Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stoppa FRA-lagen nu!

Tråden skapades och har fått 430 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Debatt idag, beslut imorgon.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-06-17 13:31

Debatten är live på 2an, och troligtvis på lite olika ställen på internet också.

Att vara hemma sjuk blev betydligt mer intressant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-17 14:29
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-17 18:34

Är det inte lite konstigt att man redan har köpt in den här datorn innan beslutet är fattat.

Ursprungligen av Fred!:

Är det inte lite konstigt att man redan har köpt in den här datorn innan beslutet är fattat.

Oavsett om lagen går igenom eller inte har FRA ändå ett visst behov av beräkningskapacitet. FRA sysslar redan med signalspaning, kryptoanalys osv. Det är i sig inte fel. Det är den föreslagna systematiska övervakningen av samtliga medborgare som är fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-17 18:48
Ursprungligen av Marcus K:

Det är den föreslagna systematiska övervakningen av samtliga medborgare som är fel.

Det förstår jag med. Det känns bara lite som man räknar med vad utgången kommer att bli.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-17 18:51
Ursprungligen av pesc:

Ett nationellt DNA-register.

Det finns redan ett nationellt DNA register med alla personer födda i sverige efter 1975.

PKU-registret - Wikipedia, den fria encyklopedin

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-18 09:42

Detta är frivilligt. Min dotter - född 2005 - är inte med. Det såg jag till som förälder. Bara att fylla i ett papper - kryssa i NEJ.

Ursprungligen av Fred!:

Det finns redan ett nationellt DNA register med alla personer födda i sverige efter 1975.

PKU-registret - Wikipedia, den fria encyklopedin

Senast redigerat 2008-06-18 14:21
Ursprungligen av mjg:

Detta är frivilligt. Min dotter - född 2005 - är inte med. Det såg jag till som förälder. bra att fylla i ett papper - kryssa i NEJ.

Varför kryssade du Nej?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-18 14:12

Vill min dotter vara med i en genetisk databas - som kan och har missbrukats - så får hon själv bestämma det när hon blir myndig. Detta är inte något jag kan bestämma - jag äger inte hennes integritet. Jag äger inte henne.

Ursprungligen av carlsson:

Varför kryssade du Nej?

Ursprungligen av mjg:

Vill min dotter vara med i en genetisk databas - som kan och har missbrukats - så får hon själv bestämma det när hon blir myndig. Detta är inte något jag kan bestämma - jag äger inte hennes integritet. Jag äger inte henne.

Jag respekterar ditt val, bara så du vet. Jag är dock nyfiken och undrar om du även har låtit bli att ge henne stelkrampssprutor, låtit bli att döpa henne, och vägrat att fylla i sjukjournaler?

DNA-databasen är bra av många anledningar, till exempel möjlighet till mer avancerad forskning och framförallt vid brottsmål.

Sen skulle det vara superintressant att läsa mer om missbrukandet som du skriver om. Har du mer info?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-06-17 20:21
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-17 20:41

Bra! Några som tänker som sanna liberaler. Hela det här projektet känns väldigt öst-tyskt, alla är misstänkta.

imorgon smäller det gubbar och gummor. Kommer inte kunna sova inatt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-17 22:49

Alltså komma dragandes med 9/11 i FRA debatten är ren propaganda, både för och emot. Och det har givetvis ingenting med Sverige att göra.
Blanda inte ihop Sverige med USA någon dag i veckan. Det är inte ett terrorkrig där väst står mot nån knasig arabstat.

Är det inte illa nog att vi har folkvalda som driver en agenda folket inte vill ha!

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Alltså komma dragandes med 9/11 i FRA debatten är ren propaganda, både för och emot. Och det har givetvis ingenting med Sverige att göra.
Blanda inte ihop Sverige med USA någon dag i veckan. Det är inte ett terrorkrig där väst står mot nån knasig arabstat.

Du har fel. Vi kunde inte publicera bilder på Muhammed pga rädsla för ev reprissalier.

Här är han för övrigt:

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-18 14:20

Vi? Staten? Nej, det är varje redaktion som tar sådana beslut. Om Staten via lag förbjöd publicering av Muhammed-bilder så skulle det vara en annan femma. Det skulle vara ännu en utväxt av människo/medborgarsynen som ligger bakom lagen som dryftas i denna tråd.

Ursprungligen av carlsson:

Du har fel. Vi kunde inte publicera bilder på Muhammed pga rädsla för ev reprissalier.

Här är han för övrigt:

Ursprungligen av mjg:

Vi? Staten? Nej, det är varje redaktion som tar sådana beslut. Om Staten via lag förbjöd publicering av Muhammed-bilder så skulle det vara en annan femma. Det skulle vara ännu en utväxt av människo/medborgarsynen som ligger bakom lagen som dryftas i denna tråd.

Självkart. Men jag menar att påståendet att svenskar inte är drabbade av terrorism är fel. För det är vi. Både här i Sverige och om vi åker utomlands.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-18 14:37

Jo, du har rätt; även lilla Svedala är drabbat av 9/11 - i våra hjärnor. Eller snarare har en del drabbats hårdare än andra. Vår statsminister med bihang har tydligen fått bestående mentala skador av 9/11. Detta - i kombination till en juvenil valpighet gentemot USA (som kommer att ha gräddfil rakt in i FRA's nya data) - gör att dom paranoidiskt rus skriver sådana här lagar. Dom är så förvirrade att som skär bort den sista biten liberalism från sin kropp med en slö morakniv.
Jag fattar uppriktigt inte hur dom tänker. Jag trodde att dom i alla fall var hyfsat bildade, upplysta och bevandrade i historia. fattar dom inte att dom kanske är snett ute när en gigantisk del av hela den västerlädska intelligetian sågar skiten med fotknölarna? Varför utsätter dom sig för detta åtlöje bland tänkande människor? Varför riskerar dom hela sitt förtroendekapital som demokratiska ledare för denna dysfunktionella lag?

Ursprungligen av carlsson:

Självkart. Men jag menar att påståendet att svenskar inte är drabbade av terrorism är fel. För det är vi. Både här i Sverige och om vi åker utomlands.

  • Medlem
  • 2008-06-17 23:20

Raderar lite skräp. Håll er till ämnet.

Admin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-17 23:46

Tack uppskattas

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-18 00:49

Ett storebrorssammhälle är första steget till demokratins förfall. Jag har skickat ett mail till det parti jag röstade på i valet och bett dem att omvärdera sina åsikter i frågan med förklaringen att det var mer frihet och integritet jag önskade med min röst, inte tvärt om. Hoppas verkligen att dessa galenskaper inte får majoritetsfotfäste i riksdagen.

Mycket bra inlägg Ninjamac. En bra sammanfattning av läget just nu. Det blir svårt att rösta bort nån när alla jobbar för att mer och mer se till att det bara finns två alternativ som i såna här frågor tycker nästan exakt likadant.
Och när VP försöker motverka hela grejen med att ha så få alternativ som möjligt och väljer att gå ut som ett eget alternativ så ska de idiotförklaras från alla håll. Inte konstigt egentligen. Går det hem i stugorna är det det farligaste som finns för de etablerade stora och deras gemensamma agenda.

Någon här som kan peka mig i rätt riktning om jag vill hitta någon form av objektiv bedömning av signalspaningens (FRA:s eller allmänt) effektivitet?

Ursprungligen av Hagelin:

Någon här som kan peka mig i rätt riktning om jag vill hitta någon form av objektiv bedömning av signalspaningens (FRA:s eller allmänt) effektivitet?

Det är ju det som är ett av problemen - det finns ingen öppen information att ta del av. Det andra problemet är att det är förtvivlat svårt att bedöma en insats effektivitet relativt tillståndet om det inte hade införts.

Argument i stil med Fox News - "We have to take preemptive actions to ensure the security of our nation", förefaller vällovliga vid en första anblick, men motfrågan är precis lika relevant; Vad Innebär Det Då?, dvs. vad blir VIDDen av beslutet. "VIDD" som systematisk motfråga vid lättsinniga beslut av detta slag, är en nagel i ögat på de som advokerar för dem, då det tvingar dem att redovisa konsekvenserna av förslaget. De uttryckligen ogillar VIDD-tekniken, då den kan användas för att systematiskt smula sönder de luftslott och Potemkin-kulisser som alienerade politiker gärna omger sig med.

Jag anser inte att vi ska ta bort den lilla rest av personligt integritet vi har kvar, till "förmån" för ett luddigt eventuellt mervärde i sökandet efter detta luddiga och odefinierad "yttre hot". Egentligen är det ett gigantiskt underbetyg till den samlade underrättelserverksanheten i Sverige, om de måste få tillgång till detta verktyg för att fullgöra sitt arbete på ett "tillräckligt gott" sätt. Mer än tillräckligt gott, eller med rimlig säkerhet, är jag tveksam till att satsa på, då VIDDen av mer långtgående målsättningar blir så ingripande i samhällslivet i övrigt, att det riskerar att skapa utomsamhälleliga kulturer som motkraft till inskränkningarna.

Ray Bradburys 451 Farenheit tillsammans med Karin Boyes Kallokain, förefaller vara dagens rekommenderade läsning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-18 10:04

Det är många som drar upp att detta är emot all demokrati och att vi blir nya sovjet och att detta inte har något liknande i hela västvärlden, men då måste jag motfråga en sak här... är det inte så att USA och Storbritannien övervakar sina medborgare även mer än så här och att de defakto redan idag lyssnar på all trafik?

Ta det inte som att jag påstår att det är rätt, utan snarare en fråga bara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-18 10:17
Ursprungligen av Trineo:

Det är många som drar upp att detta är emot all demokrati och att vi blir nya sovjet och att detta inte har något liknande i hela västvärlden, men då måste jag motfråga en sak här... är det inte så att USA och Storbritannien övervakar sina medborgare även mer än så här och att de defakto redan idag lyssnar på all trafik?

Ta det inte som att jag påstår att det är rätt, utan snarare en fråga bara.

Dina argument är vettiga - FRA lyssnar och loggar säkert otroliga mängder information redan idag - problemet är inte det, jag tycker att det är förkastligt att dom vill legalisera det.

Att dom lyssnar är inte så konstigt, men att dom ska få göra det till en så luddig förklaring som "yttre hot" lagligt är en helt annan sak

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-18 10:46

Om vi ställer frågan på ett lite annorlunda sätt då...

Vad skulle det betyda om FRA inte fick lyssna på den trafik som går över landets gränser? Skulle sverige ses som en fri-stad för terroristceller då där de kan kommunicera fritt utan att oroa sig för övervakning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-18 10:51
Ursprungligen av Trineo:

Om vi ställer frågan på ett lite annorlunda sätt då...

Vad skulle det betyda om FRA inte fick lyssna på den trafik som går över landets gränser? Skulle sverige ses som en fri-stad för terroristceller då där de kan kommunicera fritt utan att oroa sig för övervakning?

Förslaget är att ändra från "yttre militärt hot" till bara "yttre hot"
En bra ide från nån politiker kom i form av en förändring till "yttre väpnat hot" vilket innefattar terroristverksamhet.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-18 10:53
Ursprungligen av Trineo:

Om vi ställer frågan på ett lite annorlunda sätt då...

Vad skulle det betyda om FRA inte fick lyssna på den trafik som går över landets gränser? Skulle sverige ses som en fri-stad för terroristceller då där de kan kommunicera fritt utan att oroa sig för övervakning?

Vad det skulle innebära är enligt mina 50 öre att medborgare inte behöver avlyssnas och dokumenteras. Att vi skulle bli en fristad är inte säkert.

Bevaka tråden