de FOLKVALDA!

Självklart får du ha åsikter om demokratiska beslut men du låter inte mig ha det utan att kalla mig fanatiker eller skrämmande....

Att jag skulle försvara stora skivbolag fanatiskt är bara ett påhitt av dig, jag har mest försvarat uphovsrätten och upphovsmännen mot folk som fått för sig att andras arbete ska vara fruktlöst eller ses som obetald hobbyverksamhet trots att deras arbetes resultat konsumeras och uppskattas....

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-06-20 11:13
Ursprungligen av Simon Templar:

De som har makten i Sveriges riksdag är de FOLKVALDA!

Självklart får du ha åsikter om demokratiska beslut men du låter inte mig ha det utan att kalla mig fanatiker eller skrämmande....

Det får du absolut. Det är ditt sätt att argumentera och hur du hittar på fakta när det passar dig som är manipulativt och skrämmande. Du försöker vara överlägsen men har inte direkt fog för det.

Citat:

Att jag skulle försvara stora skivbolag fanatiskt är bara ett påhitt av dig, jag har försvarat uphovsrätten och upphovsmännen mot folk som fått för sig att andras arbete ska vara fruktlöst eller ses som obetald hobbyverksamhet trots att deras arbetes resultat konsumeras och uppskattas....

Vi behöver inte ta den diskussionen här, men det är din onyanserade bild av det hela som verkligen sticker ut. Jag är för övrigt en av de där upphovsmännen själv.

Ursprungligen av Skilling:

Det får du absolut. Det är ditt sätt att argumentera och hur du hittar på fakta när det passar dig som är manipulativt och skrämmande.

Hittar på vadå? Ge exempel...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-06-20 11:24
Ursprungligen av Simon Templar:

Hittar på vadå? Ge exempel...

Ex 1:

Laseranders skrev:

Läste artikeln och såg en intressant grej:

"- Det var guldepoken när det gäller skivbranschen. Fram till 1990 höll det i sig. Då började man märka en förändring."

Simon Templar skrev:

Trist för dig men jag antar att han menade 90-talets slut då piratracet började,1990 och åren därpå var ju de år som CD slog igenom..

Ex 2:

Simon Templar skrev:

Njae de använde sig nog av alla typer av spaning i det här fallet det ena utesluter ju inte det andra.

(Eh va? Hittar du nåt om annan spaning?)

Det är att forma om fakta för att det ska passa dina syften.

Ursprungligen av Skilling:

Det är att forma om fakta för att det ska passa dina syften.

Förstår inte riktigt hur du kunde missa att jag skrev nog och antar, fakta är att varken du eller jag vet om journalisten felciterade, men det verkar som sagt troligt.....

Ursprungligen av Simon Templar:

Du menar de FOLKVALDA! Jag blir mer skrämd av din och andras ickerespekt för demokratiska beslut...

De folkvalda som nu sitter där har inte gjort mycket av vad de valdes till att göra, så jag tror inte demokrati skall användas här...

Om det fanns ett sätt att dra tillbaka min röst skulle jag göra det.

Bevaka tråden