Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stoppa FRA-lagen nu!

Tråden skapades och har fått 430 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av mjg:

Om en vuxen främling (minister eller vem som helst) som man inte ens träffat blir mördad blir man inte djupt berörd. Om en minister blir mördad i en terrorisattack blir man djupt berörd - ty landet är hotat och därmed är man själv och familjen hotad. Denna skillnad förstår nästan alla på jorden - utom du.

Vilket struntprat i flera dimensioner, Lindh var en folkvald representant,som alla i Sverige hade någon form av relation till. Klart man blir djupt berörd oavsett vem som mördat henne, om man nu inte är totalt känslokall...

Låt oss anta att Mihailovic hade ett motiv.
Även om nu Mihailovic mördade Anna Lindh i någon slags hämndaktion för att hon stödde bombningarna av hans hemland, så kan det väl knappt kallas terrorism i detta fallet.
Hade han något mål att försätta Sverige i skräck eller göra Sverige politiskt instabilt, eller hade han något direkt politiskt mål i övrigt? Eller gjorde han det "bara" som en ren hämndaktion (om vi nu antar att han hade motiv)?

Det var visserligen väldigt hemskt, och man mådde ju inte bra, men jag upplevde aldrig att det var något politiskt _mål_ med dådet? Jag kände aldrig att någon försökte ändra på vårt sätt att leva, eller få oss att ständigt vara rädda. Eller att han försökte få oss att inte göra samma sak igen.
Det var "bara" ett hemskt mord på en politiker, där en enda person verkade och ingen grupp?

Visste någon om att han skulle mörda henne? Hade han pratat med folk om det?
Var det en grupp som planerade dådet?
Annars är väl FRA-övervakningen rätt irrelevant i detta fallet. Och om så är fallet är detta väldigt OT och en "red herring"*.. Sort of (säger inte att det är medvetet)

Såg att det är svart måndag nästa vecka med nån slags demonstration. För er som har facebook så står det lite här:
Svart Måndag - Nätverket för FRA-lagens upphävande | Facebook

Sen är det demonstrationer i Malmö, Göteborg och Stockholm nästa lördag (28/6).

* "Red herrings therefore are irrelevant pieces of information, thrown into an argument to distract you from the real topic" citat från filmen "Here be dragons" av Brian Dunning (skaparen av podcasten skeptoid).

Senast redigerat 2008-06-20 23:09
Ursprungligen av Andreas Th:

Låt oss anta att Mihailovic hade ett motiv.

Annars är väl FRA-övervakningen rätt irrelevant i detta fallet.

inte alls eftersom Lindh-fallet givetvis är en viktig faktor när det kommer till ökad bevakning registrering och spaning i Sverige. För att bevisa Mihailovics skuld så användes PKU registret (DNA).

Sen är det klart att han hade ett motiv, de flesta mördare har det...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-20 23:14

Där bröt man mot lagen. Det kommer även FRA att göra. Många gånger. Hela tiden. Troligtvis får vi aldrig nys om det. Dom har redan brutit mot lagen enligt en före detta chef.
Vem är det egentligen som är ett reellt hot mot rikets säkerhet just nu - om man med det menar demokratins bevarande - vår fria livsstil m.a.o.? Vem? "Muslimer" eller FRA?

Ursprungligen av Simon Templar:

För att bevisa Mihailovics skuld så användes PKU registret (DNA).

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-06-20 23:22

Bzzz...

Ursprungligen av Simon Templar:

inte alls eftersom Lindh-fallet givetvis är en viktig faktor när det kommer till ökad bevakning registrering och spaning i Sverige. För att bevisa Mihailovics skuld så användes PKU registret (DNA).

Den senaste FRA-lagen är väl ändå till för att förhindra hot mot sveriges säkerhet och förhindra terrorism? Eftersom man tittar på trafik som passerar sveriges gränser och inte "spaning i Sverige".
"Regeringen motiverar förslaget med att man vill underlätta att bekämpa terrorism och internationell brottslighet." FRA-lagen - Wikipedia, den fria encyklopedin

från proporitionen:
”I propositionen föreslås ändringar i lagen om försvarsunderrättelseverksamhet. Ändringarna innebär att mandatet för försvarsunderrättelseverksamheten anpassas från "yttre militära hot" till "yttre hot" och att det uttryckligen anges att verksamheten endast får avse utländska förhållanden."
propositionen:
En anpassad försvarsunderrättelseverksamhet

Ang. PKU-registret så var det inte det jag syftade på utan på den nya FRA-lagen som trådens originalpost handlar om.

Ursprungligen av Simon Templar:

Sen är det klart att han hade ett motiv, de flesta mördare har det...

Jag skrev hela inlägget med antagandet att han hade ett motiv.

Ber om ursäkt om jag formulerade mig otydligt
Vad jag menar är bara att jag tycker vi lämnar Mihailovic nu eftersom det inte verkar falla inom ramen för terrorism och FRA-lagen, och att det börjar gå lite väl off topic nu.

I vilket fall som helst så behöver du inte svara på detta inlägget. Du får givetvis göra det om du vill men jag tänker inte fortsätta prata om Mihailovic eller PKU-registret.

Vet inte ens om jag orkar med den här tråden längre om jag ska vara helt ärlig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-20 23:59

Mihailovic är väl ändå ett inte så bra exempel. Även om han handlade efter ett motiv så var han ju ensam, dvs ingen email eller tele korrespondens hade fångat upp hans planer i förväg. Även om man bedrivit spaning på alla personer som tyckte illa om Lindhs utalande och stöd för Nato bombningarna så lär man ju ha fått många träffar. Det är ju konstigt i mitt tycke att en socialdemokratisk minister gör ett sådant utalande. Vad skulle man göra då? Kalla alla de mäniskorna till förhör eller se dem som misstänkta?

Det skulle ju vara möjligt att hindra än fler brott om man förutom total övervakning (som vi ju nu kommer att få) även inskaffade spritförbud, utegångsförbud, slumpvis kalla människor på förhör och införskaffande av ett angivarsystem. Men man måste ju fråga sig vilket samhälle man vill ha och trivs att leva i eller hur?

  • Medlem
  • 2008-06-21 00:03

Det var länge sedan tråden handlade om FRA och datasäkerhet. Lägger in den i Loungen.

Admin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-21 01:16

Angående Mihailovic så hade jag en polare som skulle intervjua honom i fängelset, och min polare (journalist) skickade ut till maillistan, om det var någon som hade en idé om vad man skulle fråga om? utöver det vanliga, liksom.

Ett svar kom på 15 sekunder från en medlem:
– Fråga honom hur det känns heta samma sak i både förnamn och efernamn…

Lite humor skadar inte denna trasiga tråd

Simon Templar, bor du i Enköping ?

  • Medlem
  • 2008-06-21 19:20

Flyttar tillbaks tråden från Supporter Lounge och stänger den tills vidare. Diskussion om varför finns i Feedback.

Bevaka tråden